Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Tomasz Nowakowski:
To sobie porozmawialiśmy na temat festiwalu. Z nieznanych mi powodów temat okazał się za trudny.
Szkoda. Ponieważ myślałem, że była to próba stworzenia w Polsce możliwości żywego kontaktu i wymiany doświadczeń między różnymi szkołami i stylami.
Czyli coś co od ponad dwudziestu lat odbywa się we Francji, w Szkocji (Tai Chi Caledonia), w Niemczech od 11 lat w Hanowerze i wielu jeszcze innych miejscach, jak na przykład, wspomniane przeze mnie spotkania tuishou w Regent Park w Londynie. I nikt z tym nie ma żadnego problemu. Mało tego przedstawiciele różnych stylów i o różnym stopniu zaawansowania uważają te spotkania za cenne i naturalne. Czy ktoś coś wie co się działo na festiwalu?
Dlaczego pytasz Konrada o Festiwal?
Zapytaj organizatorów lub tych co brali udział, a najlepiej trzeba było samemu sie wybrac lub przynajmniej wysłac kogos z zaufanych warszawskich uczniów. Miałbys wiesci z pierwszej reki.
Konrad Dynarowicz

Konrad Dynarowicz Nauczyciel Taijiquan
(Tai Chi Chuan) oraz
Qigong (Chi Kung)

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Tomasz Nowakowski:
To sobie porozmawialiśmy na temat festiwalu. Z nieznanych mi powodów temat okazał się za trudny.
Szkoda. Ponieważ myślałem, że była to próba stworzenia w Polsce możliwości żywego kontaktu i wymiany doświadczeń między różnymi szkołami i stylami.

Wybacz, że nie będę z Tobą rozmawiał, ale jedynym motywem Twoich pytań tutaj jest dowiedzenie, że jesteś najlepszy (a to oznacza, że niczego nie jesteś pewien), zapytaj sam sobie co umiesz i szczerze odpowiedz...
Konrad Dynarowicz

Konrad Dynarowicz Nauczyciel Taijiquan
(Tai Chi Chuan) oraz
Qigong (Chi Kung)

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Tomasz Nowakowski:
To sobie porozmawialiśmy na temat festiwalu. Z nieznanych mi powodów temat okazał się za trudny.
Szkoda. Ponieważ myślałem, że była to próba stworzenia w Polsce możliwości żywego kontaktu i wymiany doświadczeń między różnymi szkołami i stylami.

Chcę po prostu powiedzieć, że nie wierze zupełnie w Twoje czyste intencje, nie sądzę, że naprawdę Tobie o to chodzi. I nie wiem jak prościej mam to wyrazić, może duże litery pomogą Tobie, to powiedz jakiej wielkości maja być...

konto usunięte

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Rozumiem,że ostatnie stwierdzenie - cytuję - ,, Panie Tym,, nie było do mnie więc pozwolę sobie na krótki komentarz.
Rewelacyjny brak konsekwencji. - Nie będę rozmawiał a nadajesz jak Radio Erywań.
Miało być brak odpowiadania na pytania a jest poziom świadczący o poziomie
poniżej Morza.
Nawet wielkie litery Obywatelu K.D.nie przykryją twojej złośliwości.
A poziom dyskusji prowadzony przez Obywatela K.D. jest ŻENUJĄCY.
Jak by co podaje dużymi literami......

W.A.THYM
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:
To sobie porozmawialiśmy na temat festiwalu. Z nieznanych mi powodów temat okazał się za trudny.
Szkoda. Ponieważ myślałem, że była to próba stworzenia w Polsce możliwości żywego kontaktu i wymiany doświadczeń między różnymi szkołami i stylami.
Czyli coś co od ponad dwudziestu lat odbywa się we Francji, w Szkocji (Tai Chi Caledonia), w Niemczech od 11 lat w Hanowerze i wielu jeszcze innych miejscach, jak na przykład, wspomniane przeze mnie spotkania tuishou w Regent Park w Londynie. I nikt z tym nie ma żadnego problemu. Mało tego przedstawiciele różnych stylów i o różnym stopniu zaawansowania uważają te spotkania za cenne i naturalne. Czy ktoś coś wie co się działo na festiwalu?
Dlaczego pytasz Konrada o Festiwal?

Dlaczego miałbym nie pytać? W końcu Konrad podobnie jak Ty uczestniczycie w forum dość aktywnie więc jesteście pod ręką.
Zapytaj organizatorów lub tych co brali udział,

Z Twoich wcześniejszych wypowiedzi wynikało, że brałeś udział. Ponieważ Konrad z niejasnych powodów nie chce mi odpowiedzieć, to może odpowiesz mi Ty na te same pytania?
a najlepiej trzeba było samemu sie wybrac

Wiesz Jarku, gdybym na ten argument chciał odpowiedzieć w przyjętym przez Ciebie stylu wypowiedzi pomijając impertynencję i arogancję, to odpowiedział bym tak: Przyjdź do Regent Park w Londynie i odpowiem Ci praktycznie w tuishou na wszystkie Twoje wypowiedzi, wątpliwości i pytania jakie napisałeś o uprawianym przeze mnie Tai Chi. Przyjdziesz? przecież to nie jest daleko;)
lub przynajmniej wysłac kogos z zaufanych warszawskich uczniów.

Nie wiem czy byli tam moji uczniowie. Z Twojej wypowiedzi rozumiem, że nie byli.
Po za tym moji uczniowie są dorosłymi ludźmi i sami decydują o tym gdzie chodzą i w jakich imprezach uczestniczą.
Miałbys wiesci z pierwszej reki.

Myślałem, że takie wieści z pierwszej ręki mogę dostać od Konrada lub od Ciebie. Po to przecież jest to forum, tak myślę.
Nie wiem dlaczego traktujecie festiwal i wasze doświadczenia jako wielką tajemnicę, przecież w nazwie festiwalu było "Ogólnopolski".

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 21.05.11 o godzinie 01:18
Konrad Dynarowicz

Konrad Dynarowicz Nauczyciel Taijiquan
(Tai Chi Chuan) oraz
Qigong (Chi Kung)

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Panie Tomaszu sądziłem, że potrafisz zrozumieć choć dwa zdania, myliłem się, przykra sprawa/
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

To co z tą 'zasada pustki i pełni' Tomaszu ?
Wymyslisz cos czy pasujesz?
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Jarosław Jodzis:
To co z tą 'zasada pustki i pełni' Tomaszu ?
Wymyslisz cos czy pasujesz?

Zasada pustki i pełności ma się dobrze. Wszyscy ludzie praktykujacy Tai Chi Chuan mniej lub bardziej świadomie z nią pracują. Ci, którzy dochodzą w konkretnym czasie do jakiegoś sensownego poziomu, bardziej świadomie.
Tak, że nie mam co wymyślać.
Zasada pustki i pełności została odkryta dawno i wymyślono już sporo efektywnych metod pracy z jej zastosowaniem w różnych stylach. Twoje ulubione chansijin w stylu Chen też jest jedną z możliwych metod pracy z tą zasadą.
Trochę już o zasadzie pustki i pełności pisałem, wystarczy Jarku jak wrócisz do moich wcześniejszych wypowiedzi.
Chętnie też napiszę więcej, ale nie wszystko naraz. Pisałem Ci już, że zadajesz sporo pytań i nie da się na wszystkie naraz odpowiedzieć.
„Pasuję", czyli rezygnuję, ale z czego? Z praktycznego zajmowania się zasadą pustki i pełności? W żadnym wypadku nie rezygnuję.

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 30.05.11 o godzinie 01:07
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Tomasz Nowakowski:
Jarosław Jodzis:
To co z tą 'zasada pustki i pełni' Tomaszu ?
Wymyslisz cos czy pasujesz?

Zasada pustki i pełności ma się dobrze. Wszyscy ludzie praktykujacy Tai Chi Chuan mniej lub bardziej świadomie z nią pracują. Ci, którzy dochodzą w konkretnym czasie do jakiegoś sensownego poziomu, bardziej świadomie.
Tak, że nie mam co wymyślać.
Zasada pustki i pełności została odkryta dawno i wymyślono już sporo efektywnych metod pracy z jej zastosowaniem w różnych stylach. Twoje ulubione chansijin w stylu Chen też jest jedną z możliwych metod pracy z tą zasadą.
Trochę już o zasadzie pustki i pełności pisałem, wystarczy Jarku jak wrócisz do moich wcześniejszych wypowiedzi.
Chętnie też napiszę więcej, ale nie wszystko naraz. Pisałem Ci już, że zadajesz sporo pytań i nie da się na wszystkie naraz odpowiedzieć.
„Pasuję", czyli rezygnuję, ale z czego? Z praktycznego zajmowania się zasadą pustki i pełności? W żadnym wypadku nie rezygnuję.
Ciekawi mnie co nazywasz 'zasada pustki i pełni' bo podpinasz pod to wszystko co ci sie z taijiquan kojarzy.
Wg mego rozumienia idei taijiquan nie ma tam niczego co mozna nazwac 'zasada pustki i pełni'
Zauwaz ze pisze o 'zasadzie' czyli jakiejs regule łaczacej pustke i pełnie. Np jesli doł ciała jest pełny, gora musi byc pusta, lub jesli jadna strona jest pełna, druga staje sie pusta itp.
Z tego co zauwazyłem to co pisałes dotyczyło tego, ze zasadą pustki i pełni okreslasz obiazanie nog; ze ciezar powinien przepływac z nogi na noge i gdy jest rowno, to łamie sie zasade pustki i pełni i jest bład podwojnego ciezazu.

Wiec jak to jest? czy to to samo co zasada yin/yang?
Tez nie ma specjalnej zasady oprocz tego ze yang osiaga max i zmienia sie w yin, osiaga minim i znowu w yang.
Chansijin to metoda rozwijania spiralnego ruchu oparta na podstawowej zasadzie ruchu z centrum. Jest to metoda prowadzenia zjednoczonego ruchu ciała.
Fazy yin/yang tego ruchu zaleza od rodzaju ruchu/techniki i nie ma tu zadnej 'zasady pustki i pełni' tzn faza yin wcale nie oznacza pustki.

zadałem ci kilka prostych pytan typ; czy obciazona noge okreslasz yang czy yin, lub czy 'pusta'/nieobciazona noga wykonujaca kopniecie jest wg ciebie yin czy yang.
zadam jeszcze kilka, czy stajac w zhanzhuang jestes w stanie yin czy yang?
lub pusty czy pełny? Czy yin/yang w kontekscie taijiquan łaczy sie tylko z ruchem?
Jak powiazesz idee peng (wypełnienia, pełnosci) czegos co jest nazywane rownowaga we wszystkich kierunkach, ktora powinna cały czas byc obecna w ciele z pustka i pełnia oraz fazami yin/yang?
To sa pytania weryfikujace jak rozumiesz pojecia ktorych uzywasz, abysmy mogli sie porozumiec. Wyglada cały czas na to, ze zupelnie inaczej interpretujesz znaczenie prawie wszystkich okreslen wystepujacych w taijiquan.

Sprobuj napisac cos mniej ogolnego niz w poprzednim poscie. Tracisz duzo czasu na pisanie z ktorego nic nie wynika, same ogolniki i zapowiedzi.
Robert Bieńkowski

Robert Bieńkowski kursy językowe

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Według Jarka najważniejszym elementem Taijiquan jest ruch z centrum po spirali chansijin i bez tego nie można w ogóle mówić o Taijiquan. Ciekawi mnie więc jak z tym jest w Yang. Czy spirala chansijin tam istnieje? Czy zwraca się na nią uwagę podczas treningu? Czy może jest ona traktowana jak jeden z elementów poprawnego wykonywania ćwiczeń ale nie podkreśla się jej znaczenia aż tak bardzo, podobnie jak w Chen nie uwypukla się na przykład jakiegoś szczególnego znaczenia ming men? A może ruch jest również wykonywany spiralnie, ale niekoniecznie ściśle według zasady chansijin w Chenie? Czy też kompletnie nie występuje pojęcie ruchu spiralnego? A jeśli nie to co jest najważniejszym elementem, czy też może takiego nie ma i jest to zbiór elementów, czyli podwieszenie głowy, wypełnienie pleców itp?
Pytam z ciekawości, bo chyba o to toczy się cały spór :)

pozdrawiam Robert
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Robert Bieńkowski:
Według Jarka najważniejszym elementem Taijiquan jest ruch z centrum po spirali chansijin i bez tego nie można w ogóle mówić o Taijiquan. Ciekawi mnie więc jak z tym jest w Yang. Czy spirala chansijin tam istnieje? Czy zwraca się na nią uwagę podczas treningu? Czy może jest ona traktowana jak jeden z elementów poprawnego wykonywania ćwiczeń ale nie podkreśla się jej znaczenia aż tak bardzo, podobnie jak w Chen nie uwypukla się na przykład jakiegoś szczególnego znaczenia ming men? A może ruch jest również wykonywany spiralnie, ale niekoniecznie ściśle według zasady chansijin w Chenie? Czy też kompletnie nie występuje pojęcie ruchu spiralnego? A jeśli nie to co jest najważniejszym elementem, czy też może takiego nie ma i jest to zbiór elementów, czyli podwieszenie głowy, wypełnienie pleców itp?

Ruch spiralny prowadzony z centrum jest naturalnym ruchem również w stylu Yang. Podobnie jak w innych stylach Tai Chi Chuan. Jest on efektem prawidłowej i kompleksowej realizacji wszystkich zasad.
Tak wyraźne podkreślanie znaczenia Chansijin występuje tylko w stylu Chen i to od czasu Chen Fake i głównie w tej linii przekazu. W pozostałych stylach traktuje się Chansijin jako jeden z elementów pracy, a nie jako jedyną i najważniejszą zasadę.

Punkt Ming Men i praca z nim jest ważnym elementem również w stylu Chen. Wynika to z biomechaniki ruchu i jest związane z mobilizacją siły i spiralnego ruchu z centrum. Podawałem w jednej z moich wcześniejszych wypowiedzi link do strony gdzie podstawowa praca z punktem Ming men w stylu Chen jest opisana.

W stylu Yang najważniejszą zasadą jest połączenie wszystkich zasad Tai Chi w całość. I umiejętność świadomego zachowania i przywracania równowagii Yin Yang (Tai Chi) w każdej sytuacji. Ćwiczenia indywidualnej formy, tuishou, san tuishou, san shou i w codziennym życiu.
Pytam z ciekawości, bo chyba o to toczy się cały spór :)

pozdrawiam Robert

Nie traktował bym tego jako spór o chansijin Robercie i nie nazwał bym tego sporem. Często mówimy z Jarkiem o tych samych zjawiskach jedynie inaczej je opisując. I często jak mu zasygnalizował Bartosz, tak naprawdę Jarek wiedzie spory sam z sobą.

To raczej trwająca od ponad roku dyskusja która do niczego nie prowadzi. I tak ja ją traktuję. Jedyny sens jaki w niej widzę i jest to zarazem powód dla którego w tej dyskusji uczestniczę to, chęć przedstawiania stylu Yang i innych stylów Tai Chi Chuan w innym świetle niż to co prezentuje w swoich wypowiedziach Jarek. Opieram się w tym o doświadczenia płynące z praktyki i żywych kontaktów z ludźmi poważnie, praktykujacymi inne style, a nie o przypuszczenia i intelektualne rozważania.
Uczestniczę w w tej dyskusji tylko z tego powodu, że toczy się ona publicznie i przewija się w niej wiele obiegowych plotek chętnie powtarzanych przez ludzi, którzy doświadczenia o którym mówię mają mało lub niewiele z niego skorzystali.
Dlatego też, dziwi mnie, że Jarek z takim uporem te plotki powtarza. Mimo, że wiele tematów poruszaliśmy już wcześniej.

Gdyby ta dyskusja nie miała takiego publicznego charakteru (forum internetowe) i nie dotyczyła uprawianego przeze mnie stylu dawno bym z niej zrezygnował:)

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 31.05.11 o godzinie 02:00
Andrzej Kalisz

Andrzej Kalisz Kung Fu, Tai Chi,
Qigong

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Co do podkreślania chansijin w stylu Chen, to na podstawie dostępnych materiałów pisanych, podkreślanie jego znaczenia można zauważyć już w książce Chen Xina (xiaojia) i zaraz potem w książce Chen Zhaopeia (laojia). Nie jest to dopiero sprawa Chen Fake (xinjia). Natomiast podkreślanie znaczenia chansijin, a np. mocno przesadne spiralne kołysanie spotykane głównie w sportowych wykonaniach form Chenu wywodzących się z odmiany Chen Fake, to są jednak różne rzeczy. Nie słyszałem, żeby w innych stylach taijiquan nie tyle podkreślano, ale choćby nawet opisywano to o czym pisali Chen Xin i Chen Zhaopi. Tylko kwestia do rozważań i badań, dlaczego tak jest.
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Tomasz Nowakowski:

Ruch spiralny prowadzony z centrum jest naturalnym ruchem również w stylu Yang. Podobnie jak w innych stylach Tai Chi Chuan. Jest on efektem prawidłowej i kompleksowej realizacji wszystkich zasad.
Tak wyraźne podkreślanie znaczenia Chansijin występuje tylko w stylu Chen i to od czasu Chen Fake i głównie w tej linii przekazu. W pozostałych stylach traktuje się Chansijin jako jeden z elementów pracy, a nie jako jedyną i najważniejszą zasadę.
To nieprawda, ze jest to podkreslane dopiero od czasow Chen Fake. To własnie chansijin było tym co wprowadził do systemu tworca Chen Wangting. Tworzac nowa jakosc treningu i prowadzenia ruchu w zroznicowanym tempie i dynamice.
Formy jako zestaw ruchow czy technik walki, sa podobne i zaadoptowane z wielu stylow wspolczesnych Chen Wangtingowi. To połaczenie ich w zjednoczonym spiralnym ruchu ciała, płynnie łaczacym fazy neutralizujace, miekkie z dynamicznymi i twardymi, zaowocowało tym co obecnie nazywamy taijiquan.
Powtorze kluczowe zdanie ktore cytuje za klasyka rodzinnego przekazu, w pierwszej ksiazce opisujacej chen taijiquan i chansijin, Chen Xin:
To understand taijiquan you must understand chansijin. If you don`t understand chansijin, you don`t understand taijiquan'

Ruch z centrum jest konieczny aby prowadzic chansijin, jak rowniez rownowaga i rozluznienie centrum-dantian. To jedyna zasada w taijiquan. Pozostałe tzw. zasady to tylko, albo ogolne warunki rownowagi i rozluznienia centrum, albo efekt prawidłowego ruchu jednoczacego całe ciało.
Ale ustawienie sie prosto i poruszanie w zwolnionym tempie nie oznacza jeszcze chansijin.
Skupianie sie zbytnio podczas ruchu, na jakis wybranych aspektach postawy: głowa, klatka, ramiona itp. jest błedem i zaburza swobodny ruch energii.
Powtarzam to kolejny raz, to naiwne myslenie, ze pilnujac ustawienia głowy, klatki, ramion, czy bioder spowoduje sie, ze ruch spiralny powstanie sam.
Budowanie chansijin to proces, ale trzeba znac sciezke i metode.
Tak ja rozumiem zasady i proces treningu taijiquan, wg. tego czego ucze sie u CXW i innych wybitnych mistrzow z głównej linii rodzinnego przekazu.
Mozna z tym sie nie zgadzac i szukac własnych zasad i interpretacji, oraz metod treningu. Nikt na siłe do niczego nie zmusza.
Kazdy znajduje mistrza na miare własnych aspiracji.

Nie traktował bym tego jako spór o chansijin Robercie i nie nazwał bym tego sporem. Często mówimy z Jarkiem o tych samych zjawiskach jedynie inaczej je opisując. I często jak mu zasygnalizował Bartosz, tak naprawdę Jarek wiedzie spory sam z sobą.
No niezupełnie, uzywamy tych samych okreslen typu taijiquan, zasady taijiquan, chansijin, bład podwojnego ciezaru, oddech w taijiquan, ruch z centrum, pustka i pełnia itp. ale w zasadzie bardzo roznie to okreslamy.
Tak, wiode spor ze soba. W głebokim sensie zawsze tak jest. To co czytam i odbieram 'ustawiam' w jakims kontekscie skojarzen, informacji i rozumienia i konfrontuje z innym pogladami, ktore utrwaliłem lub wyrobiłem z doswiadczenia lub kontaktow z doswiadczonymi mistrzami.
Z jednymi skojarzeniami sie utozsamiam, z innymi nie, stad dyskusja.

Gdyby ta dyskusja nie miała takiego publicznego charakteru (forum internetowe) i nie dotyczyła uprawianego przeze mnie stylu dawno bym z niej zrezygnował:)
Tez jestem zdania, ze jesli powtorzy sie jakies argumenty 3 razy i adwersarz nadal nie rozumie, to albo niejasno to przekazujemy, albo adwersarz nie dopuszcza tych argumentow z załozenia i dalsza dyskusja traci sens.
Jak moge unikam wciagania w osobiste utarczki, złosliwosci i ocenuiania cech charakteru. Jesli nie zawsze sie udaje, przepraszam. Czasem trudno sie powstrzymac i nie wrzucic czegos uszcypliwego miedzy wierszami. Dodaje to troche koloru do dyskusji. Latwo jednak przeradza sie w 'nawalanke' czego pełno na forach.Jarosław Jodzis edytował(a) ten post dnia 31.05.11 o godzinie 12:25
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Andrzej Kalisz:
Co do podkreślania chansijin w stylu Chen, to na podstawie dostępnych materiałów pisanych, podkreślanie jego znaczenia można zauważyć już w książce Chen Xina (xiaojia) i zaraz potem w książce Chen Zhaopeia (laojia). Nie jest to dopiero sprawa Chen Fake (xinjia).

Dziękuję za sprostowanie Andrzeju:)
Natomiast podkreślanie znaczenia chansijin, a np. mocno przesadne spiralne kołysanie spotykane głównie w sportowych wykonaniach form Chenu wywodzących się z odmiany Chen Fake, to są jednak różne rzeczy.

Zgadzam się z tym, że to są różne rzeczy. O to przesadne podkreślanie właśnie mi chodziło. I do tego podchodzę trochę krytycznie. Ale również do utożsamania ruchu spiralnego i charakterystycznej dla Chen metody pracy z tym ruchem jako jedynej zasady Tai Chi obowiązującej we wszystkich stylach. Dla mnie metoda pracy charakterystyczna dla konkretnego stylu nie jest zasadą. Nie jestem w tym poglądzie sam. Wprost przeciwnie w dobrym towarzystwie wielu mistrzów i praktyków innych stylów. Co ciekawe również niektórych ze stylu Chen.
Nie słyszałem, żeby w innych stylach taijiquan nie tyle podkreślano, ale choćby nawet opisywano to o czym pisali Chen Xin i Chen Zhaopi. Tylko kwestia do rozważań i badań, dlaczego tak jest.

Prawdopodobnie dlatego, że w pozostałych stylach podkreśla się jako najważniejszą zasadę dynamiczną, proporcjonalną równowagę przemian Yin Yang (czyli Tai Chi). Wszystkie pozostałe zasady związane z koordynacją ruchu, zachowaniem prawidłowej struktury, umiejętność zachowania równowagi w pozycjach i w ruchu. Prowadzenie ruchu spiralnego z centrum itp. uważa się za pochodne od zasady Tai Chi.
Ruch spiralny natomiast jest efektem prawidłowego wykorzystania i realizacji pustki i pełności. Zasada ta wykorzystuje działanie grawitacji. W przyrodzie zjawisko naturalne, dlatego zasada działa i będzie działać tak długo jak długo będzie działać grawitacja.

Pomijając jednak rozważania na temat kto ma rację. Dla mnie istotne jest praktycznie pytanie: Jak to wszystko odnosi się do efektów praktyki?
Jakoś nie zauważyłem, żeby zajmowanie się spiralami w Chenie, zamiast zajmowania się na przykład, pustką i pełnością w pozostałych stylach, miało jakiś wyjątkowy wpływ na umiejętności praktyków Tai Chi Chuan.
Raczej widzę to tak, że jest to sprawa indywidualnego zangażowania w solidną praktykę a nie tego czy ktoś kręci spirale, czy świadomie pracuje z rozpoznawaniem równowagi pustki i pełności.

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 31.05.11 o godzinie 14:43
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:

Ruch spiralny prowadzony z centrum jest naturalnym ruchem również w stylu Yang. Podobnie jak w innych stylach Tai Chi Chuan. Jest on efektem prawidłowej i kompleksowej realizacji wszystkich zasad.
Tak wyraźne podkreślanie znaczenia Chansijin występuje tylko w stylu Chen i to od czasu Chen Fake i głównie w tej linii przekazu. W pozostałych stylach traktuje się Chansijin jako jeden z elementów pracy, a nie jako jedyną i najważniejszą zasadę.
Powtorze kluczowe zdanie ktore cytuje za klasyka rodzinnego przekazu, w pierwszej ksiazce opisujacej chen taijiquan i chansijin, Chen Xin:
To understand taijiquan you must understand chansijin. If you don`t understand chansijin, you don`t understand taijiquan'

Chen Xin również poświęcił prawie jedną trzecią swojej książki na wyjaśnianie powiązań Tai Chi Chuan z I Chingiem (Księgą Przemian), ośmioma trygramami, teorią pięciu przemian w odniesieniu do form Tai Chi Chuan, oraz chińską kosmologią i medycyną.
Co, jak wywnioskowałem z Twoich wcześniejszych wypowiedzi, zwłaszcza w temacie 13 podstawowych form Tai Chi, trudno Ci przyjąć.

Chen Xin pisze też w swojej książce o znaczeniu punktu Ming Men w Tai Chi Chuan i innych punktów energetycznych wykorzystywanych nie tylko w akupunkturze ale również w Tai Chi Chuan.

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 31.05.11 o godzinie 16:19
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:
Jarosław Jodzis:
To co z tą 'zasada pustki i pełni' Tomaszu ?
Wymyslisz cos czy pasujesz?

Zasada pustki i pełności ma się dobrze. Wszyscy ludzie praktykujacy Tai Chi Chuan mniej lub bardziej świadomie z nią pracują. Ci, którzy dochodzą w konkretnym czasie do jakiegoś sensownego poziomu, bardziej świadomie.
Tak, że nie mam co wymyślać.
Zasada pustki i pełności została odkryta dawno i wymyślono już sporo efektywnych metod pracy z jej zastosowaniem w różnych stylach. Twoje ulubione chansijin w stylu Chen też jest jedną z możliwych metod pracy z tą zasadą.
Trochę już o zasadzie pustki i pełności pisałem, wystarczy Jarku jak wrócisz do moich wcześniejszych wypowiedzi.
Chętnie też napiszę więcej, ale nie wszystko naraz. Pisałem Ci już, że zadajesz sporo pytań i nie da się na wszystkie naraz odpowiedzieć.
„Pasuję", czyli rezygnuję, ale z czego? Z praktycznego zajmowania się zasadą pustki i pełności? W żadnym wypadku nie rezygnuję.
Ciekawi mnie co nazywasz 'zasada pustki i pełni' bo podpinasz pod to wszystko co ci sie z taijiquan kojarzy.
Wg mego rozumienia idei taijiquan nie ma tam niczego co mozna nazwac 'zasada pustki i pełni'


A jak już przy cytatach z Twojej ulubionej książki jesteśmy, to poczytaj co Chen Xin napisał o pustce i pełności:

"Growth and decline within the framework of Taijiquan lies in the principle of fullness and eptiness." (Chen Xin: The Illustrated Canon of Chen Family Taijiquan str.63)

Tak, że nie tylko to co Jarku zacytowałeś:

„Powtorze kluczowe zdanie ktore cytuje za klasyka rodzinnego przekazu, w pierwszej ksiazce opisujacej chen taijiquan i chansijin, Chen Xin:
To understand taijiquan you must understand chansijin. If you don`t understand chansijin, you don`t understand taijiquan'..."

Ma według Chen Xin'a znaczenie w Tai Chi Chuan. Więc jak to jest z Twoim rozumieniem zasady Pustki i Pełności i jej znaczenia w Tai Chi Chuan?

Pozwolę sobie zapytać. Bo jak widzisz mam bardzo fajnych „kolegów z podwórka" np. Chen Xin'a ;)

Do tematu chętnie wrócę a na razie pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 31.05.11 o godzinie 17:12
Bartosz S.

Bartosz S. Psychoanalityk
jungowski,
psychoterapeuta

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

W ILC ruch spiralny również jest podstawą. Aczkolwiek jest ćwiczony zupełnie inaczej niż w Chen.

Ćwiczenie samo w sobie nie jest rzeczą, do której prowadzi. To, że w Chen jest metoda treningowa której nie ma w innych stylach, nie oznacza, że te style nie kształcą podobnych zdolności swoimi metodami. Bartosz S. edytował(a) ten post dnia 31.05.11 o godzinie 21:29
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Dokładnie tak. Praktycznie nie spotkałem się do tej pory ze stylem Tai Chi Chuan w którym ruch spiralny nie miałby znaczenia i nie był stosowany lub rozwijany w procesie treningu. Przecież już w graficznym symbolu Tai Chi jest wyraźnie zaznaczony ten ruch.

W 13 podstawowych formach ruch spiralny prowadzony z centrum występuje w każdej formie.
W czystej postaci bardzo wyraźnie jest zaznaczony w Lu jin (roll back). Forma ta jest jednym z najważniejszych kroków. W klasycznych, nie uproszczonych formach stylu Yang występuje w pierwszych krokach formy.
Tak, że nawet dla osób początkujących, nie znających jeszcze całej formy, ćwiczenie ruchu spiralnego jest nie do uniknięcia.
Pod warunkiem oczywiście, że ćwiczący pracuje zgodnie z zasadami ruchu. I jako osoba początkująca ma prawo do błędów, ale nie do trwania w tych błędach w nieskończoność. Na początkującym poziomie ruch ten na pewno będzie pozbawiony ciągłości i urywany. Chociażby z powodu licznych jeszcze napięć (bloków) w talii, na przykład w przestrzeni ming men.
Po pewnym czasie praktyki skoncentrowanej na świadomej realizacji zasad tworzenia prawidłowej struktury, koordynacji i prowadzenia ruchu, między innymi rozpoznawania (rozróżniania) stanów pustki i pełności, sytuacja ulega zmianie.
I na dobrymi poziomie wykonania lu jin (roll back) forma ta staje się pięknym, harmonijnym przykładem chansijin.
Całość ruchu form stylu Yang jest oparta praktycznie o elementy peng i lu. Te dwie podstawowe formy to Yang i Yin w czystej postaci. Dlatego też, ich istotę (esencję) ruchu można odnaleźć w każdym innym ruchu formy.
Stąd też w dobrym wykonaniu ruch spiralny w stylu Yang występuje w całości ruchu a nie tylko w formie lu jin.
A, że dochodzi się do niego innymi metodami niż w stylu Chen to inna sprawa.

Pozdrawiam,

Tomasz NowakowskiTomasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 01.06.11 o godzinie 11:31
Jarosław Jodzis

Jarosław Jodzis Nauczyciel
Taijiquan,
akcesoria do
treningu (import z
Chin)

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Kilka słów o ksiazce Chen Xina.

1. Tłumaczenie
To juz chyba Andrzej K. pisał, że jest wiele niescisłosci w tłumaczeniu. Trudno mi o tym sie wypowiadac bo trzeba by znac oryginał i zawiłosci starochinskiego jezyka i co wazniejsze temat ktory jest opisywany bo na ile sie orientuje jezyk jest stwarza duze pole do interpretacji.

2.Wiele rysunkow jest niekompletnych, wiec opis do nich nie zawsze jest zrozumiały, jesli nie zna sie dobrze opisywanego tematu. Akurat te ilustrujace i chansijin i diagramy wzrostu i zaniku faz yin /yang sa tego przykładem.
Konia z rzedem temu co sie w tym połapie bez pomocy kompetentnego mistrza.

3.To co Chen Xin pisze o pustce i pełni, to nie opisuje 'zasady pustki i pełni', w takim kontekscie jak Tomasz to podaje. Na pewno nie ma to nic wspolnego z grawitacja i obciazaniem stop. Słowo zasada tez nie jest tu w kontekscie 'zasady taijiquan', a raczej zasadzie jakiej podlegaja fazy yin i yang w ogolnosci. Od obudzenia, wzrostu i osiagmiecia pełnosci, do przemiany i procesu odwrotnego, do zaniku, pustki. Faza yin ma swoja pełnie i pustke oraz faza yang ma swoja pełnie i pustke.

To rodzi wiele nieporozumien, poniewaz terminy yin i yang uzywane sa w wielu kotekstach. Kazdy etap yin lub yang ma swoje mniejsze podziały na yin i yang.
Dlatego pytałem Tomka w kontekscie pustki i pełni jak okresle poszczegolne sytuacje lub ruchy, aby wyklarowac jakies konkrety.

Nie twierdziłem ze w taijiquan nie rozpatruje sie pustki i pełni, co z trumfem Tomasz udawadnia, ze sie myle cytujac akapit z Chen Xina.
Watpie, aby oprocz tego akapitu wprowadzajacego do opisu diagramu wzrostu i zaniku sciezek yin i yang, cos wiecej było zrozumiałe dla zwykłego czytelnika.
Pisanie o 'zasadzie pustki i pełni' scisle zwiazanej z taijiquan, wiazacej to jakos z kontrola rozkladania ciezaru, poza ogolna charakterystyka zachowania procesow yin i yang jako takich, wg mnie nie ma uzasadnienia.
Nie ma oddzielnej 'zasady pustki i pełni' zwiazanej z taijiquan. Tak uwazam.

4. Co tu ma do rzeczy, że Chen Xin piszac o taijiquan czesc ksiazki poswiecił taoistycznym teoriom yin/yang, kosmologii, I ching trygramom itp.
Miał w tym kierunku zaciecie i kombinował jakos pewne tematy symbolicznie powiazac w bardziej ogolnym planie. Nie ma to zadnego znaczenia, jesli chodzi o typowo praktyczne, zwiazane z taijiquan zasady tworzenia i rozwijania chansijin.
Co chcesz Tomaszu wykazać, że jesli pisał o Ichingu i trygramach, to rowniez chansijin jest jakas abstrakcją?
Nie on wymyslił te idee, istniała w rodzinnych zapiskach od dawna.
Choć jest on pierwszym autorem, ktory dosc szeroko opisał pewne podstawy i zasady taijiquan rodziny chen, jak sam o sobie pisał, reprezentował raczej sredni poziom zaawansowania w praktyce. Był bardziej teoretykiem i filozofem.
Oczywiscie korzystał z rodzinnych zapiskow dotyczacych istoty sztuki, ale nie do wszystkich miał dostep.

Duzo bardziej praktyczna jest pozniejsza ksiazka Chen Zhaopi, ktory miał dostep i do wszystkiego co zachowało sie w zapiskach i był ekspertem na bardzo zaawansowanym poziomie.
Tomasz N.

Tomasz N. Praktyk i nauczyciel
Tai Chi Chuan,
Visual artist, autor
...

Temat: Emisja siły w stylu Yang taijiquan

Jarosław Jodzis:
Tomasz Nowakowski:
Jarosław Jodzis:
To co z tą 'zasada pustki i pełni' Tomaszu ?
Wymyslisz cos czy pasujesz?

Zasada pustki i pełności ma się dobrze. Wszyscy ludzie praktykujacy Tai Chi Chuan mniej lub bardziej świadomie z nią pracują. Ci, którzy dochodzą w konkretnym czasie do jakiegoś sensownego poziomu, bardziej świadomie.
Tak, że nie mam co wymyślać.
Zasada pustki i pełności została odkryta dawno i wymyślono już sporo efektywnych metod pracy z jej zastosowaniem w różnych stylach. Twoje ulubione chansijin w stylu Chen też jest jedną z możliwych metod pracy z tą zasadą.
Trochę już o zasadzie pustki i pełności pisałem, wystarczy Jarku jak wrócisz do moich wcześniejszych wypowiedzi.
Chętnie też napiszę więcej, ale nie wszystko naraz. Pisałem Ci już, że zadajesz sporo pytań i nie da się na wszystkie naraz odpowiedzieć.
„Pasuję", czyli rezygnuję, ale z czego? Z praktycznego zajmowania się zasadą pustki i pełności? W żadnym wypadku nie rezygnuję.
Ciekawi mnie co nazywasz 'zasada pustki i pełni' bo podpinasz pod to wszystko co ci sie z taijiquan kojarzy.
Wg mego rozumienia idei taijiquan nie ma tam niczego co mozna nazwac 'zasada pustki i pełni'
Zauwaz ze pisze o 'zasadzie' czyli jakiejs regule łaczacej pustke i pełnie. Np jesli doł ciała jest pełny, gora musi byc pusta, lub jesli jadna strona jest pełna, druga staje sie pusta itp.

Jarku, zasada pustki i pełności nie określa na sztywno, tak jak to tu opisujesz, które miejsca są pełne a które puste.
Jest to relatywne i zawsze pustkę i pełność rozpatruje się w odniesieniu do czegoś. Tak samo jak yin yang jest rozpatrywane w odniesieniu do czegoś. Na przykład, w pytaniu które zadałeś o kopnięcie, która noga jest Yin a która Yang?
To zależy w odniesieniu do czego. Jeśli na to spojrzeć z punktu widzenia równowagi, zakorzenienia, to Yang będzie noga na której stoisz a yin ta która kopie. Jeśli spojrzysz na to z punktu widzenia możliwości ruchu, w tym wypadku, kopnięcia będzie odwrotnie, yang ta która kopie, a yin ta na której stoisz.

A tak przy okazji tego pytania Jarku, nie zadawaj mi proszę takich pytań jeśli możesz. U nas podobnie jak w każdej innej szkole Tai Chi gdzie się solidnie pracuje, takie problemy (która noga jest yang a która yin) roztrząsają ludzie na początku praktyki. Tak mniej, więcej do maksymalnie pół roku, a nie ludzie po dziesiatkach lat uprawiania Tai Chi.
Ja rozumiem, że masz specyficzne poczucie humoru i różne od mojego (co jest normalne) ale nie traćmy zbytecznie czasu, który moglibyśmy poświęcić na ciekawsze tematy.

Wracając do pustki i pełności. Stany pustki i pełności rozpatruje się w odniesieniu do czegoś. Do tego jeszcze sytuacja jest w ciągłej dynamicznej zmianie. To co przed chwilą było puste staje się pełne i odwrotnie.
Ważne jest też odróżnianie teoretycznej zasady od praktycznej umiejętności pracy z nią.
W Tai Chi praktyczne zajmowanie się zasadą pustki i pełności nie polega na określaniu to jest pełne a to puste,
ale na umiejętności świadomego rozpoznawania stanów dynamicznych przemian pustki i pełności.
Oraz na umiejętności kierowania tymi zmianami.
Wyjaśniając tą zasadę na treningach mówi się nawet: „Rozróżniaj pustkę i pełność", a nie „nazywaj, określ, co jest pełne a co puste".
Chodzi o czucie a nie o intelektualne rozważania.

Pozdrawiam,

Tomasz Nowakowski

Następna dyskusja:

Cechy stylu Wu Taijiquan [A...




Wyślij zaproszenie do