Maciej
Wojewódka
analityk, manager,
badacz, organizator,
uhonorowany za kr...
Temat: Społeczny dowód słuszności
Jedna z częściej stosowanych w reklamie i w perswazji metod wywierania wpływu jest technika o nazwie społeczny dowód słuszności. Znacznie łatwiej możemy przekonać klientów do zakupu jakiegoś produktu lub usługi nie poprzez wskazanie ich zalet ale faktu (lub jego wyobrażenia), że tego dokonali już inni.Reklamującą się firma telekomunikacyjna może wskazywać, że jej zaufało już milion klientów czy że proszek jakiejś marki jest najchętniej wybieranym przez klientów.
Znacznie łatwiej przekonać rozmówcę (chociaż nie każdego) do podjęcia trudnej decyzji gdy podobne decyzje podjęli już inni.
Społeczny dowód słuszności może zarówno prowadzić na manowce np. poprzez masowy zakup akcji pod koniec okresu hossy na giełdzie, jak i wspomagać terapię np. podczas leczenia lęków i fobii, na co wskazali Bandura i jego zespół podczas zmagania się dziecięcym lękiem przed psami pokazując dzieciom filmy innych dzieci które bawiły się z psem.
(Bandura, albert, Grusec, Joan E; Menlove Frances L. „Vicarious Extinction of Avoidannce Behaviour”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol 5(1), Jan 1967, 16-23.
http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy&id... )
Psychologia wskazuje, że ludzie znacznie częściej ulegają wpływom innych gdy sytuacja nie jest jednoznaczna, a atmosfera niepewna.Maciej Wojewódka edytował(a) ten post dnia 02.01.13 o godzinie 15:46