konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

czyli o polskim kroju państwowym ciąg dalszy.

Przeniesienie dyskusji z innego wątku

Dotychczas padło sporo przymiotników, począwszy od państwowy, estetyczny, spójny, jednolity, imperialny, biurokratyczny, technokratyczny, demokratyczny, dedykowany i kilka jeszcze mniej lub bardziej roboczych.

Mnie do głowy przychodzi tymczasem jeden truizm - unikatowy
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polonia… Restituta

no to może zacznijmy od absolutnego truizmu - czytelności w każdej postaci :)

PS zastanawiam się czy nie dać tu tekstów wypowiedzi z tamtego wątku, ale trochę to długie.andrzej-ludwik "alw" włoszczyński edytował(a) ten post dnia 13.12.10 o godzinie 23:36

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

Kontynuując: przy "unikatowym" kroju odpadnie pokusa tworzenia specjalnych logotypów np. ministerstw.

Podsumowanie moich wypowiedzi:
1) Krój musi być oparty na poszanowaniu przyzwyczajeń czytelniczych Polaków.
2) Przystosowany do różnych pól eksploatacji.
3) Spójny z charakterem graficznym godła.
4) Wyróżniający się w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację.

Dodam do tego:
4) W dalszej perspektywie - wielojęzyczny.

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

Czy Antykwa Półtawskiego może być inspiracją dla współczesnych?


Obrazek
Jacek Szewczyk edytował(a) ten post dnia 14.12.10 o godzinie 09:16

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

O ile pamiętam badania sprzed blisko dekady, w Polsce mamy 80% wtórnych analfabetów, więc jestem na nie. Fajne Q.
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: Polonia… Restituta

Jacek Szewczyk:
Czy Antykwa Półtawskiego może być inspiracją dla współczesnych?


Obrazek
Jacek Szewczyk edytował(a) ten post dnia 14.12.10 o godzinie 09:16

nie.

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

Jeśli poproszę o rozwinięci to będzie jakaś odpowiedź?
Robert Oleś:
nie.

Czy my nadal rozmawiamy o polskim kroju państwowym?
Robert Oleś:
nie.

W takim razie może ja rozwinę…
Robert Oleś:
nie.

…może przynajmniej uzupełnię.
Pytając o inspirację dla współczesnych brałem pod uwagę kilka czynników.
Tradycję oraz klasyczną formę z uwzględnieniem cech narodowych. Mam na myśli zastosowanie łuków zamiast skosów w niektórych znakach co polepsza jakość i uspokaja tekst złożony w języku polskim – cechę tego kroju wielokrotnie omawianą.
Osobiście nie jestem wielbicielem tego kroju, ale jako jeden z punktów wyjścia w tym wielowątkowym zagadnieniu wydał mi się zasadny.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polonia… Restituta

Robert Oleś:
Jacek Szewczyk:
Czy Antykwa Półtawskiego może być inspiracją dla współczesnych?
nie.
Ok, ale co może?
Który z polskich kroi dałby ewentualnie podstawy?
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: Polonia… Restituta

Moim zdaniem wystarczy jeśli pismo będzie zwyczajne, i czytelne,
i na tyle spójne z godłem by nie tworzyć takiego dysonansu jak na przykładach Adama Twardocha. Tam przede wszystkim godło/herb wymaga gruntownego uproszczenia i przeprojektowania z konturu w konturze na choćby sylwetę lub choćby kontur, a jeśli to jest zbyt radykalne to jakiekolwiek uproszczenie byłoby wskazane, tak jak zresztą to już napisał na swoim blogu Andrzej-Ludwik Włoszczyński. Choć moim skromnym zdaniem propozycje alw co do rozbudowania kolorystyki są błędne, a uproszczenia godła zbyt zachowawcze. Te zmiany powinny iść dużo dalej.

Mamy świetnych projektantów logotypów jak choćby pan Karol Śliwka. Mamy zdolnych profesorów w pracowniach znaku i liternictwa, specjalistów od projektowania znaczków pocztowych, medali, monet i banknotów NBP. Tradycję numizmatyczną. Tacy ludzie przede wszystkim powinni zabrać głos w dyskusji.

Co do poszukiwań wzorców w naszej tradycji typograficznej to
napisałem krótko „nie”, bo moim zdaniem to jest ślepa uliczka.

Antykwa Półtawskiego nie jest moim zdaniem dobrą podstawą.
Próbę nawiązania do „narodowej tradycji” podjęli już Artur Frankowski i Jacek Mrowczyk (celowo dałem w cudzysłowie, bo trudno powiedzieć, by pismo z odlewni Idźkowskiego, czy pismo Zygfryda Gardzielewskiego mogły być postrzegane jako narodowa tradycja).

Ani Danova ani Grotesk Polski nie są pismami wystarczająco dopracowanymi by spełnić się jako pisma do identyfikacji. Pismo Jacka jest za ciemne, a pomysł z narodowymi ligaturami może i zabawny ale moim skromnym zdaniem nietrafiony, a grotesk Artura zbyt displayowy w swojej formie. Ale z pewnością można z obu pism już czerpać jakieś pomysły do dalszych poszukiwań i nie wracać do XIX wieku. :). Nawiązanie do sześcio-, ośmokątnych kropek to zabawne puszczenia oka do wyrobionej grupy odbiorców, ale chyba zbyt jawny i nie do końca potrzebny manieryzm.

Analizę, której dokonał Jan Muszkowski, a zwłaszcza porównanie które przedstawiono we wzorniku Jana Idźkowskiego, gdzie obok siebie zestawiono tekst złożony Antykwą Półtawskiego z tekstem złożonym antykwą Didota jest dziś nieco demagogiczne.

Od czasu Didota o projektowaniu antykw i ich adaptacji do druku offsetowego wiemy dużo więcej, i trudno brać za wzór Antykwę Półtawskiego, która była przygotowana do druku typograficznego i mocno osadzona w klasycystycznej manierze projektowania.

Poprawa czytelności i uspokojenie duktu przez zaokrąglenie ukośnych elementów w ywkz itp. z pewnością jest dobrym pomysłem, ale czy zaokrąglenia powinny nawiązywać do wspomnianej antykwy. Nie powinniśmy się chyba trzymać „narodowej tradycji” bo nasze wzorce są ubogie i niedojrzałe. Nie oszukujmy się.

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

Bezsprzecznie, numizmatycy, grawerzy i projektanci znaczków pocztowych (oraz oczywiście historycy/heraldycy) musieliby mieć wpływ na każdym etapie powstawania kroju.

PS. Nie bardzo rozumiem potrzebę zaokrąglania liter. Może to kwestia złej egzekucji, ale zawsze widząc font TP SA mam problem z czytaniem. Według mnie pismo przeznaczone do akcydensów nie wymaga takiego "uspokajania".

Rozmawiałem wczoraj z grafikiem, który składał mi publikację. Według niego poszukiwania Półtawskiego były "kabalistyczne" (ponoć lepszy efekt można by uzyskać nadając literom k,w,v,y kształt "ołówków" ;).
Cała kwestia gładkiego duktu sprowadzać się ma do częstotliwości występowania pewnych kątów. Użycie dużej ilości łuków ujednolica obraz tekstu przez wprowadzenie krótkich wektorów rozchodzących się w wielu kierunkach (zamiast jednego wyraźnego, kilka podobnych - rozmytych).
Minion jest ceniony za jego ekonomiczność i odporność, ale też rozwiązano w nim doskonale kwestię kierunków - i to bez kabalistycznych dziwactw.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polonia… Restituta

Robert Oleś:
Moim zdaniem wystarczy jeśli pismo będzie zwyczajne, i czytelne,
To że czytelne napisałem wyżej, co to znaczy zwyczjne - nie wiem, może Times... ;)
i na tyle spójne z godłem by nie tworzyć takiego dysonansu jak na przykładach Adama Twardocha. Tam przede wszystkim godło/herb wymaga gruntownego uproszczenia i przeprojektowania z konturu w konturze na choćby sylwetę lub choćby kontur,
Przyznaję bez bicia zaplątałem się w te konturowe kontury w konturze
a jeśli to jest zbyt radykalne to jakiekolwiek uproszczenie byłoby wskazane, tak jak zresztą to już napisał na swoim blogu Andrzej-Ludwik Włoszczyński. Choć moim skromnym zdaniem propozycje alw co do rozbudowania kolorystyki są błędne, a uproszczenia godła zbyt zachowawcze. Te zmiany powinny iść dużo dalej.
Hm... żartu nie zrozumiał? inna sprawa że ten żart wbrew pozorom może mieć ręce i nogi :)Zmiany orła powinny iść dalej? może powinny, nic prostszego jak to pokazać rysunkiem, ględzić co by można każdy potrafi.
Mamy świetnych projektantów logotypów jak choćby pan Karol Śliwka. Mamy zdolnych profesorów w pracowniach znaku i liternictwa, specjalistów od projektowania znaczków pocztowych, medali, monet i banknotów NBP. Tradycję numizmatyczną. Tacy ludzie przede wszystkim powinni zabrać głos w dyskusji.
A cóż stoi na przeszkodzie by tu głos zabrali? zaproś.
Co do poszukiwań wzorców w naszej tradycji typograficznej to
napisałem krótko „nie”, bo moim zdaniem to jest ślepa uliczka.
ale nikt nie twierdzi że potęgą byliśmy, co mamy to mamy i sądzę że to odwołanie "narodowe" wystarczy jak będzie nutą jak w perfumie, nawet małą, a i to nawet konieczne nie jest. Duzo bardziej sądzę polskość autora :)
Nie powinniśmy się chyba trzymać „narodowej tradycji” bo nasze wzorce są ubogie i niedojrzałe. Nie oszukujmy się.
Wiem, na zachodzie wszystko lepsze, nawet pierogi ruskie ;)

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

Orzeł wygląda teraz jak kura.
Przy pozostawieniu samej sylwetki będzie wyglądał jak wybuch albo kałuża.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polonia… Restituta

Hubert Tatarkiewicz:
Orzeł wygląda teraz jak kura.
teraz? on zawsze tak wyglądał :)
Przy pozostawieniu samej sylwetki będzie wyglądał jak wybuch albo kałuża.
a próbowałeś?

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

Robert Oleś:
Co do poszukiwań wzorców w naszej tradycji typograficznej to
napisałem krótko „nie”, bo moim zdaniem to jest ślepa uliczka.

Antykwa Półtawskiego nie jest moim zdaniem dobrą podstawą.
Próbę nawiązania do „narodowej tradycji” podjęli już Artur Frankowski i Jacek Mrowczyk (celowo dałem w cudzysłowie, bo trudno powiedzieć, by pismo z odlewni Idźkowskiego, czy pismo Zygfryda Gardzielewskiego mogły być postrzegane jako narodowa tradycja).

Tak się składa, że w okresie międzywojenny Antykwa Półtawskiego, jako pierwsza oryginalna czcionka polska*, była powszechnie stosowana i traktowana właśnie jako czcionka narodowa (polski krój). Jak już pisałem, nie jestem jej wielkim admiratorem, głównie z powodu trudności jakie nastręczałaby przy próbie rastrowania. Nie wydaje mi się też by można na jej bazie powtórzyć sukces fontu Georgia, ale już taka Alauda Jerzego Desselbergera mogłaby, moim zdaniem, stanowić solidny fundament.

Wymieniane przykłady – Danova czy Grotesk Polski – są w istocie antyprzykładami.

Obrazek

Alauda wydaje się spełniać kilka kryteriów:

Po pierwsze
Poprawa czytelności i uspokojenie duktu przez zaokrąglenie ukośnych elementów w ywkz itp. z pewnością jest dobrym pomysłem(...)

Po drugie
Nie jest fontem XIX w. co może przemawiać na jej korzyść, skoro nie chcemy sięgać aż tak głęboko.

Po trzecie
Sprawia wrażenie „przyjaznej" nowym nośnikom i z pewnością byłaby lepszym gruntem pod przyszłe bitmapy.

Na zakończenie dodam, że nie zrażałbym się brakiem narodowej tradycji. To że nie możemy czerpać z niej garściami nie powinno stać na przeszkodzie nowemu, a jak napisał alw, wystarczy jak będzie nutą w perfumie.

*) ze zrozumiałych jak sądzę względów pomijam próby Wietora z Lubomierza, nowy karakter polski Januszowskiego, a nawet antykwę Jeżewskiego jako zbyt ciężką.Jacek Szewczyk edytował(a) ten post dnia 15.12.10 o godzinie 22:50
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polonia… Restituta

dla tych co nie czytali - http://www.2plus3d.pl/artykuly/polacy-nie-gesi

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

Ja ze zrozumiałych względów myślałbym o rodzinie Lato Łukasza Dziedzica (tyPoland):


Obrazek


Pisma całkowicie darmowe (więc administracja państwowa nie narażałaby się na żadne koszty licencyjne), rozbudowane (i w trakcie rozbudowy), no i, jeżeli komuś na tym zależy, polskie. :)

A.Adam Twardoch edytował(a) ten post dnia 17.12.10 o godzinie 00:55
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polonia… Restituta

Adam Twardoch:
Ja ze zrozumiałych względów myślałbym o rodzinie Lato Łukasza Dziedzica (tyPoland):
Pisma całkowicie darmowe (więc administracja państwowa nie narażałaby się na żadne koszty licencyjne), rozbudowane (i w trakcie rozbudowy), no i, jeżeli komuś na tym zależy, polskie. :)

Co do kroju nie mam nic przeciw, ale już do zestawienia godła i logotypu jedno małe - nawiązuje ta tarczowa apla pod godłem ewidentnie do projektów Tomáša Brousila http://www.font.cz/design/cesky-lev-od-tomase-brousila...andrzej-ludwik "alw" włoszczyński edytował(a) ten post dnia 17.12.10 o godzinie 01:02

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

Do Andrzeja i Roberta:

Zgadzam się z Robertem. Andrzeju, nie chodzi o to, że „na zachodzie nawet pierogi ruskie lepsze”. Znów wracam do kwestii „wartości”. Bo tu leży klucz. Czy wartością tej identyfikacji wizualnej, o której sobie gdybamy, ma być „polska tradycja narodowa”. Może tak a może nie. Ja widzę to inaczej. W końcu Niemcy na kroje identyfikacji rządowej wybrali sobie pisma zaprojektowane przez Holendra (Demos i Praxis Gerarda Ungera), podczas gdy Szkoci wybrali krój zaprojektowany przez Polaka. Możliwości są różne.

Dziś taki Dziedzic tak samo tworzy „polską tradycję typograficzną” jak kiedyś Półtawski czy Desselberger. A nawet, w moim odczuciu, tworzy lepiej, bo nie ściemnia, że o jakąś „tradycję” chodzi. Nie używa wielkich słów i nie dorabia ideologii, tylko rysuje litery. A te litery osmotycznie są nieco polskie i po troszę warszawskie — to to nie przedwojenne czy peerelowskie, tylko takie po troszę jak wszystko co polskie. Lekki miszmasz. Dobrze wykonane, bez głębokiego mickiewiczowania. To są polskie litery na dziś, a nie na wczoraj.

Oczywiście nie twierdzę, że zaraz Dziedzic ma te litery rządowe rysować. Toż nie chodzi o to, żeby wszystko teraz znowu nagle miał Dziedzic robić — do której szuflady nie zajrzysz, z tamtej Dziedzic wyskakuje.

Mówię raczej o podejściu: bez zadęcia, bez pretensjonalizmu. No ale żeby zdecydować się na takie właśnie podejście, trzeba podjąć decyzję. Że właśnie takie wartości chcemy w identyfikacji przekazać. Europejskie chyba bardziej niż secesyjno-redutoordońskie. Bardziej „społeczeństwo” niż „naród”.

Ale można też wybrać inną podstawę koncepcyjną — na przykład, że chcemy odnosić się do jakiejś tradycji, ustalić do jakiej, i szukać inspiracji w jakimś starym liternictwie.

Kroje mówią różne rzeczy i to dość wyraźnie. Dobrze to zanalizował w swoim poście Robert.

konto usunięte

Temat: Polonia… Restituta

andrzej-ludwik "alw" włoszczyński:
Co do kroju nie mam nic przeciw, ale już do zestawienia godła i logotypu jedno małe - nawiązuje ta tarczowa apla pod godłem ewidentnie do projektów Tomáša Brousila http://www.font.cz/design/cesky-lev-od-tomase-brousila...

A to skurczysyn :) Nie widziałem tego. To moje to tylko szybki szkic. Ale ten temat można obrabiać na milion sposobów, np.


Obrazek
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Polonia… Restituta

Adam Twardoch:
Do Andrzeja i Roberta:

ależ zgadzam się całkowicie, bez zadęcia narodowowyzwoleńczego i tradycji patriotycznych na siłę :) a co do marzenia o polskim projektancie, to może ma być właśnie ta nuta... a może tylko taka propozycja na zaktywizowanie większe... bo Polacy nie gęsi, jak Rej twierdził, to może orły...
Kroje mówią różne rzeczy i to dość wyraźnie. Dobrze to zanalizował w swoim poście Robert.
mówią... tylko czy wszyscy to słyszą...

Następna dyskusja:

Nowa Miss Polonia stawia za...




Wyślij zaproszenie do