Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Kilka minut temu trafiłem na bloga Tomka Kuca, którego poznałem kilka lat temu na kursie AKT'u. Tomek rozpoczął pisanie bloga
*typotygiel*.

Mnie zainteresował jeden z wpisów

http://typotygiel.pl/index.php/category/pismo/

Ponieważ podchodzę w podobny sposób do krojów pisma, i niejednokrotnie jakieś pismo prześladuje mnie miesiącami jak grypa. Albo dlatego, że mnie na niego nie stać, albo dlatego, że ma złe diakrytyki a poza tym jest super, albo dlatego, że ktoś kto je spolszczył zrobił to źle, albo po prostu dlatego że mi się podoba. Chciałbym rozpocząć taki wątek:

Opiszcie kroje pisma, które stosujecie do składu dziełowego, napiszcie o nich coś więcej, jakie są błędy, co jest w nich OK, co was denerwuje, co byście chcieli zmienić. Dlaczego zdecydowaliście się na zakup tego a nie innego fontu. Jak go stosujecie w jakim stopniu na jakiej interlinii itp.Robert Oleś edytował(a) ten post dnia 02.07.09 o godzinie 17:40
Rafał Sylwester Świątek

Rafał Sylwester Świątek Pomożecie? Pomożemy!

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Korzystam najczęściej z krojów, które dołączono mi do pakietu Adobe. Zazwyczaj mi starczają, choć czasami czuję potrzebę nowych zakupów.
Przykład mojego składu w Garamond Premier Pro i krótkie westchnienie o piśmie Di­stur­ban­ce.

pozdrowienia
R.S.Rafał Sylwester Świątek edytował(a) ten post dnia 02.07.12 o godzinie 16:01

konto usunięte

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Co do krojów dołączonych do aplikacji Adobe mam totalny przesyt Myriada i Miniona. Za to Disturbance jest krojem niedostępnym :-(
Polskich znaków nie dorobi ani Jeremy Tanakard (który sprzedał prawa majątkowe firmie FontShop) anie FontShop który go dystrybuuje z bardzo rygorystyczną licencją zabraniającą edycji fontu.

Cieszę się za to wieloma fontami w wersji STD dołączonymi do pakietów Adobe które po lokalizacji (którą Adobe dopuszcza) sprawują się wyśmienicie. Oczywiście większość z nich to kroje nie dziełowe.
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Rafał Sylwester Świątek:
krótkie westchnienie[/url] o piśmie Di­stur­ban­ce.

Disturbance (pomimo czterech odmian) trudno nazwać pismem dziełowym, raczej pismem akcydensowym, tytułowym, plakatowym czy wręcz szyldziarskim. Trudno byłoby go wykorzystywać do składu dzieła w tekście głównym.

Napisz proszę coś więcej o Garamondzie, co jest źle, co dobrze a co należałoby poprawić.
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Zbyszek Czapnik:
Cieszę się za to wieloma fontami w wersji STD dołączonymi do pakietów Adobe które po lokalizacji (którą Adobe dopuszcza) sprawują się wyśmienicie. Oczywiście większość z nich to kroje nie dziełowe.

Zbyszku, pochwal się swoimi pracami, pokaż jak te std wyglądają z diakrytykami w jakimś składzie.

To ważne, aby oglądać własne rodzime rozwiązania znaków diakrytycznych - oceniać, dyskutować, doradzać (nie krytykować!)

Nie wychodźmy jednak poza zakres tematu. Interesują nas tylko pisma dziełowe
Rafał Sylwester Świątek

Rafał Sylwester Świątek Pomożecie? Pomożemy!

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Robert Oleś:
Disturbance (pomimo czterech odmian) trudno nazwać pismem dziełowym
Oczywiście. Niemniej jednak pasowałby do nagłówków w wielu książkach. Wydaje się, że z Garamondem świetnie by się zrozumiał.
Napisz proszę coś więcej o Garamondzie, co jest źle, co dobrze a co należałoby poprawić.
Ad hoc złamana nim kolumna. Widać, że dobrze stoi (siedzi).

Obrazek


Spójrzcie na ogonki — są precyzyjnie wyrysowane, sięgają dolnej linii pisma:

Obrazek

jednak (być może nie widać tego dokładnie) są inne — niegaramondowe. Garamond ma w genach specyficzną nieregularność, np. kropka nad i nie jest okrągła, tylko poszarpana — ogonki są jak spod igły.

Obrazek

Rzecz jest bardzo mała i w druku dziełowym niewidoczna, więc nie można tego uznać za błąd, ale kreseczki akcentowe tej przypadłości już nie mają:

Obrazek


To, co może denerwować, to brak polskich ligatur, szczególnie fii

Obrazek


Do szewskiej pasji doprowadza mnie zero. Tak — Garamond Premier Pro ma spieprzone nautyczne zero:

Obrazek

Ta cyferka w Adobe Garamondzie (tego samego autora) wygląda zupełnie inaczej, pasuje do reszty, tu Robert Slimbach chyba zapomniał ją dokończyć…

pozdrowienia
R.S.Rafał Sylwester Świątek edytował(a) ten post dnia 05.07.09 o godzinie 14:33

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Zbyszek Czapnik:
Za to Disturbance jest krojem niedostępnym :-(
Polskich znaków nie dorobi ani Jeremy Tanakard (który sprzedał prawa majątkowe firmie FontShop) anie FontShop który go dystrybuuje z bardzo rygorystyczną licencją zabraniającą edycji fontu.

Offtop: Dla składającego w ID przynajmniej od wersji CS2 prawdopodobnie nie jest to duży problem – dzięki rozszerzeniu SING Gaiji. W skrócie, dzięki tej technologii do dokumentu ID można dołączyć gliflet czyli mały font zawierający jeden lub kilka glifów, które nie są umieszczone w fontach dokumentu.
Domyślnie rozwiązanie było przeznaczone na rynek azjatycki, gdzie może zdarzyć się sytuacja w której dokument jest łamany przy użyciu fontów nie zawierających jakichś wyjątkowo rzadkich znaków. Łamacz może wtedy, zamiast chwytać się różnych sposobów zastępczych narysować brakujący glif i umieścić w dokumencie (by znak przenoszony był wraz z nim).
Na razie badam sprawę od strony technologicznej, o ewentualnych wynikach dam znać tu i na blogu.
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Rafał Sylwester Świątek:

Do szewskiej pasji doprowadza mnie zero. Tak — Garamond Premier Pro ma spieprzone nautyczne zero:

Obrazek

na ten temat odpiszę później, bo wymaga to dłuższego wywodu.

A co powiesz na to:


Obrazek


To są cudzysłowy Garamond Premier Pro. Popielaty to oryginalny górny cudzysłów zamykający, a ostatni to podniesiony do góry dolny cudzysłów otwierający.

Czy ktoś mam ochotę skomentować kerning i ich wielkość?Robert Oleś edytował(a) ten post dnia 05.07.09 o godzinie 17:19

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Robert Oleś:

Czy ktoś mam ochotę skomentować kerning i ich wielkość?Robert Oleś edytował(a) ten post dnia 05.07.09 o godzinie 17:19

To to jeszcze pikuś... z adobowskich fontów jeszcze bardziej irytuje mnie Arno:


Obrazek


Bez tego felera, byłby krojem którego najchętniej używałbym do składu dziełowego, a tak to szkoda słów...
Rafał Sylwester Świątek

Rafał Sylwester Świątek Pomożecie? Pomożemy!

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Robert Oleś:

Obrazek

na ten temat odpiszę później, bo wymaga to dłuższego wywodu.
Pozwól przypomnieć, że już kiedyś rozmawialiśmy o tym, zresztą nie tylko z tobą. Padła mocna argumentacja za takim, jak pokazane, zerem. Według mnie, jednak jest ona do obalenia, co spróbuję przeprowadzić, jeśli ją ujawnisz.

pozdrowienia
R.S.Rafał Sylwester Świątek edytował(a) ten post dnia 06.07.09 o godzinie 04:57

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Maciej Przepióra:

To to jeszcze pikuś... z adobowskich fontów jeszcze bardziej irytuje mnie Arno:

qrqm.pl/tmp/arno-wkurw.png

Bez tego felera, byłby krojem którego najchętniej używałbym do składu dziełowego, a tak to szkoda słów...

Czy Arno przypadkiem nie zostało już poprawione przez Slimbacha i spółkę?
http://www.adobe.com/type/browser/html/readmes/ArnoPro...

"Release Notes
[...]
version 1.012 created 2008/12/8

Release for FontFolio 11.
[...]
Fixed 'quotesinglebase' and 'quotedblbase' (Watson #1693233)
Fixed 'ellipsis' (Watson #1693234)
[...]
Added positive kerning between quotes to address the issue reported at http://typophile.com/node/39130#comment-239928 ".

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Rafał Sylwester Świątek:
Robert Oleś:

Obrazek

na ten temat odpiszę później, bo wymaga to dłuższego wywodu.
Pozwól przypomnieć, że już kiedyś rozmawialiśmy o tym, zresztą nie tylko z tobą. Padła mocna argumentacja za takim, jak pokazane, zerem. Według mnie, jednak jest ona do obalenia, co spróbuję przeprowadzić, jeśli ją ujawnisz.

Chętnie poznam głos za, bo też mnie to zero irytuje.

konto usunięte

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Aleksander Lenart:
Chętnie poznam głos za, bo też mnie to zero irytuje.

Ono jest zupełnie z innej parafii.
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Aleksander Lenart:
Rafał Sylwester Świątek:
Robert Oleś:

Obrazek

na ten temat odpiszę później, bo wymaga to dłuższego wywodu.

Króciutko, aby nie zanudzać. Proponuję abyście sobie wzięli p
łasko ścięte pióro i napisali nim literę "o" prawą ręką, prowadząc owal przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Oraz *narysowali* " "zero" czyli kółko prawą ręką zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
To wam wszystko wyjaśni.
Stanisław K.

Stanisław K. jack of all trades

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Jak dla mnie, to w którymś miejscu (najprawdopodobniej boki) tego 0 powinny przy przycieniowane.

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Chodzi Wam o to, że zero nautyczne jest tutaj okręgiem praktycznie pozbawionym cieniowania? Przecież projektowanie zera tekstowego o takiej formie było dawniej powszechną praktyką - chodziło o to, żeby łatwo odróżniać zero od minuskułowej (względnie kapitalikowej) litery "o". Tak samo zostało rozwiązane zero nautyczne np. w Galliardzie czy Sabonie (ale nie tym z Linotype, gdzie widać wyraźne cieniowanie o poziomej osi). Jeżeli przyjrzeć się (w powiększeniu) tej cyfrze np. w wydrukowanych przez oficynę Manutiusa w 1502 roku "Metamorfozach" Owidiusza, to wygląda ona bardzo podobnie do tekstowego zera w Garamondzie Premierze.

konto usunięte

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Zero w Arno Pro zostało poprawione w wersji z Adobe Font Folio 11.
Cudzysłów nie został poprawiony! :-(
Rafał Sylwester Świątek

Rafał Sylwester Świątek Pomożecie? Pomożemy!

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Zbyszek Czapnik:
Zero w Arno Pro zostało poprawione w wersji z Adobe Font Folio 11.
Możesz pokazać przed i po?

R.S.

konto usunięte

Temat: Kroje dziełowe, którymi składacie

Zero (Al Sifr) pierwotnie miało charakter symbolu specjalnego, którego ślad zachował się w oryginalnych cyfrach arabskich (do dziś jest to kropka, ale już kreślona narzędziem). Dyskutowana forma zera nautycznego jest znakiem czasów, w których zero nadal miało specjalny status, stawiający je niejako obok pozostałych cyfr.

Dziś takie zero razi. Z drugiej strony modernizacja jego kształtu to już ingerencja w historycznie uwarunkowany projekt.Marcin F. edytował(a) ten post dnia 09.07.09 o godzinie 11:44

Następna dyskusja:

Kroje pisma odrecznego




Wyślij zaproszenie do