Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Ewolucja kroju pisma

W swojej historii pismo powoli ewoulowało pod wpływem różnych czynników - z jednej strony dążenie do najlepszej czytelności z drugiej narzędzia których używano do ich tworzenia Jest na przyklad ciekawa teoria dotycząca powstania dwuelementowości w znakach rytych w kamieniu przez rzymian. Napisy umieszczano często na pionowych płaszczyznach z kamienia, deszcz z upływem czasu wypłukiwał polichromię z pionowych elementów znaków z kolei na poziomych osadzał się kurz silnie zarysowując te elementy. Dlatego rzymianie zwiększali grubość pionowych elementów by per saldo wyglądalo to jednak jednakowo...
Myślę, że ciekawa byłaby próba przewidzenia wpływu komputera na pismo i szczerze mówiąc wydaje mi się to bardzo trudne. Jedyne co mi przychodzi do głowy to chyba nieunikniony proces "indywidualizowania" pisma. Sądzę iż niebawem otrzymamy narzędzia pozwalające nam na nadawanie indywidualnego charakteru "wyklepywanego" przez nas pisma. Czyli właściwie odzyskanie jedynie tego co utraciliśmy porzucając kartki i pióra...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Ewolucja kroju pisma

Raczej nie sądzę aby do takiej ewolucji doszło - zmierzamy w kierunku uczytelnienia dla wszystkich a zindywidualizowane kroje, jak i pismo odręczne bywają czasem mocno nieczytelne dla postronnego.

konto usunięte

Temat: Ewolucja kroju pisma

Leszek Dariusz S.:Jest na przyklad ciekawa teoria dotycząca powstania dwuelementowości w znakach rytych w kamieniu przez rzymian. Napisy umieszczano często na pionowych płaszczyznach z kamienia, deszcz z upływem czasu wypłukiwał polichromię z pionowych elementów znaków z kolei na poziomych osadzał się kurz silnie zarysowując te elementy. Dlatego rzymianie zwiększali grubość pionowych elementów by per saldo wyglądalo to jednak jednakowo...


Specyficzna teoria. Kto jest jej autorem, lub gdzie została przedstawiona?
To prawda, że wczesne monumentalne napisy wykuwane w kamieniu przez Rzymian miały w zasadzie jednakową grubość kresek liter, zaś capitalis monumentalis w dojrzałej formie była pismem dwuelementowym, z kreskami o różnej grubości. Napisy były wpierw rysowane pędzlem na kamieniu czerwoną farbą. Forma liter wykutych w kamieniu wynikała z kształtu liter uzyskanych przy użyciu płaskiego pędzla ustawionego po kątem do linii pisma.
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Ewolucja kroju pisma

Niestety nie podam autora tej teori gdzyż książeczka z której ją zaczerpnąłem nie należy do mnie - cała ta książka traktująca o historii pisma była w istocie zbiorem fragmentów dzieł różnych autorów (nie współczesnych). Dziś już nie mam dostępu do owej książeczki ani nie pamiętam cytowanych tam autorów..

konto usunięte

Temat: Ewolucja kroju pisma

Leszek Dariusz S.:Myślę, że ciekawa byłaby próba przewidzenia wpływu komputera na pismo i szczerze mówiąc wydaje mi się to bardzo trudne. Jedyne co mi przychodzi do głowy to chyba nieunikniony proces "indywidualizowania" pisma. Sądzę iż niebawem otrzymamy narzędzia pozwalające nam na nadawanie indywidualnego charakteru "wyklepywanego" przez nas pisma. Czyli właściwie odzyskanie jedynie tego co utraciliśmy porzucając kartki i pióra...


Narzędzia pozwalające na "indywidualizowanie" pisma są już dostępne. Można zlecić wykonanie fontu zawierającego krój pisma imitujący własne pismo odręczne; można też wykonać taki font samemu, o ile ktoś dysponuje odpowiednią wiedzą, umięjętnościami, oprogramowaniem i sporą ilością czasu. W przypadku formatu OpenType możliwe jest nawet zaprojektowanie pisanki na wzór krojów Ministry Script lub Affair, stworzonych przez Alejandro Paula z Sudtipos. Ministry Script ma ponad 1000 glifów w foncie; każdy minuskułowy znak pisma ma co najmniej 4, zaś majuskułowy przynajmniej 2 lub 3 alternatywne wersje glifów (standard, contextual alternate, stylistic alternate, swash); krój posiada ponad pół tysiąca ligatur standardowych i ozdobnych (standard ligature, contextual alternate, discretionary ligature, swash) oraz 99 814 par kerningowych. Do pełnego wykorzystania tych fontów potrzebna jest jedynie aplikacja, która będzie w stanie poprawnie obsługiwać OpenType, w tym zaawansowane funkcje zecerskie tego formatu - czyli obecnie np. InDesign.

Krój Ministry Script:
http://www.sudtipos.com/fonts/34
"Ministry Script User Guide" (PDF - 1.1 MB):
http://www.veer.com/download/pdf/ministryscript.pdf

Krój Affair:
http://www.sudtipos.com/fonts/2
"Affair User Guide" (PDF - 8.9MB):
http://www.veer.com/download/pdf/affairguide.pdf


Piotr Sierżęga edytował(a) ten post dnia 27.02.07 o godzinie 14:16

Następna dyskusja:

Testowanie kroju pisma




Wyślij zaproszenie do