Temat: Arno - czy dobry krój dziełowy?

Obejrzałem sobie próbniki ze strony Adobe i nawet mi się spodobał, ale czy nada się na krój dziełowy? Czy np. nie trzeba mocno ingerować w kerning? Dorabiać specjalnych znaczków? Pytam głównie tych ktorzy mieli kontakt z tym pismem. Składam głównie w Quarku (czasem w Scribusie), kupowałbym cały zestaw "optyczny".

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Arno - czy dobry krój dziełowy?

As a multi-featured OpenType family, with the most extensive Latin-based glyph complement Adobe has yet offered, Arno offers extensive pan-European language support, including Cyrillic and polytonic Greek. The family also offers such typographic niceties as five optical size ranges, extensive swash italic sets, and small capitals for all covered languages.

Nie wiem, czego mogłoby ci zabraknąć w takim zestawie. Ciężko sobie to wyobrazić w tym wypadku, ale zawsze moższ sobie coś jeszcze dorobić.
Co do Kwarka, nie wiem z jakiej wersji korzystasz, ale nie wszystkie wersje są w stanie wykorzystać class kerning i ligatury kontekstowe, to pewne. Zatem, jeżeli chcesz całkowicie wykorzystać możliwości OT Pro, musisz mieć chyba 7-kę.
Kerning w adobowskich fontach nie pozostawia wiele do życzenia, ale jest jedna sytuacja, występujaca w składzie w jęz. polskim, która nie jest przeidywana przez zachodnich projektantów (przez wschodnich również). Jest to interpunkcja po podwójnym cudzysłowie górnym. Czyli np

",

Tu zawsze zieje dziura. Więc jeśli chcesz mieć skład tip-top, musisz w tym miejscu poprawiać. Albo poprawić kerning w foncie, jak ktoś umie.

Temat: Arno - czy dobry krój dziełowy?

Co do Kwarka, nie wiem z jakiej wersji korzystasz, ale nie wszystkie wersje są w stanie wykorzystać class kerning i ligatury kontekstowe, to pewne. Zatem, jeżeli chcesz całkowicie wykorzystać możliwości OT Pro, musisz mieć chyba 7-kę.

Quark 7.31, z promocji z ubiegłego roku ;) (zarabia na InDesigna ;) )
Jest to interpunkcja po podwójnym cudzysłowie górnym.
Akurat to można poprawić w Quarku (za pomocą tabeli kerningu); w ostateczności mogę próbować w FontForge.
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: Arno - czy dobry krój dziełowy?

Z Arno będziesz miał problemy.
Robert Slimbach pomylił się projektując dolny otwierający cudzysłów, przez co jest on zupełnie inny niż zamykający górny.
Bardzo dobrze widać to tu:

http://www.myfonts.com/fonts/adobe/arno/regular/charma...

dolny jest opacowny na wzorcu przecinka, a górny na wzorcu apostrofu.


Kolejna rzecz to wielokropek, w którym będziesz miał lewą odsadkę odsuniętą o wielkość praktycznie równa szerokości litery "i" (czyli praktycznie spacji). Skutkiem czego każda korekta wyznaczy ci, aby dosunąć wielokropek do tekstu.

Kerning między parą apostrofowego cudzysłowu zamykającego i kropką (".) jest OK. Nie widzę tu żadnych błędów. Również bardzo ładna jest para kernowa między kropką i apostrofowym cudzysłowiem zamykającym. (.")
Projekt pisma przepiękny, lecz z tymi błędami font bezużyteczny jako pismo dziełowe. Po prostu za dużo zabawy przy składzie.

konto usunięte

Temat: Arno - czy dobry krój dziełowy?

Z tą elipsą można sobie dość łatwo poradzić (np. za pomocą wzmiankowanej już tabeli kerningowej). Z cudzysłowiem gorzej, w jednej odmianie dorysować to jeszcze nie problem, ale w całym tak zużym zestawie? Konkretna zabawa. Tylko, że jaką mam gwarancję, że inne super-znane fonty tego rodzaju problemów nie spowodują? Nie przyszło mi do głowy przeglądać dokładnie cały charmap. Chyba tylko testując np. po jednej odmianie...

Na marginesie, na którym znaku powinien być oparty dolny cudzysłów, jeżeli przecinek jest tak różny od apostrofu?Błażej Pindor edytował(a) ten post dnia 13.02.08 o godzinie 18:34

Temat: Arno - czy dobry krój dziełowy?

Robert Oleś:
Z Arno będziesz miał problemy.
Robert Slimbach pomylił się projektując dolny otwierający cudzysłów, przez co jest on zupełnie inny niż zamykający górny.
Bardzo dobrze widać to tu:

http://www.myfonts.com/fonts/adobe/arno/regular/charma...

dolny jest opacowny na wzorcu przecinka, a górny na wzorcu apostrofu.


Kolejna rzecz to wielokropek, w którym będziesz miał lewą odsadkę odsuniętą o wielkość praktycznie równa szerokości litery "i" (czyli praktycznie spacji). Skutkiem czego każda korekta wyznaczy ci, aby dosunąć wielokropek do tekstu.

Hmm, wydawało mi się, że licencja Adołbiego pozwala na edytowanie do własnych potrzeb... może jednak warto poświęcić trochę czasu, żeby całą rodzinkę dostroić? Nie wiem ile to mogłoby zabrać czasu (korzystam z FontForge'a). A może poczekać, aż A. wyda nową, poprawioną wersję?

konto usunięte

Temat: Arno - czy dobry krój dziełowy?

Zgłosiłem dziś Robertowi Slimbachowi wspommniane przez Roberta Olesia błędy. Niewykluczone, że przynajmniej cudzysłowy zostaną poprawione (bez zmiany szerokości znaków, bo to jest główny problem przy poprawianiu fontów -- różne wersje fontów mogą powodować przeskład).

A.

Następna dyskusja:

Krój przedwojennych cyfr




Wyślij zaproszenie do