Michał Marek Jankowski

Michał Marek Jankowski UX Designer | Visual
Designer

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

;)

http://www.tdc.org/news/2008Results/index.html

dla uważnych - polski akcent! :)

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Znalazłem. Choć akurat do tej postaci bardziej pasowałby moim zdaniem krój Blaktur.
Prot Haładaj

Prot Haładaj Programmers manager
& solutions
designer. Apps &
applicat...

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

arial pany!
times king!

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

No właśnie, trochę niefortunny tytuł wątku, bo Helvetiki w Polszcze na lekarstwo. W każdym razie dzięki za link.
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

dla uważnych - polski akcent! :)
http://www.tdc.org/news/2008Results/Swing.html
:)
Michał Marek Jankowski

Michał Marek Jankowski UX Designer | Visual
Designer

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

hehe :) zastanawiam się tylko czy to _jedynie_ ze względu na ligaturę, czy studio projektowe ma jakieś polskie powiązania...

"French connection a'la Polonaise" ;)

co do tytułu wątku, to zaczerpnąłem sobie z jakiegoś artykułu, ale dokonałem tłumaczenia en/pl bo bardzo pretensjonalnie brzmiało po angielsku :)

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Co do ligatury łł, to mi osobiście nie odpowiada - wygląda jakoś nienaturalnie. Ale oczywiście "siedzi" w kroju. Myślę że French connection to sprawka Adama Twardocha. Zresztą Swing prezentował już swego czasu na GL. Skoro Adam nie miał uwag... Zauważcie że to pismo składa się znacznie lepiej w angielszczyznie i niemieckim.

Co do tytułu wątku, to czepiłem się go, bo warszawskiej projekcji filmu "Helvetica" jestem na tym punkcie przewrażliwiony. Organizatorzy posunęli się do hec z fotografowaniem się z nałożonym na głowę kiblem w kształcie litery H (H do dupy!). To pachniało jakąś neoficką "polityką", w dodatku polityką bez pokrycia, bo przez miesiąc po projekcji tego bardzo pięknego i wyważonego filmu zanotowałem na mieście tylko 5 pojawień się Helvetiki (z czego 4 to zachodnie logotypy). Obiecałem nawet sobie, że Helvetikę wreszcie kupię i będę ją zajeżdżał do krwi, tak na złość.

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Obiecałem nawet sobie, że Helvetikę
wreszcie kupię i będę ją zajeżdżał
do krwi, tak na złość.

W wersji "Helvetica World" (format OpenType TT, 4 odmiany) to znakomite pismo wielojęzyczne, z solidnymi diakrytykami, ładną cyrylicą, ładną greką i ładnym hebrajskim — zaprojektowanymi od nowa przez Johna Hudsona we współpracy z rodzimymi typografami z tych obszarów językowych.
zastanawiam się tylko czy to _jedynie_
ze względu na ligaturę, czy studio
projektowe ma jakieś polskie powiązania...

Poza tym, że House Industries regularnie sięga po moją radę jeśli idzie o europejskie znaki diakrytyczne, to inne powiązania są mi nieznane.

A.

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

"Helvetica World" [...] to znakomite pismo wielojęzyczne.
Serdecznie dziękuję.

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Jesteś przewrażliwiony względem czego? Bo nie bardzo skumałem.
Michał Marek Jankowski

Michał Marek Jankowski UX Designer | Visual
Designer

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Adam Twardoch:
Poza tym, że House Industries regularnie sięga po moją radę jeśli idzie o europejskie znaki diakrytyczne, to inne powiązania są mi nieznane.

A.

Aha! Czyli jednak są polskie powiązania :D Miło, miło...

Pozdrawiam
mmj

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Błażej Pindor:
Jesteś przewrażliwiony względem czego? Bo nie bardzo skumałem.

Już odpowiadam. Otóż mam wrażenie, że parę lat temu na Zachodzie trwała jakaś dyskusja na temat zasadności używania Helvetiki. To musiało mieć jakiś związek z powrotem estetyki lat 50.: mody na prostą, wręcz zgrzebną typografię i konwencjonalne/konserwatywne siatki.
Odgrzebałem nawet przed chwilą numer Computer Arts (maj 2005 r.) gdzie Jason Arber w artykule Hell-vetica wymienia Helvetica Neue zaraz po zwycięzcach jego prywatnej shitlisty: Comic Sans i Timesie.
Arber nie pisze jednak, że Helvetica jest "be", ale że "niestety może czekać ją podobny los" gdyż "jest często pierwszym krojem, po który sięgają projektanci poszukujący czystej formy". I dalej: "Niedawna wycieczka po londyńskich ulicach potwierdziła to".
Tytuł artykułu miał zapewne sugerować nie to, że Helvetica jest zła, ale że nadużywanie nadużywanego kroju jest pierwszym krokiem do piekła.
Na punkcie czego jestem przewrażliwiony? Ano odniosłem wrażenie, że w CSW jedną ręką zaserwowano mi bardzo piękny i wyważony film dokumentujący historię kroju (miałem nareszcie okazję zobaczyć ludzi o których tylko czytałem: Zapfa, Cartera, Spiekermanna "na żywo" - śmiejących się i machających rękami) a przy okazji coś w rodzaju "gonitwy za Żydem" z Borata - to zakładanie na głowę sedesu w kształcie "H" itp. Nie tylko ja miałem abschmack, bo ktoś obok mnie skomentował to: "spróbowaliby sami zrobić taki krój".
Chodzi mi o to, że o ile na Zachodzie popularne są Maki z preinstalowaną Helvetiką i od dziesięcioleci istnieje ciągłość kultury graficznej, o tyle u nas samo gadanie o Helvetice (w kategoriach pro i contra) należy do rangi problemów typu 'przymrozek w Chile'. Nas "zachodni" problem przeeksploatowania czy wykorzystania Helvetiki w niechcianych kontekstach nie dotyczy, bo jej tu nie ma! Są za to Arial, Arial Narrow i Times.
Węszę więc u osób ostentacyjnie "gnojących" Helvetikę jakiś rodzaj nowobogactwa, jakąś polityczną poprawność albo odprysk czegoś spoza Polski. Ale też mnie to intryguje, bo to bardzo ciekawe pole do amatorskich obserwacji antropologicznych... Może powinienem raczej użyć słowa "jestem zaintrygowany" zamiast "przewrażliwiony"? ;)

EDIT: Nie chciałbym wyjść na jakiegoś obrońcę Helvetiki, bo mnie ona też nie dotyczy. Krój znam ze słyszenia. Wersję World obejrzałem - jest świetna i szarpnę się na 1 odmianę.Marcin F. edytował(a) ten post dnia 30.05.08 o godzinie 16:19
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Marcin F.:
Już odpowiadam. Otóż mam wrażenie, że parę lat temu na Zachodzie trwała jakaś dyskusja na temat zasadności używania Helvetiki. [ciach]

Zgadzam się w każdym calu z Twoją wypowiedzią, dodałbym jeszcze jedno: ani Times ani Helvetica nie są złymi fontami.

Problem leży po stronie złych projektów zrobionych tymi fontami, które napotykamy praktycznie codziennie. I to te projekty wyrabiają w nas taką niechęć i złą opinię o foncie. A to, że font jest popularny nie może świadczyć na jego niekorzyść, a raczej wręcz przeciwnie. To, że jest łatwo dostępny (Times w Windows, Helvetica na Macu), stanowi zagrożenie, że trafia w niepowołane ręce, ludzi którzy się projektowaniem nie powinni zajmować, bo nie rozumieją tego co robią, i nie potrafią wykorzystać możliwości jakie im daje font.

Trudno znaleźć dobrze zaprojektowaną książkę Timesem, ale nie znaczy to, że takich pozycji nie ma. Trudno znaleźć dobrą głównie z powodu nawału publikacji robionych przez ludzi, którzy idą na łatwiznę, projektują z "łatwością", łatwo dostępnymi fontami,

Da się nawet zrobić dobrą publikację mając tylko te dwa wspomniane fonty do dyspozycji.

Z innej beczki.

Ostatnio widziałem projekt zrobiony Futurą i ITC Garamondem Italic, połączenie wydawałoby się na pierwszy rzut oka niedorzeczne, a całość bez zarzutu (jak dla mnie). Problem nie w fontach, bo każdy (nawet nieszczęsny ITC Garamond) może znaleźć zastosowanie o ile projekt będzie rozumny.

PS. Trudno mi znaleźć logiczne zastosowanie do Comic Sans, ale nie znaczy to, że nie ma projektu, w którym ten font się nie sprawdzi. Może komuś się udało. :)

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Przypomniała mi się anegdota pewnego brazylijskiego projektanta. Otóż klient przeglądający jego portfolio zapytał: o, a co to za fajny font?
- A to jest Times New Roman.

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Ciągle nie mogę zrozumieć co ma oznaczać
zakładanie na głowę sedesu w kształcie "H" itp.

Doszedłem jednak do wniosku (jeżeli błędnego, to popraw), że odebrałeś tekturowe przebranie pana J. jako krytykę czcionki Helvetica. Chyba to jednak error. Zauważ, że miało to miejsce w kontekście otwacia wystawy prac członków stgu, raczej (zdaje się) w uznaniu dla dzieła Miedingera.

Poza tym
Times New Roman jest całkiem dobrym fontem. Porządna robota w/g założeń funkcjonalistycznych. Do zastosowań dziełowych polecam wersję Times Ten. Na pewno nie polecam wydania Opentype dołączanego do Windy. Polskie diakryty są tam skandaliczne.

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Błażej Pindor:
Times New Roman (...) Na pewno nie polecam wydania Opentype dołączanego do Windy. Polskie diakryty są tam skandaliczne.

Jeżeli chodzi o starą wersję tych fontów (z Windows XP i poprzednich systemów, z typowo monotypowymi sierpowatymi ogonkami), to oczywiście się zgadzam. Jeżeli chodzi o wersję nową (dostępną z Windows Vista i z Mac OS X 10.5), to pragnę donieść, że starałem się dołożyć wszelkiej staranności, by wykonywane przeze mnie do tej wersji polskie ogonki były przynajmniej znacznie lepsze od poprzednich. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy będą zdania, że mi się to udało.

Tu porównanie wersji z Windows XP (po lewej) i przeprojektowanej przeze mnie wersji, która dostępna jest w Windows Vista i w Mac OS X 10.5 (po prawej):

Obrazek


Swoją drogą to na zlecenie Microsoft zmieniłem też kształty ogonków w Tahomie i Arialu (w Windows Vista i Mac OS X 10.5). Niestety okazało się, że mimo moich namów ze względów produkcyjnych Microsoft zdecydował się nie zespajać tych nowych ogonków z literami bazowymi, co w niektórych techologiach wyświatlania (np. na Mac OS X) tworzy paskudne obwódki wchodzące w korpus litery.

Odpowiedzialnością za kształt polskich znaków w linotypowym Helvetica World też można obarczyć mnie. Zainteresowanych odsyłam do wątku:
http://www.typophile.com/node/39060

Pozdrawiam,
AdamAdam Twardoch edytował(a) ten post dnia 02.06.08 o godzinie 02:05
Michał Marek Jankowski

Michał Marek Jankowski UX Designer | Visual
Designer

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Adam Twardoch:
Błażej Pindor:
Times New Roman (...) Na pewno nie polecam wydania Opentype dołączanego do Windy. Polskie diakryty są tam skandaliczne.

Jeżeli chodzi o starą wersję tych fontów (z Windows XP i poprzednich systemów, z typowo monotypowymi sierpowatymi ogonkami), to oczywiście się zgadzam. Jeżeli chodzi o wersję nową (dostępną z Windows Vista i z Mac OS X 10.5), to pragnę donieść...

o, super! :)

Sława Bohu nigdy nie używałem Times NR w takich zastosowaniach, żeby kształt ogonków miał znaczenie (nie ideowe, ale wizualne). Adamie, jesli mógłbyś, napisz proszę coś więcej o procesie projektowania takich "dodatków". Wydaje mi się, że to jedno z najcięższych zadań dla projektanta dowolnej specjalizacji - doprojektować detale do istniejącego systemu. Ciekaw jestem jak do tego podchodzisz.

Pozdrawiam
mmjMichał Marek Jankowski edytował(a) ten post dnia 02.06.08 o godzinie 10:27

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Błażej Pindor:
[...] odebrałeś tekturowe przebranie jako krytykę czcionki Helvetica. Chyba to jednak error. Zauważ, że miało to miejsce w kontekście otwacia wystawy prac członków stgu, raczej (zdaje się) w uznaniu dla dzieła Miedingera.
Tak, ale prace zamówiono na potrzeby projekcji filmu, o ile zrozumiałem kontekst. Pewnie błędnie odczytałem atmosferę; mam słabą inteligencję emocjonalną.
Times New Roman jest całkiem dobrym fontem.
Biednemu Timesowi najgorzej chyba szkodzi małżeństwo z Wordem. Kartka papieru kserograficznego A4, brak kerningu, standardowy margines, 12pt, interlinia 1,5 plus tabelki, podkreślenia i wcięcia akapitowe na pół kciuka.

Ogonki p. Adama są perfekcyjne. (EDIT: stanowczo żądam warsztatów ogonkowych! W realu, oczywiście.). Ale mam jedno pytanie: czemu w wersji podstawowej kropka w ż jest poniżej kropki i, a w wersji pochyłej ponad nią?Marcin F. edytował(a) ten post dnia 02.06.08 o godzinie 12:04
Robert Oleś

Robert Oleś http://d2d.pl

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

Marcin F.:
pytanie: czemu w wersji podstawowej kropka w ż jest poniżej kropki i, a w wersji pochyłej ponad nią?Marcin F. edytował(a) ten post dnia 02.06.08 o godzinie 12:04

Mnie też to bardzo denerwuje we wszystkich fontach. Prosty test. wychodzący z użycia, ale niekiedy nieodzowny spójnik "iż" wygląda jak błędne złożony jeśli kropki nie są na tej samej wysokości.

konto usunięte

Temat: 17 powodów by nie używać Helvetica

W pismach z długimi wydłużeniami i małym oczkiem minuskuły kropka nad "i" może być położona dość wysoko, ale takie ułożenie tej samej kropki nad innymi literami wygląda fatalnie. W przypadku Arial i Times New Roman jest w tym jednak raczej pewna przypadkowość wywodząca się z wczesnych lat 90-tych, gdy pismo to powstawało. Ze względu na to, że są to pisma systemowe, ręcznie hintowane, Microsoft starał się unikać ingerencji w istniejące litery jak tylko możliwe. W przypadku ogonków udało mi się ich przekonać, że istniejące są tak fatalne, że wymagają poprawy — ale już na drobne korekty znaków, które były "może być" się nie zgodzili. Są to po prostu zbyt czułe elementy systemu — każde ich tknięcie, nawet przesunięcie kropki nad "ż" wymagałoby korekty hintów, generowania od nowa hintowanych tablic metrycznych, testów zgodności z poprzednimi wersjami itd. itd.

A co do "tutoriala", to pracuję nad czymś takim.

A.

Następna dyskusja:

Futura --- Microgramma --- ...




Wyślij zaproszenie do