Agnieszka Sitarska-Piwko

Agnieszka Sitarska-Piwko certyfikowany trener
biznesu, metodyk
zdalnego
nauczania,...

Temat: Cykl Kolba w szkoleniach e-learningowych

Jakieś pomysły na jego wprowadzenie?

Wiemy że jest on niezwykle istotny w uczeniu się dorosłych - czy macie jakieś pomysły albo doświadczenia w jego implementacji w EL.
Temat potraktujcie jako burze mózgów :) każdy pomysł dobry :)))

Aga
Edyta Floras

Edyta Floras Trener on-line /
Konsultant ds.
marketingu

Temat: Cykl Kolba w szkoleniach e-learningowych

Agnieszka Sitarska-Piwko:
Jakieś pomysły na jego wprowadzenie?

Wiemy że jest on niezwykle istotny w uczeniu się dorosłych - czy macie jakieś pomysły albo doświadczenia w jego implementacji w EL.
Temat potraktujcie jako burze mózgów :) każdy pomysł dobry :)))

Aga

Agnieszko, mogłabyś napisać więcej na temat cyklu Kolba?
Może jakieś przykłady z Twojego doświadczenia, a może jakiś ciekawy link ?!

Możliwe, że na forum są osoby które go stosują a nie wiedzą, że tak się nazywa :) a jeśli się już dowiedzą - może powstać ciekawa dyskusja.

z góry dziękuję

Edyta Floras
Edyta Floras

Edyta Floras Trener on-line /
Konsultant ds.
marketingu

Temat: Cykl Kolba w szkoleniach e-learningowych

Cykl Kolba jest na tyle ważnym narzędziem wspierającym m.in. nauczanie dorosłych, że postanowiłam nie zostawiać tego tematu bez wyjaśnienia.

Na początku informuję, że to co piszę jest mieszanką dostarczonej mi wiedzy z moim doświadczeniem.

Jeśli ktoś z was, ma inne zdanie, lub inaczej rozumie cykl Kolba – zapraszam do dyskusji.

Do rzeczy …

Cykl, jak sama nazwa wskazuje informuje o pewnej ciągłości. Tak dzieje się również w procesie nauczania z wykorzystaniem opisywanego cyklu.

1. Zanurzenie w doświadczeniu -> 2. Refleksja -> 3. Nowa wiedza->
4. Zastosowanie w praktyce -> 1. Zanurzenie w doświadczeniu ….
Itd.

Krok pierwszy - zanurzenie w doświadczeniu.
Każdy z nas ma swoje doświadczenia, które przyczyniają się do różnego sposobu rozwiązywania tych samych problemów. W tej części dokonujemy obserwacji tego – jak działamy.

Krok drugi – Refleksja
To część, w której zastanawiamy się nad tym co właściwe stało się w pierwszej części i dlaczego tak się stało. Krótko mówiąc – czas refleksji.

Krok trzeci – Nowa wiedza
W tej części kursant posiada własne wnioski na temat tego jak działa i co determinuje jego działania. W tym kroku dużą rolę odgrywa trener, który w tej części uzupełnia wiedzę kursanta o nową wiedzę.

Następuje zderzenie obecnej wiedzy i doświadczenia kursanta z wiedzą przedstawioną przez prowadzącego.

Krok czwarty - Zastosowanie w praktyce

W tej części kursant ma możliwość przetestowania nowej wiedzy w praktyce. W tej części trener sprawdza czy osoba ucząca się potrafi wykorzystać nową wiedzę i wprowadza ewentualne korekty.

Jeśli chodzi o zastosowanie w EL – wydaje mi się, że najlepsze efekty można uzyskać pod ścisłą kontrolą trenera lub przy wysokiej świadomości kursanta (mam na myśli wiedzę na temat cyklu kolba). Z drugiej strony, nie można na kursanta zrzucać zadań trenera – jakim jest m.in. kontrola nad prawidłowym przebiegiem procesu szkoleniowego.

W mojej opinii, cykl Kolba jak każde narzędzie wykorzystane w odpowiedni sposób, może przynieść bardzo dobre efekty. Osobiście stawiałabym na blended-learning lub przesyłanie materiałów w określonych przedziałach czasowych i opiekę nad kursantem

Zapraszam do dyskusji

Edyta Floras
Alina Godny

Alina Godny Coach, trener
biznesu.

Temat: Cykl Kolba w szkoleniach e-learningowych

Witam

Istnieje takie nieskomplikowane narzędzie jak np. dokumenty na gmailu. Kilka osób- kursantów e-learningowców (np. w grupie) pracuje równocześnie na tym samym pliku - opracowując KROK I - tzw. zanurzenie w temacie...
Trener ma praktycznie ciągły wgląd w tok pracy kursantów (wyświetla mu się udostępniony przez grupę dokument)

II krok - refleksja - poprzez czat grupowy... itp.komunikatory. Moderacja może być poprzez zadawanie pytań, itd. Oooooo... TU dopiero bywa burzliwie, gdy bronione są racje (!)

III krok - mini wykład - w różnej formie - w zależności od upodobań i możliwości percepcyjnych członków grupy, bo to trener MUSI dostosować się do grupy!!!

IV krok - a czy kursant wykorzysta wiedzę w życiu? To wielka niewiadoma... W grupie jest mu łatwiej zaistnieć (wykonując szkoleniowe zadania) - a w życiu jak to w życiu - i tak pozostanie SAM ze swoimi problemami...

Pozdrawiam
---
Alina
Edyta Floras

Edyta Floras Trener on-line /
Konsultant ds.
marketingu

Temat: Cykl Kolba w szkoleniach e-learningowych

Alina Godny:
Witam

....
IV krok - a czy kursant wykorzysta wiedzę w życiu? To wielka niewiadoma... W grupie jest mu łatwiej zaistnieć (wykonując szkoleniowe zadania) - a w życiu jak to w życiu - i tak pozostanie SAM ze swoimi problemami...

Pozdrawiam
---
Alina

Alino

W kroku czwartym miałam na myśli, kolejne ćwiczenie, które daje możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy :)

A co do dalszej części Twojej wypowiedzi, myślę, że to bardzo dobry temat na kolejny wątek
- co zrobić, aby kursant po ukończeniu szkolenia wykorzystywał dostarczoną mu wiedzę i umiejętności

pozdrawiam
Edyta Floras
Adrian Ignasiak

Adrian Ignasiak
Właściciel/Partner/P
rezes Fundacji

Temat: Cykl Kolba w szkoleniach e-learningowych

Moim zdaniem możliwości wykorzystywania wiedzy i umiejętności zdobytych na szkoleniach/kursach nie powinny być ogniskowane na prowadzących tylko na uczestnikach/kursantach w wyniku trafnej i rzetelnej analizy potrzeb i automotywacji. Oczywiście odnosząc się do nich i akcentując w odpowiednich partiach materiału celem zwiększenia poziomu automotywacji.



Wyślij zaproszenie do