Temat: pomoc pomoc pomoc projekt badawczy
O wartości pracy badacza decyduje nie tylko słuszność diagnozy.
Ważny powinien być tu pragmatyczny wymiar projektu badawczego.
Po pierwsze diagnoza - masz już hipotezę. Zoperacjonalizuj pojęcia i wymyśl wskaźniki które pozwolą Ci pogrupowanie jednostki analizy (uczniów) w kategorie (co to znaczy że uczeń jest nieśmiały, jak to zmierzyć, jakie są rodzaje nieśmiałości).
Z badań zapewne wyjdzie nam zależność pozytywna. Postaraj się określić warunek konieczny i warunek wystarczający do zaistnienia mobbingu (w przypadku samego projektu napisz jakie na jakie czynniki i zależności powinno się zwrócić uwagę, aby określić te dwa warunki).
Problemy badawcze:
Jaki to typ mobbingu? Czy mamy do czynienia z klasycznym mobbingiem, czy może to Cyberstalking?
Jak reaguje grupa rówieśnicza będąca nie tyle ofiarą mobbingu, co jej świadkiem?
Jak reaguje kadra dydaktyczna? Czy dostrzega problem i jakie środki podejmuje by zwalczać to negatywne zjawisko?
Jak widać, można tu zrobić co najmniej 2-3 kwestionariusze ankiet.
Można też i focusa.
Po drugie - remedium. Poczytaj trochę Aronsona czy Caldiniego i zastanów się w jaki sposób za pomocą mechanizmów takich jak na przykład Społeczny Dowód Słuszności można osłabić częstotliwość występowania mobbingu. Z całą pewnością wiele mechanizmów znanej i opisanej przez Psychologię Społeczną stwarza warunki do zaistnienia zjawiska mobbingu, ale z drugiej strony nawet średnio-zdolny praktyk wywierania wpływu społecznego może te same mechanizmy "zaprząc" do pracy na rzecz zwalczania mobbingu.
I właśnie ta druga część projektu powinna być opisana jako cel dla którego badanie się przeprowadza.