Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska opiekun osób
bezdomnych

Temat: metodologia martwy punkt

Witam,

utknęłam w martwym punkcie w metodologi badań. Promotor twierdzi że jest źle, poza tym jednak nie daje żadnych sugestii. Ja natomiast nie mam pomysłu co dalej... temat pracy: Wczesna inicjacja seksualna w opinii uczniów gimnazjum. BARDZO PROSZE O POMOC!:( bo ja nie wiem, już co jest nie tak, a może wszystko?

1.Przedmiotem badania: uczniowie szkoły gimnazjalnej w wieku 13-15 lat.

2.Cel badań: sprawdzenie skali zjawiska wczesnej inicjacji seksualnej wśród młodzieży w wieku 13-15 lat. Badania miały określić również znaczenie inicjacji seksualnej w życiu młodzieży oraz przyczyny rozpoczęcia współżycia seksualnego.

3.w niniejszej pracy wyodrębniłam główny problem badawczy sformułowany jako pytanie:
Jak przedstawia się wczesna inicjacja seksualna w opinii uczniów gimnazjum?

4. problemy szczegółowe rozpisane również w formie pytań:
1.W jakim wieku młodzież rozpoczyna swoje życie seksualne?
2. Dlaczego młodzież w wieku gimnazjalnym rozpoczyna życie seksualne?
3. Czy życie rodzinne ma wpływ na wczesne rozpoczęcie współżycia seksualnego?
4. Jaki wpływ na rozpoczęcie wczesnej inicjacji seksualnej mają rówieśnicy?
5. Czy media mają wpływ na wczesne rozpoczęcie inicjacji seksualnej młodzieży?
6. Jaki jest poziom wiedzy młodzieży na temat życia seksualnego?
7. Jak realizowane jest wychowanie seksualne w podstawach programowych kształcenia gimnazjalnego?

W pracy postawiono hipotezę, która zakłada, że młodzież w wieku szkoły gimnazjalnej rozpoczyna swoje życie seksualne.

ZMIENNE niezależne: płeć, wykształcenie rodziców, wiek oraz miejsce zamieszkania

ZMIENNE zależne: wykorzystanie seksualne, upadek podstawowych wartości, ciekawość, wpływ grupy rówieśniczej, kontakty z rodzicami, rozmowy o seksie z rodzicami, poczucie wsparcia od rodziców, uświadomienie seksualne, zajęcia wychowania seksualnego w szkole, wzorce z mediów, treści przekazywane przez media.

jeśli ktoś zerknie na to okiem i napisze swoje sugestie będe bardzo wdzięczną.
pozdrawiam
Anna Rosołowska

Anna Rosołowska człowiek plan

Temat: metodologia martwy punkt

Katarzyna Kwiatkowska:
ale na czym polega Twój martwy punkt? bo zabrakło tego. nie wiesz, jaką wybrać metodę i narzędzie?

mam wątpliwości co do niektórych zmiennych zależnych, np. "ciekawość". to Twój skrót myślowy? co masz na myśli?

ps. tak z ciekawości - mogę prosić na priv informację, kto jest Twoim promotorem? ;)
Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska opiekun osób
bezdomnych

Temat: metodologia martwy punkt

Promotor nie zatwierdził mi metodologi kolejny raz odsyła mnie z krótką informację, że w pracy brakuje celów, wskaźników, problemy są niepoprawne. Nie mam pomysłu już jak ugryź ten temat inaczej i co zmienić żeby było dobrze, czy też poprawnie metodologicznie.

Jeśli chodzi o same badania to posłużę się ankietą, wywiadem i analiza dokumentów.
(bo obowiązuje zasada 2 metody 3 techniki ;/)

Ciekawość- nie nie jest to skrót myślowy:)tak po prostu chęć odkrycia nowych horyzontów
Anna Rosołowska

Anna Rosołowska człowiek plan

Temat: metodologia martwy punkt

3. Jeśli chodzi o główny problem badawczy - chcesz sprawdzić, jak inicjacja seksualna się przedstawia, czy jak co sądzą o tym gimnazjalistów - to dwie odrębne rzeczy, które badasz zupełnie inaczej. albo pytasz o różne rzeczy i na ich podstawie wyciągasz wnioski, albo pytasz respondentów "co o tym sądzą", co daje Ci ich opinie, ale nie pokazuje Ci tego, jak jest.

4. pytania szczegółowe: wiele z nich zaczyna się od "czy", a w socjologii warte są pytania problemowe, na które można odpowiedzieć więcej niż "tak" lub "nie".

no i te zmienne zależne. czytam je i zastanawiam się, czy wiesz jak je będziesz badała. dalej przyczepię się do tej ciekawości. rozumiem, że chcesz zbadać czy ktoś jest chętny odkrycia nowych horyzontów czy nie? (nawiasem mówiąc - takie wytłumaczenie ciekawości to jest dla mnie skrót myślowy). to byłaby skomplikowana zmienna, na którą - jak sądzę - powinny składać się odpowiedzi na kilka szczegółowych pytań.

Temat: metodologia martwy punkt

A orientowałaś się "dostępności do materiału badawczego"? Czyli czy będziesz miała możliwość przeprowadzenia tych wywiadów i ankiet z tymi dziećmi.
Temat drażliwy i generalnie ciężki, taki na pracę doktorską.

Meritum,
Zgadzam się z promotorem w kwestii wskaźników, jak na razie nie napisałaś żadnych, wymienione zmienne (zależne) nic nie mówią, jak w ogóle chcesz mierzyć np. wykorzystywanie seksualne?
Na resztę można sobie jakieś skale wyobrazić.
Jeśli chodzi o problemy szczegółowe to są...mało szczegółowe, z co najmniej kilku można zrobić problem główny kolejnej pracy, nawet magisterskiej.

Analiza dokumentów? Jakich?

Ciekawi mnie też jak definiujesz "wczesną inicjację seksualną" i na jakiej podstawie twierdzisz, że to zjawisko jest "statystycznie istotne".

I najważniejsze, co chcesz badać? Opinie gimnazjalistów na temat, czy faktyczne ich wiek inicjacji.

[edit]
Powieliłem widzę trochę posta wyżej, powstał w trakcie pisania mojego. Miałem kasować, ale zostawiam ;)
[/edit]Krystian Dubiel edytował(a) ten post dnia 23.11.11 o godzinie 13:50
Anna Rosołowska

Anna Rosołowska człowiek plan

Temat: metodologia martwy punkt

Krystian Dubiel:
A orientowałaś się "dostępności do materiału badawczego"? Czyli czy będziesz > miała możliwość przeprowadzenia tych wywiadów i ankiet z tymi dziećmi.
Temat drażliwy i generalnie ciężki, taki na pracę doktorską.
(...)
Jeśli chodzi o problemy szczegółowe to są...mało szczegółowe, z co najmniej kilku można zrobić problem główny kolejnej pracy, nawet magisterskiej.
o tym jakoś nie wspomniałam, ale to racja. po pierwsze, czy będziesz miała możliwość przeprowadzenia takiej ankiety (o wywiadach już nie wspominając), a po drugie temat jest szalenie szeroki. i bardzo ciężki.

i też mnie ciekawi, jakie dokumenty chcesz analizować?
[edit]
Powieliłem widzę trochę posta wyżej, powstał w trakcie pisania mojego. Miałem kasować, ale zostawiam ;)
[/edit]
:-)
Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska opiekun osób
bezdomnych

Temat: metodologia martwy punkt

jeśli chodzi o badania, to wystąpiłam o zgodę na prowadzenia badań w jednym gimnazjum. Po przygotowaniu i przedstawieniu narzędzi badawczych i konsultacji z psychologiem szkoły, ustosunkują się do prośby. Jestem pozytywnej myśli.

Miałam w chęciach badań bardziej faktyczny wiek inicjacji, motywy rozpoczynanie wczesnego życia seksualnego. itp.

Problemy szczegółowe - nie mam pomysłu jak je rozbić bardziej.

Jeżeli chodzi o analizę dokumentów- to nie ukrywam, że jest to wymuszone i wymyślone na potrzeby pozyskania kolejnej metody badawczej. Pomyślałam o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2009 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Czyli co generalnie jest mało precyzyjnie tak:(?

Temat: metodologia martwy punkt

Katarzyna Kwiatkowska:
jeśli chodzi o badania, to wystąpiłam o zgodę na prowadzenia badań w jednym gimnazjum. Po przygotowaniu i przedstawieniu narzędzi badawczych i konsultacji z psychologiem szkoły, ustosunkują się do prośby. Jestem pozytywnej myśli.

Oj, oby nie oparło to się o rodziców, bo może być problem.
Miałam w chęciach badań bardziej faktyczny wiek inicjacji, motywy rozpoczynanie wczesnego życia seksualnego. itp.

Musisz zatem przeformułować problem ogólny, coś a'la "wiek inicjacji seksualnej uczniów gimnazjum" (osobiście bym tu dorzucił coś do porównania bo inaczej wyjdzie jakoś...monograficznie tak. Możesz porównać płcie, czyli wiek u dziewcząt i u chłopców.) I zdecyduj się na coś, albo wiek, albo motywy.
Problemy szczegółowe - nie mam pomysłu jak je rozbić bardziej.

Pogłówkuj, zaproponuj coś, ktoś z GL się odniesie, raczej nikt na tacy nie poda gotowych rozwiązań.
Jeżeli chodzi o analizę dokumentów- to nie ukrywam, że jest to wymuszone i wymyślone na potrzeby pozyskania kolejnej metody badawczej. Pomyślałam o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2009 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Jak na "spełnienie wymogów" może zostać.
Czyli co generalnie jest mało precyzyjnie tak:(?

Tak, skoncentruj się na czymś. Im bardziej konkretny i wąski temat, tym łatwiej pisać.
Rozumiem ambicja, ale wyobraź sobie, przy szerokim temacie, na ilu frontach będziesz musiała się bronić podczas egzaminu.Krystian Dubiel edytował(a) ten post dnia 23.11.11 o godzinie 14:50
Anna Rosołowska

Anna Rosołowska człowiek plan

Temat: metodologia martwy punkt

Krystian Dubiel:
I zdecyduj się na coś, albo wiek, albo motywy.
hmm, mam wątpliwość. samo badanie wieku - mało owocne: próba jest mało zróżnicowana, więc będzie można zbadać jedynie, czy w badanej próbie ta inicjacja następuję, czy nie. ale można przecież zbadać to plus spytać te osoby, które mają inicjację za sobą o motywy (moda, ciekawość, strach przed "byciem w tyle" itp - rzucam z głowy)

ominęłabym natomiast - oczywiście z wielu punktów widzenia bardzo ciekawe - tło, które na te decyzje i motywy wpływa. bo to już naprawdę materiał doktorat.
Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska opiekun osób
bezdomnych

Temat: metodologia martwy punkt

Słuchajcie, wszystko mi się trochę posypało próbuje poukładać Wasze punkty widzenia. i Dziękuje bardzo za wszystkie uwagi, ale martwi mnie jeszcze jedno mianowicie cel badań który mocno mi się teraz rozmył.

konto usunięte

Temat: metodologia martwy punkt

Anna Rosołowska:
Krystian Dubiel:
I zdecyduj się na coś, albo wiek, albo motywy.
hmm, mam wątpliwość. samo badanie wieku - mało owocne: próba jest mało zróżnicowana, więc będzie można zbadać jedynie, czy w badanej próbie ta inicjacja następuję, czy nie. ale można przecież zbadać to plus spytać te osoby, które mają inicjację za sobą o motywy (moda, ciekawość, strach przed "byciem w tyle" itp - rzucam z głowy)

ominęłabym natomiast - oczywiście z wielu punktów widzenia bardzo ciekawe - tło, które na te decyzje i motywy wpływa. bo to już naprawdę materiał doktorat.
Tak, ja też mam wątpliwości co do wieku. Owszem 13- 15 lat to jest wiek gimnazjalny, ale przecież jest cała grupa dzieciaków, która powtarza klasy.
Przeprowadzałam jakiś czas temu wywiady wśród uczniów gimnazjum i wśród respondentów był nawet 18- latek.

Temat: metodologia martwy punkt

Anna Rosołowska:
hmm, mam wątpliwość. samo badanie wieku - mało owocne: próba jest mało zróżnicowana, więc będzie można zbadać jedynie, czy w badanej próbie ta inicjacja następuję, czy nie. ale można przecież zbadać to plus spytać te osoby, które mają inicjację za sobą o motywy (moda, ciekawość, strach przed "byciem w tyle" itp - rzucam z głowy)

ominęłabym natomiast - oczywiście z wielu punktów widzenia bardzo ciekawe - tło, które na te decyzje i motywy wpływa. bo to już naprawdę materiał doktorat.

Podzielam ten punkt widzenia, myślę, że możesz się na tym skoncentrować.
Argument o mało zróżnicowanej grupie jest słuszny, a samo występowanie 18-latków uważam, że jest statystycznie nieistotne.

konto usunięte

Temat: metodologia martwy punkt

Katarzyna Kwiatkowska:
Witam,
1.Przedmiotem badania: uczniowie szkoły gimnazjalnej w wieku 13-15 lat.
Przedmiotem badani: Uczniowie szkoły gimnazjalnej klas 1-3
W pracy postawiono hipotezę, która zakłada, że młodzież w wieku szkoły gimnazjalnej rozpoczyna swoje życie seksualne.
Hipoteza to przypuszczalna odpowiedz na pytanie zawarte w problemie badawzczym. Twoja hipoteza nie odpowiada na to pytanie.Moim bardzo skromnym zdaniem powinnaś postawić inną hipotezę albo jeszcze raz zastanowić sie nad problemem badawczym.Wioletta J. edytował(a) ten post dnia 24.11.11 o godzinie 12:37

konto usunięte

Temat: metodologia martwy punkt


Podzielam ten punkt widzenia, myślę, że możesz się na tym skoncentrować.
Argument o mało zróżnicowanej grupie jest słuszny, a samo występowanie 18-latków uważam, że jest statystycznie nieistotne.
W tym wypadku nie chodzi przecież o statystykę, a o to aby nie trzymać sie tak sztywno ram wiekowych.
Anna Rosołowska

Anna Rosołowska człowiek plan

Temat: metodologia martwy punkt

Wioletta J.:
Podzielam ten punkt widzenia, myślę, że możesz się na tym skoncentrować.
Argument o mało zróżnicowanej grupie jest słuszny, a samo występowanie 18-latków uważam, że jest statystycznie nieistotne.
W tym wypadku nie chodzi przecież o statystykę, a o to aby nie trzymać sie tak sztywno ram wiekowych.
Wioletto - chyba źle mnie zrozumiałaś - chodziło mi o to, że samo badanie (i porównywanie) wieku inicjacji seksualnej w przypadku badania tak mało zróżnicowanej wiekowo grupy nic nie da. na tym polegały moje "wątpliwości" co do wieku - nawiązując do wcześniejszego posta Krystiana.
a ramy wiekowe są tu raczej ważne moim zdaniem (a odchylenia faktycznie pewnie nieistotne statystycznie).

a z komentowaniem celu i hipotezy, czekamy, aż Kasia opracuje nowy cel :-)

konto usunięte

Temat: metodologia martwy punkt

Anna Rosołowska:
a z komentowaniem celu i hipotezy, czekamy, aż Kasia opracuje nowy cel :-)
Naprawdę Aniu ? A jak ktoś ma ADHD, to może się wyrwać?:)
Pozdrawiam.
Miłego popołudniaWioletta J. edytował(a) ten post dnia 24.11.11 o godzinie 13:40
Anna Rosołowska

Anna Rosołowska człowiek plan

Temat: metodologia martwy punkt

Wioletta J.:
Anna Rosołowska:
a z komentowaniem celu i hipotezy, czekamy, aż Kasia opracuje nowy cel :-)
Naprawdę Aniu ? A jak ktoś ma ADHD, to może się wyrwać?:)
Pozdrawiam.
Miłego popołudnia
proszę nie uprawiać nadinterpretacji ;-)
Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska opiekun osób
bezdomnych

Temat: metodologia martwy punkt

ok podejście II!:)

zobaczcie proszę na to.

1.Przedmiotem badania: grupa młodzieży w okresie dorastania będąca uczniami gimnazjum w klasach I-III, a więc w przedziale wiekowym 13-15 lat.

2.Cel badań:
- Poznanie opinii uczniów dotyczących wieku inicjacji seksualnej
(Chcę poznać tę opinię, aby zrozumieć , znaleźć i wyjaśnić zjawisko obniżania się wieku inicjacji seksualne. Wg badań prowadzonych przez np. Ponton)
-Poznanie skali inicjacji seksualne wśród badanej młodzieży, a także poznanie przyczyn rozpoczynania współżycia.

3. Główny problem badawczy :
Jak przedstawia się wczesna inicjacja seksualna w opinii uczniów gimnazjum?
lub
Jaki jest wiek pierwszej inicjacji seksualnej młodzieży w okresie dorastania będącej uczniem Gimnazjum.?

4. problemy szczegółowe
- co myślą gimnazjaliści o wieku rozpoczęcia współżycia seksualnego?( kiedy można rozpocząć, kiedy jest najlepiej rozpocząć, a kiedy nie)
- czy badana młodzież rozpoczęła już współżycie seksualne?
- dlaczego młodzież gimnazjalna rozpoczyna współżycie seksualne, a dlaczego nie?

W pracy postawiono hipotezę, która zakłada, że młodzież w wieku szkoły gimnazjalnej rozpoczyna swoje życie seksualne.

ZMIENNE niezależne: płeć, wiek oraz miejsce zamieszkania

ZMIENNE zależne:
• Pragnienia seksualne
• Ciekawość
• Miłość
• Uległość wobec partnera („dowód miłości”)
-1. Litość wobec partnera. -2. Lęk przed porzuceniem przez partnera
• Uległość wobec nacisków ze strony rówieśników (chęć zyskania uznania w grupie rówieśniczej)
• Wpływ alkoholu, narkotyków
• Podniesienie poczucia własnej wartości
• Wykorzystanie seksualne
• Kontakty z rodzicami
• Uświadomienie
• Treści przekazywane przez media
• Zajęcia wychowywani seksualnego w szkole
Anna Rosołowska

Anna Rosołowska człowiek plan

Temat: metodologia martwy punkt

Kasiu,
Katarzyna Kwiatkowska:
4. problemy szczegółowe
- co myślą gimnazjaliści o wieku rozpoczęcia współżycia seksualnego?( kiedy można rozpocząć, kiedy jest najlepiej rozpocząć, a kiedy nie)
- czy badana młodzież rozpoczęła już współżycie seksualne?
- dlaczego młodzież gimnazjalna rozpoczyna współżycie seksualne, a dlaczego nie?
pytanie numer 2 - zmień, aby było problemowe a nie "czy"

W pracy postawiono hipotezę, która zakłada, że młodzież w wieku szkoły gimnazjalnej rozpoczyna swoje życie seksualne.
Rozumiem o co Ci chodzi, ale chyba nie jest to prawidłowo przedstawione. Lepiej było np. "Młodzież rozpoczyna swoje życie seksualne w wieku gimnazjalnym". Niby to samo, a jednak nie. Ale to nadal nie jest do końca dobre - no bo wiadomo, że zaczyna. Czy w hipotezie nie powinno być chociażby określenia jaka część Twoim zdaniem rozpoczyna to życie seksualne - np. istotna, większa.

ZMIENNE zależne:
• Pragnienia seksualne
• Ciekawość
• Miłość
• Uległość wobec partnera („dowód miłości”)
-1. Litość wobec partnera. -2. Lęk przed porzuceniem przez partnera
• Uległość wobec nacisków ze strony rówieśników (chęć zyskania uznania w grupie rówieśniczej)
• Wpływ alkoholu, narkotyków
• Podniesienie poczucia własnej wartości
• Wykorzystanie seksualne
• Kontakty z rodzicami
• Uświadomienie
• Treści przekazywane przez media
• Zajęcia wychowywani seksualnego w szkole
tu mam nadal wielkie wątpliwości.
po pierwsze - "wpływ alkoholu" to nie jest zmienna. "picie alkoholu" już prędzej.
po drugie - czy jak patrzysz na każdą z tych zmiennych to wiesz, jak je zbadasz, jakie pytanie zadasz?
Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska opiekun osób
bezdomnych

Temat: metodologia martwy punkt

hmm, wydaje mi się że Wiem jakie mogłabym zadać pytania.
Tylko czy nie jestem pewna czy te zmienne są w ogóle na temat?. z drugiej strony nie widzę innej możliwości.



Wyślij zaproszenie do