Temat: Kto naprawde chce miec wlasny smiglowiec?
Kto naprawdę chce mieć własny śmigłowiec?
Witam Wszystkich zainteresowanych lataniem helikopterami.
Przez 5 lat byłem pilotem testowym helikoptera Aerocopter AK1-3 dla klientów w Polsce
i Kierownikiem Zarzadzania Zgodnością CMM w Ośrodku Szkolenia Lotniczego ATO-123.
Mylne czy niekompletne wpisy o helikopterach na tej stronie zmotywowały mnie do wyprostowania niektórych tematów - bo świadomość, niestety jest niewielka ale chęci czasami duże.
Dlatego warto te chęci uszanować i poprzeć.
NIE DA SIĘ ZBUDOWAĆ AMATORSKO I BEZ PROBLEMÓW BEZPIECZNY ULTRALEKKI HELIKOPTER.
Helikopter jakikolwiek, to „milion” dynamicznie pracujących razem części. Budując helikopter pierwszy raz popełni się błędy nawet o tym nie wiedząc. Wiedza tutaj jest niezbędna.
cytat>> Ladislav Zaparka
Najdrozsza czescia przy budowie smiglowca jest naped, przeniesienie napedu na lopaty, lopaty i caly system sterowania nimy.
Reszta jest do zrobienia amatorsko bez wiekszych problemow.
Dlatego i ultralekki smiglowiec kosztuje cca 100.000eur. koniec cytatu>>
DB Aerocopter, producent AK1-3 - POSIADA WIEDZĘ, KOMPETENCJE, UMIEJĘTNOŚCI i ZASOBY ŻEBY HELIKOPTER LATAŁ BEZPIECZNIE. Robi to od 2006 roku.
https://ak1-3.com.ua/
Koszt zakupu AK1-3 to około 190 tys. USD, koszt 1 h lotu 60 USD.
Jest też wersja DO ZBUDOWANIA (ZMONTOWANIA) HELIKOPTERA U KLIENTA.
Zestaw fabryczny AK1-3 do „samodzielnego” zmontowania jest przygotowany z zachowaniem wszystkich regulacji i nastaw po oblocie helikoptera. Szkoda, że o tym się nie mówi.
Warto jednak żeby zestaw montował w Polsce mechanik fabryczny (jest!) na zlecenie inwestora.
I to da się to zrobić.
Inna sprawa. Eksploatacja do remontu głównego AK1-3 jest obliczona na 2 000 h. Zastosowanie silnika Rotax 912 przy pracy na mocy nominalnej wystarczy na ... 200 h. Zastosowanie tutaj tego silnika to pieniądze wyrzucone w błoto a bezpieczeństwo lotów i ekonomia użytkowania będą bezpowrotnie stracone.
Następna sprawa. Świadectwo kwalifikacji pilota śmigłowców ultralekkich UHP(L) pozwala w Polsce latać helikopterami do masy 600 kg (MTOM). Jest taka wersja helikoptera AK1-3 dla polskich pilotów. Koszt szkolenia to około 50 tys. zł i jest o ponad połowę tańszy niż do licencji PPL(H).
Warto rozważyć.
Od lipca 2023 helikoptery ultralekkie w Unii Europejskiej będą miały dopuszczalną masę 600 kg MTOM. Dlatego warto też rozważyć zakup helikoptera AK1-3.
Myślę, że czas rozpocząć pracę nad świadomością przyszłych i obecnych pilotów lekkich helikopterów w Polsce i nielogicznymi przepisami lotniczymi Polski i UE. Te nielogicznie przepisy ograniczają dopuszczalną masę ultralekkich helikopterów MTOM w porównaniu do wiatrakowców czy samolotów. Logika i fizyka zostały nagięte do prywatnych interesów i stoją na głowie razem z przepisami. To trzeba zmienić. Ale to temat na następne spotkanie.
Pozdrawiam, Tadeusz Sikora.