Piotr B.

Piotr B. Prąd ze Słońca

Temat: Komunikacja - element SV

W jednym z wątków zostałem źle zrozumiany. Dało mi to do myślenia: jak powinienem formułowac myśli, by nie doszło do takiej sytuacji w przyszłości? By nie tworzyc zadrażnień, niepokojów... itp. sytuacji.

Przy okazji poszedłem dalej: czy nasze komunikowanie się może również byc tematem dyskusji na tej grupie? Stwierdziłem, że jak najbardziej.

Dlatego poddaję myśl: jak mówic i jak słuchac? Kiedy i kogo? Porozmawiajmy o dialogu lub dyskusji, przekazywaniu informacji w taki sposób, by zarówno mówienie, jak i słuchanie było przejawem z jednej strony naszego wzajemnego szacunku do siebie, a z drugiej przejawem naszego dobrego wychowania:)
Elżbieta U.

Elżbieta U. szkolenia
savoir-vivre i
stylizacja, PR,
marketing, reklama

Temat: Komunikacja - element SV

"Mówienie" na papierze/w mailu jest płaskie i nie oddaje całego bogactwa przekazu pozawerbalnego. Dlatego zapewne tak trudno jest przekazać własne myśli w sposób jasny i nie powodujący nieporozumień.
Piotr B.

Piotr B. Prąd ze Słońca

Temat: Komunikacja - element SV

To fakt, ale zauważ ile jest nieporozumień przy przekazach czysto werbalnych.
Elżbieta U.

Elżbieta U. szkolenia
savoir-vivre i
stylizacja, PR,
marketing, reklama

Temat: Komunikacja - element SV

Jest, to prawda. Acz w przekazie werbalnym łatwiej jest wyjaśnić, wytłumaczyć, objaśnić itd. Masz żywy bezpośredni kontakt. Oczywiście, jeśli druga strona jest zainteresowana słuchaniem i rozumieniem.
Przemysław Ż.

Przemysław Ż. Konsultant SAP,
L'Oreal Polska

Temat: Komunikacja - element SV

Chyba jest jeden i uniwersalny przepis na zrozumienie innej osoby: słuchać i patrzeć. Przecież zawsze można poprosić o wyjaśnienie czegoś, poprosić o sprecyzowanie.

Jeżeli potrafimy zrozumieć naszego rozmówcę - unikniemy nieporozumień. Często widać gdy druga osoba nas nie rozumie.

Przy komunikacji "pisanej" musimy pisać możliwie jasno i jednoznacznie. Zawsze warto przeczytać tekst przed wysłaniem próbując postawić się w roli odbiorcy.
Elżbieta U.

Elżbieta U. szkolenia
savoir-vivre i
stylizacja, PR,
marketing, reklama

Temat: Komunikacja - element SV

Powiedział informatyk :))))
Regina Łuska

Regina Łuska spełnianie własnych
marzeń

Temat: Komunikacja - element SV

Przy komunikacji "pisanej" pzede wszystkim należy dbać o poprawną pisownię i prawidłowe używanie znaków interpunkcyjnych.Jest to chyba jeden z częściej popełnianych grzechów przeciwko zrozumieniu i dobrej komunikacji.Tak często zesztą popełniany na różnych forach.Ja rozumiem, że nie każdy perfekcyjnie posługuje się klawiaturą (ja też piszę dwoma palcami), ale warto przeczytać tekst przed wysłaniem, pawda?
Agata F.

Agata F. Employer Branding
Director // always
lead, never
follow...

Temat: Komunikacja - element SV

Ela U.:"Mówienie" na papierze/w mailu jest płaskie i nie oddaje całego bogactwa przekazu pozawerbalnego. Dlatego zapewne tak trudno jest przekazać własne myśli w sposób jasny i nie powodujący nieporozumień.


Piotr Jan B.: To fakt, ale zauważ ile jest nieporozumień przy przekazach czysto werbalnych.


Powiedzieliście Państwo dokładnie to samo.
Komunikacja czysto werbalna występuje wtedy, gdy mamy do czynienia z czystym komunikatem, bez możliwości zobaczenia/usłyszenia nadawcy, czyli np czytając. I tu aby uniknąć nieporozumień, ważne jest stosowanie znaków interpunkcyjnych, a także brak błędów stylistycznych, bo to one zmieniają sens zdania.

Słuchanie, chociażby nawet rozmowa telefoniczna wzbogaca już przekaz o ton głosu, szybkość, głośność mówienia - a to już sygnały niewerbalne.
Pełnia szczęścia to komunikacja bezpośrednia, taka która daje nam możliwość jednoczesnego odczytywania sygnałów niewerbalnych - mimiki, gestów, mowy ciała, tonu głosu - a także sygnału werbalnego - treści komunikatu.

A odpowiadając na pytanie - jak się komunikować, aby zostać dobrze zrozumianym - zwyczajnie dostosować komunikat do odbiorcy. Do jego kierunku wykształcenia, zasobu słów, sposobu mówienia (jako przykład: inżynier może mieć kłopot, aby przystępnie opowiedzieć marketingowcowi/dziennikarzowi o lutowaniu podzespołów elektronicznych w osłonie azotu)


PS. jest taka teoria - ludzie chętnie słuchają tego, co chcą usłyszeć...ale też o tym, co ich interesuje - oni sami ;-)

pozdrawiam!
Ireneusz B.

Ireneusz B. Lubuski Zarząd
Melioracji i
Urządzeń Wodnych

Temat: Komunikacja - element SV

Agata F.:
Ela U.:"Mówienie" na papierze/w mailu jest płaskie i nie oddaje całego bogactwa przekazu pozawerbalnego. Dlatego zapewne tak trudno jest przekazać własne myśli w sposób jasny i nie powodujący nieporozumień.


Piotr Jan B.: To fakt, ale zauważ ile jest nieporozumień przy przekazach czysto werbalnych.


Powiedzieliście Państwo dokładnie to samo.
Komunikacja czysto werbalna występuje wtedy, gdy mamy do czynienia z czystym komunikatem, bez możliwości zobaczenia/usłyszenia nadawcy, czyli np czytając. I tu aby uniknąć nieporozumień, ważne jest stosowanie znaków interpunkcyjnych, a także brak błędów stylistycznych, bo to one zmieniają sens zdania.

Słuchanie, chociażby nawet rozmowa telefoniczna wzbogaca już przekaz o ton głosu, szybkość, głośność mówienia - a to już sygnały niewerbalne.
Pełnia szczęścia to komunikacja bezpośrednia, taka która daje nam możliwość jednoczesnego odczytywania sygnałów niewerbalnych - mimiki, gestów, mowy ciała, tonu głosu - a także sygnału werbalnego - treści komunikatu.

A odpowiadając na pytanie - jak się komunikować, aby zostać dobrze zrozumianym - zwyczajnie dostosować komunikat do odbiorcy. Do jego kierunku wykształcenia, zasobu słów, sposobu mówienia (jako przykład: inżynier może mieć kłopot, aby przystępnie opowiedzieć marketingowcowi/dziennikarzowi o lutowaniu podzespołów elektronicznych w osłonie azotu)


PS. jest taka teoria - ludzie chętnie słuchają tego, co chcą usłyszeć...ale też o tym, co ich interesuje - oni sami ;-)

pozdrawiam!


Witam
Wydaje mi się, że jest Pan niekonsekwentny w tym co Pan pisze i jak Pan pisze. Widać to w ostatnim zdaniu. Użył Pan komunikatu ;-) ostatnio dzięki sms-om bardzo popularnego, mającego za zadanie substytuować przekaz werbalny, czy wręcz mowę ciała.
Pisanie dzięki takim znakom przestaje być "płaskie", jednowymiarowe gdyż zbliża się do obrazkowego naśladowania mowy czy gesty. Jest w internecie na niektórych forach, szczególnie na gg cały arsenał ikonek pozwalających wzbogać słowo pisane w przekaz nastroju, komentarza itd. Z pewnością nie jest to to samo co komunikacja z "żywym człowiekiem" ale o ileż bogatsza od żmudnego do niedawna opisywania grymasów twarzy towarzyszących akcji dziejących się na stronach powieści.
A swoją drogą ciekawe jak by wyglądała taka powieść z użyciem ikonek.
Pozdrawiam
I.B.
Elżbieta U.

Elżbieta U. szkolenia
savoir-vivre i
stylizacja, PR,
marketing, reklama

Temat: Komunikacja - element SV

Powieść z użyciem ikonek byłaby okropna.
Zdecydowanie wolę opisy. Dają większe pole dla naszej wyobraźni :)
Ikonki to upraszczanie komunikatu. Ikonka np. "uśmiech" - a ile jest uśmiechów - szczery, przyjacielski, miły, słoneczny, radosny, zły, nachmurzony, ironiczny, sardoniczny........ Czy ikonka może to "pokazać"?
Agata F.

Agata F. Employer Branding
Director // always
lead, never
follow...

Temat: Komunikacja - element SV


Witam
Wydaje mi się, że jest Pan niekonsekwentny w tym co Pan pisze i jak Pan pisze. Widać to w ostatnim zdaniu. Użył Pan komunikatu ;-) ostatnio dzięki sms-om bardzo popularnego, mającego za zadanie substytuować przekaz werbalny, czy wręcz mowę ciała.
Pisanie dzięki takim znakom przestaje być "płaskie", jednowymiarowe gdyż zbliża się do obrazkowego naśladowania mowy czy gesty. Jest w internecie na niektórych forach, szczególnie na gg cały arsenał ikonek pozwalających wzbogać słowo pisane w przekaz nastroju, komentarza itd. Z pewnością nie jest to to samo co komunikacja z "żywym człowiekiem" ale o ileż bogatsza od żmudnego do niedawna opisywania grymasów twarzy towarzyszących akcji dziejących się na stronach powieści.
A swoją drogą ciekawe jak by wyglądała taka powieść z użyciem ikonek.
Pozdrawiam
I.B.


Agata to żeńskie imię.
I nie zgodzę się z niekonsekwencją - komunikat ";-)" jest w czysto werbalny, to zlepek, zestawienie znaków: średnika, myślnika i nawiasu....tylko dzięki naszej kulturze, potrafimy je odczytać, odkodować jako symbol niewerbalny - uśmiech z przymrużeniem oka.....

pozdrawiam!
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Komunikacja - element SV

Wydaje mi się, że problemy z komunkacją, szczególnie pisaną, ale nie tylko jak się okazuje, biorą się z tego, że nadawca komunikatu często funkcjonuje w innej kulturze i zwyczajach niż odbiorca.

Prosty przykład: zwróciłem się swego czasu odruchowo do koleżanki (nie była to obca mi osoba!) per "laska". Obraziła się prawie.

Skąd to? Jakiś czas temu waletowałem w prawie żeńskim akademiku obecnego SGH , takie zwracanie się do siebie nie było niczym niezwykłym a już na pewnie nie obraźliwym, wręcz przeciwnie. Nie jest to nadal dla mnie pejoratywne określenie.

W czym kłopot? Ja z pewnego kręgu a ta dziewczyna z innego. Ona ma prawo mieć podstawy do "złego odbioru" takie określenia.

Teraz wiem, że mój błąd polegał na tym, że nie będąc pewnym na 100% jej odbioru powinienem użyć "czysto polskiego wyrażenia" nie dającego żadnych obaw co do intencji. A jej błąd? Mając cień niepewności co do moich intencji (to moja koleżanka, nie miałem powodów by jej robić przykrość) powina zapytać mnie "o co chodzi".

Natknąłem się, że nawet znaczek ;-) może zostac źle odczytany, nie każy ma takie jak my tu obycie z siecią.... mimo, że używa komputera, nie raz nie wiemu jak długo i do jakiego celu.

Tak wiec komunikacja to bardzo trudne zadanie.
Piotr B.

Piotr B. Prąd ze Słońca

Temat: Komunikacja - element SV

[author]Jarosław
Ireneusz B.

Ireneusz B. Lubuski Zarząd
Melioracji i
Urządzeń Wodnych

Temat: Komunikacja - element SV

Ela U.:Powieść z użyciem ikonek byłaby okropna.
Zdecydowanie wolę opisy. Dają większe pole dla naszej wyobraźni :)
Ikonki to upraszczanie komunikatu. Ikonka np. "uśmiech" - a ile jest uśmiechów - szczery, przyjacielski, miły, słoneczny, radosny, zły, nachmurzony, ironiczny, sardoniczny........ Czy ikonka może to "pokazać"?


Witam
"Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing
Mad, Razz, Embarassed, Crying or Very sad, Evil or Very, Mad Twisted Evil, Rolling Eyes, Wink,
Exclamation Question, Idea Arrow Neutral, Mr. Green zawirowany, zly,
puszcza oko, wesoły 2 piwka, mryellow, rtmf, wstyd, łzy, b_zły"
Powyżej zapisane opisy mają swój graficzny wyraz. Proponuję by nasz moderator wystąpił o uruchomienie podstrony ikonek na potrzeby forum.
Pozdrawiam
I.B.

Następna dyskusja:

savoir vivre a komunikacja ...




Wyślij zaproszenie do