Robert
Drózd
WebAudit / Świat
Czytników
Konrad
Brywczyński
menedżer ds.
handlowych - PTC
Polymer Trade Center
Sp. z ...
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Jerzy K.:
Czasami wkurzają mnie ludzie z PR czy telemarketingu w bankach czy Orange, gdy mówią do mnie "Panie Jurku" - uważam, że to już pewna POUFAŁOŚĆ, na którą ja nie wyraziłem zgody.
Bo to jest spoufalanie się, niedopuszczalne przynajmniej przy pierwszych kontaktach.
Ale po imieniu zwracam się i lubie, gdy ktoś sie do mnie zwrac, gdy znamy się już jakiś czas i wpolpracowalismy nie raz.
Z niektórymi klientami jestem na "ty" i nijak nie zmienia to naszych stosunków zawodowych - każdy wypełnia swoją rolę, ale jest jakoś przyjemniej.
Za to jako dziennikarz skrupulatnie przestrzegam, by w wywiadach (gdzie zwracam się osobiście do interlokutora) by nie zwracać się do kogoś per "ty", choć to nawet bliski znajomy czy człowiek młody.
Strasznie mnie to razi, że dziennikarze popisują się, że osobiście znają kogoś. A co mnie to obchodzi ze zna?
Dlatego bardzo mi się spodobała reakcja Małysza kilka lat temu, że dla dziennikarzy to on nie jest "Adam" czy - o zgrozo - "Adaś", tylko "pan Adam". Zaiste zaimponił mi tym.
Zdaje się, że W. Cejrowski ma nawet zasadę, żeby na stopie zawodowej nawet nie przechodzić na "ty" w sytuacjach pozaantenowych.
Wyjątkiem w wywiadach z mówieniem na "ty" są tylko dzieci i młodzież w wieku do 18 lat. Nawet student/ka to już Pan/Pani.
W Trójce m.in. Strzyczkowski z dużym wdziękiem potrafi rozmawiać z dziećmi, zwracając się do nich na "pan/pani". Klasa!
konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Konrad B.:Ale po imieniu zwracam się i lubie, gdy ktoś sie do mnie zwrac, gdy znamy się już jakiś czas i wpolpracowalismy nie raz.
Z niektórymi klientami jestem na "ty" i nijak nie zmienia to naszych stosunków zawodowych - każdy wypełnia swoją rolę, ale jest jakoś przyjemniej.
Bo to kwestia profesjonalizmu i... kultury osobistej wlasnie :)
Wyjątkiem w wywiadach z mówieniem na "ty" są tylko dzieci i młodzież w wieku do 18 lat. Nawet student/ka to już Pan/Pani.
W Trójce m.in. Strzyczkowski z dużym wdziękiem potrafi rozmawiać z dziećmi, zwracając się do nich na "pan/pani". Klasa!
Klasa. Duza klasa.
A dziennikarskie spoufalanie sie jest passe...
Anna Maria
Woźniak
... restart
systemu...
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Paweł Kozłowski:
nie wiem skąd pochodzi to stwierdzenie ale zaczytane
bardzo dawno:
"kiedy znasz czyjeś imię zyskujesz nad nim przewagę,
możesz go zawołać"
W "Czarnoksiężniku z Archipelagu" Ursuli le Guin prawdziwe imię było tajemnicą, zdradzenie imienia oznaczało możliwość pokonania przez przeciwnika.
konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Anna Maria Wozniak:BRAWO :) dziękuję :) widać trzeba (muszę) wrócić do starych książek..Paweł Kozłowski edytował(a) ten post dnia 26.03.09 o godzinie 08:33
Paweł Kozłowski:
nie wiem skąd pochodzi to stwierdzenie ale zaczytane
bardzo dawno:
"kiedy znasz czyjeś imię zyskujesz nad nim przewagę,
możesz go zawołać"
W "Czarnoksiężniku z Archipelagu" Ursuli le Guin prawdziwe imię było tajemnicą, zdradzenie imienia oznaczało możliwość pokonania przez przeciwnika.
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Przeczytałem cały wątek dość dokładnie i przypomniały mi się cztery sytuacje, trochę ogólniejsze, prawie off-topic :)1. W miejscu, w którym pracuję w swojej firmie, przyjęło się zwracać do wszystkich z firmy zupełnie po imieniu, bez Pan/Pani. Większości z osób, z którymi tak rozmawiam, nigdy nie widziałem i pewnie nie spotkam się nigdy, ale zauważyłem, że takie ustalenie jest bardzo pomocne i podnosi efektywność komunikacji. Tyle, że druga strona wie skąd to się bierze i zwykle nie odczytuje tego jako czegoś niewłaściwego. Zdarzył się też z jeden czy dwa wyjątki negatywnego odbioru w ciągu ostatniego roku.
2. Zdałem sobie właśnie sprawę, że powitania "Pani Mariolu" używam na wpół świadomie przy wszystkich infoliniach i helpdeskach jak tylko ktoś odbiera i przedstawia się. Chyba robię to po to, by wybić kogoś ze scenariusza i na starcie nawiązać relację korzystniejszą niż ta, jaką nawiązałbym jako jeden z miliona szablonowo obsługiwanych klientów. Nigdy się nad tym wcześniej nie zastanawiałem :)
3. A propos dopasowania zwrotu do sytuacji, a ściślej do relacji z interlokutorem, kiedyś miałem przyjemność gościć w domu bardzo szanownego profesora, człowieka kończącego w tym roku 79 lat. Zadzwonił w tym czasie do profesora jakiś dziennikarz Faktu i próbował namówić go na telefoniczny wywiad czy wyrażenie opinii na jakiś aktualny w owym czasie temat. Spotkał się jednak z odmową, a po półminutowej rozmowie profesor skomentował użyte powitanie słowami: "kim ja dla niego jestem, że mówi do mnie 'panie Adamie'?" i trochę się z tego podśmiewał ;)
4. Miałem nauczyciela w liceum, który od pierwszej lekcji zwracał się do wszystkich z należytą sobie powagą doświadczonego matematyka, per Pan/Pani. Nigdy nie używał imion ani nazwisk uczniów, do tego stopnia, że zastanawialiśmy się czy w ogóle je zna, czy rozróżnia uczniów jak ich nie widzi. Na początku było to dziwne, ale potem przyjemne i jak sądzę przemyślane, bo podświadomie zmuszał nas do zachowywania się w bardziej dojrzały sposób - w każdym razie była to, przynajmniej dla mnie, duża odmiana w porównaniu do podstawówki.
Co do Empiku, to miałbym mieszane uczucia, gdyby mnie ktoś przy płatności kartą żegnał "Panie Krzysztofie". Wybijałoby mnie to z rytmu i czułbym się niekomfortowo, będąc zaskakiwanym takim niby-personalnym, wymuszonym podejściem obsługi. Ewidentnie dla mnie jest w tym zwrocie coś wymuszonego.
pzdrv
K.Krzysztof Ossowski edytował(a) ten post dnia 26.03.09 o godzinie 19:42
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
.Krzysztof Ossowski edytował(a) ten post dnia 26.03.09 o godzinie 19:39
Anna Maria
Woźniak
... restart
systemu...
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Paweł Kozłowski:
Anna Maria Wozniak:BRAWO :) dziękuję :) widać trzeba (muszę) wrócić do starych książek..Paweł Kozłowski edytował(a) ten post dnia 26.03.09 o godzinie 08:33
Paweł Kozłowski:
nie wiem skąd pochodzi to stwierdzenie ale zaczytane
bardzo dawno:
"kiedy znasz czyjeś imię zyskujesz nad nim przewagę,
możesz go zawołać"
W "Czarnoksiężniku z Archipelagu" Ursuli le Guin prawdziwe imię było tajemnicą, zdradzenie imienia oznaczało możliwość pokonania przez przeciwnika.
Nie wiem, czy Twój cytat jest z "Czarnoksiężnika z...", swoją wypowiedź wpisałam na zasadzie luźnego skojarzenia. Ja też wykopię swoje "Ziemiomorze" i przeczytam jeszcze raz.
Daria
K.
where there's a
will, there's a way.
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Robert Drózd:
A czy nie jest to przypadkiem wykorzystywanie danych osobowych w celu nie związanym bezpośrednio z transakcją? I to w sytuacji, w której klient nie zgodził się na ich podanie? Kiedy daję komuś kartę, to nie mówię że zgadzam się na przetwarzanie moich danych - tylko tą kartą chcę zapłacić.
ja ponawiam pytanie o samą też ochronę danych
pomysł z imiennym dziękowaniem nie spodobał mi się wcale, wolałabym zwykłe "zapraszamy ponownie" i szczery rogal przed sobą :)
Konrad
Brywczyński
menedżer ds.
handlowych - PTC
Polymer Trade Center
Sp. z ...
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Daria K.:
Robert Drózd:
A czy nie jest to przypadkiem wykorzystywanie danych osobowych w celu nie związanym bezpośrednio z transakcją? I to w sytuacji, w której klient nie zgodził się na ich podanie? Kiedy daję komuś kartę, to nie mówię że zgadzam się na przetwarzanie moich danych - tylko tą kartą chcę zapłacić.
ja ponawiam pytanie o samą też ochronę danych
Samo imię i nazwisko to nie są dane osobowe, a przeczytanie ich z karty nie jest niedozwolonym przetwarzaniem. Nie popadajmy w przesadę.
Daria
K.
where there's a
will, there's a way.
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Konrad B.:ja ponawiam pytanie o samą też ochronę danych
Samo imię i nazwisko to nie są dane osobowe, a przeczytanie ich z karty nie jest niedozwolonym przetwarzaniem. Nie popadajmy w przesadę.
Proponuję poczytać trochę o GIODO.
Moim zdaniem jest to przetwarzanie.
Nie pytałam o własny punkt widzenia, bardziej o opinię prawną. Może ktoś potrafi nieco szerzej na ten temat? 1Pkt ustawy już mówi,że każdy ma prawo do ochrony swoich danych osobowych, więc nie wydaje mi się, żeby sam pomysł był zgodny z prawem. Pewności jednak nie mam.
Jeśli imię i nazwisko to nie dane osobowe, to co?
Maciej
Szarlej
Właśnie wróciłem z
podróży dookoła
Świata. Obecnie
Senior...
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
To jest Polska właśnie :)Ja w każdej sytuacji staram się przechodzić na Ty. Fakt, że pytam się lub staram się wyczuć moment, w którym tak mogę zrobić, niemniej znaczenie ułatwia to kontakt w przyszłych rozmowach. Niestety są też osoby, którzy trwają w przekonaniu, że to jest passse :P hihi.
Po co są plakietki z imieniem, które przyczepia się do koszuli? Moim zdaniem po to żeby się zwracać bezpośrednio, Pani Małgosiu Panie Marku .... itd... Tak jest ładniej.
Oczywiście należy wyczuć moment w którym tak można !!!
Nie popadajmy jednak w próżność, bo tak bym określił zwrot proszę mówić do mnie Proszę Pana :) hi hi Ja osobiście uważam, że to sztywniactwo.
Daria, jeśli przeczytam Twoje imię pod Twoim zdjęciem na tym forum, to czy przetwarzam Twoje dane :)
Hi hi, przepraszam nie zapytałem się czy mogę Ci mówić na Ty :)
Pozdrawiam wszystkich ;P z odrobiną humoru.Maciej Szarlej edytował(a) ten post dnia 27.03.09 o godzinie 17:01
Daria
K.
where there's a
will, there's a way.
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Maciej Szarlej:dokładnie
To jest Polska właśnie :)
bo nie mam pojęcia jak się ma Twój post do mojego.
nie mówiłam o moich poglądach, zapytałam o opinię kogoś, kto się rzeczywiście zna na danych osobowych i ich ochronie i jakkolwiek absurdalne Ci(nam) się to wydaje, to jednak są pewne instytucje,ustawy, rozporządzenia prawne itp. itd., które być może pomysł uznają za niezgodny z prawem, a jeśli tak, to czy Ci się podoba "do widzenia maćku, maciusiu, macieju" nie będzie miało większego znaczenia :DDaria K. edytował(a) ten post dnia 27.03.09 o godzinie 17:17
konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Tak trzeba chronić swoje dane, zacierać numer buta i odrywać metki z rozmiarem.Głupota, staram się ze wszystkimi być na ty.
Co do imion i nazwisk na kartach to są chyba po to, aby można było zweryfikować właściciela i nawet poprosić ewentualnie o dokument.
Jakoś tym co zgubili karty i dzięki czujności innych odzyskali to nie przeszkadza.
Znam wiele starszych osób, które wręcz domagają się mówienia po imieniu.
Tutaj sprawa tyczy się zwrotu Panie ..... nie widzę w tym nic zdrożnego.
Tak poza tym to panem trzeba się urodzić. :)
konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Tomku ! Właśnie ! Domagają się - mamy element przyzwolenia ;) z mojej strony to nie sztywnisctwo i rzeczywiście też z osobami z którymi czuję się dobrze, podświadomie uciekam od tej formy. Lecz jest jednak i groo osób, z którymi nie mam przyjemności :).Paweł Kozłowski edytował(a) ten post dnia 28.03.09 o godzinie 07:55konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
tomek staszewski:Wiesz z czego to wynika?
Znam wiele starszych osób, które wręcz domagają się mówienia po imieniu.
;)
konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Ewa A.:Z mojej boskości ? :-D
tomek staszewski:Wiesz z czego to wynika?
Znam wiele starszych osób, które wręcz domagają się mówienia po imieniu.
;)
konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
tomek staszewski:Tak, oczywiście mój Panie...:)))
Ewa A.:Z mojej boskości ? :-D
tomek staszewski:Wiesz z czego to wynika?
Znam wiele starszych osób, które wręcz domagają się mówienia po imieniu.
;)
ja tez zapewne za 10 lat, jak będę tuż przed 50, prosić będę (z oczkami kota ze Shreka) młodych by mówili do mnie Ewka a nie pani Ewo :)
konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
Ewa A.:
tomek staszewski:>
Ewa A.:
ja tez zapewne za 10 lat, jak będę tuż przed 50, prosić będę (z oczkami kota ze Shreka) młodych by mówili do mnie Ewka a nie pani Ewo :)
To jak widać po wątku będziemy w opozycji do dobrze ułożonych Panów i Pań z wymazanymi zakreślaczem danymi osobowymi z Karty płatniczej :)
konto usunięte
Temat: imienne zwracanie się do klientów-prosba o wypowiedź
ja tez zapewne za 10 lat, jak będę tuż przed 50, prosić będę (z oczkami kota ze Shreka) młodych by mówili do mnie Ewka a nie pani Ewo :)
To jak widać po wątku będziemy w opozycji do dobrze ułożonych Panów i Pań z wymazanymi zakreślaczem danymi osobowymi z Karty płatniczej :)
Jak cos, to ja zglaszam akces do tej organizacji- w ramach wkupnego moge ''pulblicznie opublikowac'' napis na mojej karcie kredytowej: KONRAD NOWINSKI
:)Konrad Nowiński edytował(a) ten post dnia 30.03.09 o godzinie 15:54
Podobne tematy
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Zwracanie się do klientów -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Formy zwracanie się w inernecie. -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Zwracanie się do Teściwej -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Umiejętność wiązania krawata. [To może się przydać] -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Savoir-vivre rozstawania się -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Jak się obrać na spotkanie biznesowe? -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Jak się ubrać na rozwód kolegi? -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Co się dzieje z naszym językiem? -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » I kto tu się właściwie zachwał? -
-
Savoir-vivre, czyli sztuka... » Czy wypada wtrącić się do rozmowy? -
Następna dyskusja: