Rafał Wieszczycki

Rafał Wieszczycki Trener Szybkiego
Czytania i
Efektywnej Nauki -
Instruktor...

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Dzięki;)

konto usunięte

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Chętnie wybrałbym się na to szkolenie, ale nie wiem czy nie jestem za stary. Niedługo kończę studia, a to dla dzieciaków. Jestem otwarty na naukę tylko czy organizujecie coś takiego dla studentów/dorosłych?

P. S. Przepraszam jeśli odpowiedź jest w wątku, a ja ją przeoczyłem. Nie jestem zaangażowany aktywnie w ten projekt i nie czytałem całości.
Rafał Wieszczycki

Rafał Wieszczycki Trener Szybkiego
Czytania i
Efektywnej Nauki -
Instruktor...

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Jeśli chodzi o wiek do tej pory szkoliłem osoby od 10 do 58 roku życia i osiągaliśmy fajne efekty.
Oczywiście że organizujemy szkolenia także dla studentów - jest to dość przydatne na studiach więc jak najbardziej, dla dorosłych także z czym że cena szkolenia dla osób dorosłych jest wyższa (jednocześnie i tak bardzo dobra jeśli chodzi o ten rynek)

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Wiele osób zarzuca projektowi fakt, iż pełne szkolenie (TYLKO pełne szkolenie) jest płatne i w związku z tym, celem organizatora są wyłącznie własne zyski, a nie cele edukacyjne, które opisał.
Odniosę się do tego w taki sposób - niektórzy ludzie sprzedają za pieniądze zdrową żywność. Czy gdyby rozdawali ją za darmo, to można by było mówić, że korzystnie zmieniają nawyki żywieniowe społeczeństwa? Czy teraz robią "komerchę"?

Krótko i ostatecznie o "komercyjności" projektu:

Pełne, 16-godzinne szkolenie oferowane uczniom jest płatne. Szkolenie 45-minutowe, prowadzone podczas zajęć szkolnych jest bezpłatne.

Koszt szkolenia pełnego jest o wiele niższy od podobnych szkoleń dostępnych na naszym rynku.
Szkolenie 45-minutowe nie ogranicza się do prezentacji umiejętności trenera, jak to często bywa w przypadku osób rekrutujących uczniów na prywatne szkolenia, lecz zakłada przekazanie podstawowych technik szybkiej nauki uczniom. Organizatorzy doskonale zdają sobie sprawę, że wielu uczniów nie jest w stanie zapłacić za pełne szkolenie i również Ci uczniowie mają jak najwięcej skorzystać na obecności trenera na zajęciach szkolnych.

Są na tym forum osoby, które są zdania, iż trenerzy "Projektu: Geniusz" powinni:
1. przeszkolić się we własnym zakresie,
2. poświęcić czas na doprowadzenie na wysoki poziom własnych umiejętności programowych, które będą przekazywać uczniom,
3. dopracować umiejętności trenerskie, do poziomu, który pozwoli w ciągu 45 minut przeprowadzić SKUTECZNĄ lekcję,
4. przeznaczać swój czas na prowadzenie szkoleń w szkołach i szkoleń 16-godzinnych

i robić to wszystko w formie wolontariatu, nie pobierając żadnych opłat,

lub

wyznaczyć sobie cel w postaci zarabiania pieniędzy i mówiąc o nim motywować uczniów do odkrywania i rozwijania ich możliwości (???),

lub

nic nie robić, zrezygnować z projektu i czekać na wprowadzenie technik szybkiej nauki do programu nauczania przez MEN (wg. którego 9 lat to za mało na naukę języka obcego, jak ostatnio usłyszałem).

Proponuję tym osobom przygotować podobny projekt, który będzie całkowicie bezpłatny i znaleźć trenerów, którzy zgodzą się na pracę w wymiarze... powiedzmy: 30 godzin miesięcznie w formie wolontariatu.
Taki wolontariat osobiście bardzo by mi odpowiadał, lecz mój dochód pasywny nie jest jeszcze na tyle wysoki, by było mnie stać na poświęcenie tych 30 godzin miesięcznie.
Może organizatorom innego projektu uda się znaleźć osoby wystarczająco zamożne i chętne do przekazywania wiedzy uczniom oraz tak wszystko zgrać, by projekt (bez dofinansowania z MEN i sponsorów - jak obecnie Geniusz) nie generował żadnych kosztów.

Wcześniej polecam lekturę książek takich jak:
Gene Callahan - "Ekonomia dla normalnych ludzi"
Nelson Hultberg, Hans H. Hoppe, Murray N. Rothbard, Joseph T. Salerno - "Jak zrujnować gospodarkę, czyli Keynes wiecznie żywy"

Obie książki pozwalają nieco bardziej krytycznie spojrzeć na poglądy ludzi oczekujących, aż dostaną coś od państwa za darmo. Nie znajdziecie w nich projektów edukacyjnych - chodzi o sposób myślenia.

Polecam również napisanie, w ramach ćwiczenia - biznesplanu dla przedsięwzięcia związanego z edukacją i szkoleniami (oczywiście zakładając brak dofinansowań na początku jego funkcjonowania). Jak to zrobić, znajdziecie w wielu książkach, osobiście polecam: Jacek Pasieczny - "Biznesplan" (jasne, proste i dużo przykładów).

Łatwo krytykować, gdy nie znamy problemu od środka.
Mam nadzieję, że krytycy nie potraktują mojego postu jako "naganiania" czy prób usprawiedliwienia czego lub kogokolwiek. Uważam projekt za bardzo dobrze osadzony w polskich realiach edukacyjnych i ekonomicznych. Z chęcią do niego dołączam i mam nadzieję, że praca moja i innych trenerów przyniesie korzyści doraźne - przeszkolonym uczniom, jak i długofalowe, w postaci wprowadzenia technik szybkiej nauki do programu nauczania.

konto usunięte

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Chodzi o to, że to zwykłe szkolenia a reklamowane jako REWOLUCJĘ w SYSTEMIE edukacji. Tylko słowo edukacja tu się zgadza - bo to ani rewolucja ani w systemie. A czy płatna, czy nie - to kwestia IMO drugoplanowa.
Małgorzata Urbańska

Małgorzata Urbańska Mama Aktywistka ;)

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Mariusz, czy to nie Ty zauważyłeś znak zapytania w temacie wątku? To jest IMHO pytanie o to, czy projekt ma szansę stać się zarzewiem edukacyjnej rewolucji. Edukacyjnej jak najbardziej, bo umiejętność uczenia się to wg mnie podstawa - a do doskonalenia tej właśnie umiejętności zmierzają szkolenia Geniusza. Więc może to być - za jakiś czas i przy współpracy zainteresowanych stron - początek rewolucyjnych, bo istotnych i potrzebnych, zmian w systemie szkolnictwa w Polsce.

Tyle moje trzy grosze...

konto usunięte

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Małgorzata U.:
Mariusz, czy to nie Ty zauważyłeś znak zapytania w temacie wątku? To jest IMHO pytanie o to, czy projekt ma szansę stać się zarzewiem edukacyjnej rewolucji.

Przepraszam.
Źle zrozumiałem słowo "system"

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

.Grzegorz WA Sulikowski edytował(a) ten post dnia 27.11.09 o godzinie 14:34
Małgorzata Urbańska

Małgorzata Urbańska Mama Aktywistka ;)

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Wg mnie nauczenie dzieci szybszego i bardziej efektywnego czytania to sposób by odciążyć je od przeładowania wiedzą, jakie serwuje obecnie szkoła publiczna :)
Katarzyna Książkiewicz

Katarzyna Książkiewicz Trener biznesu,
Mentor, Coach i
Certyfikowany
Konsultant ...

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

wszystko niby super, toczy się dyskusja,ale jak to czytam mam dziwne wrażenie, że prawie wszyscy jak na razie starają się dokopać tym, którzy są innego zdania, a zaczęło się niewinnie od tego, że Zoya nie do końca wtraziła swój podziw na temat zmian
wyglada na to, że nie miała wg tych co ją atakują prawa do wyrażenia własnej opinii, trochę mnie to przeraża, że znów o dzieciach decydują dorośli bez ich udziału i bez ich uczestnictwa :((( znów ideał sięgnął bruku
Małgorzata Urbańska

Małgorzata Urbańska Mama Aktywistka ;)

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Ależ jak najbardziej przy udziale dzieci i rodziców - to oni wspólnie decydują czy wziąć udział w szkoleniu :)

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Witajcie ponownie,
Grzegorzu, dziękuję za Twój wpis, który zwrócił uwagę na parę istotnych problemów. Masz rację w tym, że dzieci są obarczane zbyt dużą ilością wiedzy.
Moim zdaniem, problem leży nie tylko w ilości tej wiedzy, ale też w sposobie jej przekazania. W ciągu 12 lat edukacji, przed rozpoczęciem studiów, dopiero w liceum usłyszałem narzekanie nauczycielek na to, że ODTWARZAMY, a nie MYŚLIMY. To był jedyny sygnał, na to, że nie uczymy się w sposób właściwy. Sygnał niestety nie rozwinięty w żaden sposób. Uczniowie często wkuwają materiał jak wiersz. Nie dość, że zajmuje to dużo czasu i jest naprawdę obciążające, nie przynosi także oczekiwanego efektu w postaci rzeczywistej wiedzy i umiejętności wypowiedzenia się na dany temat.
Na studiach, nikogo już nie obchodzi, w jaki sposób uczą się studenci (przynajmniej ja tego nie zauważyłem). Problem więc powtarza się, tylko w większej skali. Co robią studenci na wykładach? Notują... WSZYSTKO!!! Czasami sam nie wierzę w to, jak koleżance, od której pożyczyłem notatki, udało się napisać niemal dokładny skrypt w ciągu wykładu (w dodatku czytelnie).
Jaka jest rola "Projektu: Geniusz" w zmianie tego stanu rzeczy? Projekt nie ogranicza się do szybkiego czytania. Program zawiera spójnie połączoną naukę szybkiego czytania, technik pamięciowych i kreatywnego notowania. Jestem pewien, że większość uczniów po raz pierwszy usłyszy od trenerów projektu, że nie trzeba notować WSZYSTKIEGO, żeby zachować cały materiał i że pamięć oferuje znacznie więcej sposobów jego zapamiętanie, niż wkuwanie tekstu słowo po słowie.
Uważam więc, że wprowadzenie technik, które na razie przekazują głównie trenerzy, a nie nauczyciele (choć zdarzają się chlubne wyjątki), do programu nauczania, powinno nastąpić w możliwie wczesnym wieku ucznia. Techniki w znacznej większości nie są nowe. Bazują one na odkryciach psychologów już sprzed kilkudziesięciu lat, a stosowane były już w starożytności (Cyceron, Temistokles, Cyrus, Pliniusz Starszy i inni), nie są też skomplikowane, dlaczego więc nie uczyć ich w szkołach, skoro tak bardzo ułatwiają życie? Im wcześniej uczeń pozna techniki szybkiej nauki, tym lepsze nawyki w tej dziedzinie wykształci pozostałym mu okresie swojej edukacji. Jednocześnie, uczeń nie będzie odczuwał znaczącego obciążenia materiałem i poświęci znacznie mniej czasu na naukę, osiągając wyniki lepsze od obecnych. Dlaczego? Bo ucząc się MATERIAŁU, a nie TEKSTU, który zawiera materiał, uczeń ZROZUMIE to, czego się uczy.
Takie efekty mogę potwierdzić doświadczeniem z własnej edukacji, którą kontynuuję i zamierzam rozszerzać jak najdłużej. Pamiętam, jak uczyłem się kiedyś i porównuję to z moim obecnym stylem nauki. Żałuję tylko jednego - że nie dowiedziałem się wcześniej, że można uczyć się inaczej.
Katarzyno, osoby, które krytykują wszelkie projekty, przedsięwzięcia, teorie i inne dzieła myśli człowieka, są często dla tych dzieł najbardziej pomocne. Zoya i kilka innych osób zwróciło uwagę na różne elementy projektu, które im się nie podobają. Wprawdzie nie wszystkie wypowiedzi zarówno ze strony entuzjastów jak i krytyków projektu były trafne, potrzebne czy odpowiednio kulturalne, ale na ich podstawie zrodziła się ta dyskusja. Nikt nikomu nie odmawia prawa własnego zdania i do dzielenia się nim, choć odpowiedzi niektórych osób mogłyby na to wskazywać. Różnice zdań w internecie inicjują często bardzo wartościowe dyskusje, o ile strony utrzymują odpowiedni poziom kultury.
Czy dorośli decydują bez udziału dzieci... Małgorzata odpowiedziała krótko i trafnie. "Projekt: Geniusz" jest skierowany do uczniów i nie będzie istniał bez ich chęci i zgody.

W trakcie pisania tego postu nasunęła mi się jeszcze jedna myśl.

Zmiany samego siebie są niewygodne. Wiemy o tym nie od dziś, a jeśli nie wiemy to i tak to odczuwamy. Trudno jest zmienić własne przyzwyczajenia, nawet te utrudniające życie i szkodliwe. Czy wiele problemów w polskim szkolnictwie nie wynika z tego, że uczenie (kogoś?) "o czymś" jest prostsze niż uczenie "czegoś"? Chętnie przeczytam, co sądzicie na ten temat.

Pozdrawiam osoby aktywne w tym wątku,
Damian Brajczewski

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

.Grzegorz WA Sulikowski edytował(a) ten post dnia 27.11.09 o godzinie 14:34
Michał Jankowiak

Michał Jankowiak Trener, coach,
diagnosta
inteligencji
emocjonalnej,
stree...

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Grzegorzu wybacz, że nie odpiszę teraz więcej, nie mam po prostu czasu. Gdybym chciał podejść do projektu standardowo - zacząłbym od nauczycieli. Uczę się jednak nie od nich, a od przedsiębiorców z wielkimi sukcesami. Projekt ma, jak już pisałem, kilka etapów - teraz budujemy markę, podstawę, jak i każdy z nas zdobywa dobra materialne potrzebne w dalszej części projektu. Tak - będziemy szkolili nauczycieli. Tak - wejdziemy we współpracę z kuratoriami. Tak - będziemy zmieniali edukację od środka. Wtedy, kiedy druga strona wyciągnie do nas rękę, co właśnie przygotowujemy.

Moje doświadczenie pokazuje, że nie ma co zmieniać innych na siłę, a aparat pedagogiczny trzyma się raczej dobrze - rzadko który nauczyciel potrzebuje zmian, rozgląda się za prawdziwymi nowinkami itp.

Dlatego też nie chcę się rozpisywać - na razie nasza strategia działa i powoli przynosi efekty. Zanim ruszymy całą parą muszę się jeszcze wiele nauczyć i poznać - trenerzy również.

Co do ideałów - cokolwiek tu powiem i tak część osób zarzuci mi nastawienie na pieniądze. Macie takie prawo nie znając dokładnie okoliczności projektu - i nikomu nie mam tego za złe. Nie chcę też nikogo od tego odwodzić - jakiś czas temu postanowiłem, że bardziej niż słowa chcę przemawiać działaniem i efektami. A na te trzeba trochę poczekać, jeśli się nie bierze udziału w tym przedsięwzięciu. :)

Ogólnie rzecz biorąc, po pierwszym dniu szkolenia czwartej grupy trenerów, jestem bardziej niż szczęśliwy, zadowolony, dumny, radosny i wiele innych, z tego co robię i co robimy. :)

Cieszę się też, że projekt przyciąga tylu pasjonatów - za których często muszę pamiętać o zarabianiu, bo chętnie pracowaliby za darmo, gdyby tylko mogli.

Pozdrawiam serdecznie wszystkich :)
MJ
Małgorzata Urbańska

Małgorzata Urbańska Mama Aktywistka ;)

Temat: Rewolucja w systemie edukacji?

Michał, jak wygląda sytuacja w Trójmieście?
Ile osób jest potrzebnych, by ruszyła grupa trenerska?
Może kogoś namówię, bo naprawdę interesuje mnie to szkolenie :)



Wyślij zaproszenie do