Temat: Pytanie do rodziców przedszkolaków
Czytam ze zdumieniem niektóre wypowiedzi:)
Dziecko w przedszkolu to nie katorga..
Żeby móc mówić o tym czego oczekują rodzice od przedszkola pierw należałoby się zorientować jakie FUNKCJE powinno spełniać przekszkole.
http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzen...
Tu macie od deski do deski opisaną podstawę programową.
Dopiero po zapoznaniu się z tą podstawą- powinno się zastanawiać jakie działania bądź zajęcia mogą usprawnić proces rozwojowy dziecka.
Dziecko w tym wieku uczy sie poprzez zabawę- rodzice często odbierają to za katorgę!
Dzieci w przedszkolu rozwijają motorykę, funkcje wzrokowo-przestrzenne, funkcje słuchowo- językowe.. i masę innych..
CO TO ZAMIESZCZONEJ ANKIETY:
2 . Czy zapisaliby Państwo swoje dziecko do niepublicznego miejsca przedszkolnego - klubu przedszkolaka w swojej miejscowości ?- pewnie zależy od czesnego:)
4 . Z jakiej formy żywienia dziecka chcieliby Państwo skorzystać? Własny prowiant
Wszystkie posiłki (I śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek)
Tylko II daniowy obiad
Inne
Tu radziłabym się zapoznać z wytycznymi ministerstwa;)) Inaczej to wygląda w oddziałach przedszkolnych a inaczej w przedszkolach niepublicznych.
5 . W jakich godzinach, według Państwa, powinno funkcjonować niepubliczne przedszkole?
To pytanie brzmi troszę jak "W jakich godzinach nie mają Państwo zająć się dzieckiem". Jeśli dziecko rano idzie do przedszkola- to ma ono swoją wytrzymałość psychiczno- fizyczną. I tak nikt nie przyprowadzi dziecka np. od 10- 18. Tak się nie robi:) Jeśli pedagog pracuje z dzieckiem to PRZEDE WSZYSTKIM liczy się systematyczność- Punktualność (w miare możliwości), dziecko codziennie wita się z rówieśnikami, wspólnie jedzą śniadanie, wspólnie uczestniczą w zabawach- gdzie każda z nich czemuś służy, wspólnie sprzątają, jedzą posiłki. Dla prawidłowego rozwoju dziecka godziny pracy z nim powinny być regularne- TAKIE SAME DLA KAZDEGO DZIECKA. Czego uczy wrzucenie gdziecka w połowie dnia, w połowie zajęc do sali? Proszę przemysleć- co miała Pani na celu zadając to pytanie.
6 . Jakie zajęcia powinny znaleźć się w obowiązkowym programie edukacyjnym klubu przedszkolaka?
To jest ujęte w podstawie programowej PRAWNIE UWARUNKOWANEJ!( w/w link) Rodzice nie mają pojęcia jakie wymogi w realizowaniu tych podpunktów programowych musi zrealizować pedagog;) Każde dziecko podlega indywidualnej ocenie przez cały tok pobytu w przedszkolu. Zostaje ocenione pod względem:
Sprawnosci ruchowej
Czynnosci samoobsługowych
Manipulacji i sprawności rysowania
Spostrzegawczości wzrokowej
Spostrzegania słuchowego
Mowy
Myślenia
Matematyki
Emocji i funkcjonowania w grupie
Oraz cech charakterystycznych.
Po Tej ocenie psychoruchowego rozwoju dziecka- przystępuje się do "Działań naprawczych" niedoborów indywidualnych dziecka- także przedszkole skupia się nie na pierdołach TYLKO na właściwym rozwoju dzieci.
Podała Pani:
Nauka poznawania literek i czytania - Odniesc sie do podstawy programowej
Zajęcia matematyczne- Również
Język obcy - To mozna potraktować jako zajęcie dodatkowe
Nauka czytania - zależy od wieku- ponadto odsyłam do podstawy programowej
Bajkoterapia- "TERAPIA" na co??? Bajkoterapia może pomóc przy jakiś problemach emocjonalnych.. skąd będziecie wiedzieć,że dziecko ma problem emocjonalny, a np. czy dane zachowanie jest normalne? (
http://integracjasensoryczna.pl/index.php?option=com_c... )
Zajęcia z ekologii - dodatkowe jak już
Klub małego podróżnika - wycena kosztów, czy to będzie po za obowiązkowymi zajęciami czy w trakcie? Pomysł powinien być sprecyzowany:) Ponadto jeśli to miałoby być w PODSTAWIE- to odsyłam do podstawy programowej:)
Klub małego kucharza - Na jakiej zasadzie by to funkcjonowało?
Rytmika - Można wpleść w podstawę programową
Balet-
Taniec nowoczesny
Nauka gry na instrumencie
Zajęcia muzyczne
Zajęcia teatralne
Zajęcia plastyczne
Ceramika z plastyką
Gry planszowe i szachy
Poznawanie zawodów spotkania ze strażakiem, policjantem
Dogoterapia
Religia
Etyka
Reszty zagadnień nie skomentuję.. Myślę, że podstawą do wszystkiego jest zapoznanie się ze specyfiką pracy przedszkola, z podstawami programowymi.. albo również spotkanie się z gronem pedagogów i zbadanie obszaru i zakresu ich obowiązków:) Łatwiej będzie Pani ugryźć pomysł:)
7 . Jakimi zajęciami dodatkowymi są Państwo zainteresowani?
Tu powinno być wszystko to, co nie jest ujęte jako wasz OBOWIĄZEK PRZEDSZKOLNY:) albo działania, które usprawnią proces rozwojowy. Jeśli np. Opiekun grupy zauważy, że dziecko jest zdolne z jakiejś dziedziny- zaoferować dodatkowe działania wspierające.. Nie róbmy z przedszkola cyrku, gdzie jest WSZYSTKO.. wszystkie atrakcje- kierujmy się potrzebami rozwojowymi dzieci:)
8 . Jaka jest według Państwa optymalna liczba dzieci w jednej grupie przedszkolnej?
Jakiś tam przedział grupowy jest uwarunkowany prawnie.
9 . Kto powinien pracować z dziećmi w grupie przedszkolnej?
Ktoś, kto zdecydowanie będzie traktował własną pracę jako pasję i posiadał odpowiednie doświadczenie!!!!! OBOWIĄZKOWO! Papier nie świadczy o umiejętnościach:))
Przy procesie rekrutacyjnym można zaznaczyć,że przewidujecie np. dzien pracy z dziecmi by móc ocenić umiejętności interpersonalne kandydatów- wiem,że w niektórych placówkach tak robią:)
10 . Czy byliby Państwo zainteresowani skorzystaniem z alternatywnych usług przedszkola (dodatkowo płatnych) takich jak: Przedłużona opieka dzinna nad dzieckiem - JAKI BYŁBY TEGO CEL? I czy to zgodne z prawem?
Opieka nocna - Czy to należy do zadań przedszkola?
Zajęcia weekendowe - w weekend dziecko powinno mieć czas na odpoczynek, na uwagę rodziców...
Organizacja przyjęć okolicznościowych - Fajny pomysł:))
11 . Czy korzystaliby Państwo z czasowej formy opieki nad dzieckiem?
(kilka godzin dziennie, kilka godzin w tygodniu, kilkanaście godzin miesięcznie
w klubiku). - proszę się zastanowić nad celem rozwojowym:) Tak jest w oddziałach przedszkolnych
15 . Czy byliby Państwo zainteresowani uczestnictwem w zajęciach i warsztatach dla Rodziców?- pomysł super! Na czym miałyby polegać warsztaty?
16 . Jakie są Państwa oczekiwania dotyczące takich zajęć?
- wymiana doświadczeń
- określenie problemów wychowawczych
- Uswiadamianie rodzicom swoich ról i potrzeb dziecka(możnaby się wzorować na pracy Korczaka)
- określenie czy to płatne czy za darmo...
19 . Kto powinien prowadzić takie zajęcia?
Ktoś kompetentny!!
Pozdrawiam, M.