Temat: brak koncentracji u dziecka
Myślę, że wspomniany temat niepokoi nie jednego rodzica. Dlatego odniosę się do niego na dużym polu ogólności, niekoniecznie dotyczącym omawianego tutaj przypadku.
Część przedstawionych poniżej propozycji nie jest także przeznaczona dla pierwszoklasisty czy zerówkowicza, chociaż i dla tego poziomu wiekowego postaram się coś zaproponować.
Zanim rozpocznie się pracę nad wzrostem koncentracji u dziecka, najpierw powinno się upewnić czy jego problemy faktycznie dotyczą koncentracji, a nie wynikają z innych powodów jak. np. nie pełne rozumienie przez dziecko nowego języka lub jego akcentu, problemów ze wzrokiem czy słuchem, a także czy nie występuje problem związany z depresją czy brakiem drugiego rodzica. Fantazjowanie może być także formą chęci popisania się w nowym środowisku, w celu uzyskania akceptacji rówieśników. Przy okazji nie możemy zapominać, że umiejętności fantazjowania świadczą o kreatywności.
Na problem dotyczący koncentracji mogą wpływać zarówno czynniki zewnętrzne jak i wewnętrzne. Wśród determinantów osłabiających koncentrację mogą znaleźć się stres, przykładowo spowodowany sytuacją rodzinną czy stanem relacji rówieśniczych itp., zmianą środowiska, odczuwane lęki, niepokój, konflikty i stany wewnętrzne oraz związane z nimi przeżycia lub ich subiektywna interpretacja, a także osłabiona motywacja lub jej brak.
Na zaburzenia oraz upośledzenia pamięci i koncentracji mogą mieć wpływ także zbyt duże wymagania, niedobór snu, wyczerpanie, uzależnienia, efekty ciężkich chorób i operacji, a także zaburzenia samopoczucia do których możemy zaliczyć również nerwowość, rozdrażnienie, niechęć czy apatię. Tym ostatnim mogą towarzyszyć także inne dolegliwości.
Aby zmierzyć się z problemami można skontaktować się z kompetentnym psychologiem ale także pomocne okazują się praca nad wzrostem motywacji, działania na rzecz obniżania intensywności destrukcyjnie oddziałujących na młodego człowieka bodźców poza szkolnych i szkolnych, poświęcanie dziecku większej ilości czasu, okazywanie mu większej ilości pozytywnych emocji, wspólne zabawy, konstruktywna współpraca z drugim rodzicem, ćwiczenia wspomagające, ruch i uprawianie sportów, metody relaksacyjne, a także naturalne środki lecznicze oraz odpowiedni dobór diety, witamin, soli mineralnych oraz mikroelementów.
Niedobór witaminy B1, występującej w mięsie oraz produktach zbożowych i ziemniakach, osłabia pamięć i koncentrację.
Niedobór witaminy D, występującej w rybach, jajkach i maśle, może powodować niepokój.
Niedobór żelaza, najlepiej przyswajalnego w mięsie, powoduje m. in. zmęczenie, osłabienie i zaburzenia snu.
Jednak nadmiar witamin i soli mineralnych odbijaj się niekorzystnie na zdrowiu i funkcjonowaniu organów wewnętrznych.
W Polsce ostatnio dostępny jest preparat, zawierający mleczan magnezu oraz witaminę B6, dostępny w internecie np. za pośrednictwem strony
http://www.i-apteka.pl/p/pl/5726/mg_b6_x_30_tabletek.html (chociaż nie wiem czy jest odpowiedni dla dzieci; powinno się o to zapytać lekarza!), który zdaniem jego producenta jest przydatny m. in podczas zwiększonej podatności na stres, trudnością z koncentracją i pamięcią, osłabieniu, przemęczeniu oraz podczas nadmiernej drażliwości i nerwowości.
Technik pomocnych w podnoszeniu poziomu koncentracji dostarczają także biofeedback, NLP czy warsztaty Silva Mind Control (Metoda Silvy) etc. Jednak te metody nie są przeznaczone dla dzieci rozpoczynających wiek szkolny.
Kilka pomysłów przeznaczonych dla tej grupy wiekowej można natomiast znaleźć na stronie:
http://www.ludmilapr.republika.pl/cwiczenia_i_zabawy_s...Maciej Wojewódka edytował(a) ten post dnia 14.07.08 o godzinie 19:20