Temat: Bić dzieci czy nie bić o to jest pytanie !!
Witam i przyłączam się do dyskusji. :)
Na wstępie parę badań naukowych po polsku tym razem ;)
WYBRANE BADANIA NAUKOWE
Rob, M., & Norfor, J. (1980). Parenting: Can skills be learned? Australian Journal of Social Issues, 15, 3, 189-193.
Rob i Norfor (1980) porównali wyniki osób, które brały udział w Treningu Skutecznego Rodzica z normami ogółu populacji dotyczącymi tych samych kroków zaradczych w wychowaniu dzieci i doszli do wniosku, że osoby po ukończeniu P.E.T. wykazywali większą pewność siebie jako rodzice, byli bardziej świadomi wpływu środowiska na ich dzieci i mieli w stosunku do nich więcej zaufania. Ponad to naukowcy doszli do wniosku, że te osoby, które nie były wcześniej zbyt dobrze poinformowane o tym jak wychowywać dzieci, odnieśli szczególnie duże korzyści po odbyciu kursu PET. Wynik ten wskazuje na to, że
trening był szczególnie wartościowy dla rodziców o niższym statusie społecznym i ekonomicznym.
Wood, C.D., & Davidson, J.A. (1987). PET: an outcome study. Australian Journal of Sex, Marriage and Family, 8, 131-141.
Dziewięcioro rodziców na kursie PET (ich wyniki porównywano z 10 osobową grupą kontrolną bez udziału w kursie) nabywało nowe umiejętności takie jak aktywne słuchanie, konfrontacja oraz rozwiązywanie konfliktów. Umiejętności te były oceniane szesnaście tygodni później. Badania przeprowadzono przy pomocy specjalnie skonstruowanego formularza testującego relację rodzic-dziecko (Parent-Child Response Sheet – PCRS). Badano czy rodzić potrafi trafnie ocenić, którą z nowo nabytych umiejętności należy zastosować oraz czy potrafi spontanicznie sformułować odpowiednią odpowiedź. Wykazano duże zmiany u rodziców w sytuacjach związanych z podstawowymi umiejętnościami aktywnego słuchania, konfrontacji oraz rozwiązywaniu konfliktów. Warta zauważenia
jest poprawa w radzeniu sobie z problemami, które były wyszczególniane na początku kursu, zgłaszana przez samych rodziców w grupie PET.
Wood, C.D., & Davidson, J.A. (1994/1995). Parenting for peace seven years on. London: Peace Psychology Review, 1, 2, 123-129.
W tym badaniu wszyscy rodzice, z którymi przeprowadzono wywiad w roku 1987 (8 rodziców PET i 9 osób z grupy kontrolnej) zostali ponownie przebadani siedem lat później. Wyniki osiągnięte przez grupę z PET w porównaniu do grupy kontrolnej były statystycznie znacząco lepsze we wszystkich kategoriach. Wyniki tych badań są bardzo budujące, szczególnie w tym względzie, że obrazują one
długotrwałe pozytywne skutki osiągnięte tylko po jednym kursie PET. Kurs okazał się wartościowy bezpośrednio dla rodziców i ich dzieci a pośrednio także dla rozwoju umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów dla większej społeczności.
Wood, C.D., & Davidson, J.A. (2002). Qualitative issues in parent-child relationship identified in Parent Effectivness Training. In K.A. Moore (Ed.), Proceedings of the 2nd Australasian Psychology of Relationships Conference: Relationships: At home ans abroad (pp. 36-48). Melbourn: Australian Psychological Society
To badanie koncentruje się na problemach rodziców relacjonowanych przez 232 osoby (151 rodzice po PET i 81 osoby z grupy kontrolnej – nie biorące udziału w kursie). Badanie ma miejsce w 6 stanach Australii. Wymienione zagadnienia dotyczyły zachowań dzieci i sposobów radzenia sobie z dziećmi. Rodzice wskazali w sumie 1044 problemy, które znajdowały się w ich strefie zainteresowań, zostały one pogrupowane na 60 kategorii i dalej zaklasyfikowane jako dotyczące radzenia sobie z dzieckiem, relacji jako takiej, radzenia sobie z samym sobą jako rodzicem. Były badane zmiany poznawcze i zmiany w stylu komunikowania się. Wyniki
wykazują przemianę (nie ma ona miejsca u rodziców z grupy kontrolnej) od zwykle stosowanej postawy rodzica jako jednostronnej osoby decydującej,
do stawania się rodzicem zachęcającym do bycia emocjonalnie bardziej świadomym oraz do umiejętności kontrolowania się, co idzie razem w parze ze współpracą opartą na relacji dziecko – rodzic.
Baldwin, A., Kalhoun, J. & Breese, F. Patterns of Behavior. Psychological Monographs, 1945, 58(3).
Najbardziej zaskakujące odkrycia tych badań dotyczą zmian w IQ dzieci. Z biegiem lat IQ u dzieci rodziców autokratycznych bardzo nieznacznie się zwiększało, podczas gdy IQ dzieci rodziców uległych pozostawało prawie bez zmian. IQ dzieci rodziców z demokratycznym nastawieniem z biegiem lat znacząco zwiększyło się. Średni wzrost wynosił osiem punktów IQ. Badacze doszli do wniosku, że środowisko demokratyczne jest najbardziej sprzyjające rozwojowi mentalnemu. Rodzice o nastawieniu demokratycznym otaczali swoje dzieci atmosferą wolności, tworzyli bliską emocjonalną relację stymulując intelektualnie.
Dzieci z tych rodzin dostawały lepsze stopnie za oryginalność, zgodność z planem, cierpliwość, ciekawość oraz wyobraźnię. Dzieci te częściej przewodziły w szkole oraz miały lesze wyniki w emocjonalnym przystosowywaniu się oraz dojrzałości. Cytując badaczy: „Z czasem dziecko z domu o nastawieniu demokratycznym osiągnęło wiek szkolny, jego rozwój społeczny posunął się znacząco naprzód; dziecko jest popularne i jest liderem; jest przyjacielskie i miłe; wydaje się czuć emocjonalnie bezpieczne, pogodne, nieulegające zbyt szybko emocjom; ma bliski kontakt z rodzicami i potrafi dostosować się do nauczycieli.” Dzieci rodziców o nastawieniu autokratycznym były słabe w socjalnych relacjach z rówieśnikami, ulegały zdominowaniu. Dzieci te miały tendencję do bycia posłusznymi, nie były kłótliwe ani oporne. Sprawiały wrażenie braku spontaniczności, zaangażowania ciekawości i oryginalności.
Damon, W. The Social World of the Child. San Francisco: Jossey-Bass, 1977.
Rodzice, którzy liczą się z potrzebami dziecka mają tendencje do tego, aby i ich dzieci potrafiły liczyć się z ich potrzebami; rodzice, którzy zasługują na zaufanie mają częściej dzieci, które im ufają i w związku z tym lepiej współpracują; rodzice, którzy akceptują to, że dzieci mogą mieć potrzeby i pragnienia często mają dzieci, które rozumieją to, że rodzice też je posiadają. Biorąc pod uwagę potrzebę uzyskiwania otwartej zgody, czy posłuszeństwa od dzieci, badania dostarczają silnych dowodów na to, aby stosować „wzajemną, dwustronną współpracę w rodzinach”. Oznacza to, że styl wychowania, który się stosuje, działa w obie strony i na dzieci i na rodziców.
Copyright © 2006 - 2008 Centrum Komunikacji Gordona All rights reserved. http://gordon.edu.pl 0602 336 109, 0606 364 046
Jest tego więcej ale na tę chwilę wystarczy.