konto usunięte
Marcel
Kucaj
Lingwistyka i służba
zdrowia w służbie
zdrowia i języka.
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
Nie pracuję z niepełnosprawnymi umysłowo, niemniej jak w każdej grupie sądzę, że należy dla jej członków znaleźć wspólny mianownik - coś, dzięki czemu wszyscy będą mogli się aktywizować. Problemy mogą tu być jednak różne, już sama liczebność gruby czy wspomniane różne rodzaje niepełnosprawności z różnym ich nasileniem. Może nieco więcej szczegółów i coś uda się wymyślić?konto usunięte
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
Witaj,sęk w tym, że mam 35 uczestników, 7grup po 5 osób. Grupy są skonstruowane pracowniammi a nie stopniem i rodzajem upośledzenia, tak więc w jednej grupie jest np autystyk, osoba z dwubiegunowością, lekki stopień Zespołu Downa i 2 upośledzenia umiarkowanego stopnia. Gdy jest praca muszę dla autystyka rzecz jasna wymyślać coś innego niż dla reszty grupy. I tak podobnie jest w pozostałych grupach. Ale chyba jakoś sobie radzę, tylko chciałabym jakieś sugestie prosić jeśli ma ktoś jakieś pomysły na ciekawe zajęcia psychoedukacyjne....
Marcel
Kucaj
Lingwistyka i służba
zdrowia w służbie
zdrowia i języka.
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
Ola D.:Przede wszystkim nie nazywałbym autystykiem osoby chorej na autyzm. To tak, jak nazywać anorektyczką osobę chorą na anoreksję. Niestety, ale nie wiem, jak miałyby wygladać zajęcia psychoedukacyjne w tak różnorodnej grupie. Może niech się wypowie osoba, która ma doświaczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi umysłowo.
Witaj,
sęk w tym, że mam 35 uczestników, 7grup po 5 osób. Grupy są skonstruowane pracowniammi a nie stopniem i rodzajem upośledzenia, tak więc w jednej grupie jest np autystyk, osoba z dwubiegunowością, lekki stopień Zespołu Downa i 2 upośledzenia umiarkowanego stopnia. Gdy jest praca muszę dla autystyka rzecz jasna wymyślać coś innego niż dla reszty grupy. I tak podobnie jest w pozostałych grupach. Ale chyba jakoś sobie radzę, tylko chciałabym jakieś sugestie prosić jeśli ma ktoś jakieś pomysły na ciekawe zajęcia psychoedukacyjne....
konto usunięte
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
Ola D.:
Witam, pracuję z osobami niepełnosprawnymi umysłowo z różnym stopniem upośledzenia i chciałabym Was prosić o jakieś wskazówki do zajęć grupowych. W necie jest cala masa informacji to fakt, jednak grupy są mieszane z różnymi zaburzeniami i o różnej intensyfikacji nasilenia stopnia niesprawności umysłowej wiec dość ciężko jest pogodzić temat zajęć aby aktywnie uczestniczyli wszyscy uczestnicy. Może ma ktoś jakieś sprawdzone scenariusze zajęć i coś podpowie?
Witam
Ja pracowalam z osobami z uposledzeniem umyslowym w roznym stopniu od lekkiego w dol. Z pewnoscia moge powiedziec ze nia ma gotowego scenariusza zajec. Warto okreslic czy te osoby wymagaja wyciszenia bardziej czy aktywizacji, jakie maja przyzwyczajenia, nawyki, ataki, upodobania... indywidualnie . Natomiast takie osoby tez ucza sie poprzez zroznicowane grupy wspolzycia . Programy pracy najlepiej sie sprawdzaja na zajeciach indywidualnych. Tu liczy sie kreatywnosc zaangazownie( one to wyczuwaja), oraz roznorodnosc, jako ze latwo sie zniechecaja, ale tez musza byc elementy stale dajace poczucie bezpieczenstwa. To tak na goraco zastanowie sie co bym jeszce mogla w tym temacie zproponowac. pozdrawiam
konto usunięte
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
nie bez znaczenia jest tez wiek, wspolistniejace zaburzenia ruchowe, oraz choroby najczescie neurologiczne.Patryk Goleń Psycholog.
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
Trudno jest ci podać jakiekolwiek wskazówki nie znając grupy oraz jej uczestników. Nie piszesz nawet ile mają lat te osoby. Czy to dzieci, czy dorośli? Czy w okresie dojrzewania może? Z jakich środowisk pochodzą? Czy był narażone na traumy, alkoholizm, czy może są dobrze wypracowane terapeutycznie? Nie wiem też nad czym chcesz pracować? Nad rozwojem społecznym? Intelektualnym? Kontrolą agresji? Na jaki temat te zajęcia? Bez takich i innych zupełnie podstawowych informacji prowadzenie zajęć grupowych jest jak zabawa w rzucanie piłką w totalnej ciemności.Cokolwiek robisz zacząłbym od diagnozy sytuacji. Nie chciałbym, żeby to brzmiało zbyt banalnie, bo to jest trudna sprawa. Sam pracowałem kiedyś z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie i wiem, że to nie jest łatwe.
Więc od początku:
Po pierwsze piszesz, że w Twoich grupach są osoby autystyczne, dwubiegunowe oraz z zespołem Downa. Pamiętaj o tym, że autyzm nie jest równoznaczny z niepełnosprawnością umysłową. Wielu autystów ma normę intelektualną, wiec zajęcia powinny dotyczyć raczej sfery społecznej i emocjonalnej bardziej niż poznawczej. W leczeniu autyzmu skuteczne są metody poznawczo - behawioralne. Możesz w zależności od wieku i stanu psychorozwojowego wprowadzić tabliczkę behawioralną , urządzać kontrolowane pogadanki psychoedukacyjne lub nawet stosować dramę i odgrywanie ról. Po drugie tak samo (a nawet bardziej!) osoby z dwubiegunowością nie mają często wskazań do pracy intelektualnej. Także w zależności od różnych czynników możesz stosować z nimi trening kompetencji społecznych, uczyć rozpoznawać stany emocjonalne, stosować trening autogenny oraz setki innych rzeczy. I w końcu osoby z zespołem Downa. One także, wbrew pierwszej intuicji nie muszą być niepełnosprawne intelektualnie, zwłaszcza, jeśli terapia rozpoczęła się we wczesnym dzieciństwie i była efektywna. Z mojego doświadczenia wynika, że u osób z ZD szczególnie istotną tematyką jest kwestia akceptacji społecznej, poczucia własnej wartości, poczucia bezpieczeństwa i kontroli złości. Osoby te szczególnie dobrze sprawdzają się w odgrywaniu ról, możesz więc urządzać małe dramy i teatrzyki rozwijające funkcje społęczne.
Po drugie niezależnie od tego kogo masz w grupie zadbaj najpierw o dobry kontakt. Nie angażuj się od razu w ćwiczenia rozwojowe. Najpierw się pobaw, pośmiej, nawiąż kontakt. Zacznij od zajęć integracyjnych. Pamiętaj jednak, by w tym wypadku najpierw rozpoznać stopień rozwoju ruchowego, ponieważ wiele ćwiczeń integracyjnych zawiera element ruchowy.
Po trzecie, jeśli już naprawdę praca poznawcza jest potrzebna to zapoznaj się najpierw z wynikami testu WAIS-R, jeśli jest dostępny, lub opinią psychologiczną i dowiedz się na czym polegają deficyty członków. Znajdź wspólny mianownik. Praca w jednej grupie z osobą upośledzoną w stopniu umiarkowanym i osobą w górnej granicy upośledzenia lekkiego to jak próba jechania jednocześnie rowerem i samochodem. Po prostu musisz sie na coś zdecydować, chyba, że znajdziesz wspólny mianownik (np. w postaci ćwiczenia uwagi)
I ostatnia uwaga: użyłaś pojęcia zajęcia psychoedukacyjne. Co sie za nim kryje? Czego chcesz właściwie uczyć? I czy da się? Bo w przypadku niektórych schorzeń, a zwłaszcza u osób które cierpią na schorzenia sprzężone psychoedukacja bywa po prostu bardzo trudna, a czasem nawet niemożliwa.
Jeśli wiec miałbym dać ci radę, to przeanalizuj własne cele, a także skład grup, znajdź wspólne mianowniki, dobierz grupy w oparciu o te mianowniki i dopiero później pytaj jak tworzyć zajęcia.
I tak, wiem, że z różnych względów, w tym organizacyjnych to co napisałem jest trudne. Ale taka praca to jest, trudna i jeśli chcesz być efektywna musisz walczyć także z systemem. Da się.
konto usunięte
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
Są to osoby dorosłe, pracuję na Warsztatach Terapii Zajęciowej. Oosby są w róznym wieku od 22 -48 r.ż., raz w tygodniu z każdą grupą mam zajęcia. Grupy niestety nie są podzielone względem rodzaju upośledzenia tylko wzgledem grup do jakich warsztatów należą. Jako psycholog mam z nim godzinę tygodniowo, mogę tam robić co uwazam za sluszne, najlepiej uczyc bawiac. Stosuję pogadanki na okreslone tematy, póżniej wzgęldem tych pogadanek jakieś ćwiczenia np. konspekt nt emocji, poźniej różnego rodzaju gry czy zabawy dotyczące emocji. Jakoś sobie radzę, choć nie jest łatwo każdemu z grupy dogodzić, staram się więc jednym zadawać coś innego, drugim coś innego. np. Madzia- z ZD dostaje do rysowania domek czy cos innego a inni sluchaja i rozmawiamy na poszczegolne tematy.Patryk Goleń Psycholog.
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
Z tego co mówisz najważniejszym problemem nie są tu Twoje zajęcia tylko organizacja pracy w WTZ.Ja również pracowałem w WTZ przejściwo przez krótki okres czasu. Zajęcia psychologiczne odbywały się według niezależnego planu psychologa. Wyglądało to tak, że opiekun każdej pracowni po prostu wydawał określone osoby na zajęcia z psychologiem. W ten sposób grupy na zajęciach psychologicznych były względnie spójne rozwojowo, a podopieczni mieli możliwość nawiązania bardziej intensywnych kontaktów poza swoją grupą.
Czyli można.
Nie wiem czy pracujesz tam długo i jakie masz możliwości wpływu, ale na twoim miejscu naciskałbym na zmianę sposobu pracy.
A w międzyczasie, coś co znalazłem i zawiera kilka fajnych pomysłów:
http://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/stron...
konto usunięte
Temat: Praca z osobami niepelnosprawnymi umyslowo
Patryku bardzo Ci dziękuję, bardzo mi pomogłeś tym co znalazłeś, na pewno mi się przyda w pracy. Dopiero miesiąc temu zaczęłam tam pracę, więc jestem tam świeżynką i nie chciałabym wprowadzać rewolucji poprzez zmianę systemu, choć myślałam nad tym aby podzielić grupy względem ich rozwoju intelektualnego i sprawności werbalnych...... I tak wprowadziłam tam system, którego przez 12 lat istnienia stowarzyszenia nie było, a więc indywidualne spotkania każdego z uczestników na określony dzień i godzinę, dzięki czemu mogę systematycznie dostarczać sobie informacji o każdym z nich od nich samych, przeprowadzać analizy i pracować z nimi. Do tej pory było tak, że kto miał potrzebę przychodził kiedy chciał. Ja to zmieniłam, zachowuję porządek pracy. Najlepszym wyjściem byłoby ten podział o którym pisz4emy, ale narazie poczekam.... Dziękuję Ci bardzo za zaangażowanie i pomoc, bardzo mi pomogłeś. Pozdrawiam serdecznie. Jakby Ci cos jeszcze tego typu wpadło w posiadanie daj znać.Podobne tematy
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » praca z osobami chorymi psychicznie -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » praca z ciałem -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » Praca dla psychologa, specjalisty psychoterapii uzależnień -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » Pierwsza praca w zawodzie - gdzie zacząć? -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » Praca a schizofrenia -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » Praca Policjanta -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » Praca z ciałem -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » Praca psychologiczna / projekt / -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » Praca dla psychologa -
-
PSYCHOLOGIA, PSYCHOTERAPIA » Szkoła psychoterapii, staż a praca -
Następna dyskusja: