Małgorzata C.

Małgorzata C. Radca prawny

Temat: Prawo przewozowe - kwestie dot. zmiany umowy przewozu -...

Specjalistą od prawa przewozowego nie jestem i chciałabym, żeby w temacie wypowiedział się ktoś mądrzejszy ;)

PKP Intercity ma ofertę SparDay/Sparnight na przejazdy m.in. z Warszawy do Wiednia. W "Warunkach korzystania z oferty SparDay/Sparnight obowiązującej w komunikacji między Polską a Austrią (tranzytem przez Czechy)" jest punkt 5, zgodnie z którym:

5. Nie są dopuszczalne:
1) zmiana umowy przewozu (wymiana biletu),
2) przerwy w podróży,
3) zwrot biletu,
4) przejście:
a) do klasy 1 - w przypadku miejsc do siedzenia,
b) z przedziału 6–miejscowego do 4-miejscowego - w przypadku miejsc do
leżenia,
5) zmiana kategorii miejsca na wyższą - w przypadku miejsc sypialnych.

PKP odmówiło wymiany biletu (wymiana miała polegać na tym, że wyjazd miał nastąpić tydzień później), twierdząc, że jest to oferta promocyjna i że bilety nie podlegają zwrotowi ani wymianie (tak jest też na samym bilecie napisane). Zapytana o podstawę prawną odmowy, PKP nie wskazuje żadnej, tylko jak mantrę powtarza, że to promocja, a bilet zakupiony w promocji wymianie nie podlega.

Tymczasem zgodnie z prawem przewozowym:

Art. 17. 1. Podróżny może zmienić umowę przewozu lub odstąpić od niej przed rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania środka transportowego na drodze przewozu.
2. Zmiana umowy przewozu może dotyczyć:
1) terminu odjazdu,
2) miejscowości przeznaczenia,
3) klasy środka transportowego.

Jest też co prawda przepis art. 4, zgodnie z którym:

Art. 4. Przewoźnik może wydawać regulaminy określające warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy.

tylko pytanie, jak się jeden przepis ma do drugiego?

Czy jest może jakiś inny przepis, który czyni uprawnionymi twierdzenia PKP, że bilet zakupiony w promocji nie podlega wymianie?

Czy takie postanowienie (pkt 5 powyżej) można uznać za nieuzgodnione indywidualnie z konsumentem niedozwolone postanowienie umowne? Z tego, co mi wiadomo, przy zakupie biletu (a umowę przewozu zawiera się przecież poprzez nabycie biletu - art. 16 pr.przew.) nie poinformowano nabywcy o tym, że zwrotu ani wymiany nie będzie mógł dokonać.

Dziękuję za wszelkie uwagi :)Małgorzata C. edytował(a) ten post dnia 13.08.09 o godzinie 08:25