Witold
F.
Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...
Temat: Kolejna perełka z zakresu dostępu do informacji publicznej
Ciekawe, jak się potoczy ta sprawa, o której poniżej...?Warszawa, 15 grudnia 2008 r.
Nadawca:................
Prokuratura Rejonowa
Warszawa Śródmieście
ul. Krucza 38/42
00-512 Warszawa
Powiadomienie
o popełnieniu przestępstwa przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Tomasza Arabskiego, poprzez uniemożliwianie bezpośredniego dostępu do oryginałów dokumentów urzędowych, co spełnia przesłanki określone w art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej w związku z ignorowaniem wniosku o dostęp do tych dokumentów na podstawie art. 3 ust. 1 powołanej ustawy;
oraz
powiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przewidzianego w art. 231 § 1 KK, polegającego na zaniechaniu podjęcia stosownych działań wyjaśniających lub powiadomienia prokuratury w związku ze stwierdzonym zaginięciem z Kancelarii Premiera dokumentów urzędowych.
Powyższe fakty oraz związane z nimi okoliczności uzasadniają podejrzenie o możliwości działania celowego, jako próby uniemożliwienia ustalenia ewentualnego dokonania fałszerstwa dokumentów urzędowych przez innego funkcjonariusza publicznego.
Uzasadnienie
W dniu 15 maja 2008 roku skierowany został wniosek do dyrektora generalnego KPRM o dostęp do dokumentów urzędowych oraz umożliwienie dostępu bezpośredniego do niektórych z nich. W szczególności do dokumentu pochodzącego z Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, w którym rzekomo zawarta została informacja dla Szefa Służby Cywilnej o wyznaczeniu na zastępującego dyrektora generalnego UP RP Cezarego Pyla w styczniu 2004 r.
Kopią tą Cezary Pyl posługiwał się w postępowaniu sądowym jako dowodem, że posiadał umocowanie prawne do działania w zakresie kompetencji dyrektora generalnego UP RP na podstawie rzekomego ustanowienia go zastępującym dyrektora generalnego.
Ponieważ wygląd kopii wskazywał, że pismo nie jest sporządzone w przepisowej formie, a ponadto szereg innych okoliczności wskazywało, że ustanowienie najprawdopodobniej nie miało miejsca w rzeczywistości, stąd powstało uzasadnione podejrzenie, że Cezary Pyl posługuje się kopią pisma przerobionego lub podrobionego.
Uporczywe odmowy przedstawienia oryginału tego pisma, jak również uporczywe wystrzeganie się przez pełnomocników prawnych UP RP od poświadczenia kopii „za zgodność z oryginałem” dowodzą, iż podejrzenie o sfałszowanie dokumentu urzędowego jest uzasadnione.
Uchylenie się teraz Szefa Kancelarii Premiera, Tomasza Arabskiego od obowiązku umożliwienia dostępu do oryginałów, a także stwierdzone przez Szefa KPRM fakty zaginięcia innych dokumentów urzędowych (pismo z dnia 7.07.08 r. BDG-5763-21(1)/08), które mogłyby dowodzić zasadności wysuwanych zarzutów świadczą, że Tomasz Arabski może świadomie uniemożliwiać ustalenie stanu faktycznego.
Ponadto, co wynika z dołączonych pism, Szef Kancelarii Premiera stwierdził zaginięcie dokumentów urzędowych i – brak informacji na ten temat – prawdopodobnie nie podejmuje w tej materii żadnych działań, które są dla funkcjonariusza publicznego obligatoryjne w takiej sytuacji.
Dostęp do oryginałów dokumentacji urzędowej, wyszczególnionej we wnioskach i dalszych pismach jest niezbędny dla strony w postępowaniu sądowym przeciwko Urzędowi Patentowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ustalenie stanu faktycznego może mieć dla sprawy kluczowe znaczenie.
Uniemożliwianie wykonywania przez obywatela uprawnień wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, w szczególności w takiej sytuacji, jaka ma miejsce w tej konkretnej sprawie, wypełnia przesłanki określone w art. 231 § 1 KK, to jest działanie na szkodę interesu publicznego i prywatnego.
Przy czym działanie to ma cechy działania świadomego z określonym celem ochrony innego funkcjonariusza publicznego, Cezarego Pyla – obecnego dyrektora generalnego w Urzędzie Patentowym RP, podejrzanego o sfałszowanie dokumentów urzędowych.
W związku z powyższym kierowane jest powyższe powiadomienie wraz z wnioskiem o wszczęcie śledztwa w sprawach opisanych w powiadomieniu.
Załączniki
.......................