Artur
Król
Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...
Temat: Jak nieświadomie spaprać Nested Loops, czyli Efekt Zeigarnik
Nested Loops, czyli historyjki wewnątrz historyjek, stosowane klasycznie na szkoleniach i w materiałach NLP. W założeniu bardzo skuteczna metoda instalowania sugestii, prowadzenia grupy, itp. opierająca się w dużej mierze na zjawisku zaobserwowanym w latach 20-tych ubiegłego wieku przez Bulmę Zeigarnik. Jednocześnie jednak, z powodu pewnego uproszczonego zrozumienia tego procesu, Nestedy mogą okazać się dużo mniej skutecznym narzędziem, niż dany trener by oczekiwał.Dlaczego? Żeby to zrozumieć, musimy przyjrzeć się nieco lepiej samemu Efektowi Zeigarnik...
Zeigarnik spędzała dużo czasu w Wiedeńskich kawiarniach i zauważyła, że kelnerzy świetnie pamiętają zamówienia klientów, aż do chwili gdy zapłacą oni rachunek - wtedy następowała szybka amnezja na ten kawałek informacji. Zjawisko to sprowadza się w uproszczeniu do tego, że nasz mózg nie lubi niedokończonych procesów i naciska na ich dopełnienie, w ten czy inny sposób. Dlatego np. niedopowiedziane wątki opowieści budzą naszą ciekawość i skupiają uwagę. Dodatkowo, efekt szybkiej amnezji po domknięciu historii stosowany jest przy pracy z nestedami do dawania sugestii, które zostaną szybko zapomniane świadomie, trafiając docelowo do nieświadomych procesów u słuchacza.
I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie jeden detal - klient nie musi zapłacić za rachunek. Może też mieć zawał. Może zostać wyrzucony z knajpy, okazując się być naciągaczem bez grosza przy duszy. Albo kelner może się rozchorować, uznać, że kumpel zajmie się klientem, a sam spędzić resztę dnia w łazience. Albo...
Innymi słowy - jest więcej niż jeden sposób na domknięcie procesu. Słuchacze owszem, mogą czekać, aż historyjka w końcu zostanie domknięta. Albo mogą ją sobie sami domknąć przez uznanie, że prowadzący zapomniał o tym co gadał wcześniej i stracił wątek. Albo uznając, że to kiepska opowieść bez puenty. Albo dochodząc do wniosku, że czegoś nie usłyszeli.
W efekcie, cała starannie zaplanowana konstrukcja Nested Loops może zawalić się niczym domek z kart, nie uzyskując żadnego efektu, albo wręcz uzyskując odwrotny od zamierzanego. Może wręcz zniechęcić słuchaczy do mówiącego, który, w ich domknięciu, zupełnie zgubił wątek i błądzi po manowcach.
Jak się przed tym zabezpieczyć? Najprostszym sposobem jest przewidzenie faktu, że słuchacze mogą stanąć przed takim wyborem odnośnie sposobu zamknięcia i pomóc im go dokonać tak, jak to nam pasuje. Po mistrzowsku robi to Andrzej Setman w swojej książce "Bella" - przeplata on tam wiele historyjek, ale zawsze z fabuły wiemy, że możemy liczyć na ciąg dalszy przerwanej opowieści. Dzięki temu nie szukamy alternatywnych domknięć, a jedynie z jeszcze większą chęcią czytamy dalej. W przypadku prowadzenia prezentacji, możemy uzyskać ten efekt np. zapowiadając, że do danej historii jeszcze wrócimy, zamiast po prostu ucinać ją bez słowa wyjaśnienia.
Podobną rolę, w wypadku szkoleń NLP, może pełnić wykorzystanie reklamy informującej o tym, że szkolenia będą prowadzone technologią Nested Loops i krótkie jej wyjaśnienie. Uczestnicy po takim przygotowaniu będą bardziej skorzy do podążania za ścieżką wybraną przez prowadzącego. W takim wypadku edukacja klienta przez sprzedaniem mu produktu bardzo bezpośrednio wpływa na to, jak skuteczny staje się ten produkt dla niego. Świetnie działało to w wypadku niektórych szkoleń, w których brałem udział - większość uczestników, świadoma tego, że trenerzy stosują Nested Loops, oczekiwała ich. Dzięki temu nie domykała ich samemu, tylko czekała na domknięcie ze strony prowadzącego.
Oczywiście, to tylko dwa przykładowe rozwiązania. Jest ich zdecydowanie więcej i zapraszam do dyskusji na ich temat! :)