Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

Od momentu wprowadzenia nagrody Nobla, średni wiek jej otrzymywania regularnie idzie w górę, dużo szybciej niż średnia wieku populacji. Po prostu jest coraz więcej wiedzy, którą trzeba opanować, zanim możliwe będzie dokonanie przełomowego odkrycia.

Jeśli zjawisko to będzie trwało dalej, to za kilka dekad rozwój znacząco zwolni - bo tylko nieliczni będą żyli na tyle długo, żeby opanować swoją dziedzinę na tyle, żeby coś do niej wnieść.

Chyba że...

W XIII wieku słynny naukowiec Roger Bacon pisał, że potrzeba 30-40 lat intensywnych studiów, żeby opanować matematykę w jej ówczesnym zakresie.

Dzisiaj ten zakres i więcej jest czymś, czego bez problemu uczą się miliony licealistów na całym świecie.

Gdzieś po drodze zmieniła się metoda uczenia, co pozwoliło na ogromne skrócenie czasu niezbędnego do opanowania danej dziedziny wiedzy.

Jak uzyskać taki efekt w odniesieniu do współczesnej fizyki, biologii czy chemii?

Skoro wtedy było to możliwe, można oczekiwać, że i teraz - pytanie brzmi JAK?
Bartosz Kazibudzki

Bartosz Kazibudzki ScalenieDuszy.pl

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

a nie w dół ten wiek ?

mam na myśli fizykę ... nawet w buntowniku bez powodu koleś wiedział że on nie wymyśli więcej niz młodzi.
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

Jeśli chodzi o dane z fundacji Nobla, to przynajmniej wedle mojej wiedzy wskazują one na wyraźny wzrost tego wieku.

Buntownik z wyboru to fajny film - ale tylko film.
Gośka J.

Gośka J. Urząd
Wojewódzki/Wydział
Bezpieczeństwa i
Zarządzania Kr...

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

Jak?A no tak, że zamiast polować na stołki, na kasę itp...Ci co już coś znaczą, coś odkryli, mają za sobą lata udanych doświadczeń popartych sukcesem, zaczną motywować młodych, wspierać, nawet jeśli zajdzie taka potrzeba - objąć mecenatem, zamiast oglądać się na nasze "instytucje".Nie będą spowalniać drogi do sukcesów młodszym z obawy nadejścia własnej "bezużyteczności" i utraty luksusowego dochodu. Wtedy może szybciej wzejdą młodsze gwiazdy....Nasz kraj wyznaje jedną zasadę - tym, co się wychylają - pokazać ich miejsce-byle, żeby nie okazało się, że kolega, czy koleżanka są mądrzejsi ode mnie :)
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

Gośka, to raczej nie jest kwestia mecenatu. To bardziej kwestia praktycznej pracy niezbędnej do opanowania danej wiedzy. Mecenat niewiele tutaj zmieni, potrzebna jest zmiana samej struktury uczenia się danego przedmiotu. I pytanie brzmi - jak tej zmiany dokonać?
Piotr Jaczewski

Piotr Jaczewski Ciebie, Twoich
handlowców i resztę
pracowników
sprowokuję...

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

Artur Król:
Skoro wtedy było to możliwe, można oczekiwać, że i teraz - pytanie brzmi JAK?
Nie wiem czy to pytanie ma sens - równolegle oprócz ilości wiedzy (w tym informacji) rośnie dostępność do niej(patrz: ile czasu trwałoby przeszukiwanie 100000 małej biblioteki w poszukiwaniu interesującego fragmentu) oraz możliwość grupowość jej przetwarzania(komunikacja). No i z rozwojem dziedziny pojawiają się nowe "bryki i streszczenia", generalnie uproszczenia pozwalające szybciej ją przyswajać.
Tak trochę mam wrażenie, że posługujesz się mitem samotnego geniusza-wynalazcy-eksperta jako źródła wszelkiej nowej wiedzy.

Ale zastanawianie się nad kierunkiem edukacji jest super. Ja bym obstawiał multi i medialną edukację. Czyli wielozmysłowe i wielowątkowe nauczanie jako kierunek w jakim efektywna nauka będzie się rozwijać. Odrobinę przejście w kierunku VR/ symulatorów , choć ukierunkowane na indywidualne przyswajanie.
Czyli od dzieciństwa przyzwyczajanie układu nerwowego do przetwarzania dużo większej ilości informacji niż przekazywane tylko werbalnie. Jak coś takiego wejdzie, to będzie naprawdę jakościowy skok.
Ale tutaj można spodziewać się sporego oporu, bo coś takiego pozostawi dotychczasowych "profesorków" daleko w tyle..no może jako modele do przeniesienia do VR. Ja osobiście traktuje zafascynowanie dzieci TV/siecią jako element tego skoku kulturowego i na tym przykładzie widać odrobinę jak będzie przebiegała ta zmiana.
Piotr Jaczewski

Piotr Jaczewski Ciebie, Twoich
handlowców i resztę
pracowników
sprowokuję...

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

No i obstawiałbym w ramach przechodzenia na VR i takie uczenie pojawienie się nowego języka, być może na bazie chińskiego/japońskiego - ikonograficznego oraz jednocześnie holograficznego, bazującego na rdzeniach składających się w większe słowa. Takie coś będzie konieczne by poradzić sobie z dużą ilością danych:)
Artur Król

Artur Król Profil nieaktywny,
proszę o kontakt
mailowy. Psycholog,
t...

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

Piotr Jaczewski:
Ale zastanawianie się nad kierunkiem edukacji jest super. Ja bym obstawiał multi i medialną edukację.

Ja szedłbym raczej w stronę przeniesienia w dół o kilka poziomów "wzorców organizowania informacji".

Wiemy z badań nad ekspertami, że sortują oni dane ze swojej dziedziny w inny sposób niż laicy. Np. początkujący fizycy sortują zadania z fizyki pod kątem zjawiska jakie w nich zachodzi (np. tarcie), a zaawansowani - pod kątem reguł, jakie trzeba zastosować przy ich rozwiązywaniu (np. drugie prawo termodynamiki). Gdyby zacząć dzieci uczyć od początku sortować przez reguły... To mogłoby pozwolić na taki skok jakościowy.
Piotr Jaczewski

Piotr Jaczewski Ciebie, Twoich
handlowców i resztę
pracowników
sprowokuję...

Temat: Granice nauki i jak je przesunąć

Artur Król:
Piotr Jaczewski:
Ale zastanawianie się nad kierunkiem edukacji jest super. Ja bym obstawiał multi i medialną edukację.

Ja szedłbym raczej w stronę przeniesienia w dół o kilka poziomów "wzorców organizowania informacji".

Wiemy z badań nad ekspertami, że sortują oni dane ze swojej dziedziny w inny sposób niż laicy. Np. początkujący fizycy sortują zadania z fizyki pod kątem zjawiska jakie w nich zachodzi (np. tarcie), a zaawansowani - pod kątem reguł, jakie trzeba zastosować przy ich rozwiązywaniu (np. drugie prawo termodynamiki). Gdyby zacząć dzieci uczyć od początku sortować przez reguły... To mogłoby pozwolić na taki skok jakościowy.
Tak. Tylko ten styl nauki ból sprawia nauczycielom bo wymaga równolegle podważania reguł ;) No i trzeba by uczyć na poziomie hm metaforycznym a ta mieszanka już jest niebezpieczna społecznie.

Mamo mamo, ty jesteś jak ta bomba nabuzowana:) Tato tato, czemu zachowujesz się jak ciało sztywne? Siostra jesteś niczym kapilara ;)



Wyślij zaproszenie do