konto usunięte

Temat: Dlaczego upadło biuro podróży Thomas Cook?

Dlaczego upadło biuro podróży Thomas Cook?

Okresy rewolucji technologicznych to czas, kiedy Goliaci przemysłu zostają szybko pokonani przez Dawidów. Na liście pierwszych 10 najbardziej wartościowych spółek ponad połowa nie ma jeszcze 30 lat. Dlatego firmy, nawet te największe, muszą ciągle rozwijać i dopracowywać swój model biznesowy, zwracając uwagę na zmieniające się otoczenie. Tej lekcji nie odrobiło jednak biuro podróży Thomas Cook, którego głośny upadek odbił się echem na całym świecie. Warto przyjrzeć się jednak bliżej przyczynom tego wydarzenia i naukom, jakie mogą z niego wynieść wszystkie firmy, także te mniejsze.


W 1841 r. Thomas Cook zorganizował dla kilkuset osób wspólny wyjazd na zjazd abstynentów w Loughborough. Tak powstało nie tylko najstarsze biuro podróży, ale i koncepcja organizacji wycieczek za pieniądze w ogóle. Jednak przez blisko 180 lat zasada działania organizacji, w gruncie rzeczy pozostała taka sama – oferowała ona w pakiecie transport, kwaterunek i wyżywienie. W międzyczasie jednak świat dynamicznie się zmieniał. W 2010 r. Airbnb było wyceniane na 100 mln dolarów, czyli blisko 30 razy mniej niż firma Thomas Cook. Dziś aplikacja do najmu mieszkań warta jest 30 mld dolarów, a akcje legendarnego biura podróży mają wartość jedynie kolekcjonerską. Zdaniem ekspertów to właśnie niezdolność do adaptacji cyfrowego świata spowodowało problemy operatora wycieczek. Tak samo mniejsze przedsiębiorstwa, które pomijają digitalizację w planie rozwoju swojej firmy, mogą znaleźć się w sytuacji, kiedy konkurencja będzie wstanie oferować produkt znacznie lepiej dopasowany do potrzeb konsumentów.

Dzisiejszą gospodarkę często określa się jako działającą w modelu „na żądanie”, co oznacza, że klienci oczekują produktu sprofilowanego pod ich indywidualne preferencje, dostarczonego natychmiast. Wymaga to nie tylko dużej elastyczności, ale i bardzo szerokiego wachlarza usług. Dostęp do sieci pozwala konsumentom na ciągłe sprawdzanie dostępnych opcji i dobieranie ich wedle uznania. Jeśli chcą jechać na wakacje, są w stanie wybrać tańszy środek podróży, ale np. lepszy apartament. Kiedy nie przepadają za typową hotelową restauracją mogą stołować się w lokalnych barach, których adresy znajdą poprzez aplikację. Tego trendu Thomas Cook zdawał się nie zauważyć. Sprzedawanie pakietów all-inclusive, które z natury były sprofilowane pod „medianowego” klienta zaczęły przegrywać z usługami, które oferowały produkt dopasowany do indywidualnych potrzeb turystów. W efekcie biura podróży gościły coraz rzadziej petentów, którzy woleli zaplanować wakacje przed komputerem, albo za pomocą smartfona.
...
http://www.firma.egospodarka.pl/159346,Dlaczego-upadlo...