konto usunięte

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

Witam,

Wraz z koleżankami opracowujemy projekt na przedmiot systemy motywowania. Generalnie dotyczy on opracowania systemu premiowania dwóch wybranych stanowisk. Jednym ze stanowisk które wybrałysmy jest konsultant(doradca) w banku. Opracowałysmy dla niego premię miesięczną zależną od wyników sprzedaży oraz roczną opartą na ocenie przez tajemniczego klienta oraz audyt personalny. w zwiazku z tą premią roczną mam ogromne pytanie: Czy te dwa kryteria audyt i mystery shopping nie badają tego samego? Czy premmia roczna może opierać się na tych dwóch czynnikach? Proszę o jakieś rady, wskazówki bardziej doświadczonych koleżanek i kolegów. Z góry dzięki wielkie!

Pozdrawiam

Kasia:)
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

A możesz choćby w zarysie co robisz w ramach audytu i napisać dlaczego wchodzi w ocenę pracownika?

I brakuje mi oceny jakości realizowanych zadań. Nie znam się na bankowości, ale widziałem, ile dokumentów taki doradca wypełniał przy mnie. Może warto włączyć do takiej quasi-oceny jakość realizacji procedur wraz z dokumentacją.

Żeby przypadkiem nie wyszedł potworek do wyścigu szczurów (kto więcej sprzeda), albo konkurs na najmilszego pracownika (mystery), bez zwracania uwagi na jakość tychże procesów. Bezpieczeństwo banku wymaga, żeby dokumentacja była prawidłowa, klient poinformowany o ryzykach. W normalnej działalności żeby nie było sytuacji, że ładnie uśmiechający się pracownik, ze świetnymi wynikami sprzedażowymi wymaga jeszcze pięciu innych, którzy usuwają błędy formalne, muszą dodatkowo informować klienta o kruczkach i niuansach, a potem z wszystkiego wychodzi jedna wielka awantura.

Poza tym w rocznej myślę, że można jako element pomocniczy brać pod uwagę miesięczne wyniki. Z doświadczenia przy budowie systemów oceny pracowników i oceny działania firm wynika bardzo ciekawa sytuacja. Wyniki idą w górę, im bliżej oceny okresowej.

I warto jeszcze uzupełnić o coś, co każdy praktycznie manager prowadzi. Czyli "czarny zeszyt". A Stoner (Kierowanie) nazywa to krytycznymi wyjątkami. Okres roku to jest tak długi czas można zapomnieć wybryki albo jakieś pozytywne działania.

konto usunięte

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

Dzięki wielkie za informacje!

Ten audyt miał dotyczyć nie tylko oceny samego pracownika lecz także monitoringu całej funkcji personalnej(zespołu pracowników). Nie wiedziałyśmy jak to wygląda dokładnie, więc ograniczyłyśmy się do działań które realizuje Depatament Audytu Wewnetrzenego w firmie według określonych standardów, podając tylko 3 oceny całościowych, końcowych wyników.

Przy wynikach sprzedażowych wzięłyśmy również pod uwagę jakość usług z nastawieniem na pracę grupową- jako jedną z kluczowych wartości strategii personalnej banku.Ogólnie nie wyszło źle ale system nie był do końca idealny. Dopiero się uczymy, a ten projekt był jednym z niewielu praktycznych rzeczy na studiach. ;)

Dzięki raz jeszcze. Pozdrawiam!
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

Akurat jeśli chodzi o banki czy o firmy ubezpieczeniowe, to mówienie o pracy zespołowej sprzedawców jest bardzo grubym nieporozumieniem.
Owszem: sprzedawcy (zwani dla niepoznaki doradcami klienta) są grupowani w zespoły - ale pracują jak najbardziej indywidualnie.
Wyniki, jakie indywidualnie osiągają, zawdzięczają jedynie sobie.
Zawsze bardzo mnie dziwi wyrzucanie przez banki pieniędzy na szkolenia z pracy zespołowej, podczas gdy tak praca, jak i system wynagradzania za nią (prowizyjny - prawda?) są z gruntu indywidualne.
To opowiadanie o pracy zespołowej w grupie sprzedawców bankowych (zwanych dla niepoznaki doradcami klienta) to tylko opowieści dla grzecznych dzieci, bo ładnie wyglądają (te opowieści).
Najlepiej zapytać, czym się ta rzekoma zespołowość przejawia.

konto usunięte

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

Z opinii koleżanki, która pracowała w banku wiem, że taki system 'zespołowy' działa. Może nie w pełnym tego słowa znaczeniu, ale na pewno po części tzn. mają do wyrobienia plan sprzedażowy, który muszą zrealizować i przynajmniej w 50% ma zrobić to każda osoba z grupy, następnie od dalszych indywidualnych efektów zalezy ich premia. O stopniu realizacji planu informuje kierownik, a jesli ta wymagana połowa nie została zrobiona przez jedną osobę, pozostali pomagają jej to zrealizować, by potem jakgdyby 'kwalifikować się' do otrzymania premii.

Ja się na tym nie znam, a to był tylko hipotetyczny projekt. ;)
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

No i co jest w tym - zespołowego?
To sztuczna zasada, mająca w zamyśle spowodować, że ci sprzedający więcej będą poganiać tych sprzedających mniej.
To - moim zdaniem - wręcz zaprzeczenie idei pracy zespołowej.

konto usunięte

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

Np. to, że mają cel do którego wspólnie dążą?

Jasne, może to wywoływać pewne wewnątrzzakładowe konflikty i poczucie niesprawiedliwości, ale jakiś sens jest w tym, lecz może trochę mało doszlifowany..
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

Katarzyna Rutkowska:
Np. to, że mają cel do którego wspólnie dążą?

Jasne, może to wywoływać pewne wewnątrzzakładowe konflikty i poczucie niesprawiedliwości, ale jakiś sens jest w tym, lecz może trochę mało doszlifowany..

_______________________

To, że Ty dążysz do takiego celu, żeby sprzedać jak najwięcej, i ja również staram się zmaksymalizować swoją sprzedaż - nie oznacza jeszcze, że mamy wspólny cel.
Ba! - jeśli działamy w tym samym mniej więcej kręgu ludzi (czyli w tej samej grupie docelowej, targecie - żeby użyć żargonu) - to wręcz konkurujemy ze sobą.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

Katarzyna Rutkowska:
Dzięki wielkie za informacje!

Ten audyt miał dotyczyć nie tylko oceny samego pracownika lecz także monitoringu całej funkcji personalnej(zespołu pracowników). Nie wiedziałyśmy jak to wygląda dokładnie, więc ograniczyłyśmy się do działań które realizuje Depatament Audytu Wewnetrzenego w firmie według określonych standardów, podając tylko 3 oceny całościowych, końcowych wyników.

Hmm, w takim razie nie za bardzo widzę możliwość wykorzystania tych informacji do oceny pracownika. Chyba, że źle rozumiem. Żeby jaśniej - jesli system jest budowany do oceny systemu HR, pełnego i całego, to jego cele a za nimi kryteria, są nastawione na pomiar zupełnie czegoś innego, niż to co ma być istotą pracy na stanowisku.

Nie prościej było popatrzeć, co w opisach stanowisk mają pracownicy i na podstawie tego pogadać, jak konkretne elementy można ocenić?
Przy wynikach sprzedażowych wzięłyśmy również pod uwagę jakość usług z nastawieniem na pracę grupową- jako jedną z kluczowych wartości strategii personalnej banku.Ogólnie nie wyszło źle ale system nie był do końca idealny. Dopiero się uczymy, a ten projekt był jednym z niewielu praktycznych rzeczy na studiach. ;)

Jakie czynniki były badane w kontekście pracy grupowej?

Tak próbuję co nieco wyciągnąć i na razie wynika mi z dyskusji tyle, że ocena stanowiąca podstawę do premiowania opiera się o poziom realizacji funkcji HR w organizacji (audyt personalny) a do tego dokładamy w pewnej części jakość obsługi (mystery).

Pytanie kluczowe w tym momencie, co w takim razie chcemy podstawić jako dane wyjściowe do ustalenia poziomu premii? Naprawdę strategia personalna, oceniana audytem jest tym co potrzeba? Czy aby nie wyjdzie taki potworek, który będzie premiował tych, którzy idealnie się wpisują w strategię personalną, ale biznesowo nie bardzo sobie radzą? Dokładając mystery, idziemy w kierunku miłego i uśmiechniętego pracownika, ale co z badaniem poziomu obsługi? Shopper jest przygotowany do oceny merytorycznej obsługi (właściwość w realizacji procedury, prawidłowe, zgodne z planem sprzedażowym promowanie usług itp)?

Pytania zadaję, bo nie bardzo jeszcze to widzę. Natomiast od razu pewna lampka mi się zapaliła co do pewnej drogi na skróty opartej o trochę inne narzędzie do oceny trochę innego obszaru.
Gabriela Buczek

Gabriela Buczek Dziennikarz, Loop
Media

Temat: Audyt personalny vs Mystery Shopping

Szukam byłych i obecnych Tajemniczych Klientów.
Masz duże doświadczenie w branży Mystery Shopping?

Prosze o kontakt,
Gabriela Buczek
g.buczek@loopmedia.com



Wyślij zaproszenie do