Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Ciekawe, co dalej. Dobra skarga. Brawo Michał!

http://62.111.213.54/sprawa/sprawa_pobierz_plik62.asp?...

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

To może być jakiś prognostyk:

SK 18/09 (wyrok z dnia wczorajszego)

Komunikat prasowy po rozprawie dotyczącej zasad opodatkowania dochodu niezgłoszonego przez podatnika.

18 lipca 2013 r. o godz. 8.30 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał skargę konstytucyjną R. K. dotyczącą zasad opodatkowania dochodu niezgłoszonego przez podatnika.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że

1. Art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2001 r.

a) nie jest niezgodny z art. 31 ust. 3, art. 42 ust. 1, art. 46 i art. 64 ust. 3 konstytucji,

b) jest zgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 konstytucji.

2. Art. 20 ust. 3 powyższej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2006 r., jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 konstytucji.

3. Art. 68 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 konstytucji. Przepis ten traci moc obowiązującą z upływem osiemnastu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw.

W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie.

W skardze konstytucyjnej przedstawiono szereg zarzutów dotyczących niezgodności z ustawą zasadniczą przepisów o podatku od dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów lub nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach. Ze względu na niespełnienie przez skarżącą wymogów formalnych nie wszystkie z nich mogły zostać rozpatrzone merytorycznie, a część zarzutów została cofnięta w trakcie rozprawy.

Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.) nie przewiduje kary bądź środka karnego, w szczególności w postaci przepadku mienia. Nie sposób zatem rozważany przepis prawny traktować jako kształtujący instytucję o charakterze represyjnym. Podatek od dochodów nieujawnionych stanowi nadzwyczajną reakcję ustawodawcy na zjawisko zatajania uzyskiwanych przez podatnika przychodów, a wysoka stawka tego podatku pełni dwie funkcje: rekompensacyjną i prewencyjną. Umożliwia ona bowiem odzyskanie przez państwo podatku nieuiszczonego na zasadach ogólnych i należnych odsetek za zwłokę oraz pokrycie kosztów prowadzonych postępowań. Poza tym ma zniechęcać do oszustw podatkowych, wyjątkowo trudnych do wykrycia przez organy administracji podatkowej. Z tego względu art. 42 ust. 1 i art. 46 konstytucji zostały uznane za nieadekwatne wzorce kontroli kwestionowanej regulacji.

Trybunał Konstytucyjny przyjął, że podstawowymi przepisami ustawy zasadniczej regulującymi możliwość nakładania na jednostki podatków są jej artykuły 84 i 217, z których to przepisów wywodzi się szereg zasad konstytucyjnych, w tym przede wszystkim zasadę władztwa daninowego państwa oraz zasadę powszechności opodatkowania. Powołane przepisy, jak wynika z orzecznictwa Trybunału, stanowią podstawę ograniczania chronionych konstytucyjnie prawa własności i innych praw majątkowych, wyłączając w rozważanym zakresie zastosowanie art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 konstytucji. Od tak sformułowanej zasady istnieją dwa wyjątki: 1) gdy pod pozorem regulacji podatkowej ustawodawca ustanawia instrument służący celom niefiskalnym, np. represyjnym czy nacjonalizacyjnym lub 2) gdy przepisy podatkowe normują inne zagadnienia niż nałożenie na jednostki obowiązku określonych świadczeń oraz ustalenie ich wielkości czy wysokości. Z tych względów art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 konstytucji zostały uznane za nieadekwatne wzorce kontroli art. 30 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.f.

Stwierdzając naruszenie art. 2 w związku z art. 64 ust. 1 konstytucji przez dwa z kwestionowanych przepisów prawnych, Trybunał Konstytucyjny wskazał, że są one obarczone bardzo poważnymi wadami legislacyjnymi dotyczącymi ich konstrukcji i treści. Wprowadzając szczególnie restrykcyjną instytucję podatku od dochodów nieujawnionych, ustawodawca unormował ją w trzech lakonicznych przepisach, które w większości okazały się nieprecyzyjne i niejednoznaczne. Można przy tym zaryzykować stwierdzenie, że w rzeczywistości tworzą one jedynie szkielet omawianej instytucji, gdyż ona sama została w istotnym stopniu ukształtowana dopiero w praktyce. Do tej pory niektórych wątpliwości nie dostrzeżono należycie w orzecznictwie, z kolei w wypadku tych, które zauważono i wyjaśniono, mamy do czynienia - wbrew zasadzie in dubio pro tributario (nakaz rozstrzygania na korzyść podatnika) - z rozstrzygnięciami na niekorzyść podatników.

Podstawowy zarzut, jaki należy postawić zaskarżonym regulacjom, dotyczy wyjątkowo niejasnego ukształtowania pojęcia przychodu nieznajdującego pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzącego ze źródeł nieujawnionych, niejednoznacznego określenia zasad dotyczących biegu terminu do ustalenia zobowiązania podatkowego w podatku od dochodów nieujawnionych oraz braku możliwości uwzględnienia zarzutu przedawnienia zobowiązania podatkowego powstałego na zasadach ogólnych. Pozostałe zastrzeżenia związane z: rozkładem ciężaru dowodu w postępowaniu dotyczącym podatku od dochodów nieujawnionych, określeniem zakresu obowiązków dokumentacyjnych ciążących na podatniku, opodatkowaniem przychodów wynikających z czynności niemogących być przedmiotem prawnie skutecznej umowy oraz zbiegu instytucji ustalenia podatku od dochodów nieujawnionych i określenia wysokości zobowiązania podatkowego powstałego na zasadach ogólnych, miały wprawdzie mniejsze znaczenie, jednak istotnie pogłębiły przekonanie o naruszeniu wymogów ustawy zasadniczej.

Należy przypomnieć, że w świetle konstytucji wyróżnić trzeba dwa standardy poprawności legislacyjnej: zwykły, który dotyczy wszelkich regulacji prawnych (standard ten gwarantuje zasada poprawnej legislacji), oraz podwyższony, który dotyczy regulacji stanowionych w określonych obszarach (standard ten gwarantują zasady szczególnej określoności regulacji ograniczających prawa i wolności człowieka i obywatela, regulacji represyjnych czy daninowych). Trybunał podkreślił, że zakwestionowane w niniejszej sprawie przepisy prawne nie spełniały nawet wymogów właściwych dla standardu zwykłego, chociaż - jako unormowania podatkowe - winny realizować wymogi właściwe dla standardu podwyższonego (art. 84 i art. 217 konstytucji).
Rozprawie przewodniczył wiceprezes TK Stanisław Biernat, sprawozdawcą była sędzia TK Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
Komunikat prasowy przed rozprawą dotyczącą zasad opodatkowania dochodu niezgłoszonego przez podatnika.

18 lipca 2013 r. o godz. 8.30 Trybunał Konstytucyjny rozpozna skargę konstytucyjną R. K. dotyczącą zasad opodatkowania dochodu niezgłoszonego przez podatnika.

Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności:
1. art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych z art. 64 ust. 1 konstytucji w związku z art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 konstytucji;
2. art. 30 ust. 1 pkt 7 powyższej ustawy z art. 46 konstytucji w związku z art. 45 ust. 1 konstytucji;
3. art. 30 ust. 1 pkt 7 powyższej ustawy ze względu na zastosowanie środka o rzeczywistym charakterze sankcji polegającej na konfiskacie 75% mienia uzyskanego w sposób niewykazany legalnie pod pozorem "zryczałtowanego podatku dochodowego", z art. 2 oraz art. 42 ust. 1 konstytucji;
4. art. 30 ust. 1 pkt 7 powyższej ustawy ze względu na dopuszczenie stosowania wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, sankcji administracyjnej określonej przez cytowaną ustawę jako "zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów lub nie znajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach" i odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe albo przestępstwo skarbowe na podstawie art. 54 Kodeksu karnego skarbowego, z art. 2 konstytucji;
5. art. 30 ust. 1 pkt 7 powyższej ustawy z art. 2 i art. 31 ust. 3 konstytucji;
6. art. 20 ust. 3 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 7 powyższej ustawy rozumianego w ten sposób, że w postępowaniu w sprawie nieujawnionych źródeł przychodów obowiązek wykazania źródeł przychodów ciąży na podatniku, z art. 42 ust. 3 konstytucji;
7. art. 20 ust. 3 oraz art. 30 ust. 1 pkt 7 powyższej ustawy w związku z art. 68 § 4 Ordynacji podatkowej z art. 2 konstytucji w związku z art. 64 ust. 1 konstytucji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego ustalił skarżącej podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu z nieujawnionych źródeł przychodów lub nie znajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach na podstawie art. 20 ust. 1 i 3 oraz art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dyrektor Izby Skarbowej po rozpatrzeniu odwołania, utrzymał w mocy powyższą decyzję. WSA oddalił skargę na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej. NSA oddalił skargę kasacyjną.

Zdaniem skarżącej art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ingeruje w prawo własności podatników, którzy nie ujawnili swoich źródeł dochodów poprzez nałożenie obowiązku zapłaty podatku w wysokości 75% dochodu ustalonego przez organ podatkowy. Skutkuje to pozbawieniem podatnika niemal całego dochodu, wykazując cechy zbliżone do konfiskaty mienia i tym samym stanowi naruszenie istoty prawa własności.

W ocenie skarżącej, przepis ten upoważnia organ podatkowy do orzeczenia - pod pozorem zryczałtowanego podatku dochodowego -faktycznego przepadku na rzecz Skarbu Państwa 75% dochodów "wypracowanych" przez podatników, którzy nie ujawnili źródeł dochodów. Tym samym stanowi to naruszenie konstytucyjnie zagwarantowanej wyłączności sądu do orzekania przepadku rzeczy oraz prawa do sądu.

Zdaniem skarżącej, z uwagi na to, że art. 30 ust. 1 pkt 7 wprowadza środek o charakterze sankcji, powinien on zawierać takie określenie czynu zabronionego, aby zarówno dla adresata normy, jak i organów stosujących prawo, zakres jej zastosowania oraz rzeczywisty charakter nie budziły wątpliwości.

Art. 30 ust. 1 pkt 7 kwestionowanej ustawy dopuszcza stosowanie wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, sankcji administracyjnej, w postaci określonego w tym przepisie zryczałtowanego podatku dochodowego, oraz odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe i wykroczenie skarbowe na podstawie art. 54 kodeksu karnego skarbowego - co narusza zdaniem skarżącej konstytucję.

Skarżąca wskazuje, że art. 20 ust. 3 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 7 kwestionowanej ustawy - rozumiany w ten sposób, że w postępowaniu w sprawie nieujawnionych źródeł dochodów obowiązek wykazania źródeł dochodów ciąży na podatniku - narusza konstytucyjną zasadę domniemania niewinności, która powinna mieć zastosowanie w sytuacji, gdy kwestionowane przepisy mają charakter restrykcyjny i penalny.

Ponadto art. 20 ust. 3 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 7 kwestionowanej ustawy w zw. z art. 68 § 4 Ordynacji podatkowej narusza prawa ekonomiczne podatników ze względu na pozbawienie możliwości powołania się na zarzut przedawnienia zobowiązań podatkowych z upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Wydana przez organ podatkowy decyzja, ustalająca podatek od przychodów nie znajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, wydłuża bowiem ustawowy bieg tychże zobowiązań do granic nieokreślonych jakimikolwiek normami czasowymi. Stanowi to, zdaniem skarżącej, naruszenie art. 2 w zw. z art. 64 ust. 1 konstytucji.

Rozprawie będzie przewodniczył wiceprezes TK Stanisław Biernat, sprawozdawcą będzie sędzia TK Sławomira Wronkowska-Jaśkiewicz.
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Moim zdaniem:

Czy możliwe jest obecnie wszczynanie i prowadzenie postępowania w przedmiocie podatku od przychodów nieujawnionych ?

Jak już wskazywano Trybunał uznał niezgodność z Konstytucją tylko niektórych przepisów dotyczących opodatkowania przychodów z nieujawnionych źródeł. Nie zakwestionowano samej możliwości nakładania takiego podatku oraz wysokości stawki podatkowej. Ponadto przepisy, których zgodność z Konstytucją została zakwestionowana – mają stracić moc dopiero za 18.miesięcy (czyli w pierwszych miesiącach 2015 r.).
Czy można więc prowadzić teraz postępowanie w przedmiocie przychodów ze źródeł nieujawnionych?
Tak, jest to możliwe. Wydaje się jednak, że już teraz organy prowadzące te postępowania powinny mieć na uwadze uwagi przedstawione przez Trybunał.
Wprawdzie przepisy te – w zakresie, o którym mowa, stracą moc za 18.miesięcy (czyli w pierwszym kwartale 2015 r.) - jednakże ich niekonstytucyjność w tym zakresie została stwierdzona. Sądy i organy mogą i powinny zatem odmówić stosowania tych przepisów w zakresie, w jakim zostały one uznane za niekonstytucyjne1.
W szczególności zatem wydaje się, że zmianie powinna uleć dzisiejsza praktyka, która w zasadzie nie pozwala podatnikowi na skuteczne powołanie się (jako pokrycie wydatków) na dochody zgromadzone w latach poprzednich, które wprawdzie nie zostały wówczas opodatkowane, jednakże zobowiązanie podatkowe (nie zapłacone przez podatnika) od tych dochodów już przedawniło się. Oczywiście to tylko przy jednoznacznym i niewątpliwym wykazaniu tego dochodu z lat ubiegłych.
Wydaje się także, że skutkiem wyroku Trybunału musi być przyjęcie przez organy podatkowe (organy kontroli skarbowej), a także przez sądy administracyjne nakazu rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

Wyrok jako przesłanka wznowienia postępowania?

Zgodnie z przepisem art. 240 §1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - dalej o.p., w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie jeśli decyzja została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny.
Należy tu jeszcze przypomnieć, że wznowienie postępowania z przyczyny, o której mowa, następuje tylko na żądanie strony wniesione w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Czy na podstawie prezentowanego wyroku można się domagać wznowienia postępowania w sprawie dotyczącej wymiaru podatku od przychodów z nieujawnionych źródeł? Wydaje się, że tak, jednakże tylko w pewnym zakresie.
Mając na uwadze ustne (póki co) uzasadnienie orzeczenia można się domagać stwierdzenia nieważności decyzji w dwóch przypadkach.
Po pierwsze wówczas – gdy podatnik powoływał się (wykazując pokrycie wydatków) na dochody z lat poprzednich, wprawdzie nie wykazane organom podatkowym, lecz pochodzące z lat, za które zobowiązanie podatkowe się już przedawniło. Jak już bowiem wskazywano w dotychczasowej praktyce tego rodzaju dochody nie były uznawane za mogące stanowić „legalne” pokrycie wydatków podatnika. Tak przykładowo WSA w Krakowie w orzeczeniu z dnia 26 marca 2008 r., sygn. I SA/Kr 686/06, LEX nr 447891: „Posiadane przedtem zasoby majątkowe, o których mowa w ust. 3 art. 20 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą pochodzić z ujawnionych przedtem źródeł (już opodatkowanych bądź wolnych od opodatkowania), co wynika z treści ust. 1 art. 20 i zawartej tam zasady opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach”. Podobnie . WSA w Opolu w wyroku z dnia 5 grudnia 2007 r., sygn. I SA/Op 319/07, LEX nr 460653, w którym stwierdził: „Mienie zgromadzone przez podatników przed rokiem 2000, aby mogło stanowić źródło pokrycia wydatków poniesionych w roku następnym, w myśl art. 20 ust. 3 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi mieć walor legalności. Mienie to musi pochodzić wyłącznie z opodatkowanych przychodów albo z przychodów zwolnionych z obowiązku podatkowego. Posiadane przedtem zasoby majątkowe, z których podatnik chce rozliczać swoje przychody w świetle art. 20 ust. 2 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą pochodzić z ujawnionych źródeł, bez względu na czas nabycia tych zasobów”. W świetle zaś uwag Trybunału zawartych w ustnym uzasadnieniu tego rodzaju proceder narusza Konstytucję.
Po drugie – wznowienia postępowania można się domagać także wówczas, gdy w toku postępowania za dochody ze źródeł nieujawnionych zostały uznane dochody nieujawnione ze źródeł ujawnionych. Można bowiem zaobserwować, że w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych można się spotkać ze stanowiskiem, że nie ma znaczenia, czy podatnik uzyskał z ujawnionych źródeł wyższe przychody aniżeli zadeklarował, czy też w ogóle nie zgłosił źródeł swego przychodu do opodatkowania. Ustawodawca posłużył się bowiem w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 i ust. 3 updof pojęciami o charakterze ogólnym, które obejmują obydwa wyżej wskazane stany faktyczne) - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 lutego 2007 r., (II FSK 641/06); wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 stycznia 2007 r., (II FSK 120/06); wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 12 marca 2008 r., (I SA/Ol 31/08); wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 grudnia 2006 r., (I SA/Po 920/06 ).
Trybunał w ustnym uzasadnieniu podkreślił zaś, że tego rodzaju przychody (pochodzące z ujawnionego źródła przychodów, lecz niezgłoszonego do opodatkowania) nie mogą być traktowane jako przychody ze źródeł nieujawnionych podlegające 75% stawce podatku.
Wydaje się natomiast, że nie ma raczej praktycznych szans na wznowienie postępowania w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wymierzającą 75% podatek od przychodów, o których mowa, jeśli w sprawie nie miała miejsca co najmniej jednak z okoliczności, o których mowa wyżej. Wprawdzie w uzasadnieniu orzeczenia Trybunał podkreślał braki przepisów dotyczących choćby reguł postępowania dowodowego, jednakże nie wydaje się, aby mogło to być przesłanką do wznowienia postępowania.
Tadeusz Młochowski

Tadeusz Młochowski radca prawny, Poznań

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Pozostaje kwestia dokumentowania przedawnionych zobowiązań. Z godnie z zasadą z OP dokumenty mamy obowiązek przechowywać 6 lat. Często majątek może być gromadzony nawet przez 30 lat. Powstaje pytanie jakimi dowodami wykazać dochód ( majątek ) zgromadzony np. 15 lat temu i obojętnie czy był opodatkowany, czy też nie był opodatkowany?
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Kwestia przedawnień - przecież to są decyzje ustalające.
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

ale o jakich przedawnieniach mówisz?
przedawnieniu prawa do wymiaru?

jak rozumiem, to TK nie podoba się sama koncepcja możliwości odwoływania się do dochodów - jako nieujawnionych - uzyskiwanych dawniej niż 6.lat temu (w dużym uproszczeniu rzecz ujmując, ale myślę, że wiemy o co chodzi)
Grzegorz S.

Grzegorz S. Poznań; "TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

A czy Waszym zdaniem analogiczne orzeczenie winno zostać wydane w stosunku do art. 20 ust. 3 w brzmieniu po 2006 r.? Jak dla mnie zmiany zaostrzyły przepis, a ponadto ta zmiana chyba nie powinna wpłynąć na "konstytucyjność" tego przepisu.

Zakładając, że art. 20 ust. 3 jest niekonstytucyjny - Jak ustalić podstawę opodatkowania?
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Adam B.:
ale o jakich przedawnieniach mówisz?
przedawnieniu prawa do wymiaru?
68 par. 4 OP.
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Grzegorz S.:
A czy Waszym zdaniem analogiczne orzeczenie winno zostać wydane w stosunku do art. 20 ust. 3 w brzmieniu po 2006 r.? Jak dla mnie zmiany zaostrzyły przepis, a ponadto ta zmiana chyba nie powinna wpłynąć na "konstytucyjność" tego przepisu.
skarga dotyczyła przepisów obowiązujących wówczas;
stąd orzeczenie dotyczące przepisów obowiązujących do końca 2006 r.

co do art. 20 ust. 3 w dzisiejszym brzmieniu, to pewnie tak
zbytnia lakoniczność regulacji prawnej

TK powiedział, że nie spełniają nawet standardu zwykłego poprawnej legislacji, nie mówiąc o standarcie podwyższonym (jak to w podatkach)
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Daniel W.:
Adam B.:
ale o jakich przedawnieniach mówisz?
przedawnieniu prawa do wymiaru?
68 par. 4 OP.


z ustnego uzasadnienia wynikało, że kwestionowana jest to, że zobowiązania nieujawnione się w zasadzie nie przedawniają
trzeba poczekać na pisemne uzasadnienie
biorąc pod uwagę konstrukcję zobowiązania (decyzja "ustalająca") - nie przedawnia się w zasadzie nigdy (na dzień dzisiejszy)
i to - jak rozumiem - zostało zakwestionowane
nota bene - mamy sprawę, gdzie jednym z punktów spornych są dochody uzyskiwane przez spadkodawców w latach 40ych i 50ych XX wieku
Grzegorz S.

Grzegorz S. Poznań; "TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Adam B.:
Grzegorz S.:
A czy Waszym zdaniem analogiczne orzeczenie winno zostać wydane w stosunku do art. 20 ust. 3 w brzmieniu po 2006 r.? Jak dla mnie zmiany zaostrzyły przepis, a ponadto ta zmiana chyba nie powinna wpłynąć na "konstytucyjność" tego przepisu.
skarga dotyczyła przepisów obowiązujących wówczas;
stąd orzeczenie dotyczące przepisów obowiązujących do końca 2006 r.

co do art. 20 ust. 3 w dzisiejszym brzmieniu, to pewnie tak
zbytnia lakoniczność regulacji prawnej

TK powiedział, że nie spełniają nawet standardu zwykłego poprawnej legislacji, nie mówiąc o standarcie podwyższonym (jak to w podatkach)

Potwierdzasz mój tok myślenia :)
Ale w dalszym ciągu nie wiem, jak mają ustalić podstawę opodatkowania...
Moim zdaniem nie ma w chwili obecnej możliwości ustalenia podstawy opodatkowania, a zatem nie można zastosować 75% (pamiętając oczywiście, że sama stawka jest konstytucyjna)
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

na pewno będzie ciekawie

poza tym tak - na pierwszy rzut oka - wydaje się, że sytuacja będzie patowa ze wskazaniem na podatnika, który powoła się w toku postępowania dotyczącego np. nieujawnionych za 2010 r., na dochody uzyskane w 2005 r., nawet wówczas nieopodatkowane, o ile tylko będzie w stanie wiarygodnie udowodnić fakt ich osiągania
Sławek Chmielewski

Sławek Chmielewski Doradca Podatkowy

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Witam!
W tej sytuacji czy można złożyć o wznowienie starych spraw nawet z 2005 ( za 1998 2000) kiedy płacone są raty zaległości bądź istnieje hipoteka?
Natomiast co do podważenia postępowań i decyzji poza 2006r. to wydaje się to stosunkowo proste. Z analizy decyzji wynika że UKS i US zamiast uzasadnienia powołują się na wyroku NSA które na podstawie art 20 ust 3 wyinterpretowały pewne tezy. Jeśli więc ten przepis jest niekonstytucyjne to powołanie się na takie orzecznictwo jest również błędne.
Co o tym Panowie myślicie?

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Adam B.:
wznowienia postępowania można się domagać także wówczas, gdy w toku postępowania za dochody ze źródeł nieujawnionych zostały uznane dochody nieujawnione ze źródeł ujawnionych. Można bowiem zaobserwować, że w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych można się spotkać ze stanowiskiem, że nie ma znaczenia, czy podatnik uzyskał z ujawnionych źródeł wyższe przychody aniżeli zadeklarował, czy też w ogóle nie zgłosił źródeł swego przychodu do opodatkowania.[...]
Trybunał w ustnym uzasadnieniu podkreślił zaś, że tego rodzaju przychody (pochodzące z ujawnionego źródła przychodów, lecz niezgłoszonego do opodatkowania) nie mogą być traktowane jako przychody ze źródeł nieujawnionych podlegające 75% stawce podatku.
W jaki sposób podatnik ma udowodnić że dochody pochodziły ze źródeł ujawnionych skoro nie były opodatkowane? Może jedynie twierdzić a organ oczywiście będzie twierdził co innego i że takich kwot w swojej pracy nie mógł zarobić, czyż nie tak? Wydaje mi się że podatnik z góry stoi na przegranej pozycji bo oczywiście organ będzie twierdził że dochód pochodzi ze źródeł nieujawnionych.
Dają podatnikowi zludzenie szansy poprzez fikcyjną możliwość udowodnienia czegoś czego udowodnić nie można.

39 milionów ludzi bez mrugnięcia okiem akceptuje fakt że Trybunał Konstytucyjny nakazuje zabieranie ludziom dorobków całego życia jeszcze przez 18 miesięcy na mocy przepisu niezgodnego z Konstytucją (Art. 68 § 4) oraz drugiego (Art. 20 ust. 3.) który się za kilka lat okaże również niezgodny z Konstytucją. Oczywiście do tego czasu część ludzi popełni samobójstwa, część umrze śmiercią naturalną na serce, cześć nie będzie miała środków na wznowienie postępowania a reszcie się przedawni i będzie miała jedynie prawo do odszkodowania za wydanie złej decyzji w kwocie 100 zł. Żałuję że się urodziłem jako Polak.
Chyba zrobię to co Pan Jan Gródek.Ten post został edytowany przez Autora dnia 02.08.13 o godzinie 08:16
Sławek Chmielewski

Sławek Chmielewski Doradca Podatkowy

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Na razie tak źle nie ma! Przepis art 20 ust 3 jest niekonstytucyjny! Fakt ze dotyczy to do 2006r. nie oznacza że od 2007 przepsi jest konstytucyjny. treść przepisu nie została zmieniowa w częsci dotyczącej wyroku TK więc sprawa jest oczywista.
Trzeba bardziej wierzyć w ludzi!
Tadeusz Młochowski

Tadeusz Młochowski radca prawny, Poznań

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Podobnie - artykuł w dzisiejszej Rzepie
Grzegorz S.

Grzegorz S. Poznań; "TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Jest wyrok w Dz.U. poz. 985. Opublikowany 40 min temu :)
Tadeusz Młochowski

Tadeusz Młochowski radca prawny, Poznań

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

Jest także wyrok WSA w Białymstoku.
Wyrok WSA w Białymstoku z 13 sierpnia 2013 r. sygn. akt I SA/Bk 372/12
Tomasz Kania

Tomasz Kania radca prawny,
Kancelaria Prawna
LEX w Kamiennej
Górze

Temat: Nieujawnione TK Sygn. akt SK 18/09

spróbuje tu zapytać, wiele się mówi o wznowieniu postępowania podatkowego, a ja zastanawiam się nad wznowieniem postępowania sądowoadministracyjnego.
Mam ostateczną decyzję dotyczącą nieujawnionych dochodów za rok
2003, a więc prawdopodobnie w wyniku wznowienia postępowania przed organem podatkowym
nie uda się uchylić ostatecznej decyzji ze względu na upływ terminu, o którym mowa w
art. 68 (vide art. 245 par. 1 pkt 3 lit. b O.P.) , lecz jedynie uda się uzyskać potwierdzenie istnienia podstaw do wznowienia i wtedy dochodzić odszkodowania od Skarbu Państwa.

czy w takiej sytuacji nie lepszym rozwiązaniem jest wznowienie postępowania
sądowoadministracyjnego. Nie miałbym obaw, że WSA odmówi wznowienia i stwierdzi, że wznowienie może dotyczyć tylko stwierdzenia niekonstytucyjności przepisów o post przed sądami administracyjnymi,
bowiem jest uchwała w składzie 7 sędziów NSA, a więc wiążąca inne składy sędziowskie
z dnia 28.06.2010 r. II GPS 1/10, z której wynika, że wznowienie sądowoadm. może
dotyczyć wszystkich przepisów, również materialnych, które były lub powinny być
zastosowane w sprawie.
co o tym sądzicie ? mnie się wydaję, że łatwiej korzystne
rozstrzygniecie uzyskać przed WSA niż organami podatkowymi .



Wyślij zaproszenie do