Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: koszty prawa autorskie

czy ograniczone zostały koszty do kwoty ok 42 tys czy też ograniczenie dotyczy kosztów liczonych wg 50% a po przekroczeniu mamy albo faktycznie poniesione albo 20%.
Moim zdaniem zdecydowanie opcja 2 ale w prasie pojawiają się przeciwne zdania - przekroczysz próg to albo koszty = 0 albo faktycznie poniesione.
Co sądzicie?
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: koszty prawa autorskie

Sławomir Janiak:
czy ograniczone zostały koszty do kwoty ok 42 tys czy też ograniczenie dotyczy kosztów liczonych wg 50% a po przekroczeniu mamy albo faktycznie poniesione albo 20%.
Moim zdaniem zdecydowanie opcja 2 ale w prasie pojawiają się przeciwne zdania - przekroczysz próg to albo koszty = 0 albo faktycznie poniesione.
Co sądzicie?

A jak wykoncypowałeś te 20%?
Mniemam, że kusi Cię "przesiadka" na art.22.9.4? :-)
Jestem raczej sceptycznie nastawiony do takiej wolty.
Zauważ też, że Twoja koncepcja "dyskryminuje" niektórych podatników, np. osiągających przychody z praw, o których mowa w art.18...
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: koszty prawa autorskie

Marek G.:
Sławomir Janiak:
czy ograniczone zostały koszty do kwoty ok 42 tys czy też ograniczenie dotyczy kosztów liczonych wg 50% a po przekroczeniu mamy albo faktycznie poniesione albo 20%.
Moim zdaniem zdecydowanie opcja 2 ale w prasie pojawiają się przeciwne zdania - przekroczysz próg to albo koszty = 0 albo faktycznie poniesione.
Co sądzicie?

A jak wykoncypowałeś te 20%?
Mniemam, że kusi Cię "przesiadka" na art.22.9.4? :-)
ano własnie. Założyłem że mamy umowę o dzieło dla których zasadniczo koszty to 20%. Ale dla twórców przenoszących na mocy takiej umowy prawa majatkowe ustawodawca stwierdził: dajemy wam bonus w postaci zwiekszonych kosztów czyli 50%.
Teraz jednak bonus jest wycofany bo kiepsko sie dzieje i do dzieła nie mozesz bez limitu stosować bonusowych 50%. Ale stosuję wówczas po przekroczeniu 42 tys koszty 20%. Czemu twórca przenoszący prawa majatkowe np za 1.000.000 zł ma zaplacić podatek (w uproszczeniu) od84 tys i kosztach 50% będzie to ok 8,4 tys a od 916 tys (brak kosztów) 183,2 tys. Razem: 191,6. inny zaś "twórca" nie przenosząc praw będzie miał podatek 160 tys. Czyli pierwszy dostanie po głowie za to, że przeniósł prawa
Jestem raczej sceptycznie nastawiony do takiej wolty.
Zauważ też, że Twoja koncepcja "dyskryminuje" niektórych podatników, np. osiągających przychody z praw, o których mowa w art.18...
Mariusz Makowski

Mariusz Makowski doradca podatkowy,
trener, autor
tekstów

Temat: koszty prawa autorskie

Przekroczenie limitu kosztów nie powoduje, że zmienia się przedmiot umowy. Przepis jest jasny:
"W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1."

Masz dochody z pkt 1-3 to Twoje koszty z tych tytułów nie mogą przekroczyć 42764 zł. Nie ma tu miejsca na kreatywną matematykę.
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: koszty prawa autorskie

Mariusz Makowski:
Nie ma tu miejsca na kreatywną matematykę.

ale na kreatywne umowy - jak najbardziej

jeśli nie kwestionuje się, że w ramach umów o pracę (np. wykładowca uniwersytecki) można uzyskiwać przychody, dla których są jednocześnie 50% KUP i koszty miesięczne (pracownicze)
to dlaczego nie zawrzeć umowy, dla której będą jednocześnie KUP 20% i KUP 50%, jeśli określi się, że z tytułu np. wykonania dzieła wynagrodzenie w kwocie X, za przeniesienie praw autorskich wynagrodzenie w kwocie Y.
Mariusz Makowski

Mariusz Makowski doradca podatkowy,
trener, autor
tekstów

Temat: koszty prawa autorskie

Zgoda, ale wówczas mówimy o dwóch źródłach dochodów i odpowiednim sformułowaniu umowy.

Pytanie przy okazji: umowa o przeniesienie praw autorskich na 100 000. Jakie koszty ma zastosować płatnik? 50 000 czy 42 764? Ze zmienionego art. 32 ust. 7 i 41 ust. 11 wynika, że płatnik stosuje 50% koszty, chyba że podatnik złoży mu oświadczenie o rezygnacji z ich stosowania. Czyli w tej sytuacji płatnik zastosuje albo 50000 albo 0?
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: koszty prawa autorskie

Mariusz Makowski:
Zgoda, ale wówczas mówimy o dwóch źródłach dochodów i odpowiednim sformułowaniu umowy.

Pytanie przy okazji: umowa o przeniesienie praw autorskich na 100 000. Jakie koszty ma zastosować płatnik? 50 000 czy 42 764? Ze zmienionego art. 32 ust. 7 i 41 ust. 11 wynika, że płatnik stosuje 50% koszty, chyba że podatnik złoży mu oświadczenie o rezygnacji z ich stosowania. Czyli w tej sytuacji płatnik zastosuje albo 50000 albo 0?

Na to wygląda. Stan zerojedynkowy. Przy zaliczce albo pełne KUP albo zero KUP.
Grzegorz S.

Grzegorz S. Poznań; "TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: koszty prawa autorskie

A co jeżeli przenoszący prawa autorskie napisze "uprzejmie proszę o potrącenie mi KUP w wysokości 42 764 zł"?
Mariusz Makowski

Mariusz Makowski doradca podatkowy,
trener, autor
tekstów

Temat: koszty prawa autorskie

Wydaje się, że płatnik nie ma prawa do takiej prośby się zastosować, choć nie wydaje mi się żeby dla organu podatkowego było problemem gdyby mimo wszystko się zastosował.
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: koszty prawa autorskie

Umowa o dzieło z prawami autorskimi, to wciąż umowa o dzieło. Tym samym w momencie wyczerpania limitu wracamy do kosztów 20% (50% koszty w tym wypadku to wyjątek).
Inaczej przy umowach o przeniesienie praw autorskich (nie będących umwą o dzieło). Przekroczenie limitu, to brak kosztów.
Przy stosunku pracy pracownik twórczy otrzymuje wynagrodzenie zwykłe (co najmniej 1,6k) oraz honoraria autorskie. Przekroczenie limitu powoduje, że zastosowanie znajdują koszty pracownicze (111,25 zł lub 139,06 zł)

A na koniec zagadka: Czy po przekroczeniu limitu kosztów autorskich, koszty rzeczywiste muszą przekraczać 50% honorariów?
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: koszty prawa autorskie

to zależy, czy uznamy, że:
- liczymy koszty dla każdego tytułu przychodu odrębnie
- liczymy globalną sumę kosztów.

My z oczywistych powodów wybieramy opcję nr 1
Fiskus z oczywistych powodów wybierze opcję nr 2.
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: koszty prawa autorskie

Adam Bartosiewicz:
to zależy, czy uznamy, że:
- liczymy koszty dla każdego tytułu przychodu odrębnie
- liczymy globalną sumę kosztów.

My z oczywistych powodów wybieramy opcję nr 1
Fiskus z oczywistych powodów wybierze opcję nr 2.

Adam, problem tkwi w czymś innym:
Z art. 22 PIT:
ust. 9 = 50%
ust. 9a = limit ust. 9
ust. 10 = koszty rzeczywiste (ust. 9a nie odsyła do ust. 10) - wyraźny zapis, że warunkiem potrącania kosztów rzeczywistych jest ich kwota przekraczająca 50% przychodu
ust. 10a = możliwość stosowania ust. 10, jeżeli koszty z ust. 9 (wyłącznie 50%) przekraczają limit z ust. 9a. Przepis mówi przy tym, że ust. 10 stosuje się odpowiednio. Skoro zatem ust. 10 mówi, że koszt do potrącenia, to 50%+1gr (jest to warunek potrącenia kosztu z tego przepisu), to odpowiednie stosowanie tego przepisu oznacza, że wciąż obowiązuje zasada 50%+1gr
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: koszty prawa autorskie

myślę, że wystarczy się odwołać do uzasadnienia wprowadzenia tej zmiany przez Senat, żeby mieć pewność, iż nie na tym polega odpowiednie stosowanie ust. 10 w ust. 10a

Przepis ust. 10 stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a.

koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych [zastosowanie ust. 10], jeśli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż kwota 41 tysięcy.ileś tam zł
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: koszty prawa autorskie

no i wracamy do problemu - koszty liczymy np od każdorazowego horarium za szkolenie (będę tego bronił), czy w skali roku (z przepisu to nie wynika)
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: koszty prawa autorskie

Temat jakoś ucichł, a jest istotny. KIP propaguje pogląd, że jak przekroczę 42tys (z hakiem), to nie mam kosztów innych niż rzeczywiste.
Tymczasem ja uważam, że przy umowie o dzieło koszty wynoszą 20%. Wyjątkiem od zasady są umowy dotyczące utworów autorskich). Przepis szczególny uchyla przepis ogólny, więc mamy 50%. Mijam 42k zł (z hakiem), a tym samym przepis szczególny przestaje obowiązywać, a więc wracamy do punktu wyjścia, czyli 20%. Brak jakiegokolwiek zastrzeżenia w ustawie, że nie można tak zrobić. Proszę skrytykujcie to stanowisko albo piszcie artykuły w ten deseń - oczywiście tylko Ci, co się z tym zgadzają - żeby wyrobić stanowisko doktryny.

A co do KIP, to jak kiedyś tam zadzwoniłem (sam się sobie dziwię), to dostałem linka do swojego artykułu... I nawet usłyszałem, że jestem dobrym autorem... (czy przypadkiem nie powinien rozpoznać przychody z tytułu nieodpłatnego świadczenia???- uzyskałem bowiem korzyść w postaci podniesienia się ego)
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: koszty prawa autorskie

dobra, city się skończyły a pity kończą więc i czas sie znajdzie.
Dzisiaj jak widzę Pan Sekita pisze coś w tym temacie w Rzepie, ale bezpośrednio odpowiedzi na nasz problem nie daje. Pośrednio można wywnioskować że tych 20% później jednak nie ma.
Nadal sie z tym nie zgadzam.
Postaram sie w majową labę coś spłodzić w temacie
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: koszty prawa autorskie

Dzięki Sławku - trzeba trochę powalczyć!Tak jak Ci mówiłem mój tekst na ten temat ma się ukazać w Rachunkowości (maj-czerwiec).
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: koszty prawa autorskie

Pytanie od klienta... Z cyklu, czego to ludzie nie wymyślą! :)
czy mozna zastosowac 50% KUP przy umowie o dzieło polegającej na prezentacji odgłosów wabienia jelenia w okresie rykowiska

Temat: koszty prawa autorskie

Paweł Z.:
Pytanie od klienta... Z cyklu, czego to ludzie nie wymyślą! :)
czy mozna zastosowac 50% KUP przy umowie o dzieło polegającej na prezentacji odgłosów wabienia jelenia w okresie rykowiska
Znalazłem taką interpretację DIS w temacie
http://www.podatki.biz/artykuly/obowiazki-platnika-a-5...
Paweł Ziółkowski

Paweł Ziółkowski Wykładowca,
Publicysta,
Właściciel Biura
Doradztwa Gospod...

Temat: koszty prawa autorskie

Aleksander K.:
Paweł Z.:
Pytanie od klienta... Z cyklu, czego to ludzie nie wymyślą! :)
czy mozna zastosowac 50% KUP przy umowie o dzieło polegającej na prezentacji odgłosów wabienia jelenia w okresie rykowiska
Znalazłem taką interpretację DIS w temacie
http://www.podatki.biz/artykuly/obowiazki-platnika-a-5...

Dzięki - strasznie pro-fiskalne i kiepsko uzasadnione... :)



Wyślij zaproszenie do