Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: dere-tere-fere a PKPiR

Najprawdopodobniej nie zmieni się rozporządzenie o PKPiR

Sytuacja taka:

FV ze stycznia 2013 r. Termin płatności w styczniu. +30 dni upływa w lutym 2013 r.
Koszt do PKPiR wprowadzony do książki w styczniu.
Przychodzi termin (+30dni) - i co?

Dokonywać zapisu w PKPiR zmniejszającego KUP, czy nie?

Na logikę - tak. Ale na jakiej podstawie prawnej i w powiązaniu z jakim dokumentem źródłowym?

Na przepisy - nie ma podstawy prawnej do "stornowania". Ale jeśli nie "stornować", to po co w ogóle wtedy prowadzić PKPiR.
?
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: dere-tere-fere a PKPiR

Adam Bartosiewicz:
Dokonywać zapisu w PKPiR zmniejszającego KUP, czy nie?

Zdania są mocno podzielone w temacie.
Pkpir to urządzenie księgowe, w którym (od zawsze) towary i materiały należy księgować bezwzględnie, w przypadku braku faktury / rachunku - na podstawie "byleczego" (opisu własnego lub dowodu dostawy). Niezaksięgowanie towaru lub materiału, który pojawia się w magazynie, grozi nawet uznaniem księgi za nierzetelną.
Teraz mamy taką oto sytuację, że wartość niezapłaconych towarów powinniśmy (chyba?) na podstawie "byleczego" stornować. Powinniśmy, bo to przecież urządzenie podatkowe (także w nazwie). Pytanie, czy stornować kol.10 utrudniając sobie i kontrolującym marżowe wyliczanki, czy też kol.13?
A zdania są mocno podzielone, ponieważ ewidencjonowanie zmniejszeń i zwiększeń z art.24d "pozaksiążkowo" byłoby z pewnością bardziej przejrzyste i czytelne. Choć na takie "pozaksiążkowe" ewidencje brakuje podstawy prawnej, to czasem nie ma innego wyjścia i się je zakłada, np. dla wspólników w spółce do ewidencjonowania indywidualnych przychodów i kosztów (rzadkie przypadki, ale się zdarzają). Myślę też, że fiskus powinien się na takie rozwiązanie zgodzić.
Na logikę - tak. Ale na jakiej podstawie prawnej i w powiązaniu z jakim dokumentem źródłowym?

Wydaje mi się, że na podobnej zasadzie, jak zwiększenia przychodów i kosztów wskutek korekt podatku naliczonego (art.91 ustawy vat). Też - przecież - nie ma szczegółowych przepisów w rozporządzeniu... :-)
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: dere-tere-fere a PKPiR

Marek G.:
Adam Bartosiewicz:
Dokonywać zapisu w PKPiR zmniejszającego KUP, czy nie?

Zdania są mocno podzielone w temacie.
Pkpir to urządzenie księgowe, w którym (od zawsze) towary i materiały należy księgować bezwzględnie, w przypadku braku faktury / rachunku - na podstawie "byleczego" (opisu własnego lub dowodu dostawy). Niezaksięgowanie towaru lub materiału, który pojawia się w magazynie, grozi nawet uznaniem księgi za nierzetelną.
Teraz mamy taką oto sytuację, że wartość niezapłaconych towarów powinniśmy (chyba?) na podstawie "byleczego" stornować. Powinniśmy, bo to przecież urządzenie podatkowe (także w nazwie). Pytanie, czy stornować kol.10 utrudniając sobie i kontrolującym marżowe wyliczanki, czy też kol.13?
A zdania są mocno podzielone, ponieważ ewidencjonowanie zmniejszeń i zwiększeń z art.24d "pozaksiążkowo" byłoby z pewnością bardziej przejrzyste i czytelne. Choć na takie "pozaksiążkowe" ewidencje brakuje podstawy prawnej, to czasem nie ma innego wyjścia i się je zakłada, np. dla wspólników w spółce do ewidencjonowania indywidualnych przychodów i kosztów (rzadkie przypadki, ale się zdarzają). Myślę też, że fiskus powinien się na takie rozwiązanie zgodzić.
zgadzam sie w pełni, że to jest poza kpir - trzeba robić to odrębnie
Na logikę - tak. Ale na jakiej podstawie prawnej i w powiązaniu z jakim dokumentem źródłowym?

Wydaje mi się, że na podobnej zasadzie, jak zwiększenia przychodów i kosztów wskutek korekt podatku naliczonego (art.91 ustawy vat). Też - przecież - nie ma szczegółowych przepisów w rozporządzeniu... :-)
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: dere-tere-fere a PKPiR

ale w związku z tym ponawiam pytanie: to po cholerę w ogóle prowadzić KPiR?
tak, wiem, że i teraz są przypadki, że się podstawa opodatkowania i KPiR rozjeżdżają, ale nie są to jakieś przypadki stałe i powtarzalne

a tutaj mamy możliwość, że KPiR w ogóle nie będzie miała sensu jako urządzenie ewidencyjne
po co ją prowadzić, jeśli z założenia podstawa opodatkowania będzie całkiem inna, niż jej zapisy?

Art. 24a. 1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy...

w ogóle możliwa jest schizofrenia wysokich lotów w tym przypadku:
wyobraźmy sobie sytuację taką, że "stornuję" w PKPiR te moje "nie-koszty"
z księgi wynika mi w związku z tym rzetelna podstawa opodatkowania
przychodzą z kontrolą i stwierdzają, że PKPiR jest wadliwa, bo prowadzona niezgodnie z rozporządzeniem [może nawet i stwierdzą nierzetelność ;-) ]
odrzucają mi księgę jako dowód, chociaż pozwala na prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: dere-tere-fere a PKPiR

Adam Bartosiewicz:
w ogóle możliwa jest schizofrenia wysokich lotów w tym przypadku:
wyobraźmy sobie sytuację taką, że "stornuję" w PKPiR te moje "nie-koszty"
z księgi wynika mi w związku z tym rzetelna podstawa opodatkowania
przychodzą z kontrolą i stwierdzają, że PKPiR jest wadliwa, bo prowadzona niezgodnie z rozporządzeniem [może nawet i stwierdzą nierzetelność ;-) ]
odrzucają mi księgę jako dowód, chociaż pozwala na prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania

Punktem zaczepienia organu do stwierdzenia nierzetelności księgi może być:
1/ zaniżenie podstawy opodatkowania wynikającej z księgi,
2/ zaniżenie kosztów zakupu materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny (§ 11.4.3 rozporządzenia).

Wnioski - minimalizujące ryzyko powyżej - nasuwają się następujące:
1/ księgowanie zmniejszeń i zwiększeń kosztów, o których mowa w art.24d updof, w urządzeniu księgowym (a nie - poza urządzeniem),
2/ "nieruszanie" kol.10 - dokonywanie zmniejszeń i zwiększeń kosztów zakupu towarów i materiałów wyłącznie w kol. 13... :-)
Tadeusz Młochowski

Tadeusz Młochowski radca prawny, Poznań

Temat: dere-tere-fere a PKPiR

Wydaje się to rozsądne, gdyż wartość zakupu wg cen zakupu nie ulega zmianie i nie powinna wpływać na stan i wycenę remanentu. Ja bym ewentualnie dołożył kol. 16 z opisem wpisu na czerwono i/lub na czarno.

Następna dyskusja:

dere-tere-fere a remanent




Wyślij zaproszenie do