konto usunięte

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

Cały rynek już huczy o zmianach jakie PKN poczyni od 1 stycznia. Czy rzeczywiście sprzedaż tylko w formule SPOT jest takim dobrym rozwiązaniem?
Ja po porównaniu kilku ofert stwierdzam, że to strzał do własnej bramki, a co za tym idzie szansa dla importerów oraz dla Grupy Lotos.
Adam Suder

Adam Suder Analityk biznesowy,
DataConsult Sp. z o.
o.

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

Odpowiedzią na to pytanie jest pytanie ile procent rynku ma obecnie PKN. Dużo, czyli nie wpłynie to na sprzedaż. Jest kilka przyczyn tej sytuacji a według mnie główna to taka że jest to monopolista.
Grzegorz K.

Grzegorz K. Regionalny
Koordynator
Sprzedaży

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

Minął już rok od zmiany polityki cenowej. Czy rzeczywiście to coś zmieniło na rynku? Wiadomo obie formuły mają swoje wady i zalety. Są okresy kiedy korzystniej jest kupować w oparciu o formułę SPOT, innym razem w oparciu o formułę z notowań. Każda firma handlująca paliwami ma swoją politykę cenową ORLEN doszedł do wniosku, że bardziej mu się opłaca handel w oparciu o formułę SPOT, chociaż nie we wszystkich segmentach :). Franchyza oparta jest o formułę notowań. A tak wracając do tematu wątku to zmianę polityki cenowej należy raczej uznać jako gol do bramki przeciwnika, niż samobój.
Tomek U.

Tomek U. finanse i kontroling

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

Grzegorz Kosowski:
A tak wracając do tematu wątku to zmianę polityki cenowej należy raczej uznać jako gol do bramki przeciwnika, niż samobój.

O ile wzrósł udział PKN w polskim rynku paliw w ciągu 2008 roku?

Nie mówmy o detalu, bo sieć PKN jest najliczniejszą w kraju, mówmy o hurcie, lub ogólnej ilości sprzedanych paliw.
Grzegorz K.

Grzegorz K. Regionalny
Koordynator
Sprzedaży

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

POPIHN informuje, że w 2008 roku po raz pierwszy od kilku lat zmniejszył się import paliw do Polski o ok. 7%. Dodatkowo krajowa konsumpcja wzrosła o 1,6%. Musisz kolego sobie odpowiedzieć sam ile z tego skonsumował ORLEN a ile LOTOS? Po wynikach sprzedażowych za 4Q2008 ogłoszonych niedawno przez obu prezesów wynika, że sprzedaż LOTOSU wzrosła w 4Q2008 o ok.6% (jak dobrze pamiętam)a ORLENU w segmencie detalicznym o 10% i hurtowym o 25% liczone r/r. 4 kwartał jak się dobrze orientujesz sprzyjał klientom kupującym produkt w oparciu o formułę notowań a nie SPOT. Sprzedaż jednak tego nie odzwierciedla. Życie samo pokazuje, że nie wszyscy chcą korzystać z tej formuły, a tak naprawdę to każdy chciałby korzystać z okazji i kupować tam gdzie jest najtaniej w danej chwili.
Tomek U.

Tomek U. finanse i kontroling

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

Grzegorz Kosowski:
sprzedaż LOTOSU wzrosła w 4Q2008 o ok.6% (jak dobrze pamiętam)a ORLENU w segmencie detalicznym o 10% i hurtowym o 25% liczone r/r.

Po pierwsze moje pytanie dotyczyło rynku polskiego, a 25% wzrostu sprzedaży hurtowej PKN dotyczy skonsolidowanej sprzedaży (w tym także Unipetrol i Możejki, które przypomnę w IV kwartale 2008 remontowane) i wynika z 35% wzrostu przerobu ropy, stąd porównanie 4,5% wzrostu Lotosu z 25% wzrostu Orlenu jest kompletnie niemiarodajne (z uwagi na wymuszony stop Możejek).

Po drugie ciekawi mnie wzrost wolumenów hurtowych "z Płocka" na rynku polskim. Z szacunków dot. 4 kwartału 2008 to nie wynika.

Po trzecie dlaczego przy spadających notowaniach bardziej opłaca się kupować na notowaniach np. ze średnich z poprzedniego tygodnia (bo tak chyba buduje się cenę), nie analizuję cen spot versus notowanie, dlaczego było to bardziej opłacalne? chętnie się dowiem.
Grzegorz K.

Grzegorz K. Regionalny
Koordynator
Sprzedaży

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

Po pierwsze cieszę się, że ktoś podjął dyskusję. Oczywiście, że przytoczone przeze mnie dane dotyczą skonsolidowanej sprzedaży grupy kapitałowej. Niestety, oficjalne kwartalne raporty publikowane przez Zarząd nie zawierają danych jednostkowych. Niestety nie mogę wypowiadać sie na temat nieoficjalnych danych, przed ich upublicznieniem. Tak więc aby dokończyć temat musimy zaczekać do 30.04.2009 - wtedy zostanie opublikowany raport roczny, który na pewno takie dane będzie zawierał. Nie do końca też mogę się zgodzić, że wzrost sprzedaży związany był tylko ze wzrostem przerobu ropy o 35%. W 4Q2007 roku uzysk paliw w grupie wyniósł ok. 3200 tys.ton a sprzedaż (hurt + detal) wyniosła 5300 tys.ton. w 4Q2008 roku uzysk (po uruchomieniu Możejek) wynosił ok. 4900 tys. ton ale sprzedaż wyniosła prawie 6500 tys. ton. Wynika z tego, że i tak produkcja nie pokrywała zapotrzebowania rynku, a część wolumenu pochodziła z importu.
Co do trzeciego tematu. Cena SPOT budowana jest o notowania lecz z stosunkowo długiego okresu czasu. W takim przypadku zmiany cen są dość skutecznie "spłaszczane" i wartości max. przeciągają się w czasie. Sprzedaż w oparciu o formułę notowań 2 lub 3 dniowych ma tą przewagę, że cena zmienia się nieco płynniej, i tak przy spadkach notowań cena jest szybciej niższa niż cena SPOT (a więc bardziej konkurencyjna dla kupującego). Przy wzrostach niestety jest na odwrót. Firmy które zajmują się hurtową sprzedażą paliw potrafią to doskonale wykorzystać.
A tak na koniec. Dobrze jest z kimś wymienić swoje poglądy. Proszę mi uwierzyć że nie zależy mi na pozytywnym ocenianiu swojej firmy, ale na rzetelnej wymianie poglądów i ocenie sytuacji na rynku.
Tomek U.

Tomek U. finanse i kontroling

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

Grzegorz Kosowski:
jednostkowych. Niestety nie mogę wypowiadać sie na temat nieoficjalnych danych, przed ich upublicznieniem.

Akurat tego mi nie musisz tłumaczyć :)

Nie do końca też mogę się zgodzić, że wzrost sprzedaży związany był tylko ze wzrostem przerobu ropy o 35%.

Tak napisane było w komentarzu zarządu do wstępnych szacunków wyników za 4q08.

O imporcie oboje wiemy. Zarówno PKN jak i LOTOS importuje dużo produktów, głównie diesla.

Co do ceny SPOT to już wszystko rozumiem, myślałem, że jest zupełnie odwrotnie (tzn. że SPOT budowany jest a notowaniach np z ostatnich 3 dni, a formuła cenowa oparta jest na notowaniach np. z ostatniego tygodnia poprzedzającego wystawienie faktury).

Wszystko jasne.

Pozdr.
Grzegorz K.

Grzegorz K. Regionalny
Koordynator
Sprzedaży

Temat: Zmiana formuły cenowej przez PKN - gol do własnej bramki?

System ustalania cena stosowany przez nasze firmy jest w mniejszym lub większym stopniu przewidywalny. Dla interesującego sie tematem nie jest tajemnicą jaka będzie cena w jutro czy pojutrze. Nieunormowana sprawa ustalania cen przez pozostałych imporetrów pozwala im wykorzystywać tę wiedzę i doprowadzać do sytuacji jaką mamy w dniu dzisiejszym, tzn. dość znaczne różnice w cenach ON. No ale, cóż mamy wolny rynek i każdy chce wykorzystać swoje 5 minut aby wykonać swój "plan finansowy". :)



Wyślij zaproszenie do