Anna
S.
marketing i PR od
kilku ładnych lat
Artur
Kucharski
Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm
Temat: korzyści ze specjalizacji - jakie?
Pierwsze pytanie ważne, to czy faktycznie firma się specjalizuje czy tylko tak to przedstawia. Widzę Anno, że jesteś z branży finansowo-bankowej i pewnie wiesz co mam na myśli. Każdy ban się specjalizuje w tym czego dotyczą jego reklamy.Teraz do meritum:
Uważam, że klienci są co raz bardziej dojrzali. Biorąc np. kredyty hipoteczne - teraz to klienci, którzy szukają kilka opcji, wiedzą jak szukac informacji, o co pytać. Znają banki i widzą co raz wieksze różnice miedzy bankami. PeKaO SA i PKO to już dla nich nie to samo.
1)Specjalizacja daje potencjalnemu klientowi hipotetyczną pewność, że będzie lepiej rozumiany, wiec jego potrzeby bedą priorytetem dla firmy.
2)Specjalizacja, powinna nieść za sobą doskonała wiedzę osób w takiej firmie pracujących. Wiedzę związaną z daną specjalizacją.
3)Specjalizacja to szeroki wachlarz możliwości dot. danej specjalizacji - rozbudowane opcje, różne grupy docelowe itp.
4)Specjalizacja to wyższe oczekiwania klienta dot. obsługi i jakości produktów - i należy wyraźnie to podkreślać, że klienci maja prawo do takich oczekiwań.
5)Specjalizacja to również ograniczenie potencjalnych klientów - wiec wykorzystanie tego faktu jako produktu dla wybranych.
Najważniejsze - to faktycznie trzeba się specjalizować, zeby to eksponować - bo jak klienci odkryja prawdę, że ta specjalizacja jest tylko papierowa - firma straci bardzo wiele.
Pozdrawiam
Beata
Kozyra
Niezależny doradca
ds. strategii
Temat: korzyści ze specjalizacji - jakie?
Specjalizacja, może mieć dobre i złe strony. Dobre strony, szczególnie przy skomplikowanej, jak Aniu napisałaś, specjalizacji mogą być takie, że będzie trudna do powielenia przez inne firmy (bo zbyt kosztowna, bo nie maja odpowiednich ludzi i know how, ani doświadczenia). W takiej sytuacji może się okazać, że (zgodnie z panującą ostatnio modą) stworzyliście sobie swój Błękitny Ocean, na który raczej nikt nie wpłynie. Przynajmniej w najbliższym czasie.To to jest z pewnością wasza przewaga strategiczna, jednak pod warunkiem, że sama w sobie ma duży wolumen odbiorców, lub stanowi ofertę dodatkową (wartość dodaną) do innej bardziej masowej bądź też jest na tyle droga, aby zapewnić wam zyski.Ale z drugiej strony, wąska specjalizacja, która stanowi trzon biznesu firmy może, stanowić pułapkę. Zbyt wąska specjalizacja, zazwyczaj związana jest jednak z mniejszą ilością klientów nią zainteresowanych, a zatem profity z jej sprzedaży mogą okazać się nieopłacalne.
Tadeusz
Orlenko
Ludzie są zazwyczaj
pokonanymi przez
samych siebie.
Temat: korzyści ze specjalizacji - jakie?
Anna Szepke:Witaj Aniu
witam, mam pytanie: jakie są korzyści dla klienta ze specjalizacji firmy? jeśli firma specjalizuje się w produkcie czy usłudze, dość skomplikowanej, jakie można przewidzieć korzyści dla klienta? lepszą jakość, lepszą obsługę? czekam na podpowedzi ekspertów :-) pozdrawiam
- Ośmielam się przypuszczać , że Twoje pytanie jest prowokacyjne i zawiera już samo w sobie odpowiedź :)
- Rzeczywiście w ostatnich latach szczególnego rozgłosu zyskała sobie zasada „zrób to sam”
Pełna zgoda , jeśli chodzi o hobby lub uboczne jakieś zajęcie , które sprawia nam przyjemność.
- Myślę , że jeśli chodzi o produkt , czy też usługę (która też jest w rzeczy samej produktem) , dość skomplikowaną w której nie posiadamy wiedzy i dobrego przygotowania , powinniśmy pozwolić , żeby zrobił to ekspert.
- Owszem zdarzają się przypadki , że amator poradzi sobie ze skomplikowanym urządzeniem i jest podziwiany , ale w tym też jest niebezpieczeństwo , że urządzenie trafi ostatecznie do specjalisty.
- Jeśli więc potrzebne są specjalne umiejętności i wiedza , pozwólmy żeby zrobił to specjalista.
- Reasumując – „specjalizacja” , ze wszech miar jest bardzo korzystna dla klienta , który ma pewną jakość usługi , gwarancję , oraz lepszą jakość obsługi.
- Jaką korzyść ma firma – firma ma gwarancję , że klient dobrze obsłużony do nas powróci i to co jeszcze ważniejsze zrobi nam bezpłatną reklamę , najbardziej skuteczną jaką jest „poczta pantoflowa”
Artur
Kucharski
Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm
Temat: korzyści ze specjalizacji - jakie?
Dodając jeszcze jedną wypowiedź, uważam, że teraz jest dobry moment na specjalizacje dla firm. Jednakże zaznaczam cały czas, że tą faktyczną specjalizację.Obecni klienci nauczyli się wymagać, i wiedzą na co mogą sobie pozwolić dlatego też pozwalają sobie na więcej. Jadąc do warsztatu oczekujemy nie tylko naprawienia samochodu, ale kawy, gazet i rozmowy z fachowcem - dlaczego? bo wybieramy specjalistów, którzy wiedzą czego potrzebuje klient.
Idąc do banku oczekujemy nie tylko symulacji finansowej potencjalnego kredytu, chcemy kawe, ulotki, namiary na pośrednika, sugesti i odniesienia się do sytuacji na rynku nieruchomości - dlaczego? bo rozmawiamy ze specjalistą a nie gadającą głową.
Jako klienci lubimy fachowców i lubimy sie nimi otaczać bo to potencjalnie podwyższa nasz status - rozmawiamy ze specjalistami. Kiedy już sie na coś decyduje to chce fachowca. Klienci są próżni:)
Pozdrawiam
konto usunięte
Temat: korzyści ze specjalizacji - jakie?
Korzysci dla klienta:- Gwarantowana jakość(produktu czy usługi), zdobyta przez doświadczenie z poprzednich realizacji(dla innych klientów)
- Dopracowane szczegóły produktu
- Szybkie wykonanie usługi
- Uzyskanie wiarygodnych informacji przed rozpoczęciem współpracy(np pełna kalkulacja kosztów...)
Pozdrawiam
Maciek
konto usunięte
Temat: korzyści ze specjalizacji - jakie?
Korzyści dla innej firmy też są. Takiej, która się nie specjalizuje - ktoś to musi sprzedać. :-)))Beata napisała o tym, że wąska specjalizacja ogranicza ilość klientów - tak. Jak jest sprzedawana tylko przez firmę.
Jak jest częścią całości - już jest fajniej. Tylko zgrać to wszystko to trochę wysiłku.
Następna dyskusja: