Michał P.

Michał P. Looking for a new
project.

Temat: Jakie źródła energii Polska powinna rozwijać?

Adam S.:
Panowie z firmy MEW popłynęli z tego powodu, że po pierwsze nie mieli pojęcia o zarządzaniu firmą, a po drugie patrząc na przebieg procesu likwidacji spółki i analizując ilość dotacji UE jakie chłopaki dostali , to raczej pachnie próbą wyprowadzania pieniędzy i oszustwem (patrz nieudostepnianie syndykowi wglądu w dokumenty księgowe spółek zależnych, fakturki na wyjazd z żoną do SPA na koszt spółki, czy uniemożliwianie syndykowi udziału w WZA spółki zależnej). Firma z Kościerzyny o podobnej nazwie (tylko będąca s.c. zamiast S.A.) posiada 5 czynnych elektrowni i kilka w mocno zaawansowanych stadiach inwestycyjnych i zatrudnia w biurze 2 osoby (słownie: dwie). Da się? Da się. Tyko nie w spółce publicznej, gdzie nie chodzi o wybudowanie elektrowni, tylko branie pensji prezesa i dojenie gotówki z inwestorów z rynków NC i Catalyst.

Pewnie, że się da. Na probe wyłudzenia dotacji i pieniędzy od inwestorów nie mam dowodów.
Miałem tylko przeczucia, że coś jest nie tak dlatego nie kupiłem ani jednej akcji.

Fajnie, spotkać osobę która trzeźwo myśli ma takie same przemyślenia.Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.08.14 o godzinie 22:00

konto usunięte

Temat: Jakie źródła energii Polska powinna rozwijać?

Fakt, że były prezes MEW S.A. w czasie likwidacji spółki zabunkrował się w Singapurze, powinien najwięcej dawać do myślenia. Ja akcji też nie mam, ale kilkadziesiąt moich obligacji leży u syndyka i czeka na cud. Dobrze, że kwota niewielka, a papiery kupione na rynku wtórnym mocno poniżej nominału ;-)
Michał P.

Michał P. Looking for a new
project.

Temat: Jakie źródła energii Polska powinna rozwijać?

No właśnie a później się firmy dziwią ,że ludzie nie chcą inwestować pieniędzy i to nie tylko na giełdzie.
Szkoda psuje to opinie GPW, i utrudnia pozyskanie kapitału. Cóż taka to nasza Dzika Republika - trzeba uważać na wszystko.
Życzę powodzenia w odzyskaniu pieniędzy.

konto usunięte

Temat: Jakie źródła energii Polska powinna rozwijać?

Powiem więcej - bierność władz GPW wobec szulerni i ewidentnych oszustw jakie odbywają się na NC i Catalyst sprawiła, że mnóstwo osób (w tym ja) zrezygnowało z filara kapitałowego w systemie emerytalnym. Bynajmniej nie z powodu miłości do Zakładu Utylizacji Składek, ale wyłącznie z tego powodu, że uważam iż najlepszym lekarstwem na to co się dzieje na naszym rynku kapitałowym, będzie znaczne odcięcie dopływu środków nań. Może jak na GPW obroty spadną o 50%, to ktoś się zastanowi czy tak to wszystko powinno wyglądać.
A branża OZE szczególnie jak widać przyciąga oszustów i różnej maści cwaniaczków. Najpierw MEW S.A., później Widok Energia, BGE, następna w kolejce spółka Novavis i kilka innych gniotów, których jedynym produktem są akcje serii B, serii C, serii D, serii E, itd.,

No ale zbaczamy z tematu i zaraz moder będzie krzyczał :-)
Michał P.

Michał P. Looking for a new
project.

Temat: Jakie źródła energii Polska powinna rozwijać?

Ostatnio nawet udało się nadziać Norwegów, na akcje Biotonu mądrzy z nich ludzie i prowadzą inwestycje na całym świecie.
Niestety oni nie wiedzą czego mogą się spodziewać w Polsce.

O Polskim EXXON -ie nie trzeba wspominać :)

Nasze posty dotyczą OZE i Energi więc nie nazwał bym tego Offtopem.
Maciej W.

Maciej W. Manpower

Temat: Jakie źródła energii Polska powinna rozwijać?

Na poludniu Wegier firma Wild Horse zaczela stosowac UGC (underground coal gasification)
to juz 7 kraj ktory tą technologie stosuje na masową skale.
tylko ze tam jest coś jeszcze, przy okazji podziemnej gazyfikacji wegla wydobywaja takze uran
Ubogie rudy ktorych jeszcze przez dlugie lata nikt by nie tknął w sposob konwencjonalny.

podstawowe info
http://www.proactiveinvestors.com.au/companies/news/27...

Temat: Jakie źródła energii Polska powinna rozwijać?

Adam S.:
Powiem więcej - bierność władz GPW wobec szulerni i ewidentnych oszustw jakie odbywają się na NC i Catalyst sprawiła, że mnóstwo osób (w tym ja) zrezygnowało z filara kapitałowego w systemie emerytalnym. Bynajmniej nie z powodu miłości do Zakładu Utylizacji Składek, ale wyłącznie z tego powodu, że uważam iż najlepszym lekarstwem na to co się dzieje na naszym rynku kapitałowym, będzie znaczne odcięcie dopływu środków nań. Może jak na GPW obroty spadną o 50%, to ktoś się zastanowi czy tak to wszystko powinno wyglądać.
A branża OZE szczególnie jak widać przyciąga oszustów i różnej maści cwaniaczków. Najpierw MEW S.A., później Widok Energia, BGE, następna w kolejce spółka Novavis i kilka innych gniotów, których jedynym produktem są akcje serii B, serii C, serii D, serii E, itd.,

No ale zbaczamy z tematu i zaraz moder będzie krzyczał :-)

niewiem dlaczego tu porownywana jest spolka Novavis do BGE
z rynku oze na ktorym jestem obecna spolka jest chwalona zwlaszcza przez klientow czego wynikiem sa osiagniete wynikj za 1 kwartal tego typu wpisy przez pseudoinwestorow wprowadzaja w błąd przyszlych inwestorow czytajac tego typu wpisy
Angelika Piechocka Green House Systems

Angelika Piechocka Green House
Systems
Właściciel, Green
House Systems

Temat: Jakie źródła energii Polska powinna rozwijać?

Zajmujemy się montażem odnawialnych źródeł energii, ale także pomagamy w uzyskaniu dofinansowania na fotowoltaikę.
.:
EKODOFINANSOWANIA SKRYPT NA SZKOLENIE

Dopłaty do intalacji kolektorów solarnych


Jakie istnieją wymagania w kwestii uprawnień do montażu oraz odbioru instalacji kolektorów słonecznych?
Regulacje do uprawnień do montażu oraz odbioru instalacji kolektora słonecznego określa załącznik numer 2 do Programu Priorytetowego.


Jaki jest mechanizm do udzielania dofinansowania NFOŚIGW na częściowe spłaty kapitału kredytów przeznaczonych na zakup i zamontowanie kolektorów solarnych?
Procedura przy udzielaniu dofinansowania NFOŚIGW na częściowe spłaty kapitału kredytu z banku:
Osoba wnioskująca składa w banku wniosek o dofinansowanie NFOŚIGW wraz z wnioskiem o kredyt (formularze wniosków udostępnia bank). Do wniosku dołącza:

Ofertę zawierającą w szczególności schemat przedmiotowej instalacji i opis techniczny, parametry techniczne, w tym: dane dotyczące sprawności i skuteczności (uzysku) tej instalacji wraz z kosztorysem przedsięwzięcia sporządzoną przez przedstawiciela producenta kolektorów słonecznych lub podmiotu posiadającego certyfikat/świadectwo autoryzacji w zakresie doboru i montażu instalacji kolektorów słonecznych, wydany przez producenta montowanych kolektorów słonecznych lub jego autoryzowanego przedstawiciela.
Projekt instalacji kolektorów słonecznych do przygotowania ciepłej wody użytkowej albo do ogrzewania wody użytkowej i wspomagania zasilania w energię innych odbiorników ciepła, zawierający w szczególności schemat przedmiotowej instalacji i opis techniczny, parametry techniczne, w tym: dane dotyczące sprawności i skuteczności (uzysku) tej instalacji wraz z kosztorysem przedsięwzięcia, sporządzony przez osobę wskazaną w pkt. 1) Załącznika nr 2 do programu priorytetowego, zgodny z wymogami/zaleceniami stawianymi przez producenta lub dostawcę kolektorów słonecznych.
Projekt budowlano-wykonawczy rozwiązania technologicznego dotyczący montażu instalacji kolektorów słonecznych do przygotowania ciepłej wody użytkowej albo do ogrzewania wody użytkowej i wspomagania zasilania w energię innych odbiorników ciepła (wymagany dla wspólnot mieszkaniowych) wraz z kosztorysem przedsięwzięcia, zgodnego z wymogami/ zaleceniami stawianymi przez producenta lub dostawcę kolektorów słonecznych, sporządzonego lub zatwierdzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności wskazanej w art. 14 ust. 1 pkt. 4 ustawy – Prawo budowlane.
Jeśli dla wykonania inwestycji nie jest wymagane pozwolenie na budowę osoba składająca wniosek składa ofertę lub projekt wym. w pkt. a lub b wraz z:
kopią zgłoszenia zamiaru wykonywania robót budowlanych z potwierdzoną datą wpływu do właściwego organu (zgodnego terytorialnie z lokalizacją inwestycji) oraz oświadczenie, iż organ ten, w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, nie wniósł sprzeciwu lub
oświadczeniem, że do realizacji przedsięwzięcia nie jest wymagane zarówno pozwolenie na budowę, jak i zgłoszenie zamiaru wykonywania robót budowlanych.
Jeśli dla wykonania inwestycji jest wymagane pozwolenie na budowę osoba składająca wniosek składa projekt wskazany w pkt. c wraz z kopią prawomocnego pozwolenia na budowę.

Ponadto:
Dokumenty dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej w budynku lub wynajmu pomieszczeń (jeśli dotyczy).
Dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania budynkiem / budynkiem w budowie
Pełnomocnictwo Zarządu Wspólnoty w formie uchwały, jeżeli zaciągnięcie kredytu z dotacją NFOŚIGW przez Wspólnotę mieszkaniową stanowi czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu.
Inne dokumenty wymagane przez Bank.

Kredytobiorca zawiera pisemną umowę z Wykonawcą, spełniającym warunki określone w pkt. 1 załącznika nr 2 do programu priorytetowego, zawierającą, m.in. zobowiązanie wykonawcy do montażu przedmiotowej instalacji kolektorów słonecznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami producenta instalacji kolektorów słonecznych oraz gwarancję na prawidłową pracę tej instalacji.
Po zrealizowaniu przedsięwzięcia zgodnie z umową zawartą pomiędzy Kredytobiorcą a Wykonawcą podpisują oni protokół końcowego odbioru przedsięwzięcia i przekazania do eksploatacji, potwierdzający zrealizowanie przedsięwzięcia.

Kredytobiorca przedkłada w Banku protokół końcowego odbioru wraz z fakturami (możliwe jest uruchamianie kredytu z dotacją w transzach) oraz innymi dokumentami określonymi w umowie kredytu z dotacją (np. dokumenty potwierdzające zgodność kolektora z wymaganą normą, oświadczenie o niewykorzystywaniu efektu przedsięwzięcia w działalności gospodarczej, umowę z wykonawcą przedsięwzięcia).

Bank po wypłaceniu całości kredytu na koszty kwalifikowane (bezgotówkowym zapłaceniu faktur) i ewentualnym przeprowadzeniu kontroli realizacji przedsięwzięcia, w terminie nieprzekraczającym dwóch miesięcy od otrzymania protokołu końcowego odbioru (a w przypadku nowo wybudowanego budynku mieszkalnego oświadczenia o zamieszkaniu w tym budynku), występuje do NFOŚIGW o środki na dotację na częściową spłatę w odniesieniu do wykorzystanej (wypłaconej bezgotówkowo) kwoty kredytu.
W przypadku nowo budowanych budynków oświadczenie o zamieszkaniu beneficjent powinien przedłożyć najpóźniej w terminie 9 miesięcy od podpisania protokołu końcowego odbioru przedsięwzięcia, lecz nie później niż do 30 września roku następnego po zawarciu umowy kredytowej.

dofinansowanie jest wypłacana przez NFOŚIGW na rachunek banku w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego i prawidłowo sporządzonego wystąpienia o środki na dotacje
Bank przekazuje dotację na rachunek kredytobiorcy na poczet spłaty kapitału kredytu w terminie nie przekraczającym dwóch dni roboczych od dnia otrzymania dofinansowania z NFOŚIGW
Czy kredytobiorca może spłacić kredyt z dotacją zanim otrzyma dotację z NFOŚIGW?
Zgodnie z Programem Priorytetowym ust. 10 pkt. 6 „Spłata części kapitału kredytu następuje poprzez przekazanie dofinansowania przez NFOŚIGW na podstawie wystąpienia banku potwierdzającego zrealizowanie przedsięwzięcia.” W związku z tym dofinansowanie nie może być przekazana w sytuacji, gdy kredyt w części objętej dotacją został już spłacony. Natomiast pozostałe 55% kapitału kredytu, nie objęte dotacją, może zostać w każdej chwili spłacone przez kredytobiorcę, bez żadnych dodatkowych opłat.
Czy można udzielić kredytu z dotacją w przypadku, gdy kredytobiorca posiada już wielofunkcyjny zasobnik na wodę?
Bank może udzielić kredytu z dotacją w przypadku, gdy kredytobiorca posiada już wielofunkcyjny zasobnik na wodę, jeśli projektant, tj. osoba wskazana w ust.9. pkt. 1 ppkt. 1) lub ppkt. 2) programu priorytetowego, sporządzająca projekt instalacji kolektorów słonecznych stwierdzi, że istniejący zasobnik na wodę będzie właściwy i zagwarantuje poprawną pracę całej instalacji.

Czy faktura wystawiona przez wykonawcę musi zawierać koszty poszczególnych elementów instalacji, czy też może zawierać w swej treści zapis "montaż kolektorów słonecznych" jako usługa oraz czy całość może podlegać 7% podatkowi VAT?
Faktura powinna zostać wystawiona zgodnie z przepisami prawa. Wykładnia przepisów w tym zakresie leży w gestii Urzędów Skarbowych.
W przypadku, jeśli na fakturze widnieje jedna kwota zbiorcza za zakup i montaż zestawu solarnego wówczas do protokołu końcowego odbioru przedsięwzięcia i oddania do eksploatacji, przedkładanego przez kredytobiorcę w banku, powinien być dołączony dokument, w którym powinny być wyszczególnione elementy zestawu solarnego wraz z podaniem ich danych, w tym technicznych oraz ilości i wielkości. Dokument ten, podpisany przez wykonawcę, powinien zawierać nr, datę wystawienia oraz kwotę faktury, której dotyczy.
W jaki sposób można stwierdzić, że certyfikat zgodności z normą oraz sprawozdanie z badań kolektorów zostały wydane przez akredytowaną jednostkę certyfikującą lub akredytowane laboratorium?
Na sprawozdaniu z badania i na certyfikacie powinna się znajdować stosowna informacja, że wystawiająca go jednostka posiada akredytację (znak PCA, numer i okres obowiązywania akredytacji). Jeśli nie ma takiej adnotacji, to powinien być załączony dokument potwierdzający udzielenie akredytacji danej jednostce (należy zwrócić uwagę na czas obowiązywania akredytacji).

Czy kredytobiorca może być jednocześnie wykonawcą przedsięwzięcia?
Zgodnie z ust. 10 pkt. 3 Programu Priorytetowego Kredytobiorca zobowiązany jest do zawarcia pisemnej umowy z wykonawcą. Ponadto, zgodnie z załącznikiem nr: 2 do Programu Priorytetowego, wykonawca musi posiadać uprawnienia do montażu instalacji kolektorów słonecznych. W świetle tych zapisów nie ma możliwości, aby Kredytobiorca był jednocześnie wykonawcą przedsięwzięcia.

Prosument-dofinansowanie mikroinstalacji OZE


W czasie lat 2014-2015 dofinansowanie wynosi 20-40% dofinansowania, a od 2016 r. 15-30%. Czy to oznacza, że należy zaplanować wszystkie rozliczenia do końca 2015 roku, żeby otrzymać wyższą dotację?
Nie. Oznacza to, że dla umów o dofinansowanie zawartych w latach 2014-2015 dofinansowanie będzie wynosić 20-40%. Realizacja przedsięwzięcia musi się zakończyć w ciągu 24 miesięcy od zawarcia umowy.


Czy można otrzymać w ramach programu samą dotację bez pożyczki?
Nie. Dofinansowanie jest udzielane w formie pożyczki wraz z dotacją łącznie na 100% kosztów kwalifikowanych pod warunkiem dotrzymania limitów określonych w programie (maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych oraz maksymalny jednostkowy koszt kwalifikowany), w tym:

20-40% dofinansowania (zależnie od rodzaju źródła energii) - w formie dofinansowania
pozostała część do 100% kosztów kwalifikowanych – w formie pożyczki preferencyjnej



Czy gmina może w ramach programu sfinansować inwestycję we własnych budynkach użyteczności publicznej?
Nie. Instalacje muszą być przeznaczone dla budynków mieszkalnych znajdujących się na terenie jst będących własnością osób fizycznych lub zarządzanych przez spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe.

Czy rolnik / osoba prowadząca działalność gospodarczą może otrzymać wsparcie z programu?
Tak. Istotne jest żeby instalacja służyła na potrzeby budynku mieszkalnego. Przez budynek mieszkalny należy rozumieć budynek przeznaczony i wykorzystywany na cele mieszkaniowe co najmniej w połowie powierzchni całkowitej przez osobę fizyczną posiadającą prawo do dysponowania nim (prawo własności, współwłasność lub użytkowanie wieczyste), w tym również prawo do dysponowania budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w budowie.



Czy dofinansowanie z programu „Prosument” można łączyć z innymi źródłami finansowania?
osoba składająca wniosek nie może uzyskać dofinansowania całych lub części kosztów przedsięwzięcia objętych finansowaniem w ramach programu priorytetowego z innych środków publicznych. Natomiast samorząd może zaoferować swoim mieszkańcom finansowanie przedsięwzięcia na korzystniejszych warunkach niż wynikające z programu „Prosument”.



Jakie zapisy powinny się znaleźć w umowie pomiędzy samorządem a właścicielem budynku, w którym będzie instalowane źródło OZE w ramach programu?

NFOŚIGW nie przygotowuje wzoru umowy na realizację inwestycji pomiędzy gminą a mieszkańcem. Umowa powinna zawierać zapisy chroniące przede wszystkim interesy jst, dlatego treść umowy leży w gestii samorządu.

W celu ułatwienia zadania samorządom poniżej prezentujemy listę zagadnień, które należy rozważyć przy formułowaniu treści umowy:

informacje o budynku (adres, powierzchnia całkowita, użytkowa, powierzchnia wykorzystywana pod działalność gospodarczą, liczba mieszkańców)
warunki realizacji inwestycji (m.in. termin realizacji)
zakres inwestycji (rodzaj źródła, moc znamionowa, koszt)
warunki finansowania (spłata pożyczki)
udostępnienie nieruchomości jst i wykonawcom dla celów instalacji i eksploatacji urządzeń, upoważnienie do załatwienia formalności związanych z inwestycją
udostępnienie nieruchomości dla kontroli (jst, NFOŚIGW)
czas trwania umowy – co najmniej czas trwałości przedsięwzięcia
warunki przejścia własności instalacji na właścicieli budynków
zapisy na wypadek sprzedaży nieruchomości do upływie czasu trwałości (np.: obowiązek przejęcia zobowiązania do spłaty pożyczki przez nabywcę)
zabezpieczenie na wypadek śmierci właściciela budynku (np. weksel, weksel awalowany przez potencjalnych spadkobierców)



Jak długo trwa ocena wniosku w NFOŚIGW w przypadku wniosków składanych przez gminę?
Od dnia złożenia wniosku w Funduszu do dnia podjęcia uchwały przez Zarząd o udzieleniu bądź odmowie udzielenia dofinansowania nie powinno minąć więcej niż 50 dni roboczych.
W ciągu kolejnych 30 dni jest podpisywana umowa o dofinansowanie (w przypadku konieczności zatwierdzenia wniosku przez Radę Nadzorczą – 60 dni). Na każdym etapie rozpatrywania wniosku, osoba składająca wniosek jest informowany o postępie prac i konieczności ewentualnych uzupełnień.

Dopłaty do domów energooszczędnych


Czy mogę uzyskać dopłatę bez zaciągania kredytu?
Wsparcie dla osób fizycznych budujących domy energooszczędne realizowane jest w postaci dopłat do kredytów bankowych. NFOŚIGW nie posiada własnych oddziałów regionalnych.
Realizując Program wspiera finansowo te przedsięwzięcia z dziedziny ochrony środowiska, których ponadregionalny zasięg lub skala pomocy przekracza możliwości funduszy wojewódzkich. Dzięki współpracy z bankami Fundusz może dotrzeć do większej liczby zainteresowanych w całej Polsce za pomocą tysięcy placówek bankowych.
Ponadto NFOŚIGW nie posiada możliwości kadrowych do przyjmowania tysięcy wniosków, ich weryfikacji, podpisywania umów dotacyjnych, kontroli dokumentów i kontroli inwestycji. Tę rolę przejmą na siebie banki.
Ponadto w przypadku budowy domu lub zakupu mieszkania, korzystanie z kredytu hipotecznego jest powszechne – ponad 80% takich inwestycji jest w Polsce finansowana z kredytu.
Liczymy na to, że konkurencja pomiędzy bankami doprowadzi do ukształtowania się opłat bankowych na atrakcyjnym dla beneficjenta poziomie.
Program nakłada na beneficjenta obowiązek zaciągnięcia kredytu na kwotę wyższą od wnioskowanej dofinansowania, co oznacza że kredyt nie musi pokrywać kosztu całego przedsięwzięcia, a jedynie kwotę przekraczającą wysokość dopłaty.
NFOŚIGW nie narzuca także okresu kredytowania ani form zabezpieczenia kredytu.

Czy można uzyskać dofinansowanie dla budynku w trakcie budowy?


Program przewiduje, że dofinansowaniu nie podlegają przedsięwzięcia zrealizowane przed dniem zawarcia umowy o kredyt objęty dotacją ze środków NFOŚIGW.
Oznacza to, że przedsięwzięcie nie zakończone w momencie zawierania umowy kredytu może być przedmiotem dofinansowania.
Oczywiście konieczne jest spełnienie innych warunków, m.in. zaciągnięcie kredytu w banku, który podpisał umowę o współpracy z Funduszem, sfinansowanie z tego kredytu kosztów kwalifikowanych określonych w Programie, spełnienie przez projekt budynku minimalnych wymagań technicznych zdefiniowanych przez NFOŚIGW oraz innych wytycznych określonych w zał. 3 do Programu (m.in. protokołów z regulacji systemów, dokumentacji zastosowanych materiałów i urządzeń).
Kto może zweryfikować mój projekt budowlany pod kątem założeń programu?
Lista weryfikatorów znajduje się na stronie Związku Banków Polskich, pełniącego funkcję Organizatora Technicznego. Lista będzie uzupełniana sukcesywnie.
Są to osoby posiadające odpowiednie uprawnienia i doświadczenie w dziedzinie budownictwa energooszczędnego.
W jaki sposób będzie można otrzymać dopłatę do mieszkania w budynku budowanym przez dewelopera?


Deweloper (lub spółdzielnia mieszkaniowa), który będzie chciał oferować na rynku mieszkania z dopłatą, musi uzyskać potwierdzenie spełnienia przez projekt budowlany wymagań NFOŚIGW.
Deweloper, po pozytywnej ocenie projektu budynku przez weryfikatora, przekazuje tę informację do Funduszu. Na tej podstawie lista budynków pozytywnie zweryfikowanych będzie umieszczana na stronie www NFOŚIGW.
Deweloper będzie mógł oferować mieszkania w budynku energooszczędnym z dopłatą, posługując się tym potwierdzeniem.
Beneficjent po podpisaniu z deweloperem umowy, składa w wybranym banku wszelkie dokumenty w celu uzyskania kredytu z dopłatą.
Po podpisaniu umowy kredytowej, zrealizowaniu przedsięwzięcia i potwierdzeniu standardu energetycznego budynku, dofinansowanie jest przekazywana za pośrednictwem banku na konto kredytowe beneficjenta.

Kto pokrywa koszty weryfikacji projektu budowlanego i potwierdzenia standardu energetycznego gotowego budynku?

Za wykonanie czynności weryfikacyjnych beneficjent rozlicza się bezpośrednio z weryfikatorem, jednak kwota dofinansowania została tak skalkulowana, że pokrywa koszty pracy weryfikatora.
W zamian za wyższe koszty obsługi inwestycji, beneficjent będzie miał pewność, że jego dom / mieszkanie jest rzeczywiście energooszczędne, co przełoży się na niższe rachunki za ogrzewanie.
Koszt poszczególnych czynności weryfikacyjnych jest przedmiotem indywidualnej umowy pomiędzy inwestorem a weryfikatorem. Szacuje się, że łącznie koszty te osiągną kwotę kilku tysięcy złotych.

Jeżeli chcę kupić mieszkanie od dewelopera, to na jakim etapie inwestycji mogę złożyć wniosek o kredyt z dotacją, żeby otrzymać dofinansowanie?


Program zakłada, że „Dofinansowaniu nie podlegają przedsięwzięcia zrealizowane przed dniem zawarcia umowy o kredyt objęty dotacją ze środków NFOŚIGW”. Definicja zrealizowania przedsięwzięcia dla budynków mieszkalnych oraz domów oferowanych przez deweloperów stanowi:
Poprzez dzień zrealizowania przedsięwzięcia/zrealizowanie przedsięwzięcia należy rozumieć:
Dla przedsięwzięć polegających na zakupie nowego domu jednorodzinnego oraz zakupie lokalu mieszkalnego w nowym budynku mieszkalnym wielorodzinnym – dzień sporządzenia aktu notarialnego, w którym znajdują się postanowienia potwierdzające przeniesienie bez zastrzeżeń prawa własności lokalu mieszkalnego/nieruchomości wraz z domem jednorodzinnym/użytkowania wieczystego nieruchomości i własności domu jednorodzinnego na Kredytobiorcę. Dzień sporządzenia aktu notarialnego nie może nastąpić:
dla przedsięwzięć dotyczących zakupu nowego domu jednorodzinnego - przed dniem uzyskania przez dewelopera prawomocnego pozwolenia na użytkowanie lub dniem upływu terminu do zgłoszenia przez właściwy organ sprzeciwu do zawiadomienia złożonego przez dewelopera o zakończeniu budowy.
dla przedsięwzięć dotyczących zakupu lokalu mieszkalnego w nowym budynku mieszkalnym wielorodzinnym - przed dniem uzyskania przez dewelopera prawomocnego pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego.
Oznacza to, że o kredyt z dotacją można ubiegać się do momentu sporządzenia aktu notarialnego dla nowego domu lub mieszkania oferowanego przez dewelopera na rynku pierwotnym.

Jakie koszty budowy, zakupu budynku, mieszkania mogą być sfinansowane z kredytu z dotacją?

Z kredytu z dotacją mogą być sfinansowane koszty kwalifikowane, które obejmują koszt budowy albo zakupu domu jednorodzinnego albo zakupu lokalu mieszkalnego w nowym budynku wielorodzinnym wraz z kosztem projektu budowlanego
kosztem wykonania weryfikacji projektu budowlanego, kosztem wykonania testu szczelności budynku i potwierdzenia osiągnięcia standardu energetycznego.
Koszty kwalifikowane obejmują te elementy budynku, które prowadzą do spełnienia kryteriów Programu Priorytetowego, w szczególności:

zakup i montaż elementów konstrukcyjnych bryły budynku, w tym materiałów izolacyjnych ścian, stropów, dachów, posadzek, stolarki okiennej i drzwiowej,
zakup i montaż układów wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
zakup i montaż instalacji ogrzewania, przygotowania ciepłej wody użytkowej, wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej.
Nie zalicza się do nich kosztów związanych z wykończeniem mieszkania/budynku umożliwiających zamieszkanie.

Recykling pojazdów



Chciałbym odzyskać zapłaconą opłatę recyklingową za pojazd, ponieważ zapłaciłem tą opłatę dwa razy za ten sam pojazd. Co muszę zrobić, żeby dostać od Państwa zwrot pieniędzy za podwójnie zrobioną opłatę recyklingową ?
Zwrot opłaty recyklingowej w przypadku podwójnej wpłaty za ten sam pojazd odbywa się na podstawie procedury NFOŚIGW obowiązującej od momentu wejścia w życie ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji tj. od 1.01.2006 r. Procedura opiera się na zapisach ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U . z 2008 r., Nr 25, poz. 150 z póź. z.m), ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, (Dz.U. z 2005r Nr 25 poz. 202 z późn. zm.) ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005, Nr 14 poz. 114 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 145).

Procedura ma zastosowanie do wszystkich ubiegających się o taki zwrot. I tak aby, otrzymać zwrot w przypadku podwójnej wpłaty należy do NFOŚIGW wysłać następujące dokumenty:

Pismo osoby zainteresowanej zwrotem wpłaty z wyjaśnieniem przyczyny, podaniem imienia i nazwiska lub nazwy podmiotu wprowadzającego, pełnych danych adresowych (miejscowość, kod pocztowy, ulica, telefon kontaktowy), danych identyfikacyjnych pojazdu (koniecznie nr VIN) i nr rachunku bankowego, na który powinien być dokonany zwrot wpłaty.

Oryginał błędnego dowodu wpłaty.
Czytelna kserokopia poprawnego dowodu wpłaty.
Czytelne kserokopie umów kupna –sprzedaży pojazdu lub faktur zakupu pojazdu by widoczne były osoby wprowadzające pojazd i kupujące na terytorium kraju.
Czytelna kserokopia polskiego dowodu rejestracyjnego pojazdu (może być dowód tymczasowy).

Powyższe dokumenty stanowią dla NFOŚIGW podstawę do zwrotu nienależnych środków, uwiarygadniając spełnienie przepisów, w tym możliwość zweryfikowania osoby/firmy wprowadzającej pojazd na terytorium kraju.

Dokumenty należy wysłać na adres:

NFOŚIGW
Departament Księgowości i Rozliczeń
Wydział Opłat i Pozostałych Przychodów
ul. Konstruktorska 3a
02-673 Warszawa

Dokumenty przesłane do NFOŚIGW faxem oraz e-mailem nie są podstawą do zwrotu środków.



Wpłaciłem 500 zł w ramach opłaty recyklingowej. Jednak się dowiedziałem, że niesłusznie, ponieważ rejestrowałem samochód ciężarowy, o masie powyżej 3,5 t. Proszę o informację jak te pieniążki odzyskać.
Zwrot opłaty recyklingowej w przypadku wprowadzenia jej za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t odbywa się po przesłaniu do NFOŚIGW następujących dokumentów:
Pismo osoby zainteresowanej zwrotem wpłaty z wyjaśnieniem przyczyny, imieniem i nazwiskiem lub nazwą podmiotu wprowadzającego, pełnymi danymi adresowymi (miejscowość, kod pocztowy, ulica, telefon kontaktowy), danych identyfikacyjnych pojazdu (koniecznie nr VIN) i nr rachunku bankowego, na który powinien być dokonany zwrot wpłaty.
Oryginał błędnego dowodu wpłaty.
Czytelna kserokopia polskiego dowodu rejestracyjnego (może być dowód tymczasowy).




Czy na przelewie opłaty recyklingowej mają znajdować się dane kupca samochodu czy dane wprowadzającego pojazd ?
Zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji „Wprowadzający pojazd, o którym mowa w ust. 1, który nie zapewnia sieci, oraz podmiot niebędący przedsiębiorcą, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu, są obowiązani do wniesienia, na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, opłaty w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Dowód wpłaty powinien zawierać określenie cech identyfikacyjnych pojazdu, o których mowa w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.”


Crowdfunding - Dla zakładających projekty
Czym różni się projekt Non profit od pozostałych?
Projekty Non profit są projektami charytatywnymi.
Wspieram.to i operator płatności rezygnują ze swojej prowizji, by cała uzbierana kwota trafiła na cele dobroczynne określone w projekcie.
Powstają przy współpracy z dwoma wybranymi przez Wspieram.to fundacjami - Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy i Fundacją Anny Dymnej Mimo Wszystko. Wasze wpłaty są tym bardziej pożądane i potrzebne!
Wspierajcie projekty oznaczone jako Non profit.
Jeżeli jesteś w kontakcie z firmą, która pomoże Ci w realizacji projektu, możesz ją zachęcić do zgłoszenia się do tej funkcji pod adresem: http://wspieram.to/dodaj_mecenat.html, bądź bezpośrednio na stronie Twojego projektu.
Czy muszę określać budżet oraz czas trwania projektu?
Tak. Każdy projekt musi mieć wyznaczony cel finansowy wsparcia (wyrażony w PLN) i limit czasowy na jego osiągnięcie (od 1 -120 dni). Powyższe kryteria ustala twórca projektu.
Po upłynięciu ustalonego czasu, finansowanie projektu warunkowane jest osiągnięciem kwoty nie mniejszej niż wyznaczony przez projektodawcę cel finansowy. Po spełnieniu powyższego warunku, następuje pobranie z kont darczyńców zadeklarowanych sum, które trafiają na konto wspieranego. Twórca projektu rozpoczyna jego realizację i jest zobowiązany, by odwdzięczyć się wspierającym należnymi im nagrodami.
Jeżeli projekt w ustalonych ramach czasowych nie zdoła zgromadzić wymaganego wsparcia finansowego, wszystkie wpłaty wspierających zostają anulowane i odesłane na ich konta.


Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020
Polska przekazała projekt PROW na lata 2014-2020 do Komisji Europejskiej
Przyjęty przez Radę Ministrów 15 kwietnia projekt Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020), został przekazany do Komisji Europejskiej. Teraz KE będzie go analizować i jeżeli prowadzone w trakcie opiniowania tego dokumentu negocjacje będą przebiegały sprawnie, w ciągu kolejnych 6 miesięcy powinien on zostać zatwierdzony i nasz kraj będzie mógł rozpocząć rozdysponowywanie środków z tego Programu.
Na wypłaty z PROW 2014-2020 przeznaczono, łącznie ponad 13,5 mld euro.
W skład tej kwoty wchodzą środki z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowe środki publiczne.
Do tego można doliczyć 5,2 mld euro na rozwój infrastruktury wiejskiej, reorientację zawodową rolników i rozwój przedsiębiorczości z funduszy na realizację Polityki Spójności.

opracowano w oparciu o:
http://www.nfosigw.gov.pl
opracowanie własne Kamil Maj
http://shig.pl
http://wspieram.to
http://www.arimr.gov.pl



Wyślij zaproszenie do