Artur
Pawelec
współzarządzający,
STUDIO & GRUPA
ANTARES
Temat: Terje Rypdal - niepowtarzalne brzmienie jazzowej gitary...
Równolatek Jana Garbarka (obaj - rocznik 1947), współtwórca z Garbarkiem Nordic Jazzu. Współtwórca europejskiego jazz-rocka .
Razem z Janem Garbarkiem zaczynali swoją jazzową drogę pod koniec lat 60-tych w Norwegii.
Grał z najznamienitszymi muzykami jazzu światowego,
wprowadzał na wielką scenę jazzu europejskiego młodych Norwegów.
Jego brzmienie gitary jest niepowtarzalne . Każda jego solówka
jest od razu rozpoznawalna . W jazzie jest to przymiot największych
indywidualności . Porównanie ?
Brzmienie kontrabasu Niemca Eberharda Webera,
również sztandarowego twórcy spod znaku ECM,
(inne charakterystyczne dźwięki europejskiego jazzu :
sopran Garbarka, tenor Surmana , zachryp trąbki Stańki, ton puzonu
Landgrena, brzmienie skrzypiec Dębskiego, skrzenie preparowanego
radiem tranzystorowym fortepianu Svenssona).
Multiinstrumentalista. Kompozytor, także muzyki poważnej.
Bez niego NJ byłby ubogi.
Jego płyty , wydane przez ECM w II połowie lat 70-tych, w składzie
nordyckim ("Waves", "Descendre"), i dwie , wydane na przełomie lat 70/80 ,
w trio z Jackiem DeJohnette i Miroslavem Vitousem ("Rypdal/Vitous/DeJohnette" ,
"To be continued"), realizowane przez J.E. Konigshauga, to najważniejsze
dokonania nordic jazzu .
Filar ECM, ważny przedstawiciel jazzu europejskiego.
Jeśli chodzi o jazzową gitarę elektryczną, na świecie jest tylko
parę takich indywidualności :
Torn, Frisell, Abercrombie, Zappa, Scofield, Metheny, Aarset .
Jak odbieracie jego muzykę ?
Co sądzicie o brzmieniu jego gitary ?Artur Pawelec edytował(a) ten post dnia 10.01.13 o godzinie 01:12