Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Witajcie serdecznie :)

Zwracam się do Was jako do najbardziej światłej części naszego narodu ;)
Otóż wraz grupą podobnych do mnie zapaleńców próbujemy dokonać bardzo trudnej sztuki - przekształcić duże miasto w najbardziej przyjazny dla studentów ośrodek w kraju.
Tak, wiem jak to brzmi :)
(zwłaszcza, że opieramy się tylko i wyłącznie na własnym zaangażowaniu. Ale czym byłby świat bez szalonych idei? Bez pierwszego małpoluda który sięgnął po ogień, bez tego kogoś, kto wymyślił koło czy takiego choćby Jobsa i jego Jabłuszka ;)

Dlatego chciałbym Wam przedstawić pewien mini-raport i poprosić Was o uwagi, opinie oraz pomoc w realizacji.
Każda, najskromniejsza nawet opinia może zainspirować zmiany :)

Póki co mamy najnowocześniejszy w Polsce system wyłaniania najlepszych studentów
http://mak.kielce.pl/sas.php?m=zdobadz

oraz największy nad Wisłą miejski system zniżek akademickich
http://mak.kielce.pl/znizki.php
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Metropolia Akademicka Kielce

Potencjał – Szanse - Zagrożenia
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Metropolia Akademicka Kielce – rozwój Kielc jako ośrodka akademickiego

Wstęp
I. Analiza potencjału akademickiego Kielc
1. Pozycja Kielc
2. Potencjał Kielc jako ośrodka akademickiego
a) Studenci
b) Kadra
c) Uczelnie
d) Otoczenie biznesowe
e) Koszty studiowania
f) Pozostałe atuty
3. Korzyści z obecności studentów
a) Finansowe
b) Gospodarcze
c) Miastotwórcze
d) Wizerunkowe
4. Dlaczego warto studiować w Kielcach? (short)
5. Skutki utraty potencjału
a) Finansowe
b) Gospodarcze
c) Demograficzne
d) Miastotwórcze
e) Wizerunkowe
6. Analiza SWOT Kielc akademickich

II. Oferta MAK – Metropolii Akademickiej Kielce
1. Historia MAK
2. Cele MAK
3. Struktura MAK
4. Działania MAK
5. Strategia MAK

III. Załączniki
- ścieżka kariery w MAK
- oferta MAK dla biznesu
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Wstęp

Zadaniem niniejszego mini-opracowania jest nie tyle dostarczenie pełnej analizy potencjału akademickiego Kielc, (wymagałaby ona kilkuset stron) co wskazanie najważniejszych faktów oraz ukazanie korzyści wynikających z rozwoju takiego ośrodka w naszym mieście.

Stąd proszę o wybaczenie skrótowego potraktowania wielu zagadnień, lecz ze względu na autorski i mający inny, niż analiza kompleksowa, charakter niniejszego opracowania nie są one tutaj omówione.

Z wyrazami szacunku
Arkadiusz J. Stawicki*

*
O Autorze
jest ekspertem ds. współpracy nauki z biznesem, wykładowcą na publicznych i prywatnych uczelniach, pomysłodawcą idei MAK - Metropolii Akademickiej Kielce, Przewodniczącym Rady Fundacji Centrum Europy Lokalnej. Współpracował z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w pracach nad zmianami w ustawach o nauce i szkolnictwie wyższym. W Kielcach pracował na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego.
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Czym jest MAK?

MAK – Metropolia Akademicka Kielce jest reaktywacją inicjatywy z 2009r, uznanej wówczas przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego za najlepszą inicjatywę dotyczącą współpracy nauki z biznesem (pozyskano m.in. największą w historii polskich projektów unijnych liczbę firm zainteresowanych współpracą z uczelniami: niemal 300 – rekord do dziś nie pobity)

Ktoś zapyta czym właściwie jest MAK obecnie? Odpowiadam – marzeniem. I szansą. Olbrzymią szansą na rozwój naszego miasta. W jednym zdaniu – to pomysł na rozwój Kielc jako ośrodka akademickiego.

Zdaję sobie sprawę jak to brzmi. Proszę jednak o danie mi szansy na wytłumaczenie.
Z czym utożsamiane są obecnie Kielce? Korona, Vive, wiatr… Gospodarczo zaś? Klicki, Sołowow oraz… Targi.

Wszyscy zapewne jesteśmy z nich dumni: oto małe Kielce, ośrodek bez wcześniejszych tradycji, lotniska, dobrych dróg, stały się drugim w Polsce i trzecim w Europie Środkowo-Wschodniej ośrodkiem targowym.
Targi powszechnie uważane są za jedną z głównych sił napędowych rozwoju naszego miasta. (zresztą, słusznie) Ponad 6 tysięcy wystawców rocznie, ponad 200 tysięcy odwiedzających, ok. 200 mln pozyskanych dotacji unijnych, przychód roczny na poziomie niemal 50 mln zł, kilkadziesiąt zatrudnionych i kilka tysięcy z ich obsługi się utrzymujących osób. Ci wszyscy hotelarze, taksówkarze, lokale...

Teraz zamknijcie oczy i pomyślcie, że mamy w Kielcach branżę, z której korzysta miesięcznie(!), a nie rocznie ok. 50 000 osób, która pozyskała ok. 600 mln dotacji unijnych, której przychód to ok. 600 mln rocznie, która zatrudnia kilka tysięcy osób (2% populacji miasta w wieku produkcyjnym(!) Sektor zapewniający utrzymanie wielu innym gałęziom – od rozrywkowej po usługową, handlową czy nieruchomości.
To są nasze kieleckie uczelnie. Nasze kieleckie szkoły wyższe.

Czy ktoś kiedyś popatrzył na kielecką akademickość całościowo? Jak na nowoczesną branżę, która obok funkcji administracyjnych, handlowych, targowych i usługowych jest siłą napędową gospodarki naszego miasta? Zapewne nie. Niniejsze opracowanie ma to zmienić. Chciałbym bowiem, by spojrzeli Państwo na akademickość Kielc przez pryzmat jej potencjału i wagi dla regionu i miasta. Nie tylko jak na instytucje niosące kaganek oświaty, misyjne niemalże, lecz przede wszystkim jako na podmioty tworzące nowoczesną gałąź gospodarki. Dające setki, tysiące miejsc pracy. Podmioty bez których niemożliwy jest rozwój…

Zależy mi na przekonaniu adresatów – że akademickość to szansa na rozwój naszego miasta. Że jeśli spojrzymy na jej osiągnięcia jako całości, a nie pojedynczych uczelni dostrzeżemy w niej przyszłość Kielc. Bez studentów, bez młodych, wspaniałych ludzi to miasto umrze. Póki oni są tutaj mamy szansę na przyciągnięcie inwestorów, kapitału, know-how. Bez nich – Kielce umrą…

Przyrównałem potencjał naszych uczelni do potencjału naszych Targów. Musimy jednak pamiętać o jednym – kiedy Targi obecnie dynamicznie się rozwijają, akademickość Kielc może być za kilka dosłownie lat wspomnieniem. Straciliśmy już 1/3 studentów, na krawędzi upadku stoi kilka uczelni, największa z nich albo zwolni kilkuset pracowników albo utraci płynność finansową…
Pisałem o tym w październiku 2009, w maju 2010 i listopadzie 2011: albo zrobimy coś dla Kielc akademickich albo stracimy jeden z ostatnich magnesów przyciągających do naszego miasta młodych. I umrą uczelnie, a z nimi dziesiątki, setki miejsc żyjących ze studentów…
Tylko wiatr będzie hulał po kieleckim dworcu. Bo młodzi będą to robić w Krakowie, Warszawie, Łodzi i Wrocławiu….
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

I. Analiza potencjału akademickiego Kielc

I.1 Pozycja Kielc


Kielce są stolicą regionu położoną w bardzo korzystnej dla rozwoju lokalizacji: między jednymi z najludniejszych i najprężniej rozwijających się miastami kraju – Warszawą, Łodzią, aglomeracją katowicką, Krakowem i Rzeszowem. Niestety, zaszłości historyczne, (zabór rosyjski) bardzo słabe skomunikowanie z resztą kraju, (tak drogowe jak i kolejowe – ostatnio widać poprawę) struktura społeczno-ekonomiczna (słabe zaludnienie, niski poziom zurbanizowania, upadek przemysłu, dominacja rolnictwa) jak i niezbyt aktywna polityka proinwestycyjna władz lokalnych sprawiły, iż są stolicą jednego z najbiedniejszych województw, z drugim w kraju bezrobociem (pośród miast wojewódzkich), malejącą populacją oraz relatywnie niską oceną atrakcyjności nawet wśród samych mieszkańców. Stolicą regionu w którym 54% młodych do 34 roku życia jest bez pracy…

Dużym problemem, także dla samego miasta, jest brak ścisłego określenia wizji jego rozwoju.
Gdy np. Rzeszów systematycznie stawia na przemysł lotniczy i IT, a Łódź outsourcing i AGD, w Kielcach trudno wskazać jeden kierunek w którym zmierza miasto.
Dzieje się wiele w dziedzinie kultury, oczkiem w głowie prezydenta wydaje się zdrowie i sport, władze województwa stawiają na turystykę i energię odnawialną, dobrze (ale jakby samodzielnie) rozwijają się Targi Kielce. Ostatnie działania zdają się wskazywać, iż miasto stara się rozwijać stawiając na design (inicjatywy Parku Technologicznego i współpraca z Markiem Cecułą).
Czy jednak sam design wystarczy by rozwinąć gospodarczo 200-tysięczny ośrodek?

W chwili obecnej podstawą rozwoju miasta jest pełnienie funkcji administracyjnych (urzędy związane z pełnieniem funkcji stolicy województwa-w administracji państwowej i samorządowej pracuje u nas już co 5 zatrudniony na umowę o pracę), handlowych (już obecnie, bez Galerii Korona, powierzchnia handlowa, przypadająca na jednego mieszkańca, jest najwyższa w kraju), targowych (dynamicznie rozwijające się Targi Kielce, drugie w Polsce) oraz usługowych (bardzo szeroko rozumianych)

Niestety, owe 4 główne podstawy wydają się dochodzić do ściany. Ośrodek targowy, przy braku lotniska znacznie bardziej się nie rozwinie, (a powstanie takowego jest nieopłacalne ekonomicznie – więc nie ma szans na realizację), funkcje handlowe nie wygenerują szybszego rozwoju regionu (owszem, przy braku dużych galerii w innych ośrodkach miejskich województwa, to Kielce przyciągają 1.2 mln. mieszkańców regionu do swoich, ale przy starzeniu się mieszkańców liczba kupujących będzie spadać, a nie rosnąć- wg. GUS do roku 2030 liczba mieszkańców województwa świętokrzyskiego zmniejszy się o…25%), zaś zatrudnienie w administracji osiągnęło swoje apogeum i będzie raczej spadać niż rosnąć. Podobnie wydaje się z usługami – ich rozwój powiązany jest bezpośrednio z dochodami ludności, a te, mimo że stale rosną, są, niestety, równoważone w dół odpływem ludności z Kielc, zmniejszaniem się liczby mieszkańców województwa, a więc i liczby osób zakupujących te usługi.
Także – fundusze unijne, które ze względu na trudną sytuację ekonomiczną naszego regionu płynęły do nas wartką strugą zwłaszcza na inwestycje infrastrukturalne, w kolejnym okresie programowania, ze względu na zmiany w jego filozofii, będą kierowane bardziej na innowacje (w rozwoju których nasz region jest jednym z najsłabszych w Polsce) niż budowę dróg czy zaplecza infrastrukturalnego.
Oznacza to, że bez znalezienie nowych kierunków rozwoju dla miasta, czeka je dalsza marginalizacja i spadek znaczenia w relacji do reszty kraju.

Musimy sobie bowiem bardzo jasno i wyraźnie powiedzieć – ranga Kielc i naszego województwa w skali całego kraju cały czas się obniża. Od momentu powstania naszego województwa co roku spada relacja PKB regionu do reszty kraju. (dane: NBP) Nasze województwo i miasto znaczą coraz mniej i mniej na gospodarczej mapie kraju. Nie można powiedzieć, że Kielce się nie rozwijają, bo to absolutna nieprawda. Gołym okiem widać wiele pozytywnych zmian. Po prostu inne regiony i ich główne miasta rozwijają się szybciej. Gdy my robimy jeden krok w przód, oni robią dwa.

Znając więc wszystkie powyższe uwarunkowania, znając już ograniczenia wynikające z wyczerpywania się dotychczasowych kierunków rozwoju – warto poszukać nowych.
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

I.2 Potencjał Kielc jako ośrodka akademickiego

Z analizy dostępnych danych wydaje się, że naturalnym kierunkiem rozwoju naszego miasta mogłaby być jego akademickość.

Studenci
W chwili obecnej na uczelniach naszego województwa studiuje ok. 50 000studentów, z czego 90% to studenci kieleckich uczelni.
Stawia to nasze miasto wśród 10 największych ośrodków akademickich w kraju. Biorąc zaś pod uwagę relację mieszkańców (200 000) do liczby studentów (45 000) – 1:4,5 jesteśmy wśród najbardziej studenckich miast w Polsce (TOP5)
Np. Warszawa wyprzedza nas w liczbach bezwzględnych – 280 000 studentów, lecz w relacji do liczby mieszkańców -1.7 mln zostawiamy ich wyraźnie w tyle: 1:6.
Tak rozsławiony jako miasto studentów Wrocław ma ich ok. 140 000, ale w relacji do niemal 700 000 mieszkańców jest ich zaledwie 1:5.
Oczywiście, kolejne porównanie wzbudzi uśmiech na większości twarzy, lecz proszę dokładnie przeanalizować wynikające z tego faktu implikacje:
Oxford, jedno z najbardziej znanych na świecie miast akademickich, ma zaledwie 165 000 mieszkańców i ok. 40 000 studentów (z czego na University of Oxford studiuje ok. 20 000 studentów)
Więc, oczywiście, liczby są ważne, nawet bardzo, ale to nie one stanowią o akademickości.

Kadra
Kieleckie uczelnie, publiczne i prywatne zatrudniają ok. 4 000 osób. Pracowników naukowych i administracyjnych. Liderem, zdecydowanym, jest tu Uniwersytet Jana Kochanowskiego zatrudniający niemal 1 800 osób (1004 to pracownicy naukowi), co czyni go jednym z największych pracodawców regionu (część danych twierdzi że największym)
Ciekawie wygląda zestawienie liczby pracowników administracyjnych uczelni publicznych do prywatnych: 772 osoby obsługują ok. 20 000 studentów na UJK, a 50 osób na WSEiP ok. 5 000. Oczywiście, należy wziąć pod uwagę, że gros studentów WSEiP to studenci niestacjonarni, gdy na UJK stanowią oni niecałe 40%.
O ile uczelnie publiczne opierają się głównie na własnej kadrze naukowej, o tyle uczelnie niepubliczne na kadrze innych uczelni. Tak kieleckich uczelni publicznych, jak również ściągając znakomite nazwiska spoza regionu. Wykładają u nas naukowcy z Krakowa, Warszawy, Łodzi, Poznania czy Wrocławia, z tak renomowanych uczelni jak Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza czy Szkoła Główna Handlowa.

Uczelnie
Kielce posiadają 11 uczelni i ich filii (wliczając w to posiadające taki status Wyższe Seminarium Duchowne).
Dominującą rolę odgrywają uczelnie publiczne: największa w regionie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, na której obecnie studiuje ok. 20 000 studentów oraz Politechnika Świętokrzyska z ponad 10 000 żaków.
Wśród uczelni niepublicznych wyróżniają się: największa, Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa oraz najstarsza, Wyższa Szkoła Handlowa.
UJK to jeden z największych pracodawców, bardzo szybko rozwijający się pod kątem naukowym i strukturalnym. Niedługo będzie posiadał jeden z najnowocześniejszych campusów akademickich w Polsce, pewnie zmierza w stronę medycyny, umiejętnie korzysta ze wsparcia unijnego.
Politechnika Świętokrzyska to jedna z najprężniej rozwijających się uczelni technicznych w kraju. Np. w tym roku była absolutnym liderem jeśli chodzi o procentowy przyrost liczby studentów – we wszystkich rankingach w Polsce zajęła niekwestionowane pierwsze miejsce. Budownictwo jest pierwsze w kraju jeśli chodzi o jakość kształcenia, wyprzedzając wiele bardziej renomowanych ośrodków. Do tego dochodzi intensywna przebudowa finansowa ze środków unijnych.
WSEiP jako pierwsze w regionie uruchomiło prawo, a Wyższa Szkoła Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych bardzo aktywnie współpracuje z krajami unijnymi w zakresie wymiany studentów.

Otoczenie biznesowe przedsiębiorczości akademickiej
Kielce posiadają kilka instytucji około-biznesowych nastawionych na interakcję ze studentami i środowiskiem. Kielecki Park Technologiczny, Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Biuro Innowacji Urzędu Marszałkowskiego, Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości, Kieleckie Centrum Designu, także powstające Regionalne Centrum Naukowe-Technologiczne w Podzamczu Chęcińskim i Centrum Przedsiębiorczości i Biznesu przy UJK.

Koszty studiowania
Jednym z bardziej istotnych atutów Kielc jako ośrodka akademickiego są relatywnie niskie koszty utrzymania. W porównaniu do dużych ośrodków koszty miesięczne życia w Kielcach są na wyraźnie niższym poziomie.
Bardzo dużym atutem, do wykorzystania w kampaniach wizerunkowych, jest unikatowy w skali kraju Uniwersytecki System Zniżek (USZko :) wdrażany na terenie całych Kielc (docelowo także regionu) przez MAK. Sklepy, lokale, instytucje oferują studentom zniżki na swoje produkty i usługi. Jest to jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce i Europie dla studentów jednego miasta.

Pozostałe atuty
- studentka z Kielc, Dominika Kita, jest przewodniczącym Parlamentu Studentów
- Kieleckie Centrum Designu zapowiada się na interesującą inicjatywę nastawioną na współpracę z uczelniami oraz mającą szerokie kontakty zagraniczne
- duża ilość instytucji i inicjatyw kulturalnych wokół których można łatwo zbudować inicjatywy studenckie
- istnienie ok. 100 kół studenckich
- międzynarodowa aktywność AISEC Kielce
- oddolna inicjatywa informatora studenckiego studiuje.eu
- jedna z dwóch w Polsce organizacji oferujących kompleksowe rozwiązania dla ożywienie i promocji ośrodka akademickiego: MAK –Metropolia Akademicka Kielce
(drugą taką inicjatywą jest łódzki program Młodzi w Łodzi)
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

I.3 Korzyści z obecności studentów

I.3.A Korzyści finansowe z obecności studentów

Dochody miasta Kielce zapisane w budżecie na 2011 wynoszą 1 mld 51 mln zł.
Przyjmując bardzo konserwatywnie, iż każdy student wydaje 1000zł miesięcznie
(czesne, opłaty, mieszkanie, tzw. życie, rozrywka, książki, itp.) przy 45 000 studiujących na kieleckich uczelniach oznacza to 400 mln zł wydawane w naszym mieście rok w rok.
Fundusze unijne pozyskane przez kieleckie uczelnie i instytucje z nimi związane to dotąd ok. 600 000mln (samo UJK pozyskało ich ok. 300 mln)
Rocznie można więc uznać, że to ok. 100 mln więcej na inwestycje w naszym mieście.
Dotacja budżetowa dla uczelni publicznych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (wyliczana głównie w oparciu o liczbę studentów) wynosi rocznie ok. 200 mln zł.
Oznacza to, że rocznie, dzięki studentom, do naszego miasto trafia 700 mln złotych.
Trafiających do podmiotów zarejestrowanych w Kielcach, w Kielcach płacących podatki, w Kielcach zatrudniających pracowników.

I.3.B Korzyści gospodarcze z obecności studentów

Zacznę od wymienienie dwóch nazwisk: Klicki i Sołowow. Obaj to absolwenci kieleckich uczelni.
Co roku nasze uczelnie opuszcza ok. 10 000 absolwentów. Od inżynierów przez informatyków po pielęgniarki i ekonomistów. (Potencjalnych następców w/w dwójki)
To dzięki nim koszty pracy w świętokrzyskim są na jednym z najniższych poziomów w kraju, co zmniejsza presję kosztową na naszych przedsiębiorców.
1/3 studentów pracuje już w czasie studiów, a pracodawcy ponoszą niższe koszty dzięki ich zatrudnianiu. To dzięki ich pracy funkcjonują setki lokali i sklepów w Kielcach.
Jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przez dużych inwestorów jest właśnie liczba studentów. Przy tak złych perspektywach demograficznych dla Polski i Europy to właśnie liczba osób w wieku produkcyjnym już dosłownie za kilka lat będzie najważniejszym czynnikiem przyciągającym wielki kapitał.

I.3.C Korzyści miastotwórcze z obecności studentów

Mniej więcej 2/3 pracowników kieleckich uczelni to pracownicy naukowi. Specjaliści z wielu dziedzin, eksperci z bardzo szerokiego zakresu – od przedmiotów ścisłych przez ekonomiczne po socjologiczno-humanistyczne. Stanowiący zaplecze eksperckie większości prorozwojowych inicjatyw władz lokalnych regionu i elitę intelektualną województwa.
Obecność kilkudziesięciu tysięcy studentów jest w stanie stworzyć bardzo pozytywny klimat.
W mieście corocznie odbywa się kilkaset mniejszych i większych imprez kulturalno-rozrywkowych. Bez obecności młodych osób skłonnych płacić za bilety i w nich uczestniczyć wyraźna ich część straciłaby rację bytu.
Podobnie kilkaset lokali gastronomiczno-rozrywkowych jest w stanie przetrwać i funkcjonować tylko dzięki temu iż korzystają z nich młode osoby (same Targi Kielce nie byłyby w stanie zapewnić ich przetrwania przez cały rok)

I.3.D Korzyści wizerunkowe z obecności studentów

Umiejętne postawienie przez Wrocław, Poznań i Łódź na młodość i akademickość w wyraźnym stopniu zmieniło wizerunek i postrzeganie tych miast. Wystarczyły 3-4 duże kampanie promocyjne, 1-2 projekty skierowane do młodych, a efektem stało się postrzeganie tych miast w Polsce jako młodych, dynamicznych, przyjaznych.
Dziś Kielce w Polsce kojarzone są niezbyt pozytywnie. O ile w ogóle. Skoro więc i tak tworzenie wizerunku Kielc zaczynamy niemal od zera, czemu nie mógłby się on opierać na postawieniu na to, co w tej chwili jest najbardziej liczące się w świecie? Na młodość, dynamizm, aktywność? Akademickość.
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

I.4. Dlaczego warto studiować w Kielcach?

- na naszych uczelniach studiuje niemal 50 000 studentów
- mamy 11 uczelni wyższych
- można wybierać spośród niemal 300 kierunków i specjalności
- jesteśmy w pierwszej 10 największych ośrodków studenckich w Polsce
- w mieście jest ok. 300 pubów, dyskotek, knajpek i lokali
- jeśli chodzi o relację liczby studentów do liczby mieszkańców (1:4,5) jesteśmy w TOP5 w kraju
- mamy znakomite położenie w sercu Polski: między Warszawą, Krakowem, Śląskiem i Łodzią
- to w Kielcach powstała pierwsza w Polsce wyższa uczelnia techniczna. Utworzona w 1816r staraniem Stanisława Staszica Szkoła Akademiczno-Górnicza

- studenci myślący o działalności biznesowej otrzymają jedno z najlepszych wsparć w Polsce: do Waszej dyspozycji są m.in. Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości, Kielecki Park Technologiczny, Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Biuro Innowacji Urzędu Marszałkowskiego, a wkrótce także Regionalne Centrum Naukowe-Technologiczne oraz Centrum Przedsiębiorczości i Biznesu przy Uniwersytecie Jana Kochanowskiego

- fani sportu będą mieli szanse na mnóstwo emocji: najlepsze w kraju drużyny z Vive trenera Wenty, piłkarską Koroną, siatkarskim Fartem, 113 innymi klubami i stowarzyszeniami sportowymi, 9 halami sportowymi oraz jednym z dwóch istniejących w Polsce samochodowo-motorowych-kartingowych torów wyścigowych

- Politechnika Świętokrzyska już dwa lata z rzędu zanotowała największy, procentowy przyrost liczby studentów spośród wszystkich (!) polskich uczelni technicznych

- absolwenci kieleckich uczelni, PŚk – Michał Sołowow i UJK – Krzysztof Klicki i należą do najbogatszych ludzi w Polsce, 3 i 22 miejsce. W ich mieszczących się właśnie w Kielcach firmach możecie rozpocząć swoją własną drogę do kariery

- możecie znaleźć pracę w jednej z kilkudziesięciu tysięcy firm, jakie są zarejestrowane w Kielcach

- za niemal 600 mln złotych dotacji unijnych powstają dla Was w Kielcach najnowocześniejsze laboratoria, sale wykładowe, jeden z najnowocześniejszych w Polsce campusów akademickich oraz są realizowane dziesiątki projektów rozwijających innowacyjność i przedsiębiorczość

- możecie zaszaleć w najbardziej handlowym mieście w Polsce. To Kielce posiadają największą w kraju liczbę metrów kwadratowych galerii handlowych przypadających na jedną osobę (800 m/2)

- Uważacie, że studia są drogie? Kielce są jednym z najtańszych w Polsce miast do studiowania, do tego jako jedyne miasto w kraju stworzyły dla studentów specjalny system zniżek obejmujący już niemal 100 różnych miejsc – od pubów przez salony piękności po sklepy z elektroniką. Wystarczy pokazać legitymację

- w Kielcach istnieje jedyny w Polsce system tutoringu, w którym studenci starszych lat opiekują się tymi dopiero rozpoczynającymi naukę
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

I.5 Skutki utraty potencjału

W szczytowym okresie rozwoju kieleckiego ośrodka akademickiego studiowało w naszym regionie ok. 70-80 000 studentów. Po upływie kilku lat zostało niecałe 50 000. W ciągu kilku lat straciliśmy ok. 25-30 000 tysięcy studentów. Wg raportu GUS (opublikowanego w kieleckim dodatku Gazety Wyborczej w listopadzie 2011r) w ciągu kilku najbliższych lat w Kielcach stracimy niemal 20 000 kolejnych. Ci studenci to są setki milionów złotych rocznie, które nie trafiają w krwioobieg naszej regionalnej gospodarki. To są miliony złotych utraconych dotacji, tysiące zlikwidowanych miejsc pracy, dziesiątki utraconych inwestorów i inwestycji, które nie doszły do skutku.
Na polskich uczelniach studiuje niemal 2 mln studentów. Ich liczba, w przeciągu dekady ma spaść o 800 000. W pierwszej kolejności tracić ich będą tzw. ośrodki peryferyjne, o najniższym potencjale rozwoju naukowego (a do takich, wg raportów MNISW oraz firmy Ernst & Young zaliczane obecnie są Kielce)
Jeśli już dziś jesteśmy na szarym końcu innowacyjności, przedsiębiorczości i aktywności społecznej – bez silnego ośrodka akademickiego staniemy się jedynie eksporterem taniej siły roboczej i absolwentów szkół ponadgimnazjalne dla ośrodków akademickich w Warszawie, Krakowie czy Łodzi, bez żadnych szans na sukces w wyścigu regionów opartych na wiedzy.
Która to wiedza, obok surowców energetycznych, będzie siłą napędową rozwoju krajów w XXI wieku.
Do roku 2020 ulegnie likwidacji lub połączeniu mniej więcej 1/3 z ok. 450 uczelni istniejących w Polsce. Przede wszystkim – w najsłabszych ośrodkach akademickich. Już dziś dwie z kieleckich uczelni znajdują się na skraju opłacalności trwającej na tyle długo, że zagrażającej ich istnieniu. Zresztą, problemy z płynnością finansową ma również największa z naszych uczelni (tu jednak duży wpływ mają zobowiązania wynikające z inwestycji unijnych i konieczności prefinansowania wydatków oraz opóźnień w przelewach z instytucji centralnych)

I.5.A Finansowe skutki utraty potencjału


Przedstawię je na przykładzie największej uczelni – Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
W jednym tylko roku: 2009, pozyskał on ok. 150 mln dofinansowania unijnego. Dziś nie otrzymałby tych pieniędzy. Z jednej prostej przyczyny – w 2009r studiowało na nim ok. 22 000 studentów. Dziś niecałe 20 000. W części konkursów unijnych dla uczelni wysokość dofinansowania uzależniona jest od liczby studentów. Najwyższą cezurą jest właśnie 20 000. Kto ją przekraczał mógł dostać kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt wręcz mln więcej na zwycięskie projekty. To pierwszy powód dla którego warto się bić o jak największą liczbę studentów w naszym mieście. Spadek ich liczby, to co najmniej kilkadziesiąt milionów mniej unijnych pieniędzy. Pieniędzy dających miejsca pracy, których nasze miasto potrzebuje jak kania dżdżu.
Każdy spadek liczby studentów oznacza
a) zmniejszenie dotacji z budżetu państwa (uzależnionej w największej części od liczby studentów) oraz
b) mniejsze wpływy w opłat wnoszonych przez studentów niestacjonarnych.
Przy niezwykle napiętym budżecie uczelni, którego ponad 80% stanowią wydatki sztywne (głównie wynagrodzenia pracowników), każdy procent czy dwa różnicy oznacza milion czy dwa mniej w kasie uczelnie. Uczelnia radzi sobie obecnie przerzucając część zatrudnienia na te finansowane z funduszy unijnych czy wyprzedając posiadane działki, ale to nie będzie trwało wiecznie.
Reperkusje? UJK zatrudnia 1774 osoby i jest jednym z największych pracodawców województwa. W najczarniejszym scenariuszu, już w 2017r liczba studentów w Kielcach będzie niższa o 30%. Czy to oznacza o 30% mniejszy budżet uczelni? Czy takie same zwolnienia?
Dotąd z funduszy unijnych na rozwój uczelni i inwestycje związanie z nauką pozyskaliśmy ok. 600 mln złotych. Kolejny budżet unijny ma kłaść jeszcze większy nacisk na dotacje związane z akademickością, badaniami, studentami. (m.in. powstaje specjalny program operacyjny: “Horizon 2020 - the Framework Programme for Research and Innovation")
To działania proinnowacyjne, a nie inwestycje infrastrukturalne mają stać się oczkiem w głowie Brukseli. Czym, po stracie 30% studentów i kadry, wówczas przyciągną te środki kieleckie uczelnie?

I.5.B Gospodarcze skutki utraty potencjału

Sztandarowe innowacyjne projekty miasta i regionu – Kielecki Park Technologiczny, Centrum Designu, Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne przyjmują niejako a’priori dużą liczbę studentów i silne uczelnie. To jest warunek sine qua non ich istnienia i rozwoju.
Jeśli ich liczba spadnie, jeśli osłabieniu ulegnie potencjał – i tak słaby, naszych uczelni, także i w/w projektom będzie znacznie trudniej o rozwój i sukces. O ile wręcz stanie się on niemożliwy.
Zmniejszeniu ulegnie konkurencyjność regionalnych firm, obecnie opierająca się głównie na relatywnie niskich kosztach pracy, wynikających m.in. z dużej liczby absolwentów.
Praktycznie niemożliwe (i tak dotąd bardzo słabe) stanie się przyciągnięcie nowych inwestycji i inwestorów.
Nie znam firm, które zdecydowałyby się otwierać nowe inwestycje w regionie, który za 20 lat będzie jednym z najstarszych w Europie. Już zaś jest – jednym z najmniej innowacyjnych.
(oczywiście, rozwijały się będą gałęzie związane z opieką nad osobami starszymi i ich rehabilitacją. Jednak przy bardzo niskiej sile nabywczej przyszłych klientów – bardzo niskie emerytury, wykończone finansowo samorządy, budżet państwa z obciętymi wydatkami socjalnymi, ich standard będzie na dość niskim poziomie)
Do tego – każdy 1000 mniej studentów to 1000 mniej klientów w kieleckich sklepach, galeriach, lokalach, kupujących bilety komunikacji miejskiej, chodzących na koncerty, wynajmujących mieszkania. Ktoś powie – to niewiele. Ja podam więc przykład jednej instytucji: kilka lat temu mieliśmy rocznie 20-30 tysięcy studentów więcej. Jeśli tylko co czwarty z nich (7500 osób) wydawałby miesięcznie na bilety autobusowe 50 zł, to przez rok akademicki (10 miesięcy) daje to 3,75 mln złotych straty dla MPK – bo gdy ich nie ma, nic nie wydają.
A przecież podobne (a czasem większe) utracone korzyści zanotowały – poprzez zmniejszenie się liczby tych studentów sklepiki osiedlowe, taksówkarze, puby i dziesiątki, setki innych profesji i miejsc żyjących ze studentów. Ile straciliśmy miejsc pracy, gdy te miliony zostały wydane poza Kielcami? A ile stracimy, gdy utracimy kolejne 20 000 studentów i ich pieniądze?

I.5.C Demograficzne skutki utraty potencjału

Liczba mieszkańców Kielc od kilku lat systematycznie spada. (w 2030r województwo i miasto mają być jednym z najbardziej wyludnionych regionów Polski – nawet o 25% mniej mieszkańców. Gdyby prognozy GUS się potwierdziły – byłaby to katastrofa pod każdym względem. Finanse samorządów uległyby załamaniu, można by zapomnieć o przyciągnięciu dużych inwestycji, w regionie liczba osób w wieku emerytalnym byłaby jedną z najwyższych w kraju) Przyczyny są wielorakie, ale bez przyciągnięcia młodych dziś, którzy tu zostaną i w ciągu tych najbliższych 18 lat zaczną rodzić u nas dzieci – region kompletnie przestanie się liczyć w kraju.
W chwili obecnej Kielce są w szczególnej sytuacji. Niestety, ale tracą swoje potencjalne elity: np. co roku ponad 80% najlepszych uczniów najlepszych kieleckich szkół ponadgimnazjalnych, laureatów nagrody „Nadzieje Kielc” wyjeżdża studiować (i już nie wraca) do innych ośrodków. To są nasze najzdolniejsze dzieciaki. I one budują potencjał obcych miast, bo tego, co oferują Kielce nie uznają za atrakcyjne. Szansą na wypełnienie tej luki jest przyciąganie najzdolniejszych z mniejszych, okolicznych miejscowości. Jednak bez silnego ośrodka akademickiego i oni, następcy Sołowowa czy Klickiego, wyjadą nam do Krakowa czy Warszawy.

I.5.D Miastotwórcze skutki utraty potencjału

Upadek uczelni spowoduje odpływ, i tak stosunkowo słabej, grupy stanowiącej śmietankę społeczną regionu – kadry naukowej uczelni.
Jedną z silniejszych wizytówek regionu jest duża liczba relatywnie niewielkich, ale bardzo ciekawych, wydarzeń kulturalnych. Już dziś są one w większości deficytowe i utrzymywane w dużej mierze dzięki dotacjom samorządowym. Utrata tysięcy studentów – i pieniędzy z ich biletów, sprawi że stracą one niemal kompletnie swój ekonomiczny sens i miasto, także pod względem kulturowym, stanie się prowincją.
Podobnie setki lokali gastronomiczno-rozrywkowych utrzymujących się dzięki odwiedzającym je studentom stracą podstawę ekonomiczną swojego bytu. To oznacza nie tylko zubożenie oferty wielkomiejskiej, ale także utratę miejsc pracy i wpływów podatkowych od prowadzących je przedsiębiorców.

I.5.E Wizerunkowe skutki utraty potencjału

W chwili obecnej podstawę wizerunku Kielc stanowią, niestety, negatywne stereotypy oparte na wietrze, scyzorykach i „śkieleckiej bidzie” ostatnio ocieplane nieco sukcesami Vive Targów Kielce.
Podstawowym elementem budowania pozytywnego wizerunku Kielc – jako docelowego miejsca migracji, szans, możliwości rozwoju, dużego ośrodka miejskiego, miejsca studiów wreszcie, są setki, tysiące młodych osób napływających co roku na tutejsze wydziały i instytuty uczelni publicznych i niepublicznych. To oni (wespół z robiącymi zakupy w Galerii Echo) mają stworzony w swoich głowach korzystny obraz naszego miasta.
Wraz z upadkiem uczelni, Kielce stracą jeden z głównych elementów, który przyczyniał się do tego iż w Jędrzejowie, Włoszczowej czy Pińczowie kariera w naszym mieście była wyznacznikiem sukcesu.
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

I.6 Analiza SWOT Kielc jako ośrodka akademickiego

Silne strony
- ok. 45 000 studentów studiujących na kieleckich uczelniach
- ok. 300 kierunków i specjalności na kieleckich uczelniach
- 11 uczelni wyższych
- ok. 4000 pracowników naukowych i administracyjnych uczelni
- Kielce są w pierwszej 10 największych ośrodków studenckich w Polsce
(jeśli chodzi o relację liczby studentów do liczby mieszkańców (1:4,5) są w pierwszej 5 w kraju)
- ok. 400 mln rocznie przychodu ze studentów (tzw. życie, czesne, itd.)
- ok. 200 mln rocznie dotacji z budżetu do uczelni
- ok. 600 mln pozyskanych przez uczelnie z funduszy unijnych
- istnienie wielu inicjatyw skierowanych na rozwój przedsiębiorczości akademickiej
(KPT, RCNT, ŚCITT, AIP, itd.)
- znakomite położenie w sercu Polski: między Warszawą, Krakowem, Śląskiem i Łodzią
- kilkadziesiąt tysięcy zarejestrowanych w Kielcach firm
- możliwość odwołania się do tradycji
(to w Kielcach powstała pierwsza w Polsce wyższa uczelnia techniczna. Utworzona w 1816r staraniem Stanisława Staszica Szkoła Akademiczno-Górnicza)
- istnienie kilkuset pubów, restauracji i dyskotek
- kilkaset inicjatyw kulturalno-rozrywkowych rocznie
- powstanie inicjatywy MAK

Słabe strony
- relatywnie niska jakość kształcenia
- bardzo słaba promocja
- niski stopień atrakcyjności Kielc wśród młodych
- słabe otwarcie uczelni / kadry na biznes
- słabe otwarcie biznesu na uczelnie
- brak współpracy między uczelniami
- brak świadomości roli i korzyści posiadania silnego ośrodka akademickiego wśród władz
- niska jakość obsługi administracyjnej studentów na niektórych uczelniach
- brak silnych organizacji studenckich
- niska jakość trafiających do Kielc absolwentów szkół ponadgimnazjalnych
- wysokie bezrobocie

Szanse
- zwiększanie nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe przez polski rząd
- nowa perspektywa budżetowa UE zakładająca zwiększenie nakładów na naukę, innowacje i badania naukowe
- poprawa sytuacji ekonomicznej Polaków i zwiększenie ich wydatków na edukację
- zwiększenie nakładów na naukę i badania przez polskie firmy
- pojawienie się w Polsce większej liczby ośrodków badawczo-rozwojowych zagranicznych firm i wynikające stąd zwiększone zapotrzebowanie na dobrze wykształconych absolwentów
- zacieśnienie współpracy z biznesem
- rozwój KPT, RCNT, Biura Innowacji UM
- poprawa połączeń komunikacyjnych z resztą kraju
- poprawa jakości kształcenia
- powiązanie kierunków kształcenia z potrzebami rynku pracy
- rozwój idei MAK

Zagrożenia
- niż demograficzny
- likwidacja uczelni wyższych w Kielcach z powodu braku studentów
- zbyt wolne nawiązywanie współpracy z biznesem
- umiędzynarodawianie rynku akademickiego w Europie i na świecie
- wzrost znaczenia innych ośrodków akademickich w kraju
- spadek znaczenia Kielc jako ośrodka miejskiego
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

II. MAK - Metropolia Akademicka Kielce

II.1 Historia MAK

- listopad 2008: w portalu Kieleckie Inwestycje pojawia się opis idei MAK

- marzec 2009: pozyskanie, na 3 miesiące, dofinansowania unijnego (ZPORR)
* pozyskanie największej w historii Polski (dotąd nie pobitej) liczby firm (niemal 300) do współpracy z uczelniami w ramach jednego projektu unijnego
- październik 2009: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego uznaje projekt realizujący MAK za najlepszy z dotychczas realizowanych dotyczący współpracy nauki z biznesem

- październik 2011: reaktywacja MAK
*uruchomienie od nowa strony www MAK
*pozyskanie w ciągu 2 miesięcy niemal 100 firm do współpracy z MAK
(to więcej niż liczą największe organizacje przedsiębiorców w regionie)

- marzec 2012
*uruchomienie elektronicznego Systemu Aktywnego Studenta
(najnowocześniejszego i najbardziej zaawansowanego sposobu wyłaniania najlepszych studentów w Polsce)


II.2 Cele MAK


Wzmocnienie roli Kielc jako ośrodka akademickiego
realizowane poprzez:

- zacieśnianie współpracy między uczelniami, samorządem i biznesem
- promowanie Kielc jako ośrodka akademickiego na zewnątrz i wewnątrz regionu świętokrzyskiego
- realizację inicjatyw rozwijających życie akademickie
- umożliwienie studentom zdobywania praktycznych umiejętności w czasie studiów
- wyławianie i rozwój potencjału najlepszych kieleckich studentów

w formie trzech pakietów działań:
- promocyjnego
- uatrakcyjniającego ofertę studiowania w Kielcach
- wspierającego rozwój studentów
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

II.3 Struktura MAK
Na potrzeby realizacji strategii za optymalny dla rozwoju uznano model korporacyjny.

Rada nadzorcza
- odpowiada za ogólne kierunki działania

Dyrektor Generalny
- zarządza bieżącymi działaniami
- koordynuje pracę Działów

Działy
- Akademicki
- Biznesu i Finansów
- Dział Szkoleń
- Promocji i Mediów
- Wydarzeń
- Administracyjny i HR

Dział Akademicki
odpowiada za:
- współpracę z uczelniami
- współpracę ze studentami
- działania zmierzające do poprawy jakości studiów

Dział Biznesu i Finansów
odpowiada za:
- finanse MAK
- współpracę z biznesem

Dział Szkoleń
odpowiada za:
- organizację szkoleń dla studentów
- organizację Zlotów Orłów

Dział Promocji i Mediów
odpowiada za:
- promocję Kielc jako ośrodka akademickiego wewnątrz i na zewnątrz województwa
- promocję MAK w Kielcach, województwie i wśród decydentów

Dział Wydarzeń
odpowiada za:
- organizację wydarzeń aktywizujących życie studenckie
- wspieranie organizacji wydarzeń MAK
- organizację Gali MAK

Dział Administracyjny i HR:
odpowiada za:
- bieżącą organizację działań MAK
- rekrutację osób do MAK
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

II.4 Działania MAK

Działy swoje zadania będą realizować poprzez:

Dział Akademicki
- system tutoringu
- System Aktywności Studenckiej (SAS)
- monitoring losów absolwentów
- think – tank (badania, analizy, raporty)
- System Oceny Kadry (SOK)

Dział Biznesu i Finansów
- powołanie Rad Biznesu (ok. 5 firm dla każdego kierunku)
- organizacja praktyk i staży dla studentów
- prace dyplomowe wspólne z biznesem
- zniżki dla studentów (docelowo kadry)
- rozwiązywanie case’ów dla firm
- pozyskiwanie środków finansowych dla uczelni (unijne, biznesowe, itd.)
- system oceny pracy, praktyk i staży
*
- pozyskiwanie środków na działania MAK
- zarządzanie środkami finansowymi MAK
- oferta reklamowa MAK i uczelni

Dział Szkoleń
- szkolenia dla studentów
- comiesięczne Zloty Orłów
- spotkania z praktykami zawodu

Dział Promocji i Mediów
- prowadzenie strony MAK
- CIA (Centrum Informacji Akademickiej)
- Wizyty w szkołach
- Tworzenie Klubów Orła w szkołach
- Namiot MAK na Sienkiewicza
- Dni Otwarte Kielc
- Autobus MAK
- Poradnik / Informator „Dlaczego warto studiować w Kielcach?”
- Nagroda Literacka Kielc (NiLeK)
- Elektroniczny Newsletter Akademicki (ENkA)
- Kampanie promocyjne produktów i usług
- kontakt z mediami

Dział Wydarzeń

- imprezy (w tym cykliczne)
- współpracę z instytucjami kultury i rozrywki z Kielc
- Wielka Gala MAK
- Goście Specjalni MAK

Dział Administracyjny i HR
- bieżącą praca biura MAK
- rekrutacja osób do MAK
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Poszczególne działania Działów wyglądają następująco:

Dział Akademicki

- tutoring (A)
Oparty na wzorcach zachodnich system wsparcia dla studentów młodszych roczników przez ich starszych kolegów. Na każdym kierunku co najmniej jedna osoba:
- ułatwiałaby start rozpoczynającym studia
- służyłaby wsparciem wszystkim studiującym na jego uczelni
- służyłaby jako ambasador marki MAK
- przekazywałaby informacje o tym, co się dzieje na uczelni (na jego wydziale) do MAK
(na bazie czego powstawałby newsletter)

- System Aktywnego Studenta (SAS) (A)
Innowacyjny w skali europejskiej program wyłaniania i wspierania najlepszych studentów oparty na elektronicznych systemie zdobywania punków za wszelkie aktywności, które wykonuje i pozwalający na wyłanianie i promowanie najbardziej aktywnych studentów.
Idea SAS wdrażana jest obecnie na UJK jako KAS (Klub Aktywnego Studenta), gdzie zwiększył aktywność studentów o kilkaset procent. W SAS go rozszerzamy pozwalając do niego należeć do studentom wszystkich kieleckich uczelni oraz unowocześniamy przenosząc na platformę elektroniczną, tak by wreszcie wyglądał jak w pierwotnych założeniach.

- monitoring losów absolwentów (C)
W celu obniżenia kosztów i ułatwienia zbierania danych, w Kielcach powstałby jeden ośrodek tym się zajmujący. Uczelnie za niewielką opłatą mogłyby zlecić MAK wykonywanie tych badań.
Zebranie takich danych w jednym miejscu pozwoliłoby stworzyć bardzo silne i pożyteczne narzędzie statystyk i analiz pozwalających bardzo szybko reagować na potrzeby rynku pracy.

- think – tank (badania, analizy, raporty) (C)
W Kielcach brakuje ośrodka analitycznego analizującego obecną sytuację, obserwującą prognozy i na bazie tego sporządzającej analizy dotyczące przyszłości województwa w różnych obszarach.
Analizy takie mogliby sporządzać studenci np. w ramach prac semestralnych czy dyplomowych.
W ramach think-tanku studenci mogliby wykonywać również różnego rodzaju badania statystyczne i analityczne obejmujące ich samych lub miasto i region. Np. na zlecenie firm.

- System Oceny Kadry (SOK) (A)

Celem SOK jest wyłonienie i promowanie najlepszych wykładowców na kieleckich uczelniach.
Studenci otrzymają elektroniczną listę wykładowców w oparciu o uczelnie i wydziały i będą mogli im przyznawać oceny od 1 do 5 oraz zostawiać krótką charakterystykę.
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Dział Biznesu i Finansów

- prace dyplomowe wspólne z biznesem (B)
Studenci pisali by prace dyplomowe wykonując w nich zadania na rzecz firm. W ten sposób prace nie byłyby teoretyczne, firmy zyskiwałyby dodatkową pomoc, uczelnie zbliżały do biznesu, a student miał szansę pokazać się potencjalnemu pracodawcy.
- uczelnie desygnowałyby studentów oraz promotorów
- MAK wyszukiwałby firmy, kojarzył je ze studentami

- zniżki dla studentów (docelowo także kadry akademickiej) A

Wyszukiwanie miejsc w których studenci (i kadra) mają zniżki za zakupy towarów i usług.
Obecnie w systemie jest ich już niemal 100 – sklepów, pubów, muzeów, księgarni, itp. To unikatowy program pozwalający promować Kielce jako najtańsze dla studentów (i kadry) miasto w Polsce.
Wystarczy pokazać legitymację studencką / kartę pracownika uczelni, w miejscu oznaczonym logo MAK.

- powołanie Rad Biznesu (3-5 firm dla każdego kierunku) (A)
Każdy kierunek w Kielcach współpracowałby z 3-5 firmami opiniującymi programy, sugerującymi co w nich umieszczać, co powinni umieć absolwenci, oferującymi pracę, praktyki, staże, itp.
Powstanie w ten sposób absolutnie unikatowy w Polsce system pozwalający bardzo szybko dostosowywać program nauczania do potrzeb rynku.
- uczelnie udostępniają kadrę i studentów na spotkania RB, wdrażają wypracowane wnioski
- MAK wyszukuje firmy i prowadzi takie spotkania

- rozwiązywanie case’ów dla firm (C)

MAK zgłaszałby się do firm partnerskich z propozycjami realizacji dla nich różnego rodzaju zadań: np. zbadanie klientów, opracowania planów marketingowych, dotarcie do partnerów biznesowych, itd. Firmy za darmo otrzymywałyby rozwiązanie swoich problemów, studenci zaś możliwość pokazania się przed potencjalnymi pracodawcami oraz zdobycia realnej praktyki przy realizacji realnych działań.

- organizacja pracy, praktyk i staży dla studentów (A)
Pozyskiwanie miejsc pracy, staży i praktyk dla studentów MAK.
- najpierw znajdujemy firmę / instytucję zainteresowaną stażystą / praktykantem / pracownikiem
- następnie Dział AHR organizuje nabór studentów na to stanowisko

- System Oceny Pracy, Praktyk i Staży (SZOP) (B)
Na stronie MAK studenci otrzymają panel elektroniczny pozwalający ocenić miejsca pracy, praktyk i staży m.in. pod kątem jakości, zdobycia umiejętności praktycznych, opieki podczas praktyki / stażu ze strony pracodawcy, itd.
Nigdzie w Polsce nie ma takiego systemu. Podobny powstał w 2012r. w Australii, gdzie odniósł bardzo duży sukces.
*
- pozyskiwanie środków na działania MAK
- zarządzanie środkami finansowymi MAK
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Dział Szkoleń

- szkolenia dla studentów
Co najmniej raz w miesiącu MAK organizowałby szkolenia dla studentów z różnych dziedzin skupiając się na zagadnieniach ułatwiających poruszanie się na rynku pracy

- comiesięczne Zloty Orłów
Aby zacieśnić relacje ze szkołami i ich uczniami, w szkołach byłyby tworzone Kluby Orłów: miejsca skupiające najbardziej aktywną młodzież, których opiekunami byliby studenci kieleckich uczelni. Realizując wspólnie akcje społeczne uczniowie widzieliby, że warto przyjść do Kielc, bo są tam fajne działania. Do tego, raz w miesiącu, na weekend, najbardziej aktywnych uczniów, liderów grup, zapraszalibyśmy do Kielc na szkolenia liderskie prowadzone przez najlepszych kieleckich wykładowców akademickich. Równocześnie można by ich oprowadzać po kieleckich uczelniach. Dzięki temu zapoznaliby się oni z naszym potencjałem i po powrocie staliby się nie tylko lepszymi liderami społecznymi, ale także swoistymi ambasadorami Kielc akademickich.

- spotkania z praktykami zawodu
Co najmniej raz w miesiącu MAK organizowałby spotkania studentów z osobami pracującymi w różnych branżach, podczas których opowiadaliby oni o wymaganiach dla rekrutowanych pracowników, opowiadali o swojej pracy, odpowiadali na pytania studentów.
Okazuje się bowiem, że ponad 90% studentów niektórych kierunków nie wie nic o branży w której chce docelowo pracować.
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Dział Promocji i Mediów

- prowadzenie strony MAK (A)
Zebranie w jednym miejscu w Internecie wszystkich informacji nt kieleckich uczelni, wydarzeń na uczelniach, inicjatyw i instytucji studenckich, promowanie możliwości studiowania w Kielcach.

- CIA (Centrum Informacji Akademickiej) (B)

Jedno miejsce w Kielcach, w którym każdy zainteresowany mógłby uzyskać informacje nt uczelni, kierunków i studiowania w Kielcach. (pierwsze tego typu centrum w Polsce wzorowane na istniejących, czynnych cały rok kalendarzowy Information Center istniejących na zachodnich uczelniach)
- uczelnie dostarczają informacje o sobie oraz materiały promocyjne oraz kierują studentów do współpracy z CIA
- CIA jest położone w atrakcyjnej lokalizacji (na początku w siedzibie Fundacji przy Paderewskiego 29/3)
- przebywa w nim na stałe co najmniej jeden pracownik MAK (na początku wolontariusz) wspierany przez studentów odpowiadający na pytania zainteresowanych studiami osobiście, mailowo oraz telefonicznie
- na początku za darmo, z czasem uczelnie chcące, by ich oferta była w CIA płaciłyby stałą opłatę

- Wizyty w szkołach (B)
Wizyty promujące studiowanie w Kielcach w szkołach całej Polski (min. 2 w roku)
(jeśli będzie współpraca uczelni będzie to jedna z największych tego typu akcji w Polsce)
Zaczęlibyśmy od wizyt w Kielcach i w województwie świętokrzyskim.
- przygotowanie oferty dla uczelni
- uczelnie współfinansują wizyty (jeśli uda się pozyskać więcej uczelni, cena spada) oraz typują studentów do udziału w wizytach
- pozyskanie materiałów promocyjnych od uczelni
- MAK organizuje wyjazdy i koordynuje współpracę z uczelniami

- Tworzenie Klubów Orła w szkołach (B)
Coraz częściej wyższe uczelnie obejmują patronatami i współpracą szkoły ponadgimnazjalne
(część zakłada nawet własne)
MAK proponuje utworzenie w szkołach ponadgimnazjalnych (na początek) stałych „przedstawicielstw” kieleckich uczelni. W porozumieniu z dyrektorami szkół, najbardziej aktywni uczniowie tworzyliby Kluby Orłów: organizacje realizujące inicjatywy społeczne, których opiekunami byliby studenci kieleckich uczelni. Uczniowie, spotykając się co jakiś czas z ciekawymi studentami studiującymi w Kielcach, wspólnie realizując z nimi różne projekty, słyszeliby od nich, że warto studiować w Kielcach.
- Klubami Orłów opiekowaliby się studenci pochodzący z tych szkół
(co podnosiłoby ich wiarygodność w oczach uczniów, ich kolegów do niedawna)

- Wspólne stoisko promocyjne Kielc akademickich (B)
Zakup stoiska z logotypami MAK i hasłami zachęcającymi do studiowania w Kielcach.
Na co dzień stoisko byłoby umieszczane na ul. Sienkiewicza oraz podczas różnych imprez w regionie i służyłoby promocji Kielc jako ośrodka akademickiego
- uczelnie dostarczają materiały promocyjne oraz kierują studentów do namiotu, partycypują w kosztach wyjazdów
- MAK organizuje stoisko i koordynuje współpracę z uczelniami

- Dni Otwarte Kielc (B)
Wszystkie uczelnie kieleckie w ten sam dzień organizują Dni Otwarte
(pierwsza taka inicjatywa w Polsce)
- uczelnie organizują Dni Otwarte u siebie we własnym zakresie (my im tylko pomagamy)
- MAK zajmuje się rozgłoszeniem informacji w mediach oraz szkołach oraz koordynacją całości
- Prosimy miasto o pomoc w rozmowach z ZTM i MPK, aby między uczelniami tego dnia jeździła za darmo specjalna linii

- Autobus MAK (C)
Po Kielcach jeździ autobus oklejony hasłami zachęcającymi do studiowania w Kielcach
(np. MAK-Metropolia Akademicka Kielce-Dołącz do 50 000 kieleckich studentów)
- Prosimy miasto o pomoc w rozmowach z ZTM, aby MPK udostępniło autobus / autobusy do pomalowania (jak z Koroną). Także o środki na pomalowanie / oklejenie
- alternatywnie znajdujemy firmę, która za reklamę oklei taki autobus
- alternatywnie pozyskujemy uczelnie do pokrycia kosztu wykonania reklamy

- Współpraca z Innobusem Biura Innowacji jeżdżącym po województwie (C)
Po województwie jeździ tzw. Innobus czyli autobus promujący innowacje wśród uczniów. Czy nie mógłby też promować studiowania w Kielcach?
- kontakt z Biurem Innowacji, odpowiedzialnym za Innobus
- ustalenie zasad współpracy
- uczelnie dostarczają materiały oraz studentów do jeżdżenia
- MAK koordynuje wyjazdy i współpracę

- Poradnik / Informator „Dlaczego warto studiować w Kielcach?” (A)
- przygotowujemy informator w wersji PDF
- rozsyłamy po szkołach w całej Polsce w mailach
- w wersji max. przygotowujemy płyty CD lub wydanie papierowe i rozsyłamy po szkołach
(wówczas prosimy miasto / uczelnie o partycypowanie w tych kosztach)

- Nagroda Literacka Kielc (NiLeK) (C)
Główne ośrodki akademickie mają duże i znane imprezy / wydarzenia kulturalne związane ze studentami (np. Festiwal Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu czy JAPA w Łodzi). Coś co podnosi ich rangę i służy promocji.
W Kielcach, ze względu na tradycje literackie do których można się odwołać (Żeromski, Sienkiewicz, Wierna rzeka, ul. Sienkiewicza, itd.) pomysłem na akcję mógłby być konkurs literacki dla studentów (studencka NIKE).
Sądzę, że bardzo szybko można pozyskać patronaty i wsparcie takich instytucji jak Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, TVP Kultura, itd.
Alternatywnie: konkurs tańca dla studentów, gdzie jurorami mogłaby być Edyta Herbuś czy Michał Piróg.

- Elektroniczny Newsletter Akademicki (ENkA) (A)
Mimo iż na uczelniach kieleckich tygodniowo odbywa się ok.10 ciekawych wydarzeń (ok.400 rocznie) – od konferencji naukowych przez wernisaże po imprezy studenckie, większość z nich ma bardzo niszowy charakter: promowane (?) tylko na danym wydziale / instytucie / kierunku sprawiają, że często dopiero następnego dnia, z notki w regionalnej Gazecie Wyborczej można się dowiedzieć o tym, że gościem którejś z uczelni był bardzo ciekawy gość.
Dzięki sieci Tutorów MAK miałby swoich ludzi na każdym kierunku. Oni raz w tygodniu (w piątek) na specjalnym formularzu przesyłali by informacje do Koordynatora Enki, który sporządzałby z nadesłanych informacji newseletter i wysyłał do osób zainteresowanych.
(także – umieszczał newsletter na stronie MAK)
Dzięki temu student UJK wiedziałby bardzo szybko, że na Politechnice czy WSETINS ma miejsce ciekawe wydarzenie i mógł wziąć w nim udział.

- Kampanie promocyjne produktów i usług (C)

Na potrzeby partnerów MAK (lub komercyjnie, za odpłatnością) istniałaby możliwość przeprowadzania kampanii marketingowych lub wizerunkowych określonych produktów lub usług wśród studentów, pracowników uczelni lub w Kielcach i regionie.
To z jednej strony uczyłoby takich działań studentów, z drugiej pozwalało im nieco dorobić.

- kontakt z mediami (A)
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

Dział Wydarzeń

- Gala MAK (A)
Co roku, w Kielcach, odbywać się będzie wielka feta z udziałem mediów, władz lokalnych, kadry naukowej, studentów i przedsiębiorców połączona z wręczaniem nagród dla najlepszych studentów, wykładowców, przedsiębiorców współpracujących z uczelniami. Chodzi o pokazanie potencjału akademickiego miasta i budowanie wizerunku Kielc jako ośrodka akademickiego.
Gośćmi specjalnymi byliby: minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przedstawiciel Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

- Goście Specjalni MAK (A)
Najpierw raz w miesiącu, docelowo co 2 tygodnie, na różnych uczelniach i ich wydziałach odbywać się będą spotkania z ciekawymi, interesującymi postaciami Polski, województwa i Kielc

- Patronaty imprez i wydarzeń związanych z życiem i kulturą studencką (A)

MAK jako jeden z głównych celów stawia sobie ożywienie życia akademickiego. Pod każdym względem: rozrywki, edukacji, współpracy z rynkiem pracy, itd.
Stąd będziemy wspierać i pomagać w organizacji wszystkich imprez około-studenckich.

Dział Administracji i HR

- Obsługa administracyjna MAK (A)
Realizacja bieżącej obsługi prawno-administracyjnej MAK

- Spotkania informacyjno-rekrutacyjne

Spotkania informacyjne MAK na kieleckich uczelniach informujące o jego istnieniu i roli

- Rekrutacja do MAK (AAA)

- Rekrutacja dla partnerów MAK (C)
Arkadiusz Jerzy Stawicki

Arkadiusz Jerzy Stawicki RCASS-Świętokrzyskie
Regionalne Centrum
Analiz i Studiów ...

Temat: MAK - Metropolia Akademicka Kielce

II.5 Strategia działania MAK

Aby zrealizować założone cele niezbędna jest współpraca uczelni ze sobą, z samorządem i biznesem. Ponieważ sama idea rozwijania akademickości Kielc jako jednego z głównych kierunków rozwoju miasta jest nową, potrzeba nieco czasu na oswojenie się z nią przez same podmioty których miałaby ona dotyczyć. Zwłaszcza, gdy mówimy tu o współpracy podmiotów, które raczej ze sobą rywalizują niż współpracują.
Dlatego niezbędna jest bardzo duża delikatność i umiejętności dyplomatyczne, gdyż same argumenty merytoryczne – nawet najbardziej oczywiste, ukazujące korzyści ze współpracy, mogą okazać się niewystarczającymi.
Weźmy jeden z elementów promocji czyli wyjazdy do szkół. Obecnie kilka uczelni objeżdża praktycznie całe województwo świętokrzyskie. Po połączeniu sił – i współpracy z samorządem miasta i regionu możliwe byłoby objechanie nie tylko naszego, ale i kilku innych województw.
Najlepiej – gdyby zespoły przedstawiały spójną prezentację. Ale – rodzi się pytanie: jak ma ona wyglądać, aby zabezpieczyć interesy wszystkich. Aby nie było tak, że jedna uczelnia uzna, że inna jest faworyzowana…

Czym więc, jaką rolę miałby pełnić MAK? Niezależnego, neutralnego inicjatora działań zmierzających do zwiększenia atrakcyjności Kielc jako ośrodka akademickiego. Proponowalibyśmy uczelniom, władzom, organizacjom i przedsiębiorcom listę pewnych działań, rozwiązań, a one na zasadzie dobrowolności mogłyby do nich przystępować lub nie. Sytuacja jest o tyle czysta, że MAK posiada już siedzibę, pewne zaplecze finansowe, nie musi się więc oglądać na nikogo, gdyż ma już opracowany katalog działań, które i tak i tak będzie realizował niezależnie od liczby podmiotów współpracujących.
Pozwoli to występować MAK jako neutralnej platformie, nie faworyzującego nikogo inicjatora i koordynatora pewnych działań.
Współpraca odbywałaby się na zasadzie dobrowolności – tak naprawdę uzyskania korzyści np:
- wspólne wyjazdy do szkół obniżają koszty,
- jedno stoisko Kielc akademickich pozwoli na tańszą promocję na targach w całej Polsce,
- dołączenie do systemu zniżek MAK pozwoli korzystać ze zniżek wszystkim pracownikom (nie tylko studentom) danej uczelni,
- utworzenie jednego Centrum Informacji Akademickiej ułatwi pozyskiwanie informacji nt uczelni uczniom i maturzystom, co zwiększy ich liczbę jako studentów, itd.

Zespół MAK przygotował pewien startowy zestaw działań. Zbudowany na zasadzie klocków lego – poszczególne podmioty mogą, ale nie muszą wdrażać ich poszczególnych elementów, mogą wdrażać ich część, mogą je dowolnie modyfikować, na każdym etapie do nich dołączyć lub z nich odejść. I…nic się nie stanie, bo całość została pomyślana tak, aby w żadnym stopniu niczego nie narzucać i nie ograniczać autonomii żadnej z grup. (z czasem liczymy że, już wspólnie, narodzą się kolejne pomysły, kolejne inicjatywy. Zresztą, nie upieramy się nawet przy pakiecie startowym. Jeśli w trakcie rozmów naradzą się inne, lepsze pomysły – to one będą wdrożone. Nam zależy na nawiązaniu współpracy. Tym pierwszym kroku…
(ze względu na skrótowy charakter przedstawiony zostanie zarys tylko jednego z nich)

***

Działania podzielone na trzy pakiety:
- informacyjno-promocyjny
- uatrakcyjniający ofertę studiowania w Kielcach
- wspierający rozwój studentów

Pakiet I (informacyjno-promocyjny)
- wizyty w szkołach kilku województw
- stałe przedstawicielstwa w szkołach
- wizyty najlepszych uczniów na uczelniach kieleckich
- jedno miejsce w którym kandydaci mogliby uzyskać informacje o wszystkich uczelniach
- namiot promocyjny na ul. Sienkiewicza
- jeden dzień otwarty wszystkich kieleckich uczelni
- Wielka Gala Akademicka
- lobbing u władz, mediów i firm

MAK w działaniach promocyjnych Kielc akademickich proponuje wykorzystać efekt synergii kilku uczelni oraz zaangażować do niej także samorządy. Jeśli jedna uczelnia jest w stanie w ciągu miesiąca odwiedzić wszystkie szkoły ponadgimnazjalne naszego województwa, MAK proponuje połączyć siły i środki kilku uczelni, wesprzeć je środkami samorządów (marszałka oraz miasta Kielce) i zorganizować kampanię promującą studiowanie w Kielcach w szkołach kilku okolicznych województw.
W zaprzyjaźnionych szkołach utworzono by tzw. Kluby Orłów czyli grupy skupiające najbardziej aktywnych uczniów pod opieką naszych studentów (najlepiej byłych uczniów danej szkoły), które rozwijałyby aktywność społeczną, a równocześnie były swego rodzaju stałymi ambasadami kieleckich uczelni (np. co jakiś czas nasi wykładowcy mogliby jeździć tam z odczytami)
Raz w miesiącu zapraszano by do Kielc reprezentantów poszczególnych KO na specjalne weekendowe szkolenia liderskie (Zloty Orłów) prowadzone na naszych uczelniach i przez naszych wykładowców, które z jednej strony zwiększałyby ich umiejętności, z drugiej pozwoliłyby pokazać im nasze uczelnie i potencjał akademicki.
W siedzibie MAK przy Paderewskiego mieściłoby się Centrum Informacji Akademickiej (CIA)– jedno miejsce w którym zainteresowani mogliby uzyskać informacje nt wszystkich uczelni kieleckich.
Na ulicy Sienkiewicza w Kielcach wystawiony byłby stały namiot promujący kieleckie uczelnie.
Wszystkie uczelnie w jeden i ten sam dzień organizowałyby Kieleckie Dni Otwarte (KOD), a między uczelniami jeździłyby darmowe autobusy.
Raz do roku odbywałaby się Wielka Gala Akademicka podczas której wyróżniano by kadrę i studentów promując potencjał ośrodka akademickiego.
Stały lobbing u decydentów. Parlamentarzystów, mediów, biznesu. Prezentowanie wagi i potencjału akademickiego Kielc i prezentowanie opinii publicznej danych to potwierdzających.
Do tego – jedna strona www pokazująca potencjał Kielc akademickich, wspólne wyjazdy na targi edukacyjne, połączone kampanie promocyjne, itp.
Tak kompleksowych – i do tego tanich, rozwiązań nie ma nigdzie w Polsce.
Uczelnie i tak jeżdżą z wizytami, studenci opiekujący się Klubami Orłów mogliby się spotykać z ich członkami w czasie swoich wizyt w domach rodzinnych, uczestnicy Zlotów mogliby spać w akademikach, siedziba CIA mieściłaby się w fundacji (odpada koszt czynszu), a opiekę nad nią sprawowaliby studenci w ramach praktyk czy jako wolontariusze.



Wyślij zaproszenie do