Anna Grabowska

Anna Grabowska Digital Media
Producer

Temat: Wersja koncertowa opery 'Rinaldo' - Opera Rara w Krakowie

Krakowskie Biuro Festiwalowe zaprasza na ostatnią w tym roku odsłonę cyklu Opera Rara - wersję koncertową opery George'a Friderica Handla 'Rinaldo'. Koncert odbędzie się 18 grudnia o godzinie 20.00 w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Accademia Bizantina
Ottavio Dantone – dyrygent

Rinaldo: Sonia Prina
Almirena: Maria Grazia Schiavo
Goffredo: Christophe Dumaux
Armida: Roberta Invernizzi
Argante: Alain Buet

RINALDO jest jedną z pierwszych oper Handla skomponowanych dla Londynu (prapremiera: 1711). Libretto dzieła oparte zostało na fragmencie Jerozolimy wyzwolonej Torquata Tassa, a akcja opery rozgrywa się w okresie wojen krzyżowych. Zainteresowanie tematyką orientalną oraz zderzeniem kultur jest charakterystyczne dla zainteresowań orientalnych doby baroku. Wiązało się z rosnącym wpływem Porty Otomańskiej, i politycznej pozycji Turcji. polityka jest jednak pretekstem do operowej intrygi, której skomplikowane relacje łączą się w zaskakujący sposób z walką saracenów z chrześcijanami o dominację nad miastem świętym – Jerozolimą. Akcja dzieła rozgrywa się w Palestynie około 1100 roku. Generał chrześcijańskiej armii Gofred obiecuje dowódcy swych wojsk Rinaldo rękę swojej córki, Almireny. Stawia jednak jeden trudny warunek zdobycia przez żołnierza świętego miasta. Dochodzi do świętej wojny, w której ścierają się wojska Gofreda z armią króla Jerozolimy, Argante. Tego ostatniego magiczną mocą wspierają zaklęcia Armidy, czarodziejki i królowej Damaszku, kochanki Arganie, która postawia mu pomóc w walce z Rinaldem. Uprowadza tym samym Almirenę, a bezsilny wobec sił magicznych Gofred zastanawia się, czy nie skorzystać także z pomocy magii. W towarzystwie swojego brata - Eustazia i Rinalda wyrusza do Maga. Armidzie udaje się zwieść Rinalda i odciągnąć go od przyjaciół wabiąc go do swojego pałacu. Efekt jest nieoczekiwany, ponieważ czarodziejką zakochuje się w chrześcijańskim dowódcy, Argante zaś traci głowę dla Almireny. Klasyczna zamiana ról, znana chociażby z bazującego na podobnej historii miłosnej i wojennej - Bajazeta Antonia Vivaldiego - znajduje swój równie niespodziewany finał: Gofred i Eustazio dostają od Maga czarodziejską różdżkę, dzięki której mogą zniszczyć pałac i uwolnić Rinalda oraz Almirenę. Zwycięskie wojska chrześcijańskie biorą do niewoli Armidę i Argante, Ci zaś nawracają się na wiarę chrześcijańską. Nic nie stoi na przeszkodzi, aby Rinaldo połączył się z ukochaną Almireną.

Perypetie miłosne i historię świętej wojny wyśpiewają w Krakowie najwybitniejsi śpiewacy sceny barokowej. Mistrzowska rola Soni Priny, która sama twierdzi, że rola Rinalda jest stworzona specjalnie dla jej rejestru i temperamentu, brawurowa interpretacja żywiołowej Marii Grazii Schiavo w roli ukochanej chrześcijańskiego żołnierza czy wirtuozeria wokalna Roberty Invernizzi – znanej z pięknych wykonań muzyki oratoryjnej z festiwalu Misteria Paschalia. Wybitnym śpiewaczkom towarzyszyć będą znakomici soliści i instrumentaliści skupieni wokół charyzmatycznego Ottavia Dantone.

OTTAVIO DANTONE - kształcił się w zakresie gry na organach i klawesynie w Conservatorio „G. Verdi” w Mediolanie. Już w czasie nauki rozpoczął regularną karierę koncertową, poświęcając jednocześnie czas na studia nad muzyką dawną i wykonawstwem historycznym. Szybko osiągnął zainteresowanie publiczności i krytyki. Jest laureatem dwóch najważniejszych międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1985) i Brugii (1986). Dantone jest pierwszym i jedynym klawesynistą włoskim, który zdobył międzynarodową renomę. W 1996 roku został dyrektorem muzycznym zespołu Accademia Bizantina, z którym związany jest do dziś. W 1999 roku debiutował na polu opery (Giulio Sabino G. Sartiego w jego własnym opracowaniu). Od tego czasu przygotował kilkanaście premier mniej znanego repertuaru doby klasycyzmu i romantyzmu. W 2005 roku poprowadził w La Scali entuzjastycznie przyjętą realizację Rinalda G.F. Handla (w reżyserii Piera Luigiego Pizziego). Dantone koncertuje jako solista i dyrygent. Występuje w najważniejszych salach na całym świecie i na najbardziej prestiżowych festiwalach. Dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych, m.in. dla wytwórni Decca (albumy z Andreasem Schollem), Harmonia Mundi, Naïve, Arts, Dynamic i Stradivarius.

ACCADEMIA BIZANTINA - zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku na oryginalnych instrumentach i zgodnie z prawidłami historycznymi. Od 1996 roku formacją kieruje Ottavio Dantone. Artyści koncertowali na festiwalach w całej Europie, obu Amerykach, Bliskim Wschodzie, Meksyku i Japonii. Obecnie Accademia Bizantina jest jednym z najwyżej cenionych zespołów na świecie. W ostatnich latach umocniła również swoją pozycję najważniejszej formacji zajmującej się operą barokową we Włoszech. Do jej najbardziej spektakularnych sukcesów zalicza się realizacje dzieł G.B. Pergolesiego (L’Olimpiade), G.F. Handla (Orlando) i C. Monteverdiego (L’Orfeo, Il ritorno d’Ulisse in Patria), które prezentowali nie tylko we Włoszech, ale również m.in. we Francji, Argentynie, Brazylii, Chile i Urugwaju. Działalność zespołu (kładącego w doborze repertuaru szczególny nacisk na spuściznę kompozytorów włoskich) dokumentują nagrania m.in. dla wytwórni Decca, Arts, Harmonia Mundi i Naïve (album z motetami Vivaldiego z Sandrine Piau wygrał „Midem Classical Award 2007”).

Więcej o spektaklu i cyklu Opera Rara na stronie www.operarara.pl

Spotkanie na Goldenline: RinaldoAnna Grabowska edytował(a) ten post dnia 19.11.09 o godzinie 12:49

konto usunięte

Temat: Wersja koncertowa opery 'Rinaldo' - Opera Rara w Krakowie

Bardzo ładnie... Tylko, że "rara" oznacza rzadka, a "Rinaldo" jest jedną z najpopularniejszych oper Handla, i na rynku znajdują się co najmniej trzy jej prestiżowe nagrania.
Anna Grabowska

Anna Grabowska Digital Media
Producer

Temat: Wersja koncertowa opery 'Rinaldo' - Opera Rara w Krakowie

Rinaldo to dzieło, któremu z dwóch powodów przypisuje się szczególne znaczenie. Po pierwsze: opera ta była angielskim debiutem kompozytorskim Handla - to jej spektakularny sukces zadecydować musiał o tym, że młody cudzoziemiec, który swą pierwszą wizytę na Wyspie traktował jako zagraniczne tournée, zaczął się poważnie zastanawiać nad ewentualnością związania życia i kariery artystycznej na stałe z Londynem. Po drugie zaś: Rinaldo był pierwszą w historii operą włoską stworzoną specjalnie dla angielskiego teatru.

Wersja koncertowa Rinaldo w wykonaniu Akademii Bizantina to wyjątkowa realizacja – tego składu solistów nie można spotkać na żadnej z polskich scen.

konto usunięte

Temat: Wersja koncertowa opery 'Rinaldo' - Opera Rara w Krakowie

Bardzo ładnie, tylko nie na temat. "Rinaldo" to opera znana i nagrywana - o czym napisałem, zatem żadna "rara". Zgadzam się, że to wyjątkowa realizacja, ale nie dzięki drugorzędnym solistom. Po prostu usłyszenie (że o zobaczeniu na scenie nie wspomnę) opery barokowej w Polsce to gratka. Z tego powodu każda opera barokowa u nas jest "rara".

konto usunięte

Temat: Wersja koncertowa opery 'Rinaldo' - Opera Rara w Krakowie

Jan H.:
Bardzo ładnie, tylko nie na temat. "Rinaldo" to opera znana i nagrywana - o czym napisałem, zatem żadna "rara". Zgadzam się, że to wyjątkowa realizacja, ale nie dzięki drugorzędnym solistom. Po prostu usłyszenie (że o zobaczeniu na scenie nie wspomnę) opery barokowej w Polsce to gratka. Z tego powodu każda opera barokowa u nas jest "rara".


Jakie pan ma prawo orzekać, który skład jest drugorzędny, a który pierwszorzędny? Moze pan, jak każdy z nas twierdzić, że to wykonanie przypadło panu bardziej do gustu niż tamto, albo że barwa tego mezzosopranu odpowiada panu bardziej niż tamtego, ale na tym koniec! A jeśli się panu nie podoba formuła cyklu "Opera rara", to niechże pan stworzy lepszą. A najlepiej proszę zorganizować swój autorski, festiwal oper barokowych, wystawianych w Polsce, na którym zaprezentuje pan rodzimej, zahukanej, publiczności "pierwszorzędny" (cokolwiek to znaczy) garnitur artystów.
Póki co, proszę o więcej wyrozumiałośći dla nas, zwykłych, krajowych melomanów, których głuchota i ciasne horyzonty stawiają poza nawiasem wielkiej i jedynie prawdziwej, pierwszorzędnej kultury, z której pan ma szczęście czerpać pełnymi garściami w Lizbonie. Nam, tymczasem, pozostają przez nikogo nie oklaskiwani, bo nieznani w szanującej sie części Europy pierwszej prędkości (za Prodim): Minkowski, Jaroussky, Genaux, Invernizzi oraz kilka jeszcze nazwisk pojawiających sie w tym jakże niefortunnie nazwanym krakowskim cyklu operowym.
Zyczę panu dalszych sukcesów w wielkim świecie pierwszorzędnych ludzi!

konto usunięte

Temat: Wersja koncertowa opery 'Rinaldo' - Opera Rara w Krakowie

Zyczę panu dalszych sukcesów w wielkim świecie pierwszorzędnych ludzi!

Dziękuję.
PS. Strasznie Pan zakompleksiony...Jan H. edytował(a) ten post dnia 25.11.09 o godzinie 18:09

Następna dyskusja:

Wersja koncertowa opery 'Ag...




Wyślij zaproszenie do