Temat: Wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Witam,
Teoria jednego okienka to całkowite nieporozumienie zważając na fakt, iż organ przyjmujący dokumenty nie jest kompleksowo przeszkolony do weryfikacji tych dokumentów...
Wniosek o wpis do ewidencji EDG-1 składa się w gminie, w której jesteś zameldowany. Jeśli chcesz złożyć wniosek o wpis do ewidencji w gminie innej niż miejsce zameldowania na pobyt stały, wystarczy tymczasowy meldunek.
Panie w gminie niby przyjmą wszystko co się złoży, ale gmina weryfikuje tylko wniosek EDG-1. Teraz za taki wpis już nie ma pobieranych opłat jak jeszcze rok temu (100zł).
Wpis jest darmowy. W urzędzie gminy składasz obowiązkowo wniosek: EDG-1. Gmina wysyła kopie wniosków do: urzędu statystycznego, urzędu skarbowego oraz ZUS.
Oznaczenie przedsiębiorcy, którego wniosek dotyczy = imię nazwisko nazwa firmy (dokladnie w tej kolejności).
Nazwa skrócona = sama nazwa firmy bez imienia i nazwiska
W gminie razem z wnioskiem EDG-1 możesz złożyć dodatkowo: dokumenty do ZUS (druk ZUA) oraz dokumenty do urzędu skarbowego (VAT-R i VAT-R/UE dla jednostek handlujących z krajami UE). Napisałam MOŻESZ, ale radzę zrobić to bezpośrednio w każdym z urzędów osobiście. W razie błędów będziesz bowiem wzywany do poszczególnych urzędów, a jeśli pojedziesz tam osobiście, poprawki zrobisz w ciagu sekundy przy okienku. Opłata za VAT-R wynosi 170zł i można ją ujmować w koszty firmy. Za VAT-R/UE nie ma opłaty, ale nie możesz zgłosić wniosku VAT-R/UE jeśli nie złożysz wniosku VAT-R - czyli najlepiej zgłosić wszystko razem, w razie gdybyś planował potem rozszerzanie działalności na rynku unijne.
Wniosek EDG-MW wypełniasz tylko wtedy jeśli masz więcej niż jedno miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (jeśli składasz wniosek na adres swojego miejsca zameldowania to wypełniasz tylko wniosek EDG-1).
Wniosku EDG-RB nie dasz rady wypełnić, bo nie masz jeszcze rachunku firmowego. Aby uruchomić rachunek firmowy potrzebny jest REGON, który dostaniesz dopiero po tym jak urząd statystyczny otrzyma kopie dokumentacji z gminy (zazwyczaj trwa to wszystko do 10 dni). Urząd statystyczny przesyła REGON pocztą.
Po uzyskaniu wpisu do ewidencji zgłaszasz do ZUS druk ZFA (wcześniej nie możesz bo tam się wpisuje numer wpisu.... którego de facto składając wniosek EDG-1 i inne papiery jeszcze nie znasz).
Po uzyskaniu numeru REGON
- składasz do ZUS wniosek ZIPA
- możesz otworzyć konto bankowe
- składasz wtedy do gminy wniosek EDG-RB
Pozdrowienia,
Sylwia Michno
SYLWIA MICHNO edytował(a) ten post dnia 10.06.09 o godzinie 16:54