konto usunięte

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Modernizacja wysłużonych gratów, które nie wiadomo ile jeszcze będą latać.
Pomopowanie niemałych pieniędzy w sprzęt, który i tak długo nam nie posłuży...
Ja osobiście jestem zwolennikiem zakupu nowego sprzętu (L-159, Hawk...), który posłuży nam wiele lat i mają większe możliwości bojowe od zmodernizowanych Iskier, w których poza awioniką nic się nie zmieni, ponieważ się nie da...

Co sądzicie?

konto usunięte

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Szymon Gębka:
Modernizacja wysłużonych gratów, które nie wiadomo ile jeszcze będą latać.
Pomopowanie niemałych pieniędzy w sprzęt, który i tak długo nam nie posłuży...
Ja osobiście jestem zwolennikiem zakupu nowego sprzętu (L-159, Hawk...), który posłuży nam wiele lat i mają większe możliwości bojowe od zmodernizowanych Iskier, w których poza awioniką nic się nie zmieni, ponieważ się nie da...

Co sądzicie?
wydaje mi sie ze nie
sadze ze zmarnowalismy szanse z IRYDA a teraz troche miotamy sie
Moim zdaniem z ISKRY juz nic wiecej sie nie wycisnie

konto usunięte

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Sensu modernizacji brak. Przyczyna podstawowa - stare zużyte płatowce (a więc ogromne ryzyko związane ze zmęczeniem materiału), plus konstrukcja pewnie niezbyt podatna na głębsze modyfikacje, i mająca ze współczesnym odrzutowcem, wspólne co najwyżej skrzydła. Już lepiej A4 Skyhawk kupić ze złomu w Arizonie :))

konto usunięte

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Iryda updała nie tylko ze względów prodeduralno-"układowych". Ogólnie nie była to udana konstrukcja, a wpompowano w nią kasę, którą można były przeznaczyć na zakup nowego sprzętu...
Iryda moim zdaniem była nieudaną próbą skopiowania AlphaJet'a...
Osobiście byłbym przeciwko zkupowi Irydy pod postacią, jaką znam, nawet gdyby ten program nie upadł.
Kiedyś powstała bardzo ciekawa koncepcja w prywatnym przedsiębiorswie samolotu Iskra-2. Rokowania miała bardzo dobre, miała dobrą aerodynamikę, nowoczesną konstrukcję. Jedyny minus, jakiego osobiście się dopatrzyłem to słaby udzwig, co wykluczało użycie samolotu w działaniach bojowych (jakichkolwiek).

Ale może właśnie to jest dobry pomysł, by szukać rozwiązania w firmach Polskich, ale prywatnych...

konto usunięte

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Cofam pytanie. Niemniej udźwig Bielika rzeczywiście żaden.Grzegorz S. edytował(a) ten post dnia 19.09.08 o godzinie 18:39

konto usunięte

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Cofam odpowiedź :)Szymon Gębka edytował(a) ten post dnia 19.09.08 o godzinie 18:41
Tomasz Błaszczyk

Tomasz Błaszczyk Pomagam zdobyć
finansowanie dla
firm. Kredyty,
Leasingi, ...

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

osobiście skłaniałbym się ku hawkom. Iskry niestety nie nadają się do dalszej modernizacji. na nich nie wyszkoli się wysokiej klasy specjalisty. niestety konstrukcja mocno zużyta historycznie.

konto usunięte

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Kolejna modyfikacja ISKRY? Absolutne nieporozumienie!! Maszyna stworzona w połowie lat 60 XXw jako samolot szkolny dla pilotów latających na maszynach typu MiG. W obecych czasach kiedy wycofuje się już nawet Su i już poważnie myśli o następcach MiG-ów 29 nie mozna szkolić na Iskrach. Możliwe jest wzięcie wszelkiego rodzali maszyn szkolnych typu Hawk czy L159. CZesi zresztą mocno lobbowali za swoją maszyną przedstawiając cały system szkolenia. Bez maszyny szkolnej raczej nie ma co marzyć o dobrym wyszkoleniu pilotów...
Mirosław O.

Mirosław O. Doradca Bankowości
Korporacyjnej

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Czas ucieka... o samolotach treningowych powinnismy myśleć już dawno (było wielu, którzy dawno o tym pisali) wtedy mieliśmy czas na spokojne zaplanowanie ich kupna, dostosowania, modernizacji, częściowej produkcji lub montażu. A teraz? Działamy pod coraz większą presją czasu. Moim zdaniem znowu damy ciała - nawet w PZL 130 Orlik dobrze nie zainwestowaliśmy i nie mamy z prawdziwego zdarzenia samolou szkolenia podstawowego... Wojskowi na niego narzekają (moim zdaniem przesadzają). Także bardzo jesteśmy zapóźnieni. Dlatego Ja proponuję:
1) wreszcie prawdziwa modernizacja PZL 130 Orlik - z jak największym udziałem polskiego przemysłu i udziału (jak wiadomo PZL Okęcie jest własnością EADS poprzez CASA w ramach offsetu za C295 - co też skandal jest by w ramach offsetu sprzedawać firmy),
2) wybór pomiędzy Hawk, M346 (czyli przejęty przez włochów jak 130), lub L139/159 (nie biorę pod uwage koreańskich) - i dogadanie się tak aby jak największa część produkcji/montażu była w Polsce.
Ale jak tu teraz wypośrodkować - jedno stawiają na możliwości samolotu (M346, potem Hawk, na końcu L139/159), inni będą postrzegać poprzez udział przemysłu naszego a moim zdaniem wyjdzie jak zwykle:
kupimy za granicą, najmniejszą ilość jaką będziemy mogli, najtaniej jak będziemy mogli, bez korzyści dla przemysłu, nie najlepszy samolot.
I w ten sposób nikt nie będzie zadowolony za to powiemy: mamy coś na miarę naszych możliwości :) jak to w filmie Miś było :)

ps. wszystko się w polsce starzeje i nikt nie ma odwagi czegoś rozsądnego z tym zrobić... tracimy kasę tylko na komisje sejmowe...
Paweł P.

Paweł P.
Automatyk-Elektryk/M
anager

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Swojego czasu chyba była propozycja produkcji samolotu MiG AT w Mielcu...Paweł Pietrzak edytował(a) ten post dnia 28.12.08 o godzinie 14:11
Dominik Bartłomiejczyk

Dominik Bartłomiejczyk własna działalność

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Czy Iryda była aż tak kiepskim projektem? Nie do końca. Koncepcja i podstawy były dobre, tylko jak to w przypadku naszego kraju nad Wisłą bywa, efekt końcowy wyszedł zbyt przekombinowany.
Podobnie było z inną konstrukcją inż. Sołtyka - TS-16 Grot. Pierwszy polski samolot naddźwiękowy. Oczywiście skrzydła zostały podcięte przez Big Brothera na wschodzie.
Podobnie z projektem samolotu szturmowego Skorpion z początku lat 90-tych.
Paweł P.

Paweł P.
Automatyk-Elektryk/M
anager

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Według mnie Iryda wcale nie była aż takim złym samolotem jak większość uważa. Fakt faktem że była nie dopracowana ale bądźmy szczerzy-każdy samolot wieku dziecięcego boryka się z mniejszymi lub większymi problemami. Nawet takie konstrukcje jak F-22 we wczesnej fazie rozwojowej borykały się z różnymi awariami a i nie obeszło się bez katastrof.
Z Irydą problem raczej był taki że wpompowano w ten projekt dużo kasy, która rozeszła się bokami a nie koniecznie była przeznaczona na dalsze prace nad projektem I-22.
Samolocik mimo że cudem techniki nie był miał potencjał. Powstały (co prawda większość tylko na papierze) kolejne wersje rozwojowe w postacji wariantu M-95, M-96 oraz warianty szturmowe M-97MS, M-97S oraz M-99 Orkan. Do tego wystarczyło wyposażyć samolot w zachodnią awionike i naprawdę mielibyśmy całkiem przyzwoity samolot szkolno-bojowy.
Ogólnie szkoda, że projekt Irydy upadł bo dawał on Mielcowi duże szansu rozwoju a tym samym możliwość pracy nad innymi samolotami takimi jak np następcy Skytruck-a czyli PZL M-34.
Według mnie przed Irydą stały również duże szanse eksportowe do Indi, które używają polskich TS-11 Iskra. a co za tym idzie myślę że Hindusi wspomogliby finansowo dalszy rozwój i modernizacje konstrukcji...
Rzeczywistość jednak jest taka że PZL Mielec to już przeszłość :( Szkoda, że podobny los widze czeka PZL Okęcie gdzie EADS skutecznie blokuje modernizacje Orlików i w ogóle nie starają się promować tej konstrukcji w świecie.
Fakt faktem że kiedyś pewnie w końcu rozwiną troche tą konstrukcje choćby do standardu TC-II "Glass cockpit" lub przynajmniej do wariantu TC-II "Garmin" ale będzie ona już przestarzała aby mogła skutecznie konkurować z innymi konstrukcjami w różnych przetargach a kupi ją pewnie tylko nasze wojsko za ciężkie pieniądze i to nie dlatego że będzie to najlepsza propozycja tylko dlatego że nie stać nas na inne nowe samoloty i bardziej opłacalnie będzie zmodernizować obecne maszyny do nowszego standardu.

PS.powstała kiedyś wersja rozwojowa samolotu TS-11 Iskra - był to wariant dwusilnikowy Iskry (jeden silnik znajdował się nad drugim podobnie chyba jak w samolocie BAC Lightning. Czy ktoś z Was posiada może jakieś rysunki tej wersji? Jeśli tak to poprosiłbym o jakiś namiar na nie.
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Doskonałym pomysłem wydaje się pomysł połączenia z Czechami w produkcji L-159 jedno jak i 2 miejscowej wersji. Obecnie mamy F-16. Su-22 i MiG-29 się starzeją, pozbyliśmy się MiG-21. L-159 wydaje się najlepszym i najtańszym wyjściem aby jakoś przeżyć. Mógł doskonale zastąpić narazie Su-22 w roli lekkiego szturmowca oraz MiG-21 w roli lekkiego mysliwca i patrolowca przestrzeni powietrznej. Adekwatnie do MiG-AT, też ciekawa to była koncepcja ale ze względów politycznych niemożliwa. Obecnie zostajemy z małym parkiem maszyn poprzez zrezygnowanie z modernizacji tego co posiadamy a brakiem srodków i woli na nowe maszyny. Ogólnie to całe siły powietrzne obecnie to brak dobrej woli do jakichkolwiek działań czy modernizacyjnych czy zakupowych.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Czeskim odpowiednikiem TS 11 Iskra byl L 29 Delfin, piekny samolot wyprodukowany w ponad 4.000 szt.
Po L 29 zostal wprowadzony jako szkoleniowy L 39 Albatros, modernizowany na typ L 139 - wyprodukowano do 4.000 szt. i
nastepnie L 59 unowoczesniony na wersje z zachodnim silnikiem i awionika typ L 159.
Jaka by to musiala byc modernizacja, aby Iskra spelnila warunki techniczne chociaz L 139 ?
Chyba jest tanszy zakup, niz produkcja przy zapotrzebowaniu na taka ilosc sprzetu.
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Czeskim odpowiednikiem TS 11 Iskra byl L 29 Delfin, piekny samolot

No i UW wybrał L-29 a nie Iskrę i coś w tym musiało być.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

L 29 albo byl lepszym samolotem, albo to byl uklad..........
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Ladislav Zaparka:
L 29 albo byl lepszym samolotem, albo to byl uklad..........

No i u Was mysleli, jak były pokazy dla UW to czytałem , że naszej Iskrze przeszkadzaliście i to całkiem znacznie:-). Chodziło o powstawanie kurzu z brudem co nasza Iskra zasysała przy starcie, ale nie wiem gdzie to czytałem. Na pewno w jakims opracowaniu.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

No ja i potom przeszkadzalisme i w jej sprzedawaniu i ulepszaniu.........
L 29 zostal sprzedany w znacznych ilosciach i poza uklad warszawski, latala w polnocnej Afryce,Asii itd.
Iskra zostala wyprodukowana w okolo 300 egz. a sprzedano ja do Indii.
Jak by byla lepsza, to by i znalazla wiecej klientow i nieznalazla.
I takie sa fakty.

konto usunięte

Temat: TS-11F Iskra - Czy to ma sens?

Modernizacja TS-11 raczej odpada. Ten samolot, chociaż znakomity w pilotażu już się po prostu zużył. Propozycja modernizacyjna ITWL, to wkładanie komputera i abs do syrenki.
Podstawowym problemem zaawansowanego szkolenia lotniczego nie jest nauka pilotażu, bo w praktyce współczesne samoloty same latają, byle im w tym nie przeszkadzać :-) Tak naprawdę chodzi o to, aby nauczyć pilota obslugi awioniki, uzbrojenia, systemów WRE, które sa używane na samolotach bojowych, redukując nalot szkoleniowy na tych ostatnich. Dlatego największy nacisk kładzie się na charakterystyki lotne, zbliżone do samolotu bojowego, awionika (wskaźniki, HUD, HOTAS) takie, jak samolocie bojowym oraz symulator radaru i uzbrojenia.
W praktyce włoski M-346 i koreański T-50 są najbliższe ideałowi. Hawk, nawet Mk 128 jest samolotem poddźwiękowym. Czeski L-159 w proponowanym wariancie dwumiejscowym T-1 i jednomiejscowym ALCA są już wyprodukowane, a AeroVodochody chcą je sprzedać, bo czeskie siły powietrzne zrezygnowały z eksploatacji większości z nich, wię zalegają magazyny fabryczne. Polska propozycja EM-10 Bielik, zwana także Iskra II, to dość udana konstrukcja, przyzwoita pilotażowo, ale niestety bez koniecznego wyposażenia.
Decyzje w sprawie modernizacji PZL-130 Orlik zapadły. W chwili obecnej samoloty przechodzą pierwszą modernizację (skrzydła i silniki). Określona została ilość samoltów, które będą poddane modernizacji TC-II (Garmin) i TC-III (Glass Cockpit). Nazwy są wzięte z oferty EADS, ale to jeszcze nie oznacza, że EADS będzie robił tą modernizację, bo inne firmy także są zainteresowane. W chwili obecnej sprawa rozbija się o fundusze na modernizację i wybór wykonawcy.
W pełni zagadzam się z opinią, że SP pilnie potrzebują samolotu szkolenia zaawansowanego i to jak najszybciej. Grozi nam bowiem to, że w Dęblinie będziemy szkolić podstawowo, a reszta szkolenia będzie się odbywać za granicą (czyt. w USA).

Następna dyskusja:

NSM czy RBS? Wasze zdanie...




Wyślij zaproszenie do