konto usunięte

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Trochę mojej pisaniny o czołgach i innych śmigłowcach może ktoś znajdzie coś interesującego:
http://www.usmatters.org/?cat=4

Przepraszam, że tylko link, ale samego tekstu jest trochę sporo.
Pozdrawiam,
Kuba Link-Lenczowski

konto usunięte

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Jakub L.:
Trochę mojej pisaniny o czołgach i innych śmigłowcach może ktoś znajdzie coś interesującego:
http://www.usmatters.org/?cat=4

Kuba,

podsumowanie b. ciekawe. Z większością tez zgadzam się - wybór F-16 był udany, potrzebujemy nowszych, uniezależnionych od powietrza atmosferycznego OP, potrzebujemy Leopardów, niezbędne są nowe śmigłowce, i to bynajmniej nie BlackHawki, które mają mniej więcej odpowiednik w postaci Sokoła. Do Twojej analizy zaklupu F-16 dorzuciłbym jeszcze:
- brak Link16 u Gripena (dopiero teraz implementowany),
- brak możliwości wypełniania zadań SEAD,
- szybka utrata prędkości w ciasnych manewrach (delty i podobne układy skrzydła tak mają) - na dłuższą metę samolot mający skrzydło pasmowe (F-16, MiG-29) jest w stanie utrzymać w zakręcie energię lepiej niż delta.

Pozdrawiam,
M.
Jacek Piotrowski

Jacek Piotrowski ...teatr mój widzę
ogromny...

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

To o czym piszecie jest słusznym. Tylko najpierw tzreba zabliźnić rany. Nie zapominac że nasze wojsko jest obecne poza granicami. Gdy jechaliśmy do Iraku żołnierzy wyposażono w targiczny sprzęt. Juz z litości nie wspomne kto był wówczas ministrem obrony. I z podobnymi sytuacjami borykamy sie do tej pory. A to generuje wielką ilośc kasy, która powinna iść na normalna modernizację.

konto usunięte

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Jacek P.:
To o czym piszecie jest słusznym. Tylko najpierw tzreba zabliźnić rany. Nie zapominac że nasze wojsko jest obecne poza granicami. Gdy jechaliśmy do Iraku żołnierzy wyposażono w targiczny sprzęt.

Akurat nie wiem, czy można było wysłać lepszy.
Mi-24D - owszem, można było posłać nowsze i lepiej wyposażone Mi-24W. Tyle, że to niewiele by pomogło w patrolowaniu i walkach z piechotą/partyzantami.

Sokoły? Honkery? - toż to krajowa produkcja, jak uporczywie twierdzą niektórzy - nie gorsza od zagranicznej.

To, że kamizelki były opancerzone tylko od przodu - cóż, spadek po LWP. Mieliiśmy szturmem iść na Zachód, na Niemcy i Danię, a nie walczyć z partyzantami, którzy strzelają z różnych niespodziewanych kierunków...

Juz z litości nie wspomne kto był wówczas ministrem obrony. I z podobnymi sytuacjami borykamy sie do tej pory. A to generuje wielką ilośc kasy, która powinna iść na normalna modernizację.

To niezupełnie tak, jak piszesz.
Leopardy mamy dostać za symboliczne kwoty.
Podobnie można by pozyskać 16-32 F-16 MLU, zastąpić Su-22 (ponad 40 sztuk) i eskadrę samolotów szkolno-bojowych - to by obniżyło koszty utrzymania i szkolenia bez obniżania gotowości bojowej.
Osobną sprawą pozostają śmigłowce dla lotnictwa wojsk lądowych - tu nie zanosi się na żaden prezent, trzeba będzie sięgnąć do portfela. A jest po co do zastąpienia będą niebawem Mi-2, Mi-24, Mi-8/17, morskie Mi-14 - czyli praktycznie cała flota (wyłączywszy Sokoły). Mi-2 mógłby zostać zastąpiony przez krajowy SW-4, ale nietety są obawy, że SW-4 podzieli los Irydy.
Jacek Piotrowski

Jacek Piotrowski ...teatr mój widzę
ogromny...

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Maciej K.:
Jacek P.:
To o czym piszecie jest słusznym. Tylko najpierw tzreba zabliźnić rany. Nie zapominac że nasze wojsko jest obecne poza granicami. Gdy jechaliśmy do Iraku żołnierzy wyposażono w targiczny sprzęt.

Akurat nie wiem, czy można było wysłać lepszy.
Mi-24D - owszem, można było posłać nowsze i lepiej wyposażone Mi-24W. Tyle, że to niewiele by pomogło w patrolowaniu i walkach z piechotą/partyzantami.

Sokoły? Honkery? - toż to krajowa produkcja, jak uporczywie twierdzą niektórzy - nie gorsza od zagranicznej.

To, że kamizelki były opancerzone tylko od przodu - cóż, spadek po LWP. Mieliiśmy szturmem iść na Zachód, na Niemcy i Danię, a nie walczyć z partyzantami, którzy strzelają z różnych niespodziewanych kierunków...

Juz z litości nie wspomne kto był wówczas ministrem obrony. I z podobnymi sytuacjami borykamy sie do tej pory. A to generuje wielką ilośc kasy, która powinna iść na normalna modernizację.

To niezupełnie tak, jak piszesz.
Leopardy mamy dostać za symboliczne kwoty.
Podobnie można by pozyskać 16-32 F-16 MLU, zastąpić Su-22 (ponad 40 sztuk) i eskadrę samolotów szkolno-bojowych - to by obniżyło koszty utrzymania i szkolenia bez obniżania gotowości bojowej.
Osobną sprawą pozostają śmigłowce dla lotnictwa wojsk lądowych - tu nie zanosi się na żaden prezent, trzeba będzie sięgnąć do portfela. A jest po co do zastąpienia będą niebawem Mi-2, Mi-24, Mi-8/17, morskie Mi-14 - czyli praktycznie cała flota (wyłączywszy Sokoły). Mi-2 mógłby zostać zastąpiony przez krajowy SW-4, ale nietety są obawy, że SW-4 podzieli los Irydy.
Mi bardziej chodziło o wydxwiek propagandowy. Było wielkie HALO, a okaząło się, ze na tak niebezpieczne akcje nie mamy zbyt wiele czegoś dobrego. Był po prostu zastój w siłach zbrojnych.
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Leopardy mamy dostać za symboliczne kwoty.
Podobnie można by pozyskać 16-32 F-16 MLU, zastąpić Su-22 (ponad 40 sztuk) i eskadrę samolotów szkolno-bojowych - to by obniżyło koszty utrzymania i szkolenia bez obniżania gotowości bojowej

Jak chcesz obniżać koszty jak do F-16:
1.Brak pilotów i techników
2.brak lotnisk i zaplecza
3. Brak części
4. Brak znajomości takiej techniki.

Lepsza modernizacja Su-22 tylko, że teraz trochę spóźniona i lepiej czekać na F-16 a jeszcze lepiej pozyskać dla Deblina Albatrosy i narazie podtrzymywac nawyki oraz Aero spełniłoby role lekkiego szturmowca w okresie przejściowym.
Narazie lotnictwo to samo pasmo porażek i braku przygotowania jak i do przejmowania sprzętu jak i do wyboru.

konto usunięte

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Jacek P.:
podzieli los Irydy.
Mi bardziej chodziło o wydxwiek propagandowy. Było wielkie HALO, a okaząło się, ze na tak niebezpieczne akcje nie mamy zbyt wiele czegoś dobrego. Był po prostu zastój w siłach zbrojnych.


Ten zastój był wynikiem radosnej polityki lat 90-tych, kiedy to na wszystko były pieniądze, tylko nie na wojsko. Przypomnę może, że o wielozadaniowym samolocie zachodniej produkcji mowa była od początku lat 90-tych (wtedy mieliśmy w służbie 12 MiG-29, 37 MiG-23, kilkaset MiG-21, ponad setkę Su-20 i Su-22). Dekadę zmarnowano na debaty jaki ma to być samolot. Już nie wspomnę o tym, że początkowo mówiono o 160 maszynach...

Piotr Jan P.:
Jak chcesz obniżać koszty jak do F-16:
1.Brak pilotów i techników


Nie od razu Kraków zbudowano.
2.brak lotnisk i zaplecza

Jakiego zaplecza?
Bazy są dwie, lotnisk zapasowych do przebazowania w razie kryzysu też sporo.
3. Brak części

Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
4. Brak znajomości takiej techniki.

A kiedy mieliśmy ją poznawać?
Lepsza modernizacja Su-22 tylko, że teraz trochę spóźniona i


Znasz jakąś udaną modernizację Su-22?

Do Su-22 nie brakuje części?

Wiesz, ile maszyn zostało "skanibalizowanych"? Z początkowej ponad setki na stanie jest około 40. Niewiele lata.

Do Su-22 nie brakuje personelu?
Eskadra bazująca w Powidzu nie ma techników. Kilka maszyn lata tylko dzięki obecności w Powidzu innej eskadry - technicznej.

Jedna eskadra F-16 ma większą wartość bojową od wszystkich eskadr na Su-22. Zastąpienie trzech eskadr jedną na pewno zmniejszyłoby koszty.

Pierwsza eskadra na F-16 ma osiągnąć gotowość bojową po dwóch latach od otrzymania pierwszych maszyn. Jest to dokładnie tyle, ile potrzebował w latach 80-tych pierwszy pułk wyposażany w Su-22.
i do przejmowania sprzętu jak i do wyboru.


A co mieli wybrać?Maciej K. edytował(a) ten post dnia 28.07.07 o godzinie 13:21
Jacek Piotrowski

Jacek Piotrowski ...teatr mój widzę
ogromny...

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Maciej K.:
Jacek P.:
podzieli los Irydy.
Mi bardziej chodziło o wydxwiek propagandowy. Było wielkie HALO, a okaząło się, ze na tak niebezpieczne akcje nie mamy zbyt wiele czegoś dobrego. Był po prostu zastój w siłach zbrojnych.


Ten zastój był wynikiem radosnej polityki lat 90-tych, kiedy to na wszystko były pieniądze, tylko nie na wojsko. Przypomnę może, że o wielozadaniowym samolocie zachodniej produkcji mowa była od początku lat 90-tych (wtedy mieliśmy w służbie 12 MiG-29, 37 MiG-23, kilkaset MiG-21, ponad setkę Su-20 i Su-22). Dekadę zmarnowano na debaty jaki ma to być samolot. Już nie wspomnę o tym, że początkowo mówiono o 160 maszynach...

Piotr Jan P.:
Jak chcesz obniżać koszty jak do F-16:
1.Brak pilotów i techników


Nie od razu Kraków zbudowano.
2.brak lotnisk i zaplecza

Jakiego zaplecza?
Bazy są dwie, lotnisk zapasowych do przebazowania w razie kryzysu też sporo.
3. Brak części

Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
4. Brak znajomości takiej techniki.

A kiedy mieliśmy ją poznawać?
Lepsza modernizacja Su-22 tylko, że teraz trochę spóźniona i


Znasz jakąś udaną modernizację Su-22?

Do Su-22 nie brakuje części?

Wiesz, ile maszyn zostało "skanibalizowanych"? Z początkowej ponad setki na stanie jest około 40. Niewiele lata.

Do Su-22 nie brakuje personelu?
Eskadra bazująca w Powidzu nie ma techników. Kilka maszyn lata tylko dzięki obecności w Powidzu innej eskadry - technicznej.

Jedna eskadra F-16 ma większą wartość bojową od wszystkich eskadr na Su-22. Zastąpienie trzech eskadr jedną na pewno zmniejszyłoby koszty.

Pierwsza eskadra na F-16 ma osiągnąć gotowość bojową po dwóch latach od otrzymania pierwszych maszyn. Jest to dokładnie tyle, ile potrzebował w latach 80-tych pierwszy pułk wyposażany w Su-22.
i do przejmowania sprzętu jak i do wyboru.


A co mieli wybrać?Maciej K. edytował(a) ten post dnia 28.07.07 o godzinie 13:21
Tutaj zgadzam sie. Za dużó było gadania.
Piotr P.

Piotr P. Szukam pracy.

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Co do wyboru F-16 to był jednak dobry strzał, ale trzeba nam czasu aby zbudować zaplecze. Mam tu na mysli czynnik ludzki. A ten się uczy i F-16 bojowo będą gotowe gdzieś w pełni za 5 lat. Tzn. wyszkolony personel, systemy naziemne oraz całe zaplecze magazynowe. A ostatnie usterki pokazały z czego na forach smiali się piloci że części nie ma bo nikt nie kupił. Nie wspomne o chorej gwarancji, która prawie niczego nie obejmuje bo dla naszych było taniej. Ja byłem zwolennikiem by w latach 90-tych pozyskać 29 i je zmodernizować na te 15 lat. A spokojnie zadbać o F-y. Bo to że 2 lotniska sa to tylko 2. A do samolotu potrzeba sprzętu, który jest tylko na tych lotniskach a jak je przebazować to nic nie ma do ich obsługi na innych:-(. Piloci musza miec nawyki latania a to tez trwa. Bo nawet najlepsza zabawka w rekach amatora to jeszcze za mało. Co nie znaczy że nie idzie na dobre. Teraz czas pomyslec o szkoleniu oraz o smigłowcach. Bo z wiadomych względów w latach 90-tych nie było szans na kupowanie nowego i decyzje nie dziwią, natomias był czas na analizy i dokładne przemyslenie co jest nam potrzebne na najblizsze lata, a to zmarnowano na gadaniu.

konto usunięte

Temat: Stan modernizacji Sił Zbrojnych RP

Piotr Jan P.:
Co do wyboru F-16 to był jednak dobry strzał, ale trzeba nam czasu aby zbudować zaplecze. Mam tu na mysli czynnik ludzki. A ten się uczy i F-16 bojowo będą gotowe gdzieś w pełni za 5 lat.

Pierwsza eskadra osiągnie gotowość bojową już pod koniec 2008.
Tzn. wyszkolony personel, systemy naziemne oraz całe zaplecze magazynowe. A ostatnie usterki pokazały z czego na forach smiali się piloci że części nie ma bo nikt nie kupił.

To już niestety profesjonalizm naszych negocjatorów...
bo dla naszych było taniej. Ja byłem zwolennikiem by w latach 90-tych pozyskać 29 i je zmodernizować na te 15 lat. A spokojnie zadbać o F-y.

To nie starczyłoby pieniędzy na F-16.
Tę garść "29" udało sie zgromadzić dzięki pozbywaniu się przez Niemców "29" (Eurogfighter ante portas) i wymianie z Czechami za Sokoły (robili miejsce dla Gripena).

Bo to że 2 lotniska sa to tylko 2.

Pełne zaplecze remontowo-techniczne nie musi być na wszystkich lotniskach.

Następna dyskusja:

Plany wydatków MON na mode...




Wyślij zaproszenie do