Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Szymon G.:
No dobra, ale to jest ciagle prototyp. Mnie interesuje wylacznie > fakt, kiedy tego typu maszyny (i czy w ogole) beda wprowadzane do uzbrojenia.
Tutaj najważniejsze jest zapewnienie finansowania projektu, a to Głuszec posiada. Zakończenie badań i przyjęcie do uzbrojnia to jedynie kwestia czasu.

R.

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

W takim razie mam nadzieje, ze jak najkrotszego...

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

A jak bedzie ze śmigłowcami dla PKW w Afganistanie? Czy te Mi-17 trafią tam z II zmianą czy znów bedzie jakieś opóźnienie? :(

Może ktoś coś wie na ten temat?

A w ogóle te 5 maszyn to chyba troche za mało, Sokoły też by się przydały, nie mówiąc o maszynach szturmowych...

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Z tego, co niedawno cos kiedys cos wyczytalem kilka Sokolow ma byc wyslanych do Iraku, czy do Afganu - nie wiem

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Irak - cztery Sokoły. Przy okazji sprawdziłem, trwają prace nad trzema Głuszcami (811, 819, 820), plus kombinują nad 5-łopatowym wirnikiem dla śmigłowca.

R.

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Jak juz jestesmy przy Gluszcu, zastanawiam sie czy to jest dobra droga. Sokol jest dobrym smiglowcem, ale do zwinnych nie nalezy.
Osobiscie bardziej widzialbym w roli szturmowca SW-4 jako lekki i zwinny smiglowiec bojowy...

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Jak już rozmawiamy o śmigłowcach to słownie przed chwilą jakieś 50 metrów od mojego biura na trawniku w parku na Lindlyea lądował A 109 z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Oczywiście nie mogłem sobie podarować pójścia, obejrzenia z bliska śmigłowca i tego jak startuje :D

Piękna maszyna co tu dużo mówić... :)

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Szymon G.:
Osobiscie bardziej widzialbym w roli szturmowca SW-4 jako lekki > i zwinny smiglowiec bojowy...
Tyle tylko, że od takich maszyn się odchodzi na rzecz znacznie cięższych i odpornych na ogień przeciwnika - AH-64, Tiger, A-129.

R.

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Dariusz M.:
Jak już rozmawiamy o śmigłowcach to słownie przed chwilą jakieś 50 metrów od mojego biura na trawniku w parku na Lindlyea lądował A 109 z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Oczywiście nie mogłem sobie podarować pójścia, obejrzenia z bliska śmigłowca i tego jak startuje :D

Piękna maszyna co tu dużo mówić... :)

Racja.
Przydybałem ją pod koniec lipca w Toruniu, gdy przyleciała do szpitala dziecięcego po wcześniaka.

http://mkphoto.fotopic.net/c1333644.html

Pogadałem też chwile z pilotem. Maszyna jest po remoncie w Belgii (wylatane 1200h), świeżo pomalowana (gratis). Naprawdę cudeńko...

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

A SW4 to za lekki przypadkiem nie jest? Mamy modernizacje Sokoła, który zresztą dysponuje sympatyczną nadwyżką mocy, to chyba dobry kierunek. Głuszec jest dobrym projektem. Co do reszty programu śmigłowcowego pozwolę sobie zacytować swoje własne wypociny:

"Śmigłowce dla Sił Zbrojnych oraz maszyny VIP
(...) Obecnie eksploatowane średnie śmigłowce transportowe oraz maszyny klasy VIP dobiegają do końca swoich resursów eksploatacyjnych. Analizując sytuację na rynku wyłania się kilka potencjalnie interesujących konstrukcji . Oczywiście na ich atrakcyjność ma wpływ kilka kluczowych czynników: korzyści polityczne wynikające z zakupu konkretnego śmigłowca, parametry techniczne, oraz cena. Patrząc na obecne działania armii (głównie poza granicami kraju) rodzi się pytanie czy nie należało by pozyskać dwóch typów maszyn, Średniego i ciężkiego śmigłowca transportowego. Biorąc pod uwagę te czynniki można roboczo wyodrębnić trzy oferty: europejską, amerykańską i rosyjską.Oferta europejska wydaje się być bardzo atrakcyjna z wielu względów. Augusta-Westland wraz z Eurocopterem już inwestują na polskim rynku współpracując z rodzimym przemysłem. Śmigłowce EH 101 (ciężki śmigłowiec transportowy, który wygrał min. przetarg na maszynę do transportu VIP, w tym prezydenta, w USA) oraz NH90 (obecnie jeden z najpopularniejszych średnich śmigłowców transportowych kupowany przez wiele państw europejskich) mogły by wypełnić 90% zadań jakie stoją przed wiropłatami w armii. Również ze względów politycznych oferta ta może przynieść pewne korzyści . Pojawia się możliwość dalszego zacieśnienia współpracy ekonomicznej z najsilniejszymi graczami w UE.Oferta amerykańska również może być interesująca. Wprawdzie firma Sikorsky, wielki przegrany ostatnich przetargów a USA, oferując maszynę H-92 Superhawk nie odnosiła ostatnio wielkich sukcesów lecz trzeba pamiętać, że jest jednym z liderów w dziedzinie średnich śmigłowców transportowych. Jednak współpraca z USA rodzi możliwość pozyskania niekoniecznie nowych maszyn. Amerykanie dysponują bardzo dobrymi maszynami Boeing Ch-47 Chinook, które pozyskane w ramach FMF mogły by być cennym nabytkiem. W tym przypadku cena mogła by być niższa od zakupu nowych maszyn. Również ze względów politycznych tego typu transakcja nie powinna budzić żadnych wątpliwości. (...)
Zakup rosyjskich śmigłowców byłby niewątpliwie najtańszy. (...) Można również uniknąć gros wydatków na szkolenia oraz stworzenie nowej infrastruktury . Jednak obecna sytuacja polityczna raczej stawia pod znakiem zapytania podjęcie negocjacji handlowych pomiędzy Federacją Rosyjską a Rzeczpospolitą Polską. Również poziom nowoczesności, oraz modułowość budowy stawiają zdecydowanie wyżej producentów z Europy i USA.

Kupno średnich/ciężkich śmigłowców transportowych w najbliższym czasie to konieczność. Podobnie jak w wypadku zakupu samolotu wielozadaniowego trzeba będzie najprawdopodobniej wykupić cały system (platforma + uzbrojenie + dodatkowe komponenty), rozbudować całą infrastrukturę oraz opracować system szkolenia dla pilotów. W wypadku zakupu nowego sprzętu najatrakcyjniej wygląda oferta europejska – z racji potencjalnych inwestycji ( w ramach umów kompensacyjnych - offsetu), nowoczesności oferowanego sprzętu oraz potencjalnych korzyści politycznych. Równie interesujące może być podjęcie negocjacji z rządem USA w celu pozyskania używanych maszyn w ramach FMS bądź FMF. Wprawdzie szanse na poważne inwestycje w Polsce maleją jednak jest to rekompensowane możliwością pozyskania solidnych śmigłowców na bardzo dobrych warunkach. W wypadku maszyn dla VIP sprawa się nieco komplikuje. Musza być to nowe i specjalnie przygotowane konstrukcje. Augusta-Westland dysponuje już gotową maszyną. W wypadku sprowadzenia używanych śmigłowców Boeinga, musiałby pojawić się kolejny partner (Sikorsky lub Augusta-Westland?) oferujący odpowiednią konstrukcję. "

Takie moje 3 grosze na nieco ogólnym poziomie
K

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Maciej K.:
Dariusz M.:
Jak już rozmawiamy o śmigłowcach to słownie przed chwilą jakieś 50 metrów od mojego biura na trawniku w parku na Lindlyea lądował A 109 z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Oczywiście nie mogłem sobie podarować pójścia, obejrzenia z bliska śmigłowca i tego jak startuje :D

Piękna maszyna co tu dużo mówić... :)

Racja.
Przydybałem ją pod koniec lipca w Toruniu, gdy przyleciała do szpitala dziecięcego po wcześniaka.

http://mkphoto.fotopic.net/c1333644.html

Pogadałem też chwile z pilotem. Maszyna jest po remoncie w Belgii (wylatane 1200h), świeżo pomalowana (gratis). Naprawdę cudeńko...

No tak, ten pan co pilotował dziś to jest po Politechnice Rzeszowskiej więc po sąsiedzku :D bo ja się bawiłem w latanie w Aeroklubie Podkarpackim (Krosno) ;)

PS Maciek: Świetne zdjęcia :)

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Ciezki smiglowiec bojowy dla Polski, oczywiscie tak. Kwestia czy nas na taki smiglowiec stac. Nie oszukujmy sie, Polska nadwyzka pieniedzy nie grzeszy. Stad moja propozycja na SW-4. Jesli juz mamy kupic jednak ciezki smiglowiec, to czy jest sens projektowac smiglowiec bojowy na bazie smiglowca transportowego (dodatkowe koszty dla Polski i skutecznosc na pewno mniejsza od specjalistycznych maszyn tego typu), czy tez nie lepszym rozwiazaniem bylby zakup wysoko wyspecjalizowanego smiglowca bojowego (Apache, Tiger).
Sokola osobiscie widzialbym w zadaniach desantowych i SAR. A w tego typu zadaniach uzbrojenie ppanc jest raczej niepotrzebne.

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Dariusz M.:
No tak, ten pan co pilotował dziś to jest po Politechnice Rzeszowskiej więc po sąsiedzku :D bo ja się bawiłem w latanie w Aeroklubie Podkarpackim (Krosno) ;)

To znasz pewnie cała ekipę. Ten, który przyleciał do Torunia, to taki ciemnowłosy gość średniego wzrostu. Ten sam?

PS Maciek: Świetne zdjęcia :)

Dziękuję :)

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Szymon G.:
Sokola osobiscie widzialbym w zadaniach desantowych i SAR. A w tego typu zadaniach uzbrojenie ppanc jest raczej niepotrzebne.

Co do SAR to jest kwestia zastąpienia Mi-14 z eskadry w Darłowie. Śmigłowce mają już niemal 30 lat. Zastąpić je Anakondami trochę szkoda - bo i długotrwałość lotu nie ta, i wrażliwość na podmuchy na pewno większa. Pytanie: Sea King czy Merlin na następcę Mi-14?(chociaż ja te "14" wyjątkowo lubię)

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Maciej K.:
Dariusz M.:
No tak, ten pan co pilotował dziś to jest po Politechnice Rzeszowskiej więc po sąsiedzku :D bo ja się bawiłem w latanie w Aeroklubie Podkarpackim (Krosno) ;)

To znasz pewnie cała ekipę. Ten, który przyleciał do Torunia, to taki ciemnowłosy gość średniego wzrostu. Ten sam?

PS Maciek: Świetne zdjęcia :)

Dziękuję :)

No tak, chyba rozmawiamy o tej samej osobie :)

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Maciej K.:
Szymon G.:
Sokola osobiscie widzialbym w zadaniach desantowych i SAR. A w tego typu zadaniach uzbrojenie ppanc jest raczej niepotrzebne.

Co do SAR to jest kwestia zastąpienia Mi-14 z eskadry w Darłowie. Śmigłowce mają już niemal 30 lat. Zastąpić je Anakondami trochę szkoda - bo i długotrwałość lotu nie ta, i wrażliwość na podmuchy na pewno większa. Pytanie: Sea King czy Merlin na następcę Mi-14?(chociaż ja te "14" wyjątkowo lubię)

Mi-14 to bardzo ladna i bardzo dobra maszyna, ale ma wade. Jak juz wspomniales jest nia wiek maszyn. NH-90,EH-101 czy SeaKing? Dla mnie odpowiedz jest prosta. Tylko jesden z w/w maszyn nie ma wiekszych problemow z wodowaniem (co do NH-90 i Merlina nie wiem nic o mozliwosci instalacji plywakow...). Wydaje mi sie rowniez, ze SeaKing bylby najtanszy, co tez ma dla Polski znaczenie.

konto usunięte

Temat: Śmigłowiec transportowy dla RP?

Szymon G.:
Maciej K.:
Szymon G.:
Sokola osobiscie widzialbym w zadaniach desantowych i SAR. A w tego typu zadaniach uzbrojenie ppanc jest raczej niepotrzebne.

Co do SAR to jest kwestia zastąpienia Mi-14 z eskadry w Darłowie. Śmigłowce mają już niemal 30 lat. Zastąpić je Anakondami trochę szkoda - bo i długotrwałość lotu nie ta, i wrażliwość na podmuchy na pewno większa. Pytanie: Sea King czy Merlin na następcę Mi-14?(chociaż ja te "14" wyjątkowo lubię)

Mi-14 to bardzo ladna i bardzo dobra maszyna, ale ma wade. Jak juz wspomniales jest nia wiek maszyn. NH-90,EH-101 czy SeaKing? Dla mnie odpowiedz jest prosta. Tylko jesden z w/w maszyn nie ma wiekszych problemow z wodowaniem (co do NH-90 i Merlina nie wiem nic o mozliwosci instalacji plywakow...). Wydaje mi sie rowniez, ze SeaKing bylby najtanszy, co tez ma dla Polski znaczenie.

Z tym że jeśli to będzie zakup na dłuższy okres czasu to jednak Sea King też "ma już swoje lata". Co nie zmienia faktu ze to dobra maszyna.

Następna dyskusja:

"Tur" - czyzby nowa zabawka...




Wyślij zaproszenie do