Temat: Selekcja, czy modyfikacja
Witam serdecznie,zachęcam Państwa do zapoznania się z tzw. perspektywą komunikacyjno-biologiczną. Nazwa cokolwiek zawiła, lecz idea prosta, i dla niektórych, kontrowersyjna.
Rzecz w tym, że perspektywa komunikacyjno-biologiczna spostrzega umiejętności interpersonalne jako ekspresję cech temperamentu - cech wrodzonych, trudno modyfikowalnych. Z tej perspektywy, nomen omen, kluczem do rozwoju umiejętności społecznych jest nie tyle trening (modyfikacja), ile poznanie siebie i odpowiednie dopasowanie się do otoczenia (selekcja), co ostatecznie sprowadza się do znalezienia dla siebie odpowiedniej "niszy interpersonalnej".
Mówiąc wprost, każdy z nas ma zadatki do zachowywania się w nieprzypadkowy sposób w kontaktach interpersonalnych. Jeśli trening w czymś nam może rzeczywiście pomóc, to tylko w "byciu bardziej sobą". Ci z nas, którzy mają zadatki na to, by dyrygować innymi, mogą rozwijać swój potencjał przywódczy. Ci, którzy jednak mają liczne zahamowania interpersonalne nie powinni liczyć na to, że jakiś trening lub "tajemnicza technika" pozwoli im nagle być duszą towarzystwa, osobą przebojową i społecznie pewną siebie.
James C. McCroskey oraz Michael J. Beatty, badacze, którzy stworzyli podwaliny pod perspektywę komunikacyjno-biologiczną, negują możliwość dowolnej autokreacji w zakresie umiejętności interpersonalnych. Według nich kluczem do optymalnego funkcjonowania społecznego jest poznanie siebie i docenienie własnego potencjału, oraz odnalezienie dla siebie adekwatnego otoczenia (np. roli zawodowej), w którym nasze naturalne predyspozycje mogą stanowić nasz atut. Zmiana, zwłaszcza radykalna, swojej "interpersonalnej natury", za pomocą środków czysto treningowych (psychologicznych) jest skazana na niepowodzenie.
Kontrowersyjne? Bynajmniej.
Oparte na dowodach naukowych. Zdecydowanie.
Warto poznać bliżej samą koncepcję i wnioski, jakie z niej płyną dla praktyki szkoleń z zakresu rozwoju umiejętności interpersonalnych.
Zachęcam do lektury jednego z artykułów McCroskey'ego i Beatty'ego.
The Communibiological perspective: Implications for Communication in Instruction
Pozdrawiam
Paweł Smółka