Temat: Miękkie kompetencje - pomiar i szkolenie
Arkadiusz G.:
Ad 3 .
i tak wydaje mi się że trudno będzie oszacować rzeczywisty wpływ netto szkolenia (jego wagę) na uczestnika szkolenia pod kątem rezultatów miękkich (przynajmniej w domowych: czyt. projektowych warunkach); przecież nie będziemy wiedzieć czy podwyższenie miękkich umiejętności było wynikiem szkolenia czy efektem doświadczenia związanego z pracą.
Próba oszacowania wpływu netto szkolenia na rozwój miękkich kompetencji jest sprawą bardziej złożoną.
Dwie sprawy są kluczowe:
1. Tradycyjne szkolenia to tzw. szkolenia stacjonarne (off-the-job) - one służą raczej zapoznaniu uczestników z daną umiejętnością niż jej trenowaniu (w tym kontekście mówimy o tzw. poznawczym i behawioralnym zrozumieniu danej umiejętności).
2. Prawdziwy etap budowania i doskonalenia kompetencji odbywa się już poza kontekstem szkolenia stacjonarnego, a mianowicie w "realu", np. w miejscu pracy (tutaj mówi się z kolei o tzw. naturalnym treningu i potrzebie wsparcia potreningowego, np. w formie coachingu).
Stąd nasuwa się oczywisty wniosek, który zresztą ma poparcie w praktyce i badaniach empirycznych dokumentujących to, co się sprawdza w miękkich szkoleniach:
Stacjonarne szkolenia miękkie, zwłaszcza jeśli mają charakter jednorazowego projektu, są zasadniczo mało efektywnym narzędziem doskonalenia kompetencji.
Dla wysokiej efektywności, każde z takich szkoleń powinno mieć dodatkowy etap w postaci sesji follow-up lub gwarantować uczestnikom sesje coachingu. Najlepiej zaś, aby szkolenie miało charakter nie tyle tzw. uczenia się zmasowanego (np. jeden, dwa, czy nawet trzy dni szkoleniowe dzień po dniu), ale cyklu szkoleniowego, gdzie relatywnie krótkie sesje (1-3, max. 6 godzin) odbywają się co pewien czas (np. co tydzień lub nawet co miesiąc). Czas między sesjami służy zaś do wypracowywania kompetencji, wypróbowywania nowych umiejętności. Kolejne sesje zaś służą zapoznawaniu z nowymi umiejętnościami i rozwiązywaniu problemów, które pojawiły się podczas wdrażania nowo poznanych umiejętności w praktykę.
Tym samym - celem jest doskonalenie kompetencji miękkich.
Narzędziem efektywnego doskonalenia kompetencji miękkich jest zaś umiejętne połączenie sesji stacjonarnych z naturalnym treningiem. Szacowanie wpływu samych sesji stacjonarnych na wzrost kompetencji może nie być najlepszym pomysłem, gdyż jest to tylko pomiar jednego z dwóch, KONIECZNYCH, warunków tego, aby doskonalenie kompetencji w ogóle miało miejsce.
Pozdrawiam
Paweł Smółka