Temat: Konkurs Bentley Award
A wiec tak:)
Może na początku o renderingu. Został zrobiony w Phonga, a co za tym idzie - on ma tylko cieniowanie bez rzucania cieni. Wyrenderowanie tego w Ray tracing zajęłoby z miesiąc czasu i to na wielu komputerach wysokiej klasy.
Jedną klatkę w Ray tacingu renderował mi ok 30min na procesorze 2, 5Ghz pamięci 2Gb i grafice 512mb. Klatek było ok 10 tys. więc łatwo policzyć ze na jednym komputerze to ok 200dni. MicroStation daje możliwość rozłożenia tego na pojedyncze klatki. Czas renderingu uzależniony jest również od wielu czynników związanych z samym projektem: głównie to powierzchnia opracowania ( u nas to 30ha) bo to dla niej obliczane są promienie światła a następnie cieniowania i cienie. Kolejnym czynnikiem jest złożoność projektu i tutaj bardzo dużą rolę mają celki i wszystkie dodatkowe punkciki i kreseczki które to komputer musi przeliczyć ( najbardziej mulą drzewa). Jeśli chcemy mieć ładny rendering to muszą być zastosowane tekstury o wysokiej rozdzielczości i to również wymaga przeliczeń. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze dodatkowe efekty związane ze światłem tj. przezroczystości, refrakcji itd.
Projekt był robiony prawie 2 miesiące i to z dużym nakładem czasu.
Pierwszy miesiąc to było stworzenie projektu na cele zaliczenia przedmiotu - Planowania na studiach. Efekty jego są widoczne na moim koncie lukasz2388 na youtubie jako pierwszy filmik. Tam było ok 20 tys. klatek, ale było mniej elementów. Rendering zajął ok 2 tygodnie na 7 komputerach 24h na dobę.
Skoro poświęciliśmy tyle czasu na projekt to czemu nie dopracujemy i nie poślemy na konkurs???:) I tak zaczął się drugi miesiąc walki.
Ostatecznie rendering był tworzony na 14komputerach prawie cały tydzień 24h/dobę. Jak na zaliczenie tak i na konkurs ostatnie dni to był młyn.
Najwięcej problemów sprawiło stworzenie animacji, by napisać odpowiednie funkcje dla danych elementów np. ręka, noga, aby to wszystko razem działało i było jak najbardziej realistyczne. Problemy były z doborem oświetlenia bo i w niektórych miejscach widać jeszcze błędy. Tekstury również dały nam popalić - gubienie nich przy przenoszeniu na inne komputery. Problemy zaczęły się również po przejściu z XM na V8i który niestety ma wiele niedoróbek a zwłaszcza w bardziej zaawansowanych narzędziach przy tworzeniu animacji. Powrotu już nie było i musieliśmy w nim dokończyć.
Oficjalnie jest po konkursie, nie wygraliśmy:)
Konkurs był w Stanach. My startowaliśmy w jednej z pięciu konkurencji - Animation and Freeform/Artistic Expression.
Zaraz po wynikach napisałem do nich w celu dowiedzenia się jak nam poszło i w czym nasza praca byłą mocna a w czym słaba.
A oni mi na to ze NIE otworzyli naszej animacji bo nie mieli i nie mogli znaleźć kodeka:(. No to ja na to im, ze regulamin nie przewiduje żadnego konkretnego kodeka ani formatu, w jakim ma być animacja. A oni mi na to, że w PRZYSZŁYM roku to określą a teraz życzą powodzenia w przyszłym roku.
Kolejna ciekawa sprawa to nasz projekt miał był rozpatrywany między 1-3 kwietnia a oficjalne wyniki podali 16kw. Więc mieli 2tyg, aby nas poinformować, że coś jest nie tak. Gdybym nie zapytał to bym się nie dowiedział o całej akcji.
Sprawa jest dziwna i nic nie możemy zrobić:(
Kończąc mój esej:) Jesteśmy zadowoleni z tego co powstało a tym bardziej że to nasze pierwsze podejście do takiego dużego projektu. Wiedza i doświadczenie bezie w kolejnych. Możliwości Microstation ma niesamowite i troszeczkę:) je poznaliśmy, ale prawda jest taka, że im człowiek więcej wie to popada w niewiedze:) bo tyle jeszcze można się nauczyć....
Pozdrawiam