Lucyna Tomaszewska JESTem :O)SOBĄ
Temat: Świetlne i Tęczowe Ciało
Przekaz doświadczenia 24 Mistrzówhttp://a.bongaruda.pl/biuletyn/publikacje/garuda_13/12...
z Przekazu Ustnego z Szangszung
Esencjonalne wskazówki ustne 24 mistrzów dzogczen, którzy urzeczywistnili ciało tęczy
Zaczerpnięte z nauk wygłoszonych przez Jongzina Tenzina Namdaga Rinpocze
w Wildze w dniach 24-29 września 2003 r.
1. Labon Jongsu Dagpa
Niemożliwym jest myśleć o poglądzie, niemożliwym jest myśleć o medytacji, niemożliwym jest myśleć o aktywnościach, niemożliwym jest myśleć o rezultacie. Wszystko jest poza myślą i mową.
2. Lubon Banam
Pogląd dzogczen jest zdecydowany w pustej naturze. A pusta natura jest nie do wypowiedzenia, nie do pomyślenia.
Po pierwsze, cała zjawiskowa egzystencja jest naturą nie do wypowiedzenia i naturą nie do pomyślenia.
Po drugie, ta natura jest również mądrością nie do wypowiedzenia i mądrością nie do pomyślenia.
Po trzecie, ta mądrość jest także pustą naturą. Pusta natura jest jak przestrzeń - nie do wypowiedzenia, nie do pomyślenia.
Po czwarte, w odniesieniu do przestrzeni, nie możliwym jest mówić o jej krawędziach i środku.
3. Mibon Tride Zambu
Nasz własny stan naturalny jest rzeczywistą esencją poglądu dzogczen.
Natura sama w sobie jest pusta. To jest dharmakaja.
Przejrzystość to sambhogakaja.
Zjednoczenie to nirmanakaja.
4.Banam Czolpo
Ten naturalny stan jest jak ocean.
Ocean jest bardzo głęboki. Podobnie, ta natura jest bardzo głęboka.
Głębia oceanu sama w sobie jest nieporuszona. Podobnie, ta natura jest nieporuszona.
Ten ocean sam w sobie jest bardzo przejrzysty. Podobnie, ta natura sama w sobie jest bardzo przejrzysta.
5. Triszo Dzialła
Cała zjawiskowa egzystencja, a wewnętrznie twoje własne myśli i emocje, cokolwiek dobrego lub złego się pojawia, wszystko jest połączone z naturalnym stanem.
6. Rasang Bonpo Samdrub (Rasang Samdrub)
Naturalny stan istnieje od nie mającego początku czasu aż do teraz. Trwa ciągle i nigdy się nie zatrzymuje. Ta natura jest jak niebo.
Niebo nie ma końca ani środka. Podobnie, naturalny stan nie ma końca ani środka.
Niebo nie ma stron. Podobnie, naturalny stan nie ma stron. Moja strona, jego strona, tutaj, tam - nie można tego rozróżnić.
Niebo nigdy się nie zmienia. Podobnie, natura nigdy się nie zmienia. Niebo nie może się zmienić poprzez dobrą lub złą pogodę. Podobnie, naturalny stan nie może się zmienić poprzez dobre lub złe myśli.
To rozumie się samo przez się. Trzeba zrozumieć tę naturę taką jaka jest.
7. Darma Szerab
Nasz własny stan naturalny jest czysty jak ocean. Jeśli rozumiesz tę naturę, która jest czysta, nieporuszona, niezmienna, niesfabrykowana, wtedy mogą się w niej pojawić wszelkiego rodzaju wizje.
8. Darma Bode
Nasz własny stan naturalny jest doskonałym. Zewnętrznie tym co jest doskonałe jest wszechświat, wewnętrznie są to istoty czujące. Kiedy to sobie uświadomisz, staniesz się niczym książe zasiadający na tronie, czekający na to aby zostać królem. Książe ten nie potrzebuje żadnych wątpliwości, ponieważ jest już w posiadaniu pełnej mocy króla.
9. Szangszung Bonpo Tripen (Szangszung Tripen)
Nasz własny stan naturalny nigdy nie odchodzi. Jest on bardzo stabilny. Linia tych nauk jest nieprzerwana. Te nauki nigdy się nie zatrzymują. Gdy przejawiają się w naszym doświadczeniu, wtedy pojawia się mądrość. Jeśli to rozumiesz, jest to dzogczen.
10. Muje Ladziung
Nie jest konieczne aby próbować odnaleźć nasz własny stan naturalny. Przebywa on naturalnie w naszym własnym umyśle. Ta natura umysłu, której nie poszukujemy poza świadomością i umysłem, jest zupełnie zintegrowana z naszym umysłem. Jest jak klejnot spełniający życzenia.
11. Maszen Legzang
Nasz własny stan naturalny jest czysty jak kwiat. Jest on czysty sam w sobie, dlatego jest nazywany samo-świadomością. To jest dzogpa czenpo, wielka doskonałość.
12. Maszen Tagla (Dzierszen Tagla)
Nasz własny stan naturalny jest niezrodzony i nieustający. Jest on zupełnie podobny do nieba. Na niebie spontanicznie pojawiają się chmury, wiatry i mgły. Wszystko powstaje z przestrzeni i znika w przestrzeni. Podobnie, w naturalnym stanie myśli powstają spontanicznie, pozostają tam i tam zanikają. Ta natura sama w sobie jest zupełnie czysta. Nie możliwe, aby była połączona z jakimikolwiek emocjami, zanieczyszczeniami i zaciemnieniami. Dlatego jest nazywana pierwotnie czystą, kadag.
13. Rasang Jungdrungse
Nasz własny stan naturalny jest naturalnym buddą. Ta natura jest czysta, niezmienna, niezrodzona i nieustająca. Jest ona zawsze zintegrowana z naszym umysłem. Jest to wspaniała wiedza - podstawowa dharmakaja. Jeśli nie podążasz za złudzeniami i ciągle utrzymujesz ten stan, jest to prawdziwa medytacja.
14. Jungdrungpen (Rasang Jungpen)
Nasz własny stan naturalny jest pierwotnym buddą. Poza tą naturą nie ma niczego szczególnego do medytowania.
15. Gebar Dondrub
Nasz własny stan naturalny istnieje od początku w naszym umyśle i aż do teraz jest on od niego nieoddzielny. Jest on naturalnym buddą, ponieważ jest pierwotnie czysty, kadag. Więc jeśli medytujesz, nie możesz znaleźć niczego nowego. Ta natura jest niezmienna. Jeśli nie medytujesz, ta natura nie staje się gorsza. Jeśli medytujesz, ta natura nie staje się lepsza.
16. Gepen (Dzierpung Gepen)
Kiedy przebywasz w naturalnym stanie, nie myśl o tym aby cokolwiek sprawdzać. Nie sprawdzaj czym jest przejrzystość, a czym pustka. Nie musisz niczego sprawdzać, po prostu zostaw to takim jakie jest.
17. Gedzial (Se Gedzial)
Natura buddy jest naturalnie czysta. Dlatego jest nazywana naturalnym buddą. Nie ma w niej niczego widzialnego i żadnego znaczenia. Natura jest czysta sama w sobie. Dlatego nie-medytacja jest właśnie medytacją. Jeśli więc nie podążasz za złudzeniami, jest to podstawowy pogląd dzogpa czenpo.
18.Szangszung Namdzial
Na początku musisz zdać sobie sprawę, że naturalny stan jest podstawą wszystkiego. Następnie musisz praktykować i nieprzerwanie przebywać w tym stanie bez zakłócenia poprzez pobudzenie, ospałość i osłabienie. Gdy będziesz trwał w takiej medytacji, odnajdziesz ostateczny cel stanu buddy.
19. Mudziung Karpo
Jak wygląda stan naturalny? Bez koloru, bez formy, jak przestrzeń.
Ta natura przenika całą egzystencję - wszystko wszędzie. Jeśli szukasz natury, nigdy niczego nie znajdziesz. Niemożliwym jest aby ujrzeć tę naturę poprzez świadomość. Niemożliwym jest aby zakłócić tę naturę poprzez myśli, mowę i działania. Jeśli na nią spoglądasz, niemożliwym jest aby pojawiła się poprzez świadomość. Jest ona poza świadomością i mową. Jeśli po wygaśnięciu myśli pozostawiasz ten stan takim jaki jest, jest to rzeczywistą naturą. Tak długo jak przebywasz w tym stanie, jest to medytacja.
20. Horti Czenpo
Jest tak wiele nauk i tak wiele słów, ale w konkluzji natura jest niewyrażalna i bezimienna. Nawet nie możesz powiedzieć, że tą naturą jest umysł, dźwięk lub nauka. Więc jeśli próbujesz coś powiedzieć, jest to złudzeniem. Bez tego związku ze świadomością, umysłem i słowami, nie ma medytacji. Ta natura nie posiada zmysłów. Niczego nie można odczuć. Ta natura nigdy nie została zrodzona i nie można jej zatrzymać. Jest ona nazywana samo-mądrością. Jest zawsze spokojna. Jest najlepsza - sama w sobie jest przejrzysta, sama w sobie jest pusta. Nie ma możliwości by o tym mówić i myśleć. Jeśli urzeczywistnisz ten stan - bez myślenia i bez mówienia - utrzymuj to takim jakie jest. Jest to pogląd buddów.
21. Donkun Drupa
Naturalny stan jest jak przestrzeń. Jest on niepodzielny, nie ma koloru, nie ma formy. Ten stan jest sam w sobie jasny i przejrzysty.
22. Rasang Pendzial
Każdy kto medytuje, jeśli urzeczywistni naturalny stan, niech utrzymuje go rozluźnionym. Nie dodawaj niczego myślą i mową. Utrzymuj to luźno takim jakie jest z otwartym umysłem.
23. Gurib Sega
Praktykujący dzogczen jest nieustraszony jak lew. Nie potrzebuje żadnych innych praktyk. Jeśli osiąga jakieś siddhi, cokolwiek się pojawia, nie jest tym zaskoczony - tak samo jak lew, który nie jest zaskoczony i przestraszony żadnymi przechodzącymi obok niego istotami.
24. Dała Dzialtsen (Tsepung Dała Dzialtsen)
Ten niewyrażalny i niewyobrażalny stan naturalny jest jak klejnot spełniający życzenia.
Kiedy przebywasz w naturalnym stanie, jest on przejrzysty jak światło słońca. Światło słońca nie ma myśli i stron. Wszędzie gdzie się pojawia jest jasne i przejrzyste.
Nasz własny stan naturalny jest czysty jak płatki kwiatu. Kwiat wyrasta w błotnistych i brudnych miejscach, ale pojawia się czysty.
Naturalny stan jest jak niebo. Niebo przenika całą zjawiskową egzystencję - zewnętrznie, wewnętrznie, wszędzie.
Naturalny stan jest jak ocean. Ocean jest bardzo głęboki.
Naturalny stan jest jak jajo garudy. Garuda chowie swe jajo w swym upierzeniu, przechowuje je tam i nie polega na niczym innym - nie zważa na zjawiskową egzystencję i rzeczy materialne. Żyje tylko w przestrzeni.
Naturalny stan jest jak olbrzymia skała. Niełatwo jest ją poruszyć. Zawsze stoi w miejscu.
Naturalny stan jest jak bardzo zdolny lekarz. Zawsze najpierw sprawdza pacjenta i stawia diagnozę. Dopóki nie uświadomi sobie we właściwy sposób przyczyny problemu, dopóty nie przepisuje pacjentowi lekarstwa.
Nota informacyjna:
Rinpocze często używał terminu "natura" zamiennie z "naturalnym stanem".
Czasami stosował również termin "naturalny budda", co znaczy tyle co "pierwotny budda", "dharmakaja".