Bartek Skierkowski

Bartek Skierkowski trener, konsultant

Temat: tajniki techniki :-)

> Anna M.:
> Bardzo dobry temat na nowy wątek, sądzę, że z fachowych porad
> technicznych wiele osób chciałoby skorzystać

A zatem - zakładam nowy wątek w którym będzie można się podzielić zarówno swoimi rozwiązaniami, jak i problemami w kwestii uzyskiwania zdjęć ostrych, idealnie naświetlonych, z pięknymi przejściami tonalnymi, fantastyczną kolorystyką, zarówno cyfrowych jak i analogowych... Oraz - jak zrobić zdjęcie o przyzwoitej jakości przy fatalnych warunkach oświetleniowych, i tym podobne rozważania :-)
Remigiusz Romaniuk

Remigiusz Romaniuk Przyjmę zlecenia
fotograficzne ->
fotografia,marketing
, ...

Temat: tajniki techniki :-)

to ja może podkleję swoja żółta karteczkę


Obrazek
Remigiusz Romaniuk

Remigiusz Romaniuk Przyjmę zlecenia
fotograficzne ->
fotografia,marketing
, ...

Temat: tajniki techniki :-)

Michał H.:
.
.
dla wykonania nieporuszonej fotografii statycznego obrazu
z ręki czas powinien być 1/140sek przy ogniskowej 140mm
i powinnaś się tego trzymać mimo stabilizacji na początek
szczegóły w sobotę

a na następnym plenerku przypilnuję :) - myślę że różnica będzie widoczna
.
.
1/140sek przy ogniskowej 140mm (obrazek 35mm)
a przy sony A-100: 140mm x 1,5crop = 210mm czyli czas 1/210sek.

Przemek Hensel:

No wlasnie, tu sie pojawia ciekawe zagadnienie.

Moim zdaniem czas naswietlenia powinien byc odwrotnoscia fizycznej dlugosci obiektywu (czyli 140 mm) a nie dlugosci po uwzglednieniu wielkosci sensora. W koncu obiektyw bedzie tak samo drgal niezaleznie od tego jakiej wielkosci jest sensor. Oczywiscie moge sie mylic dlatego czekam na wasze argumenty za i przeciw.
Bartosz Skierkowski:
Przemek - coby nie przedłużać off-topowej dyskusji, jeden argument ostateczny: spróbuj zrobić nieporuszone zdjęcie z ręki kompaktem o matrycy 1/2.7" przy ogniskowej 70mm (ekwiwalent 420mm) i czasie 1/70s...a potem powtórz próbę z tą samą ogniskową ale średnim formatem :)


jak dla mnie znaczenie ma fizyczna wartość ogniskowej obiektywu - przynajmniej w lustrzankach,
Bartek - a możesz to jaśniej opisać ?
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: tajniki techniki :-)

Remek,
Śliczna karteczka. Podpisuje się pod nią obiema rękami i obiema nogami. Jest jeden problem: na plenerze w zoo i tak wszyscy ciągle na mnie czekali...
Chyba muszę zacząć trenować w samotności :-(
Joanna Sarbiewska

Joanna Sarbiewska Transport planner

Temat: tajniki techniki :-)

na nas czekali, na nas Dorotko:)

konto usunięte

Temat: tajniki techniki :-)

Remigiusz R.:
Michał H.:
.
.
dla wykonania nieporuszonej fotografii statycznego obrazu
z ręki czas powinien być 1/140sek przy ogniskowej 140mm
i powinnaś się tego trzymać mimo stabilizacji na początek
szczegóły w sobotę

a na następnym plenerku przypilnuję :) - myślę że różnica będzie widoczna
.
.
1/140sek przy ogniskowej 140mm (obrazek 35mm)
a przy sony A-100: 140mm x 1,5crop = 210mm czyli czas 1/210sek.

Przemek Hensel:

No wlasnie, tu sie pojawia ciekawe zagadnienie.

Moim zdaniem czas naswietlenia powinien byc odwrotnoscia fizycznej dlugosci obiektywu (czyli 140 mm) a nie dlugosci po uwzglednieniu wielkosci sensora. W koncu obiektyw bedzie tak samo drgal niezaleznie od tego jakiej wielkosci jest sensor. Oczywiscie moge sie mylic dlatego czekam na wasze argumenty za i przeciw.
Bartosz Skierkowski:
Przemek - coby nie przedłużać off-topowej dyskusji, jeden argument ostateczny: spróbuj zrobić nieporuszone zdjęcie z ręki kompaktem o matrycy 1/2.7" przy ogniskowej 70mm (ekwiwalent 420mm) i czasie 1/70s...a potem powtórz próbę z tą samą ogniskową ale średnim formatem :)

No to raczej nie jest argument ostateczny :)
Mam tutaj pod reka Rolleicorda sredni format. Na obiektywie jest napisane 75mm (a dokladnie 7,5 cm bo to stary sprzet) ale fizyczna dlugosc samego obiektywu to ok 12-15 mm... A to dlatego, ze reszta ogniskowej "chowa sie" w pudelku aparatu. Inna jest tez waga sredniego formatu i kompaktu. Inna jest waga obiektywow w kompaktach i lustrzankach. Nie wiem ile moze wazyc 70mm w kompakcie ale jesli caly kompakt wazy jakies 250 gram to obiektyw pewnie ze 80-100. A taki obiektyw Canon EF 70-200 w wersji lekkiej wazy 700 gr a w wersji ciezkiej 1500 gr. To nam daje 7 - 15 krotna roznice wagi. Wiec porownywanie czasow z roznych typow aparatow nie ma wiekszego sensu - zbyt wiele parametrow sie zmienia zeby odkryc, ktory jest odpowiedzialny za poruszenie/ nie poruszenie zdjecia.

Zeby zweryfikowac jak jest naprawde trzeba by zrobic dwa zdjecia tym samym aparatem tyle, ze po zdjeciu pierwszym trzeba by wymienic matryce na mniejsza/wieksza (od razu mowie, ze nie zrobie tego w moim aparacie :)))

Mysle, ze zasada t=1/przez odwrotnosc ogniskowej jest bardzo ogolna wskazowka, ktora w malym stopniu bierze pod uwage roznice wagi obiektywow. Jakis czas temu wymienilem ob. 18-55, ktory wazyl 200 gr. na 17-40 ktory wazy 700 gr. Ten drugi daje nieporuszone zdjecia przy 1/20 s. co w tym pierwszym rzadko mi sie udawalo.

PS. Bardzo fajny wątek :)
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: tajniki techniki :-)

No właśnie, ja też mam wrażenie, że przede wszystkim poruszenie lub nie poruszenie zdjęcia jest pochodną wagi sprzętu.
Obliczenia zależności ogniskowej i czasu nie są zupełnie bezpodstawne, bo im dłuższy obiektyw tym cięższy albo im dłużej wyciągnięty zomm tym bardziej środek ciężkości aparatu przesuwa się do przodu. A wtedy trudniej utrzymać go w ręku bez poruszenia przy dłuzszym czasie.
Ale to częściowo też teoria, bo także dużo zależy od tego ile obiektyw ma w sobie szkła a ile plastiku.
I jeszcze jedno: szkło ma większą przezierność i dlatego szklane obiektywy lepiej "rysują" niż obiektywy z soczewkami plastikowymi.Dorota Kowalczyk edytował(a) ten post dnia 27.02.08 o godzinie 16:17
Rafał Grzęda

Rafał Grzęda Inżynier systemowy

Temat: tajniki techniki :-)

Przepraszam bo to raczej nie na ten wątek ale czytam o fizyczności obiektywów, a widziałem dziś ciekawych kilka fot i chciałbym podzielić się z Wami właśnie jedną z nich, http://www.leenks.com/gallery649-39.htm
Bartek Skierkowski

Bartek Skierkowski trener, konsultant

Temat: tajniki techniki :-)

Remek, pokaż tę swoją żółtą kartkę miłośnikom dynamicznej reporterki :-))))

Przemek, co do ogniskowej, skoro mój praktyczny argument Cię nie przekonuje, to mam inny - teoretyczny: trzeba sobie zadać pytanie, dlaczego tak się dzieje, że na dłuższej ogniskowej ryzyko poruszenia zdjęcia jest większe niż na krótkiej? Trzymając aparat w łapie cały czas potrząsamy nim o ułamek stopnia w różnych kierunkach. Przy kącie widzenia rzędu 90 stopni (~18mm w pełnej klatce) poruszenie aparatem o 1/100 stopnia przesuwa obraz na matrycy o około 1/3 piksela - czyli obraz jest idealnie ostry. Przy kącie widzenia rzędu 4-5 stopni (~300mm w pełnej klatce) obraz na matrycy przesuwa się o 6-7 pikseli, czyli jest mocno nieostry. W amatorskiej lustrzance ten sam kąt widzenia uzyskujemy przy ogniskowej o 1/3 krótszej (odpowiednio ~12mm i ~200mm), pozostałe parametry pozostają bez zmian, więc... :-)
A swoją drogą jak sięgnąć do historii fotografii to okazuje się że zasadę odwrotności ogniskowej wymyślono w latach 60-tych przy okazji upowszechnienia się formatu 36x24mm i odnosiła się do ogniskowych od 28 do 200mm. Przy dłuższych lub krótszych ogniskowych ta zasada nie miała i nie ma zastosowania (na 14mm spokojnie utrzymujesz 1/4s, przy 400mm potrzebujesz 1/600s itd.).
A co do wagi - zgadzam się, większa masa ma większą bezwładność więc łatwiej ją utrzymać w bezruchu.
No ale chyba dość już tych teoretyznych rozważań - jak masz niedosyt to pogadamy w piątek :)

konto usunięte

Temat: tajniki techniki :-)

Ha! Pomyslalem i wymyslilem :)

pod wzgledem optycznym zdjecie zrobione lustrzanka z mala matryca (APS) jest przeciez srodkowa czescia zdjecia zrobionego lustrzanka z pelna matryca - po prostu czesc obrazu nie zostaje zarejestrowana. Wiec jesli prawdziwa bylaby hipoteza mowiaca, ze znaczenie ma dlugosc ogniskowej x mnoznik to zdjecia zrobione pelna matryca np. z obiektywem 100 mm, t=1/100 s (czyli czas bez uwzglednienia mnoznika) powinny byc poruszone w srodku a nieporuszone na zewnatrz. Tak oczywiscie nie jest. Czyli bierzemy bez mnoznika - tylko fizyczna dlugosc obiektywu.Przemek Hensel edytował(a) ten post dnia 27.02.08 o godzinie 16:40
Bartek Skierkowski

Bartek Skierkowski trener, konsultant

Temat: tajniki techniki :-)

Przemek, bohater filmu "Powiększenie" też podobnie rozumował o ile pamiętam ;-)
Ale - jeżeli zdjęcie z pełnej klatki jest zrobione na granicy poruszenia i wrzucimy je na odbitkę np. 20x30 to odbitka jest ostra. Jak wytniemy środkowy fragment tego samego zdjęcia i wrzucimy na odbitkę tej samej wielkości to na zdjęciu będzie widoczne lekkie poruszenie. Podobne zjawisko jest z głębią ostrości. Pojęcie plamki rozproszenia znasz zapewne? :)

konto usunięte

Temat: tajniki techniki :-)

tu nam wchodzi kolejna zmienna - porownywac aparaty o roznej wielkosci ale tej samej gestosci piksel/mm^2 czy tez uwzglednic, ze mniejsza matryca moze miec wieksza gestosc? Ale z tego co napisales wczesniej wynika, ze im wieksza gestosc matrycy tym wieksze potencjalne poruszenie zdjecia liczone w pikselach. Czy dobrze zrozumialem? Musze to przeanalizowac ale przyznaje, ze Twoj argument ma sens.

PS. Plamke rozpr. znam ale nie wiedzialem, ze tak sie nazywa. Ukrywala sie bestia... :)Przemek Hensel edytował(a) ten post dnia 27.02.08 o godzinie 17:08
Bartek Skierkowski

Bartek Skierkowski trener, konsultant

Temat: tajniki techniki :-)

"Gęstość pikseli" ma pewne znaczenie, ale największe ma kąt widzenia - przynajmniej teoretycznie :-)
A praktycznie to wolałbym umieć robić zdjęcia poruszające nie nieporuszone ;)
Remigiusz Romaniuk

Remigiusz Romaniuk Przyjmę zlecenia
fotograficzne ->
fotografia,marketing
, ...

Temat: tajniki techniki :-)

Bartosz Skierkowski:
Remek, pokaż tę swoją żółtą kartkę miłośnikom dynamicznej reporterki :-))))
oj tam są wyjątki oczywiście bo rajdów tak się nie robi ale wymaga to też panowania nad kadrem
trza podchodzić racjonalnie a nie kleić żółtą karteczkę do wszystkiego co możliwe ;)
Robert K.

Robert K. mgr inż. elektryk

Temat: tajniki techniki :-)

Remigiusz R.:
Bartosz Skierkowski:
Remek, pokaż tę swoją żółtą kartkę miłośnikom dynamicznej reporterki :-))))
oj tam są wyjątki oczywiście bo rajdów tak się nie robi ale wymaga to też panowania nad kadrem
trza podchodzić racjonalnie a nie kleić żółtą karteczkę do wszystkiego co możliwe ;)

A to się zgodzę, zwłaszcza z tym kasowaniem. A co? mam nożyczkami wycinać klatkę z filmu jeśli film jest w aparacie? ;-)
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: tajniki techniki :-)

Robert, Ty nie masz takich problemów, bo zanim naciśniesz spust to się dziesięć razy zastanowisz, przymierzysz, ustawisz...
W takiej pozycji nie da się szybko zrobić zdjęcia ;-) :
http://picasaweb.google.com/dokowalczyk/Obserwacje/pho...
Z analogiem to jest tak, że na 38 klatek 37 wychodzi dobrze. A z cyfrą: na 100 zdjęć może 30 wychodzi dobrze...
Robert K.

Robert K. mgr inż. elektryk

Temat: tajniki techniki :-)

Dorota Kowalczyk:
Robert, Ty nie masz takich problemów, bo zanim naciśniesz spust to się dziesięć razy zastanowisz, przymierzysz, ustawisz...
W takiej pozycji nie da się szybko zrobić zdjęcia ;-) :
http://picasaweb.google.com/dokowalczyk/Obserwacje/pho...
Z analogiem to jest tak, że na 38 klatek 37 wychodzi dobrze. A z cyfrą: na 100 zdjęć może 30 wychodzi dobrze...

Dorota, to jedna z wygodniejszych moich pozycji do fotografowania :-) gorzej się robi z kuprem do góry ;-) a i w ten sposób robiłem zdjęcia np. na bagnach, gdzie nie można uklęknąć, bo od razu się zapada pół metra w wodę.
Ciekaw jestem komu się udaje prawie 100% dobrych zdjęć z jednego filmu. Jeśli tak ktoś ma, to pora zająć się czymś innym.
Sztuka polega na tym, by wybierać ujęcie, a nie robić zdjęcia na ilość. Przy cyfrze także można wpoić sobie szacunek do kadru, a do tego bardzo dobrym narzędziem jest analog i slajdy :-)
Remigiusz Romaniuk

Remigiusz Romaniuk Przyjmę zlecenia
fotograficzne ->
fotografia,marketing
, ...

Temat: tajniki techniki :-)

Robert K.:
[...]
Przy cyfrze także można wpoić sobie szacunek do kadru, a do tego bardzo dobrym narzędziem jest analog i slajdy :-)

zabierajac na plener kartę 256Mb wchodzi mało fotek tyle co na rolce
Robert K.

Robert K. mgr inż. elektryk

Temat: tajniki techniki :-)

Remigiusz R.:
Robert K.:
[...]
Przy cyfrze także można wpoić sobie szacunek do kadru, a do tego bardzo dobrym narzędziem jest analog i slajdy :-)

zabierajac na plener kartę 256Mb wchodzi mało fotek tyle co na rolce

To też jest rozwiązanie :-)
Nic nie kasować, nie oglądać na miejscu,a dopiero w domu.

konto usunięte

Temat: tajniki techniki :-)

Robert K.:
Remigiusz R.:
Robert K.:
[...]
Przy cyfrze także można wpoić sobie szacunek do kadru, a do tego bardzo dobrym narzędziem jest analog i slajdy :-)

zabierajac na plener kartę 256Mb wchodzi mało fotek tyle co na rolce

To też jest rozwiązanie :-)
Nic nie kasować, nie oglądać na miejscu,a dopiero w domu.

wziąć ze sobą kartę 256MB i zrobić zdjęcia w RAWie w najwyższej rozdzielczości.. ile miejsca zostanie, na 10-12 klatek. W plenerze równie istotną umiejętnością jak zauważanie kadrów/scen/sytuacji jest umiejętność rezygnacji z ich uwiecznienia.. :)

Następna dyskusja:

Trochę więcej techniki…




Wyślij zaproszenie do