Anna Marco Bibliotekarka
Temat: Mandala w dziecięcych rysunkach
Pierwszym krokiem w pracy z dzieckiem jest ułatwienie mu wyrazić siebie. Dzieci są obdarzone wspaniałą wyobraźnią, ale często powstrzymują się z jej ujawnieniem z obawy o krytykę. Jedną z najważniejszych rzeczy, które można zaszczepić w dziecku jest pozytywny obraz samego siebie.
Rytuał mandali może być bardzo miłym doświadczeniem dla dziecka. Tworząc mandale dzieci mogą być zachęcane do wyrażania oraz przedstawienia konfliktów jakie w nich drzemią. Dziecko poprzez zabawę może pokazać swoje odczucia. O mandalach i ich korzyściach na rozwój dziecka można przeczytać w książce Hanny Wosz-Tatary pt.: „Jak interpretować rysunki dzieci?”. Są tam opisane przykłady jak odczytywać mandale i jaki mają one stosunek do emocji dziecka.
Dzisiaj, mandale są często stosowane w terapii. Tworzenie mandali może pomóc ludziom odzyskać poczucie siebie i rozpoznać swoje miejsce w świecie. To szczególnie ważne w przypadkach nie radzenia sobie z akceptacją, a także z adaptacją otoczenia. Doskonały pomysł to rysowanie mandali razem z dzieckiem – jednak aby można było coś odczytać z rysunku należałoby spełnić kilka zasad. O tych właśnie zasadach pisze Hanna Wosz-Tatara w w/w książce.
Mandala jest jedną z najstarszych form sztuki. Mandala odzwierciedla wieczność i wszystkie natury: słońce, księżyc i wiele innych. Stosowanie mandali i ich rodzaje można znaleźć we wszystkich religiach, a także w psychologii. To doskonały sposób na poznanie swojego wnętrza i zrozumienie czynników, które mogą być bezpośrednią przyczyną konfliktów np. strach, kłopoty z akceptacją itp. Polecam przeczytanie książki Hanny Wosz-Tatary , dzięki niej poznamy sposoby odczytywania mandali oraz ich tworzenia.Agnieszka Marzol edytował(a) ten post dnia 20.04.12 o godzinie 11:16