konto usunięte

Temat: W Europie leasing konsumencki to jedna czwarta rynku, u...

W Europie leasing konsumencki to jedna czwarta rynku, u nas... 0,2 procenta. Dlaczego tak jest?

Uważa się, że leasing jest zarezerwowany wyłącznie dla właścicieli firm. Nic bardziej mylnego. Wziąć w leasing samochód może praktycznie każdy. Choć leasing konsumencki dostępny jest od lat, Polacy wciąż podchodzą do niego ostrożnie, a wielu nie ma pojęcia o jego istnieniu.


Na przestrzeni ostatnich kilku lat widać, że zainteresowanie leasingiem konsumenckim utrzymuje się na zbliżonym poziomie. W pierwszej połowie 2019 roku wyniosło 0,2 proc. W Europie to 25 proc.
Nic nie zapowiada, by ta tendencja mogła się zmienić.
Polacy wciąż wolą finansować zakup auta kredytem samochodowym.

Leasing to jedna z najpopularniejszych form finansowania zakupu auta przez firmy. Rozwija się w dynamicznym tempie od kilku lat. Według danych Związku Polskiego Leasingu na koniec 2018 roku wartość umów obsługiwanych przez branżę leasingową wyniosła 146,6 mld zł, co oznacza 22,8 proc. wzrostu w stosunku do 2017 roku.

Analizując tempo wzrostu finansowania pojazdów lekkich w ciągu ostatnich 5 lat (2014 rok +39 proc., 2015 rok +20 proc., 2016 rok +30,9 proc., 2017 rok +21,9 proc., 2018 rok +30,7 proc.), możemy powiedzieć, że leasing jest tym instrumentem, który cieszy się niesłabnącą popularnością wśród polskich przedsiębiorców.
Nikłe zainteresowanie
Z leasingu mogą jednak korzystać nie tylko właściciele firm. W 2011 roku weszła w życie ustawa, która zniosła bariery administracyjne, którymi obwarowany był leasing konsumencki. Chodziło m.in. o niejasne i niespójne przepisy podatkowe. Ustawa miała spowodować duże zainteresowanie leasingiem konsumenckim. Dane pokazują jednak, że wcale się tak nie stało.

- W ciągu ostatnich kilku lat udział umów leasingowych zawieranych z konsumentami na polskim rynku pozostawał na niskim poziomie. Przybliżone szacunki Związku Polskiego Leasingu pokazują, że w 2017 roku udział umów zawieranych z klientami indywidualnymi wyniósł ok. 0,5 proc., w 2018 roku udział ten był na poziomie 0,4 proc., a w pierwszej połowie 2019 roku 0,2 proc. Dla porównania w Europie średni udział transakcji zawieranych z konsumentami wynosi 25 proc. - zauważa Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.
...
https://www.wnp.pl/finanse/w-europie-leasing-konsumenck...