konto usunięte
Temat: Samochód służbowy udostępniony pracownikowi w kosztach...
Samochód służbowy udostępniony pracownikowi w kosztach podatkowychRozliczenie w CIT służbowego samochodu osobowego
Bez względu na to, czy samochód służbowy zostanie udostępniony pracownikowi do celów prywatnych odpłatnie czy też nieodpłatnie, od 2019 r. spółka musi stosować ograniczenie w zakresie rozpoznawania kosztów uzyskania przychodu - uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19.12.2019 r. nr Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Spółka udostępnia swoim pracownikom, od których wymagana jest większa mobilność i dyspozycyjnych, samochody służbowe do wykorzystywania na potrzeby wykonywania ich pracy. Z tego tytułu spółka ponosi szereg kosztów:ż-bś
1. koszt zakupu, najmu, leasingu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, dalej zwane „kosztami związanymi z nabyciem samochodu”;
2. koszty związane z eksploatacją samochodów osobowych, które mogą obejmować w szczególności koszty paliwa, wydatki na zakup płynów eksploatacyjnych np. oleju silnikowego czy płynu do spryskiwacza, wydatki na zakup części samochodowych, koszty dokonywanych napraw i opłat serwisowych, koszty związane z utrzymaniem czystości;
3. koszty związane z zakupem ubezpieczenia m.in. odpowiedzialności cywilnej (dalej: OC), autocasco (dalej: AC), następstw nieszczęśliwych wypadków (dalej: NNW).
Część samochodów spółka udostępnia przy tym pracownikom do celów prywatnych, ale odpłatnie – wystawiając im faktury VAT z tytułu takiego użytkowania.
Wnioskodawczyni zadała następujące pytania:
1. Czy Spółka postępuje prawidłowo, zaliczając począwszy od 1 stycznia 2019 r. Wydatki Eksploatacyjne (związane z samochodami osobowymi, wykorzystywanymi przez pracowników zarówno do celów związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych, w sytuacji w której pracownicy korzystają z samochodów dla celów prywatnych za odpłatnością), do kosztów uzyskania przychodów z uwzględnieniem ograniczenia, którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, tj. w wysokości 75%?
2. Czy w sytuacji, gdy Spółka będzie udostępniać pracownikom nieodpłatnie samochody służbowe na cele prywatne, Wydatki Eksploatacyjne (związane z samochodami osobowymi, wykorzystywanymi przez pracowników Wnioskodawcy zarówno do celów związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych tych pracowników) ponoszone przez Spółkę będą objęte ograniczeniem w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, i w konsekwencji Spółka będzie mieć prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Wydatków Eksploatacyjnych wyłącznie w wysokości 75%?
W odniesieniu do udostępnianych pracownikom samochodów na cele prywatne nie jest ani nie będzie prowadzona ewidencja dla potrzeb podatku VAT. Spółka będzie też odliczać kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych ze wskazanymi pojazdami samochodowymi w wysokości 50%.
Dla CIT nie ma znaczenia, czy spółka udostępnia firmowe samochody swoim pracownikom do celów prywatnych odpłatnie czy też nieodpłatnie (określając im w podatku dochodowym z tego tytułu przychód). W jednym i drugim przypadku, gdy udostępniany jest samochód osobowy, spółka jest uprawniona do rozliczenia w kosztach podatkowych 75% wydatków eksploatacyjnych, amortyzacji tych pojazdów bądź rozliczania w kosztach wydatków na najem/leasing do wartości limitu przewidzianego dla amortyzacji.
Wnioskodawczyni zadała następujące pytania:
1. Czy Spółka postępuje prawidłowo, zaliczając począwszy od 1 stycznia 2019 r. Wydatki Eksploatacyjne (związane z samochodami osobowymi, wykorzystywanymi przez pracowników zarówno do celów związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych, w sytuacji w której pracownicy korzystają z samochodów dla celów prywatnych za odpłatnością), do kosztów uzyskania przychodów z uwzględnieniem ograniczenia, którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, tj. w wysokości 75%?
2. Czy w sytuacji, gdy Spółka będzie udostępniać pracownikom nieodpłatnie samochody służbowe na cele prywatne, Wydatki Eksploatacyjne (związane z samochodami osobowymi, wykorzystywanymi przez pracowników Wnioskodawcy zarówno do celów związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych tych pracowników) ponoszone przez Spółkę będą objęte ograniczeniem w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, i w konsekwencji Spółka będzie mieć prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Wydatków Eksploatacyjnych wyłącznie w wysokości 75%?
3. Czy w sytuacji, gdy Spółka będzie udostępniać pracownikom nieodpłatnie samochody służbowe na cele prywatne, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z zakupem ubezpieczenia OC i NNW (w odniesieniu do samochodów osobowych wykorzystywanych przez pracowników Wnioskodawcy zarówno do celów związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych) będą objęte ograniczeniami w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49 oraz 51 ustawy o CIT, czy też Spółka będzie mieć możliwość zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości?
4. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z zakupem ubezpieczenia AC, w odniesieniu do samochodów osobowych wykorzystywanych przez pracowników Wnioskodawcy zarówno do celów związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych, nie będą objęte ograniczeniami w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, i tym samym Spółka będzie mieć możliwość zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości z zastrzeżeniem jednak ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT?
„(…) Odpowiedź na pytanie nr 1 i 2
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm., dalej: „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższy przepis sformułowany przez ustawodawcę ma charakter ogólny (tzw. klauzula generalna). Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.
Kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie takie koszty, które spełniają kumulatywnie warunki określone w cytowanym art. 15 ust. 1 updop, tj.:
• zostały poniesione przez podatnika,
• są definitywne, a więc bezzwrotne,
• pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
• ich poniesienie miało na celu osiągnięcia przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
• nie zostały wyłączone z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,
• zostały właściwie udokumentowane.
Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł – obiektywnie oceniając – oczekiwać takiego efektu. Przy czym, wydatek ten nie może być wymieniony w katalogu wydatków określonych w art. 16 ust. 1 updop.
I tak, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 51 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 5a updop, poniesione wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 51, oraz kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 49a, obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony podatek od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.
...
http://www.podatki.egospodarka.pl/160997,Samochod-sluz...