konto usunięte

Temat: Autoprezentacja i stres zawodowy

Autoprezentacja i stres zawodowy

Wyjaśniamy czym jest autoprezentacja i jakie może przybierać formy. Ponadto prezentujemy wyniki badań nad zachowaniem autoprezentacyjnym pracowników w obliczu stresu zawodowego.

Autoprezentacja rozumiana jest w psychologii jako intencjonalny proces kierowania lub „zarządzania” wrażeniem, jakie wywieramy na innych ludziach w sytuacjach społecznych interakcji. Potocznie oznaczać może dobre „sprzedawanie” samego siebie, „zakładanie masek” i „kostiumów dla roli”.

Autoprezentacja może przybierać różne formy; stosunkowo prostym sposobem prezentowania własnej osoby stają się rekwizyty i dekoracje: odpowiednio dobrany strój, fryzura, zapach używanych perfum, jak i wystrój wnętrza, w którym się przebywa. Bardziej złożoną formą autoprezentacji są kontakty społeczne: bywanie we wpływowych kręgach towarzyskich, uczestniczenie w prestiżowych imprezach lub odwrotnie – dystansowanie się od innych, przegranych czy też skompromitowanych.

Prezentowane tu badania nad autoprezentacją w obliczu stresu zawodowego dotyczyły zachowań pracowników w czterech sytuacjach: egzaminu zawodowego, krytyki ze strony przełożonego, ubiegania się o awans i biznesowego spotkania. Autoprezentacja w tych sytuacjach zawodowego stresu analizowana była w kontekście :

autoprezentacji pozytywnej (przedstawianie własnych kompetencji i zalet),
konformizmu (akcentowanie podobieństwa do partnera i jego opinii, zgadzanie się, potakiwanie),
podnoszenia wartości partnera (mówienie komplementów, schlebianie),
autodeprecjacji (przyznawanie się do własnych słabości i wad, mówienie o trudnościach rodzinnych czy zdrowotnych)
adonizacji (strategia autoprezentacji polegająca na eksponowaniu własnej atrakcyjności fizycznej i seksapilu).

Sytuacje stresogenne ...

Czytaj dalej: http://nf.pl/manager/autoprezentacja-i-stres-zawodowy,...