konto usunięte

Temat: 5 sposobów na efektywne przyjęcie krytyki

5 sposobów na efektywne przyjęcie krytyki

Czasem informacja zwrotna jest przykra. Jest jednak konieczna, by iść do przodu. Dzięki tym wskazówkom krytyka będzie mniej bolesna i jednocześnie przyniesie więcej konkretnych informacji.

O konstruktywnej krytyce można myśleć jak o ospie wietrznej. Owszem, na początku jest niezbyt miło, ale ochrona przed poważniejszymi problemami trwa całe życie.

Jednak każdy chce sobie ulżyć w cierpieniu, zarówno gdy chodzi o ospę, jak i o krytykę.

Czytaj: http://nf.pl/manager/5-sposobow-na-efektywne-przyjecie...

konto usunięte

Temat: 5 sposobów na efektywne przyjęcie krytyki

W przekazywaniu informacji zwrotnej (zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym) pomaga zachowanie granicy pomiędzy cechami danej osoby, a jej zachowaniem.

Informacja zwrotna łatwo może zamienić się w negatywną ocenę. Zwłaszcza, gdy skupimy się na właściwościach danej osoby zamiast na zachowaniu, które zaobserwowaliśmy.

konto usunięte

Temat: 5 sposobów na efektywne przyjęcie krytyki

Jednak, chyba cechy i zachowanie razem przedstawiają nam kim jest ta osoba; są one przecież powiązane?

Może należ wytłumaczyć jak Pan to rozumie, szczególnie zachowanie gdyż to można bardziej obiektywnie ocenić aniżeli "cechy" ...?

Oczywiście, potrzeba umieć przekazywać informację zwrotną ...

konto usunięte

Temat: 5 sposobów na efektywne przyjęcie krytyki

Tak, nieodłącznie są ze sobą związane. Cechy danego człowieka można zaobserwować poprzez konkretne zachowania.

Przykładowo, mamy osobę, która nieustannie podchodzi z negatywnym nastawieniem do realizacji każdego nowego zadania.

Stosując postawę oceniającą, opartą na jej cechach, możemy się do niej zwracać, np. "Ty czarnowidzu. Jesteś wiecznym pesymistą etc." W tym przypadku, pomimo dobrych intencji, będzie nam trudno zmienić nastawienie tej osoby. Co więcej, możemy spowodować w niej dodatkową frustrację i pogorszyć wzajemne relacje.

Postawa oparta na obserwacji zachowania wymaga sformułowania wypowiedzi w oparciu o "ja" zamiast "ty". Przykład, "Kiedy widzę w jaki sposób podchodzisz do nowych zadań (dostrzegasz tylko skutki ujemne), wydaje mi się, że utraciłeś swój zapał." Wówczas, łatwiej jest kontynuować rozmowę i dowiedzieć się , w czym tkwi problem.

Przekazywanie informacji zwrotnej to ogromnie przydatna umiejętność.
Marta Idkowiak

Marta Idkowiak coach, doradca
edukacyjno-zawodowy

Temat: 5 sposobów na efektywne przyjęcie krytyki

To nasz wybór kiedy krytykę przyjmujemy a kiedy nie. :) Możemy jej bowiem elegancko nie przyjąć mówiąc np,: "Dziękuję, że się ze mną podzieliłeś twoją opinią, mam jednak inne zdanie na ten temat" i uciąć rozmowę.

Rzeczywiście zdecydowanie warto dopytać o krytykowany obszar. Choć zazwyczaj na początku nie jest to przyjemne, okazuje się, że niemiłe doświadczenia mają zdecydowanie większą siłę rozwojową. To po pierwsze i najważniejsze. A po drugie: może się zdarzyć, że rozmówca nie dysponuje żadnymi argumentami a krytyka wcale nie była taka konstruktywna.
Andrzej Błaszczyński

Andrzej Błaszczyński Dyrektor generalny,
3S Group

Temat: 5 sposobów na efektywne przyjęcie krytyki

Znając swoją wartość i mając dystans do siebie łatwiej przyjąć krytykę.
Podziękować za wyrażenie własnej opinie osobie krytykującej.
W tym momencie również kłania się takie sformułowanie jak asertywność a nie agresywna asertywność
,,dziękuję Panie ..... za podzielenie się swoją opinią na mój temat.

Marta I.:
To nasz wybór kiedy krytykę przyjmujemy a kiedy nie. :) Możemy jej bowiem elegancko nie przyjąć mówiąc np,: "Dziękuję, że się ze mną podzieliłeś twoją opinią, mam jednak inne zdanie na ten temat" i uciąć rozmowę.

Rzeczywiście zdecydowanie warto dopytać o krytykowany obszar. Choć zazwyczaj na początku nie jest to przyjemne, okazuje się, że niemiłe doświadczenia mają zdecydowanie większą siłę rozwojową. To po pierwsze i najważniejsze. A po drugie: może się zdarzyć, że rozmówca nie dysponuje żadnymi argumentami a krytyka wcale nie była taka konstruktywna.

konto usunięte

Temat: 5 sposobów na efektywne przyjęcie krytyki

Krytyka powinna być konstruktywna. Powinna dotyczyć konkretnych sytuacji a nie opierać się na ogólnikach. Ważne też aby nie poniosło osoby przekazującej, tzn żeby rozmowa nie szła w kierunku oskarżania, bo to może spowodować zamknięcie się osoby na nasze argumenty.

Następna dyskusja:

Efektywne szkolenia czyli j...




Wyślij zaproszenie do