konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Cześć.

Jeżeli można - poproszę doświadczonych pilotów o opinie o tych dwóch samolotach.

Myślę o konfiguracji Cirrusa z TCM 200 konnym oraz Diamonda z lycomingiem 180KM fuel injected.

Jeżeli ktoś ma wyrobione zdanie, proszę o poradę biorąc pod uwagę osiągi, bezpieczeństwo, koszty eksploatacji, serwis, niezawodność

Słyszałem wiele szczątkowych informacji typu: Cirrusa można serwisować tylko w ciruusie, bo inni boją się tego podjąć, Cirrus jest bardziej plastikowy lub: Dimond nie ma instalacji przeciwoblodzeniowej, itd - chętnie poznam wasze opinie

Zdaję sobie sprawę że w zależności od wyposażenia werdykt może być różny, lecz zalezy mi na opinii na temat płatowca, silnika czy właściwości w locie.

Dziękuję z góry!

pozdrawiam,
Pawel

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Nie mialem nigdy "przyjemnosci" z DA-40, natomiast polatalem troche na Cirrusie. Z punktu widzenia pilota jest to chyba najfajniejszy "maly" samolot na jakim latalem (no dobra, moze oprocz Zlina 526f) :-). Bardzo`przyjemny w pilotazu (sidestick rulez!), super jesli chodzi o osiagi, no i z bajerancka awionika. Oczywiscie "my favourite", to SR-22 Turbo (najlepiej jeszcze z awionika Cirrus Perspective i klima)... SR-20 jest nieco lagodniejszy, ale tez bardzo przyjemny. Wbrew temu co by sie wydawalo, nie jest duzo wolniejszy na przelocie. Mniejsza moc czuje sie raczej przy starcie i na wznoszeniu (ale jak ktos lata na SR-22 to jest rozpieszczony. 200 konny samolot nie ma prawa wznosic sie jak 300konny) - za to zuzycie paliwa w 20-tce to cos ok 8,5 gal/h. Zaleta Cirrusa jest tez system CAPS (spadochron ratunkowy). Nie mialem oczywiscie okazji wyprobowac (odpukac!), ale swiadomosc jego posiadania na pewno zwieksza komfort psychiczny.

Z mankamentow Cirrusa, to:
- niezbyt lubi krotkie trawiaste pasy
- awionika Avidyne jest niezbyt vfr-owa (brak topografii na mapie)

Chyba tyle... Ogolnie rzecz biorac polecam :-)

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

No właśnie ta rakieta ratunkowa działa dwuznacznie - bo niby fajnie że jest, ale z drugiej strony można pomyśleć, że samolot niepewny ;)

SR22 fajny ale tak trzeba dorzucić z 200tys $ a to dużo dość. Pewnie dla tych kogo stać to już Columbia lepsza.

Dzięki za opinię!

p.

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Paweł Nowak:
No właśnie ta rakieta ratunkowa działa dwuznacznie - bo niby fajnie że jest, ale z drugiej strony można pomyśleć, że samolot niepewny ;)

Jak sie przyjzec dokladnie samolotowi, to widac ze CAPS nie zostal dorzucony do samolotu, tylko byl jego integralnym elementem od poczatku - spadochron, specjalne fotele, podwozie robiace za "strefe zgniotu", poduszki powietrzne w pasach... Wiec jak dla mnie jest to samolot bardzo pewny... :-)

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Cirrus z zalozenia mial byc tani i bezpieczny....
Jesli chodzi o bezpieczenstwo to powinien( jesli nie jest) byc stawiany jako wzor.
Cena to...hmmm..wszyscy wiemy :-)

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Maciej Smólski:

Jak sie przyjzec dokladnie samolotowi, to widac ze CAPS nie zostal dorzucony do samolotu, tylko byl jego integralnym elementem od poczatku - spadochron, specjalne fotele, podwozie robiace za "strefe zgniotu", poduszki powietrzne w pasach... Wiec jak dla mnie jest to samolot bardzo pewny... :-)

Właśnie, jak to jest z tym spadochronem? Obiło mi się o uszy, że samolot ma środek ciężkości umiejscowiony z tyłu, więc przeciągnięcie może się skończyć płaskim korkociągiem (?). I to ponoć jest przyczyną zastosowania spadochronu, owych "stref zgniotu" itp. Prawda li to, czy uszy zawiodły? ;)

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

"Cirrus SR22 jest jednym samolotem certyfikowanym, wyposażonym seryjnie w Spadochronowy System Ratunkowy (Cirrus Airframe Parachute System (CAPS™). Oznacza to, że w niezwykle rzadkiej, krytycznej sytuacji, pilot (lub w przypadku jego niedyspozycji, inna osoba na pokładzie) może uruchomić spadochron, który rozepnie się nad całym samolotem, sprowadzając bezpiecznie ludzi i maszynę na ziemię."
Konrad C.

Konrad C. www.aeroprojekt.pl

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Powiedziałbym, łagodząc skutki spotkania z ziemią a nie "sprowadzając bezpiecznie".

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Bogusław Stabryła:
"Cirrus SR22 jest jednym samolotem certyfikowanym, wyposażonym seryjnie w Spadochronowy System Ratunkowy (Cirrus Airframe Parachute System (CAPS™). Oznacza to, że w niezwykle rzadkiej, krytycznej sytuacji, pilot (lub w przypadku jego niedyspozycji, inna osoba na pokładzie) może uruchomić spadochron, który rozepnie się nad całym samolotem, sprowadzając bezpiecznie ludzi i maszynę na ziemię."

Ale fajnie... :) Mnie męczyli "awarią silnika", checklistami, nauką wychodzenia z przeciągnięć, itd., a tu się okazuje, że do otrzymania licencji wystarczyłaby umiejętność obsługi "czerwonego guzika" ;))

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

:-)
Dawniej zakonnicy przepisywali ksiegi- teraz mamy e-booki :-)
kreslarze kopiowali projekty- teraz wszystko zalatwia auto cad
itd...

....a to jest postep :-)

"zerwonu guzik" traktuje jednak jako "wyjscie awaryjne" ;-)

konto usunięte

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Co do systemu spadochronowego, został umieszczony w Cirrusie, ponieważ ten typ słabo wychodzi z korkociągu i dlatego swego czasu, miał też problem z uzyskaniem Certyfikatu Typu JAA (teraz EASA). Jak dla mnie w przypadku awarii silnika, odpalanie tego systemu, jest mocno dyskusyjne. Spece od marketingu umieli to przełożyć na szalony atut tego samolotu. W Polsce dwa odpalenia ratunkowego systemu spadochronowego ( co prawda na ultralajtach) doprowadziły do 3 trupów. Nie mniej jednak Cirrus na którym też trochę polatałem zrobił na mnie duże baardzo pozytywne wrażenie. Porównując go z Columbią (teraz Cessną) którą umieszczam na tym samym poziomie co Cirrusa, wybieram Cirrusa. Columbia która jest szybsza może sprawić trochę kłopotu mniej doświadczonym pilotom głównie przy lądowaniu i nie podoba mi się mała widoczność z tego samolotu. Co do DA-40 na którym z tej trójki latałem najmniej uważam że jest samolotem innego przeznaczenia niż dwa powyższe. Więc jak zwykle dochodzimy do podstawy przy wyborze typu samolotu: gdzie chcemy latać, jak często i w jakim celu.
Pozdrawiam
Marcin A.

Marcin A. Global Medical
Director / Chief
Medical Officer

Temat: wybór: Cirrus SR20 czy Diamond DA-40

Polecam ciekawy artykuł:
http://philip.greenspun.com/flying/cirrus-sr20

Następna dyskusja:

Czy ktos zna dokladny plan ...




Wyślij zaproszenie do