konto usunięte

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

witam.

Zastanawiam sie jaki nowy/używany sprzęt najlepiej spełniałby wymogi aeroklubowe, tzn. samolot nadający sie do holowania szybowców , szkolenia samolotowego, tani w eksploatacji i obsłudze. Czy cos takiego w ogóle istnieje?

Pozdrawiam

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Zastanawiałem się kiedys nad samolotem maule. To ma dosc mocne silniczki i w wersji z tylnym kolkiem mysle ze nadaje sie do cholowania szybowcow. Z racji ze zastosowane sa w nim silniki montowane w cessnach mysle ze jest dosc ekonomiczny i trwaly.

konto usunięte

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

a może jakis ULM ? co sądzicie o WT-9 Dynamic?

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Ogladalem kiedys ten samolocik. Moim zdaniem ULM nie nadaje sie za bardzo do uzytku w aeroklubach. Pamietajmy ze ULM-y nie sa tak mocne jak normalne samoloty. Nie raz widzialem jak samoloty tej kategorii wygladaly po dluzszym uzytkowaniu (m.in. peknieta rama silnika)

konto usunięte

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Sebastian Szatyłowicz:
Ogladalem kiedys ten samolocik. Moim zdaniem ULM nie nadaje sie za bardzo do uzytku w aeroklubach. Pamietajmy ze ULM-y nie sa tak mocne jak normalne samoloty. Nie raz widzialem jak samoloty tej kategorii wygladaly po dluzszym uzytkowaniu (m.in. peknieta rama silnika)

Jesli producent oferuje fabryczny montaż zaczepu do holowania to zakładam, że samolot(ULm) jest przystosowany do takich obciążeń...no chyba ze to zwykła handlowa ściema?

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Pamietajmy ze aerokluby nie kupuja samolotu na kilka lat tylko na kilkanascie lub kilkadziesiat... Przez jakis czas ten ULM wytrzyma ale pytanie jak dlugo?

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

No i w aeroklubie nie jest tak, że robi się kilka holi dziennie. Przy większej podstawówce szybowcowej, przy szkoleniu za samolotem holówka wykonuje czasem ponad 100 startów i lądowań. Nieprzypadkowo niegdyś skierowano do holowania szybowców samoloty rolnicze, takie jak Gawron czy Jak-12.

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

W sumie to nie wiem czy istnieje cos co mozna nazwac uniwersalnym samolotem dla aeroklubu, poniewaz:
-samolot do holowania powinien byc bardzo trwaly. przede wszystkim nalezy zwrocic uwage na trwalosc konstrukcji, a pozniej dopiero na jego ekonomicznosc. w tym wypadku najlepiej wypadaja samoloty z bylego zsrr.
-samolot do szkolenia powinien byc ekonomiczny. mniejsza wage przyklada sie do trwalosci(z wyjatkiem podwozia). tu bardziej nadaja sie konstrukcje zachodnie. od biedy wt9 by jeszcze pasowal tylko jest jedno "ale". jest to samolot z kategorii ulm, wiec nie moznana nim szkolic pilotow do normalnej licencji samolotowej.

konto usunięte

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Biorąc pod uwage, że czas Wilg i Jaków juz odchodzi, aerokluby bedą musiały przechodzic na inny sprzęt. Pieniędzy na nowy sprzęt raczej nie bedzie a jeśli sie znajdą to niewielkie. Zakup sprzętu dla sekcji samolotowej i szybowcowej jako osobny samolot/ULM do szkolenia i holi bedzie trudnym zadaniem. A jak to wyglada na zachodzie? przeciez tam tez potrafia liczyć

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Jeśli mają politykę pt."kupujemy taniochę, wytrzyma u nas może 5 lat a potem to niech się ktoś inny martwi" to i biorą ULM-y...

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Krzysztof Kędzierski:
Nieprzypadkowo niegdyś skierowano do holowania szybowców samoloty rolnicze, takie jak Gawron czy Jak-12.

... które do dziś funkcjonują wykonując baaardzo dużo lotów :)
W EPWS mamy Gawrona i Wilge do holowania.

Obrazek
Aleksander Godziło-Godlewski edytował(a) ten post dnia 18.09.08 o godzinie 08:30

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Nie oszukujmy się że bedą one latały wiecznie bo resursy też nie są nieograniczone. U nas na przykład Wilgi mają odpowiednio 200 i 400h, a potem idą na żyletki, wiec za kilka lat będzie trzeba się nad jakimś samolotem zastanowić, ale mam nadzieję ze nie będzie to ULM...

konto usunięte

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Aleksander Godziło-Godlewski:
Krzysztof Kędzierski:
Nieprzypadkowo niegdyś skierowano do holowania szybowców samoloty rolnicze, takie jak Gawron czy Jak-12.

... które do dziś funkcjonują wykonując baaardzo dużo lotów :)
W EPWS mamy Gawrona i Wilge do holowania.

Obrazek

w wiekszości naszych aeroklubów holujemy Jakami i Wilgami ( w moim tez ) , to pozostałość po "dawnych" czasach kiedy nie liczono sie z kosztami, latanie było za darmo a wojsko dokładało do kasy aeroklubów...a teraz kiedy liczy sie każda złotówka i kończą sie resursy paliwożernych samolotów trzeba zastanowić sie co dalej?! Te 300-400 h to tak naprawdę nie jest dużo i lada moment mozemy obudzic sie z reką w nocniku ... i jakąś starą Cessną 152 w hangarze, która wszystkich potrzeb aeroklubu napewno nie zaspokoi.

PozdrawiamRobert Koprowski edytował(a) ten post dnia 18.09.08 o godzinie 10:34

konto usunięte

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Sebastian Szatyłowicz:
Nie oszukujmy się że bedą one latały wiecznie bo resursy też nie są nieograniczone. U nas na przykład Wilgi mają odpowiednio 200 i 400h, a potem idą na żyletki, wiec za kilka lat będzie trzeba się nad jakimś samolotem zastanowić, ale mam nadzieję ze nie będzie to ULM...

jesli nie stosunkowo tani ULm to pewnie duzo droższy samolot. Skad brac na to pieniądze kiedy wiekszość aeroklubów ledwo wiąże koniec z końcem? jak finasowac takie zakupy? Moze ktoś ma jakies pomysły lub doświadczenia?

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Dobry samolot do holowania powinien spełniać następujące warunki:
bardzo mocne podwozie;
duża prędkość wznoszenia;
doskonałość pozwalająca na wykonanie manewru do lądowania (po wyczepieniu szybowca) ze zdławionym silnikiem.

Zużycie paliwa jest mniej istotne, jeśli wysokie hole będą trwały po 5 minut.

Taki samolot niestety będzie nadawał się tylko do holowania szybowców, ewentualnie transparentów. Nie do szkolenia, przewozu turystów, zrzucania skoczków, etc. Takim samolotem był Gniady, nie wiem dlaczego ten projekt porzucono.

Alternatywnie można pomyśleć o dobrej wyciągarce wielobębnowej i pomocniczym holowaniu patyków za czymś lekkim, np. Dynamikiem, przy założeniu, że głównym rodzajem startu pozostaje W.

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Moje zdanie jest podobne do przedmówcy. Aerokluby powinny zainwestować szybko w wyciągarki. Większość resursu samolotu idzie na szkolenie uczniów a to można robić na wyciągarce. Za samolotem powinno się robić termikę i loty wyczynowe. Jeśli dobrze pomyśleć i rozdysponować sprzęt to można jeszcze długo polatać...

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

A co powiecie o 3Xtrim-ie ?
W jednym z AE, chyba w Podhalanskim używają takiego właśnie do holowania i ponoć z Juniorem idzie 2.5m/s do góry (nieźle zważywszy na moc chyba 100KM) http://pl.wikipedia.org/wiki/3Xtrim

Pozdrawiam
Alek

konto usunięte

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Aleksander Godziło-Godlewski:
A co powiecie o 3Xtrim-ie ?
W jednym z AE, chyba w Podhalanskim używają takiego właśnie do holowania i ponoć z Juniorem idzie 2.5m/s do góry (nieźle zważywszy na moc chyba 100KM) http://pl.wikipedia.org/wiki/3Xtrim

Pozdrawiam
Alek


Tak. W Łososinie maja 3Xtrima i nim holują. Z plotek wiem że jakoś daje radę ale generalnie nie jest to najlepsze rozwiązanie, ktoś wspominał mi o uszkodzeniach konstrukcji i mocowania silnika...ale to tylko plotka.

Niedawno w PLAR opisano Dynamica, którego testowano na Zarze. Bardzo fajny artykuł, w którym dyr.Drenda chwali jego własnosci min. podczas holu. Parę dni temu byłem na Zarze i rozmawiałem z szefem szkolenia na ten temat, potwierdzil słowa p.Drendy. Ten samolot nadaje sie do holowania. Ze wzgledu na specyfikę lotniska ( krótki pas) na Zarze holuja tylko lżejsze szybowce, aczkolwiek podczas mojej wizyty wszystkie hole odbywały sie Jakiem 12. Gdyby któryś aeroklub z długim pasem mógł przetestować Dynamica dowiedzielibyśmy sie więcej...

ps. W słowackich aeroklubach ten samolot pojawia sie coraz cżęściej, np w Martinie

pozdrawiam
Robert

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

To nie jest sprzęt sprawdzony. Aeroklub nie może sobie pozwolić na kupno samolotu który po pięciu latach będzie się sypał. Tak samo jest na przykład z Robinsonem. Straż graniczna myśli nad śmigłowcem do szkolenia i myśli nad robinsonem. Wszystko byłoby ok, tylko sprzęt w SG wymienia się co 20-30 lat, a wątpię czy ten śmigłowiec używany przez tyle czasu do szkolenia będzie dawał radę. To jest samolot projektowany do taniego, prywatnego użytku i nie jest przystosowany do tak częste eksploatacji...
Rafał Biskup

Rafał Biskup Kadra Zarządzająca

Temat: Uniwersalny samolot dla Aeroklubu

Cos takiego jak aerokluby w takiej formie jak w Polsce i bylych demoludach nie funkcjonują na Zachodzie - z przerostem kadr - glownym zarzadem przeczekalnia - ciepla posadka dla bylych pilotow wojskowych z kolesiostwem i kasa od Panstwa.
Ten system musi sie predzej czy pozniej rozsypac.Rafał Biskup edytował(a) ten post dnia 20.10.08 o godzinie 16:01



Wyślij zaproszenie do