Andrzej Gab

Andrzej Gab presales engineer,
Integrated Solutions

Temat: TVN ma śmigłowiec

Witam!

Grupa TVN kupiła śmigłowiec Robinson R44, głównie na potrzeby TVN24. Maszyna ma głowicę telewizyjną ze stabilizowaną kamerą.

Ale chyba nie jest to taki jakiego szukał Paweł.

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

Andrzej G.:
Witam!

Grupa TVN kupiła śmigłowiec Robinson R44, głównie na potrzeby TVN24. Maszyna ma głowicę telewizyjną ze stabilizowaną kamerą.

Ale chyba nie jest to taki jakiego szukał Paweł.
Andrzej , korzystajac z okazji , gratulacje z okazji kolejnego nastepcy "tatusiowego" tronu :) .Niestety R44 raven to nie kategoria III
Szymon Piwowarski

Szymon Piwowarski Executive Manager,
GE Polska - Zawsze
zaczyna sie od ludzi

Temat: TVN ma śmigłowiec

Tylko zeby nie bylo jak w US gdzie dwa smiglowce telewizyjne sie zderzyly podczas filmowania poscigu :-(

Pozdr.

Szymon

!!! praca dla inzynierow !!! -
http://www.goldenline.pl/praca/oferta/112999

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

Jak na razie , ULC się zaparł i powiedział ,ze nie wpusci nad miasto smiglowca ponizej Kat.III. Tak przy okazji , juz znalazlem ten smiglowiec , Bell 427 , o dziwo w Polsce :)
Andrzej Gab

Andrzej Gab presales engineer,
Integrated Solutions

Temat: TVN ma śmigłowiec

Paweł F.:
Andrzej , korzystajac z okazji , gratulacje z okazji kolejnego nastepcy "tatusiowego" tronu :)

Będąc już trochę off-topic - bardzo dziękuję - mama i Tadek czują się dobrze - dziś pewnie wyjdą już do domu.

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

Ja mam cos takiego , przygotowane pod kamery od DV do 35 mm ,

[obrazek]

Temat: TVN ma śmigłowiec

Z perspektywy przepisow obowiazujacych w EU oraz praktycznej kontroli instrukcji przez EASA w Unii - niezrozumialym jest eksperyment TVN. Co do wypowiedzi Pawla, ULC nie "zaparl sie", ale podlega calkowicie jurysdykcji Brukselskiej.

W tym (TVN) systemie pojawia sie wiecej problemow prawno technicznych, niz korzysci dla stacji takiego kalibru i penetracji rynkowej jak TVN. Zgodnosc nie powinna byc podpisana, poniewaz jezeli smiglowiec byl zabudowany na terenie Polski, lub posiada tylko STC na pewne komponenty, wymagaja one homologacji EASA/LBA i koncowo wizy technicznej.

Sama glowica nie jest odpowiednia do operacji telewizyjnych pomimo publikowanych gornolotnych osiagow, precyzyjniej w swietle migracji do HD. Dostawcy tacy jak Meeker, nawet sam Robinson - nie posiadaja zaczepow w USA na instalacje adekwatnych kamer, i/lub anten na typie R22/R44. Wybor tego typu smiglowca do operacji ENG w polskich warunkach klimatycznych jest tez nastepnym fundamentalnym bledem.

Efektywnosc nawet tak malej inwestycji bedzie w koncowym rezultacie sluzyc do okazjonalnych produkcji nie wymagajacych operacji nad miastami oraz wysokiej jakosci materialow zdjeciowych oraz dluzszych linkow transmisji daty. Jest bardzo prawdopodobne (i byloby rozsadne z punktu widzenia odpowiedzialnosci zgodnosci ULC-EASA), ze maszyna nie zostanie w ogole dopuszczona do lotow.

W konkluzji, biorac pop uwage adresowane wymogi prawno-techniczne podczas spotkan TVN z dostawcami, decyzja wdrazenia Robinsona pozostaje tylko kuriozalna zagadka, jezeli nie czysta....Tom Lebecki edytował(a) ten post dnia 15.08.07 o godzinie 19:10

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

Tak patrząc na eksperyment TVN;)
To śmigłowiec nie jest ich tylko prywatnego właściciela, który nie posiada certyfikatu ( w tym wypadku AWC) aby go móc wynajmowac telewizji:). Skąd inąd wiem że na system stabilizacji, kamery i cały ten szpej wydano równowartość 8 takich Ravenów:) Hehehe i zamiast TVN zrobić wszystko tak jak przystało żeby miało ręce i nogi to utopił kasę i nie może korzystać ze śmigłowca;) A on stoi w Konstancinie i całkiem ładnie wygląda ale co z tego jak nie lata:) a konkurencja nie śpi.:)
Paweł gratuluję znalezienia Bella-427;) tylko którego znalazłeś?? tego z Kielc??
Co do latania na terenami silnie zurbanizowanymi to fakt. Przepisy Europejskie mówią że śmigłowiec w PRZEWOŹIE LOTNICZYM (JAR OPS-3) musi być wyposażony w dwa zespoły napędowe. Filmowianie podpada pod USŁUGI LOTNICZE a co do tego to wypowiada się ANEKS ICAO NR 6 PART II i tam nic nie ma o dwóch zespołach napędowych.
Odnośnie systemu zabudowanego na śmigłowcu to się nie wypowiadam bo nie umiem powiedzieć:) ale hmmm.
Zbierając wszystko do kupy to TVN wygląda na to że dał ciała na sporą sumkę.
Szkoda, ale cóż "Ignorancia iuris nocet":)

Temat: TVN ma śmigłowiec

Operatorow zainteresowanych systemami ENG zapraszamy do stoiska NUCOMM w Amsterdamie na nadchodzacych targach IBC 7-11 wrzesien. Coprawda TROLL nie bedzie obecny (poza kadra kierownicza) z wystawa w tym roku, podobnie jak i AXSYS (aka ex CINEFLEX), ale materialy oraz informacje beda dostepne w NUCOMM'ie. Tych nie mogacych uczestniczyc w targach, zapraszam w Warszawie 28 sierpien - 5 wrzesien oraz 12-17 wrzesien.

Powracajac na moment do TVN'u mozna podejrzewac grupe krakowska zarzadu TVN poslugujaca sie przykladem zrodla pochodzenia, a wiec operacji R44 w radio RMF. Niestety nie odrozniono tzw "pola" od "dworu" i pomylono radio z telewizja.

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

Niestety w warunkach polskich , nie jest problem glowica tzw hot head i nie zaleznie czy to Wescam , Cineflex , Tyler czy Netmann , problemem jest smiglowiec , ktory aby mogł latac nad miastami , musi to byc smiglwiec kategorii III bezpieczenstwa - w skrocie dwusilnikowy - czyli w naszych warunkach to A 109 , Bell 427 EC 135 lub AC 355 . Ja postawilem na bella 427 bo do takowego mam w Polsce dostep . Jezeli chodzi o glowice to postawilem na szwedzka firme Polytech i ich glowice pixel 375 .Problemem jak na razie jest oczywiscie , tak zwany instalation kitt i problem jego certyfikowania bo firma polytech posiada certyfikaty EASA na bell: 206 seria i 407 a nie posiada jeszcze do bell 427 , jak a razie walczymy wspolnie , o takowy certfikat poprzez firme meeker aviation z USA , jest szansa na pozytywne zakonczenie sprawy .Kamere do tego gimbala wybralem SONY HDC950 z adaptorem SONY HKC _T950 i obiektywem CANON calosc w formacie HD . Jezeli dobrze pojdzie to do prawdziwego newscoptera niedaleka droga i co najwazniejsze w zgodzie z przepisami ULC-u Dodam jeszcze ,z e smiglowiec bedzie mogł wykonywac loty w nocy ..
Dominik ten z Polpharmy i to nie jest ten z kielc a i dodam ,z e tzw. gimbal czyli glowice zyroskopowa juz mam w polsce i przetstowana na smiglowcu scweizer 330 , czekam na certyfikat na kitt by Easa bo na sweizera taki juz posiadam ale czekam na B427

Tak przy okazji posiaam tez certyfikat na kitt do B407 na glowice firmy STANTON + zyroskopy - to nasza konsktukcja - spokojnie mozna na niej powiesic 35 mm . Tylko nad miasta nikt mi 407 nie wpusci :) aczkolwiek jeszcze dwa lata temu robilismy nim zdjecia nad centrum warszawy i ponizej FL070 :))) ale takie czasy :)

Tak przy okazji Wescam czy Cineflex ( obecnie axysys) tez nie posiada certyfikatow for instalation kitt dla Bell 427 jedyne co maja dla smiglowcow kat III to jedynie boczny kitt dla A109 i nose dla EC135 .

PozdrawiamPaweł Fidala edytował(a) ten post dnia 16.08.07 o godzinie 22:32

Temat: TVN ma śmigłowiec

Rozpoczynanie wpisow od "niestety" staje sie w Polsce pewnym standardem. Kontynuujac wiec, niestety jest znacznie wiecej problemow od zaznaczonego przez Pawla dotyczacego samego smiglowca. Najpierw wyjasnie z poprawka, ze pomimo istniejacego zaczepu na typ EC135/145, nie posiada on certifikatow FAA i EASA i obecna instalacja moze byc wylacznie traktowana jako eksperymentalna. Certyfikacja zaczepow do typu 427, jezeli w ogole nastapi, bedzie miala miejsce przy realizacji dokumentow dla typu 429, wiec w efekcie zaopatrzylbym sie w 12-24 miesiace cierpliwosci.

Dodam, ze indentyfikacja jednostki Polytech do produkcji telewizyjnej/filmowej nie jest dobrym wyborem, ale byc moze bylo to w tym wypadku podyktowane kosztem akwizycji glowicy. Urzadzenia Polytech sa z zalozenia i parametrow przeznaczone do misji przemyslowch i operacji wykonywanych przez jednostki rzadowe. Nie bez powodu sa one nieobecne w produkcji oraz operacjach ENG w USA.

Producentom (na polskim rynku) sugerowalbym nie modele kamer zbuwane w celach wykonywania patroli, lub inspekcji sieci (chyba, ze prokujemy patrole :-), ale biorac pod uwage male ( w proporcji do inyych rynkow- geograficznie) zapotrzebowanie na tego rodzaju uslugi, oraz ich limity dyktowane samym klimatem, okresowe, lub krotkie uslugi wymagaja lepszej tak stabilizacji i jej parametrow, jak i odpowiedniej ergonomii, poniewaz logicznie materialow bedzie mniej, a wiec ich jakosc jest instrumentalna.

Niestety (nastepne!) problemy w "niedalekiej" drodze do newscoptera dotycza rowniez przekazu daty do jednostek naziemnych podlaczonych do sieci redystrybucji sygnalu, ktora nie istnieje. To z kolei wiaze sie z akwizycja odpowiednich czestotliwosci i pasm w UKE oraz zabudowy naziemnej. Nalezy pamietac, ze integracja pozwalajaca na operacje "na zywo" wymaga
podzespolow zabudowy wewnetrznej smiglowca podlegakacym rowniez certyfikacji.

Dla dodania trzezwosci (do polskiego zapalu i optymizmu), droga do operacji Airborne ENG nie konczy sie na glowicy, pokladowym zapisie, zaczepie, certyfikatem i samym smiglowcu, lecz wymaga wspolpracy szeregu jednostek w celu uzyskania zalozonego celu i sukcesu.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

Bede sie jednak bronił : Nie zamierzam tworzyc newscoptera bo jako jeden z nielicznych zdaje sobie sprawe z tego typu przedsiewziecia - transmisja telwizyjna w koncu nie jest mi obca - .Co do Polytechu jak nie moge posiadac wescama to lepszy rydz niz nic , szczegolnie po zaadaptowaniu na niego kamery ktora w miare da broacastingowy obrazek. Do celow film i tv poza granicami miast mam B407 + glowice imoge nan nia zalozyc kazda kamere filmowa 35 mm lacznie z panavision.A do krecenia miast nie mamy w Polsce niczego , I nie interesuja mnie zblizenia na detal z wysokosci 3500 feet i odleglosci 5nm :)Tak przy okazji ze strony meeker : EUROCOPTER EC-135 / EC-145 MULTI-PURPOSE STEP MOUNT
April, 2007

We are pleased to introduce our newest mount. The step mount expands the capability of both the EC-135 and EC-145 models. Available in left / right and lightweight original step replacement versions, the step mount is the most capable and cost effective method of installing all the most popular sensors on these airframes

The mounts offer the following distinct features:

* 150lb payload capacity on front hardpoint, including qualified payloads: Cineflex HDTV, FLIR StarSafire series, Ultra and Ultramedia series, LEO, Wescam MX-12 and 15, Gyrocam, Polytech, Taman, Thales and Spectrolab
* 100 lbs payload capacity on aft hard point, for microwave downlinks, various flir camera’s and searchlights.
* All aluminum tube and billet, bolt-together construction. No welds.
* Easy to install, mount bolts directly to airframe. Install or remove in minutes.
* Basic step weight: 25lbs.
* Unobstructed view, excellent for surveillance, ENG, film work.
* Available in step only lightweight version, direct replacement for factory steps.


to o tym samym urzadzeniu rozmawialismy odnosnie certyfikatu FAA./EASA

http://www.borekteam.pl/index.php?pid=4&sm=2 :)Paweł Fidala edytował(a) ten post dnia 17.08.07 o godzinie 00:29

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

Tak dla ciekawosci czytajacych :) http://www.meekeraviation.com/whatsnew.htm

newscopter

http://www.thezachs.com/k1rjz/newscopter.htm

Tom a tak przy okazji co sadzisz o super G Nettmana-a ?Paweł Fidala edytował(a) ten post dnia 17.08.07 o godzinie 00:50

Temat: TVN ma śmigłowiec

W odpowiedzi...zaczep Meeker'a jest ten sam, ale powtarzajac sie, napisze, ze nie ma on jeszcze zadnych certyfikatow (FAA/EASA). Z Cal'em jestem w kontakcie na biezaco, poniewaz mamy obecnie projekty EC135 w Europie.

W Polsce robilismy (czego nikomu nie zycze) testy dla TVN'u w 2004 z GYRON'em HD wiec z pochodnym systemem Nettmana. Super G jest szeroko wykorzystywany w produkcji filmowej i podobnie jak WESCAM (film) tez nie jest sprzedawany, ale wylacznie wypozyczany.

Obecnie jak zapewne wiesz, jest tez nowy system Eclipse Pictorvision (ex WESCAM), ktorego zalozenie jest podobne do Super G. Na marginesie dodam, ze GYRON HD jest tzw "operators choice" na rynku ENG ze wzgledu na znakomita kontrole horyzontu i roll, jednak jego dalsza produkcja po odlaczeniu sie Dan'a od Nettmana jest pod znakiem zapytania i te urzadzenia beda trudne/lub niemozliwe w akwizycji w najblizszej przyszlosci. Jako ciekawostke moge dodac, ze zaczep Cal'a do 135/145 nie jest zgodny z GYRON'em i nalezy pamietac, ze jego rynkiem nie jest (ponownie) telewizja, ale operacje jednostek rzadowych. Powracajc do Super G, Polska nie jest dostatecznie rozwinietym rynkiem produkcyjnym na sensowne wdrozenie tego rodzaju platformy uwzgledniajac racjonalnie tez umowy o "niekonkurencji" z obecnymi zrodlami wypozyczenia tego urzadzenia na obszarze EU.

Ze swojej strony byc moze zostawimy jedna z kamer AXSYS (HD) w tym roku wraz z zestawem laczy mikrofalowych do wypozyczania produkcjom, ale ostateczna decyzja biorac pod uwage zla percepcje kosztow przez rynek i zle prognozy ekonomiczne odnoszace sie do nadal zbyt malego zapotrzebowania - nie zostala podjeta. Tym samym, nie mialbym najmniejszego problemu instalacji stalego systemu zgodnego z wymogami techniczno-prawnymi, ale polski rynek nadal niestety nie "dojrzal" do tego typu operacji.

Moge tez dodac, ze obecnie bylbym ostrozny z inwestycjami w tym sektorze, poniewaz w Polsce beda w okresie najblizszych 2 lat calkowicie wyposazone 2 smiglowce ENG, wraz z siecia naziemna.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

O ile znowu sie nie odbijecie o pewne przepisy , i pewne uwarunkowania szczegolnie jezeli chodzi platformę w postaci smiglowca i slynny D.U z dnia 28 Pazdziernika 2003.Rynek newscopterow pozostawiam wamn wolny :) moje zlecenia sie znacznie roznia ale o tym porozmawiamy via priv lub w warszawie.Mam tylko nadzieje ,ze beda to nie smiglowce jednosilnikowe , i beda miały mobilny sytem odbiorczy .:)
PozdrawiamPaweł Fidala edytował(a) ten post dnia 17.08.07 o godzinie 02:23

Temat: TVN ma śmigłowiec

Nie wiem co rozumiesz przez system "odbiorczy mobilny" jezeli dotyczy on smiglowca. Typowo smiglowce ENG maja system duplex'owy, czyli TX/RX (anteny obrotowe, lub omni) i niektore maja tylko system simplex czyli TX, kiedy nie ma potrzeby w operacjach uzywania statku jako satelity odbiorczego do przesylu sygnalu z powietrza. Systemy naziemne sa typowo stacjonarne i wyposazone w adekwatne do lokalizacji/sytuacji anteny. Moga to byc anteny sektorowe, lub anteny ruchome, lub system/zespol anten. Dla jednostkowych, niepokrytych obszarow uzywa sie naziemne przenosne TX/RX.

Temat: TVN ma śmigłowiec

Co do "odbijania", interesem firmy jest sprzedaz urzadzen i certyfikowanych komponentow na zyczenie danego odbiorcy/operatora. Nie jestesmy zainteresowani realizacja takich projektow, ktorego jest przykladem omawiany smiglowiec TVN, i ktore uwazamy za niepowazne. Nie pracujemy tez i nie mamy zadnego doswiadczenia z platforma produktow Robinsona.Tom Lebecki edytował(a) ten post dnia 17.08.07 o godzinie 03:00

konto usunięte

Temat: TVN ma śmigłowiec

Tom L.:
Nie wiem co rozumiesz przez system "odbiorczy mobilny" jezeli dotyczy on smiglowca. Typowo smiglowce ENG maja system duplex'owy, czyli TX/RX (anteny obrotowe, lub omni) i niektore maja tylko system simplex czyli TX, kiedy nie ma potrzeby w operacjach uzywania statku jako satelity odbiorczego do przesylu sygnalu z powietrza. Systemy naziemne sa typowo stacjonarne i wyposazone w adekwatne do lokalizacji/sytuacji anteny. Moga to byc anteny sektorowe, lub anteny ruchome, lub system/zespol anten. Dla jednostkowych, niepokrytych obszarow uzywa sie naziemne przenosne TX/RX.
Z przyjemnoscia porozmawiam osobiscie , takiej konsultacji mi brakowalo , tym bardziej milo poznac osobę fachowca , zdzwonimy sie po twoim przylocie do Polski

POzdrawiam i koncze , bo u nas juz 4 w nocy :)
Andrzej Gab

Andrzej Gab presales engineer,
Integrated Solutions

Temat: TVN ma śmigłowiec

Witam!

Wczoraj widziałem w locie na Wwa (a w zasadzie nad Wisłą) ten śmigłowiec TVNu siedząc z synem na skarpie wiślanej w okolicach godz. 12:00. Prezentuje się nawet całkiem ładnie.

Następna dyskusja:

Deblin w TVN 24 Sobota 12:1...




Wyślij zaproszenie do